Mazda RX-7: Μάθε την ιστορία ενός θρύλου

Ίσως το σημαντικότερο μοντέλο στην ιστορία 100 χρόνων της ιαπωνικής μάρκας

  • -
  • -
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Τρία είναι τα χαρακτηριστικά που έκαναν τη Mazda να διαφοροποιηθεί σε σχέση με τον ανταγωνισμό, και ουσιαστικά εξακολουθούν μέχρι σήμερα να τονίζουν το DNA της ιαπωνικής εταιρείας. Η χαρά της οδήγησης, το χαμηλό βάρος των μοντέλων της και τέλος ο βάνκελ κινητήρας. Το αυτοκίνητο που διακρινόταν για όλα τα παραπάνω στοιχεία, και μάλιστα σε ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο είναι το Mazda RX-7.


Η πρώτη γενιά παρουσιάστηκε το 1978 και για την ιαπωνική εταιρεία ήταν το πρώτο της σπορ μοντέλο μαζικής παραγωγής. Η χρήση του περιστροφικού κινητήρα αποτελούσε ένα ρίσκο. Όμως, κατάφερε να γίνει το μοντέλο με τις περισσότερες πωλήσεις στην ιστορία του βάνκελ. Μάλιστα, η επιτυχία του δεν περιορίστηκε στις πωλήσεις, αφού διακρίθηκε και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Τόσο στους αγώνες ταχύτητας, όσο και στις ειδικές διαδρομές. Δεν είναι τυχαίο ότι με τον Win Percy η Mazda κατέκτησε το ανταγωνιστικό Βρετανικό Πρωτάθλημα Τουρισμού το ’80 και το ’81, ενώ το 1981 επικράτησε και στις 24 Ώρες του Spa.

Οι επιτυχίες και η απήχηση που είχε το RX-7 είναι εντυπωσιακές, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι το εγχείρημα λίγο έλειψε να τιναχθεί στον αέρα πριν την ολοκλήρωση του! Η Mazda πρόσφερε βάνκελ κινητήρες σε αρκετά μοντέλα της γκάμας της, τουλάχιστον μέχρι την πετρελαϊκή κρίση του ’73-’74. Εκείνη την περίοδο η κατακόρυφη αύξηση της τιμής του καυσίμου είχε σαν αποτέλεσμα τα μοντέλα που διέθεταν κινητήρες με υψηλή κατανάλωση να δεχθούν ένα ισχυρό σοκ στις πωλήσεις τους. Η Mazda απέσυρε την πλειονότητα των κινητήρων βάνκελ από τη γκάμα της, ενώ ήταν πολύ κοντά στο να τους καταργήσει.


Όμως, ο επικεφαλής του τεχνικού τμήματος Kenichi Yamamoto αντιστάθηκε σθεναρά, υποστηρίζοντας ότι ο κινητήρας βάνκελ τονίζει τη διαφορετικότητα της Mazda. Ο Ιάπωνας τεχνικός ήταν ο επικεφαλής της ομάδας που σχεδίασε τη δεκαετία του ’60 τους πρώτους περιστροφικούς κινητήρες. Με την πάροδο του χρόνου, ο Yamamoto και η ομάδα του εξέλιξαν το μηχανικό σύνολο σε απόδοση και αξιοπιστία. Με κύριο χαρακτηριστικό του την αυξημένη ισχύ και την προτίμηση του στις υψηλές στροφές, έμοιαζε με την ιδανική κινητήρια μονάδα για ένα σπορ αυτοκίνητο. Όπερ και εγένετο, με το εντυπωσιακό κουπέ να σχεδιάζεται εξαρχής με στόχο να συνδυαστεί με τον βάνκελ κινητήρα.


Η πρώτη γενιά παρουσιάστηκε το 1978 στην Ιαπωνία και την αμέσως επόμενη εισάχθηκε στην Ευρώπη. Από την αρχή κατάφερε να συγκεντρώσει εξαιρετικά σχόλια. Χαμηλό βάρος, κάτω από ένα τόνο, με την ισχύ των 100 και 135 ίππων να προσφέρει εντυπωσιακές για την εποχή επιδόσεις. Η κίνηση μεταδιδόταν στους πίσω τροχούς, ενώ η τοποθέτηση του κινητήρα πίσω από τον μπροστά άξονα του πρόσφερε ιδανική κατανομή βάρους. Την ίδια ώρα, το αεροδυναμικό αμάξωμα και η φουτουριστική του σχεδίαση, το κατέστησαν ξεχωριστό στα μάτια του αγοραστικού κοινού. Αργότερα, ο βάνκελ των 1.200 cc απέκτησε και υπερτροφοδοτούμενη έκδοση απόδοσης 160 ίππων, όντας και η κορυφαία της σειράς.


Μετά από μία 7ετία, η Mazda παρουσίασε τη δεύτερη γενιά, η οποία και είχε μία σειρά από σημαντικές βελτιώσεις. Η σχεδίαση του δανειζόταν αρκετά στοιχεία από την Porsche, ενώ αναβαθμισμένη ήταν η ανάρτηση. Την ίδια ώρα έγινε χρήση υπερτροφοδότη, αφού διαπιστώθηκε ότι συνδυάζεται ιδανικά με τον περιστροφικό κινητήρα, βελτιώνοντας σημαντικά τη ροπή στις μεσαίες στροφές. Το RX-7 ήταν διαθέσιμο σε τρεις εκδόσεις, απόδοσης 150, 180 και αργότερα 200 ίππων. Η ισχυρότερη εκδοχή διακρινόταν για τις εξαιρετικές επιδόσεις, με μόλις 6 sec να απαιτούνται για τα πρώτα 100 km από στάση, την ώρα που η τελική άγγιζε τα 240 km/h.

video: Η εξέλιξη του Mazda RX-7 από το 1978 - 2002


Επειδή η ιστορία επαναλαμβάνεται, ακριβώς μία επταετία αργότερα λανσαρίστηκε η τρίτη και τελευταία γενιά του RX-7, γνωστή κι ως «FD». Ένας νέος σε σειρά διπλός υπερτροφοδότης εκτόξευσε την ισχύ του κινητήρα στους 239 ίππους. Οι επιδόσεις του ήταν καταιγιστικές, με το 0-100 να γίνεται πραγματικότητα σε 5,3 sec και την τελική να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 km/h. Με βάρος 1.300 κιλών, το διθέσιο κουπέ αποτελούσε το κορυφαίο όλων των εποχών, αν και η αλήθεια είναι ότι αποτελούσε μία ιδιαίτερη κατασκευή που απαιτούσε γνώση για να κινηθείς γρήγορα. Δυστυχώς, οι αλλαγές στα όρια εκπομπής ρύπων στην Ευρώπη το 1996 είχαν σαν αποτέλεσμα να σταματήσει να εισάγεται στην Ευρώπη. Πάντως, το RX-7 συνεχίστηκε να πωλείται στην Ιαπωνία, με την τελευταία του έκδοση να διαθέτει 280 ίππους.

Το 2002 έπεσε η αυλαία για το θρυλικό μοντέλο, μετρώντας συνολικά 811.634 πωλήσεις από το 1978. Τις περισσότερες από κάθε άλλο μοντέλο με περιστροφικό κινητήρα στην ιστορία. Βέβαια, το πνεύμα και η φιλοσοφία του RX-7 πέρασαν αργότερα στο RX-8, το οποίο και παρουσιάστηκε το 2003.

Ανάμεσα στους φίλους της αυτοκίνησης, και όχι μόνο, το ιαπωνικό κουπέ είναι συνυφασμένο με τον περιστροφικό κινητήρα και τα δυναμικά χαρακτηριστικά. Έγραψε τη δική του σελίδα στην ιστορία, συνδυάζοντας τα περισσότερα στοιχεία που διακρίνουν καθαρόαιμες σπορ κατασκευές και συμβάλλοντας (μαζί με το MX-5 αργότερα) στην εικόνα της Mazda μέχρι σήμερα.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

ΟΔΗΓΟΥΜΕ το Mazda RX-7 (FD): Future Classic