Γυναίκες που διαμόρφωσαν τον κόσμο της αυτοκίνησης

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, ρίχνουμε τους προβολείς στις γυναίκες που έχουν αφήσει το στίγμα τους και στο χώρο του αυτοκινήτου

  • -
  • -

Στο χώρο του αυτοκινήτου, άκρως ανδροκρατούμενος στο μυαλό των περισσοτέρων, υπάρχουν σήμερα χιλιάδες γυναίκες που διαπρέπουν σε όλο τον κόσμο. Και σε θέσεις που δεν φαντάζονται οι περισσότεροι: μηχανολόγοι, σχεδιάστριες, ακόμη και οδηγοί αγώνων. 

Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν θέσει σε εφαρμογή προγράμματα για ίσες ευκαιρίες ανάμεσα στα δύο φύλα, με αρκετές γυναίκες να κατέχουν με επιτυχία θέσεις σε υψηλά κλιμάκια, όπως στα διοικητικά συμβούλια των εταιρειών. 

Σήμερα 8 Μαρτίου, Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, αναδεικνύουμε στο GOCAR ορισμένες γυναίκες που άφησαν στο παρελθόν ή συνεχίζουν να αφήνουν και σήμερα το δικό τους στίγμα στο χώρο του αυτοκινήτου.


Πρωτοπόροι - Εφευρέτριες


Bertha Benz

Αν το επίθετό της σας θυμίζει μία γερμανική μάρκα, δεν κάνετε λάθος. Η σύζυγος του Karl Benz έγινε τον Αύγουστο του 1888 ο πρώτος οδηγός που διένυσε διαδρομή μεγάλης απόσταση με αυτοκινούμενο όχημα. Με το Benz Patent-Motorwagen Typ III και έχοντας ως συντροφιά τους δύο υιούς της, κάλυψε τα 106 km από το Mannheim έως τη γενέτειρά της, το Pforzheim. Το επίτευγμα αυτό απέδειξε την αξιοπιστία του οχήματος του συζύγου της.

Margaret Wilcox

Μηχανολόγος από το Σικάγο, η Wilcox εφηύρε το 1893 τρόπο ώστε ζεστός αέρας από τον κινητήρα να θερμαίνει την καμπίνα των επιβατών. Αργότερα βέβαια το καλοριφέρ ανέλαβε αυτή την αποστολή.

Mary Anderson

Έχοντας καταγωγή από την Alabama, η Anderson κατοχύρωσε το 1903 την πατέντα χειροκίνητων υαλοκαθαριστήρων, για την απομάκρυνση των ακαθαρσιών που μαζεύονταν στο παρμπρίζ.

Florence Lawrence

Η Καναδο-αμερικανή Lawrence είναι περισσότερο γνωστή ως η πρώτη μεγάλη αστέρας του κινηματογράφου παρά ως εφευρέτης. Θέλοντας να συμβάλει στον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων, το 1914 δημιούργησε έναν μηχανισμό, τον προπομπό των μελλοντικών «φλας». Με το πάτημα ενός κουμπιού σηκωνόταν ή κατέβαινε μία σημαία στον πίσω προφυλακτήρα, ενημερώνοντας τους υπόλοιπους οδηγούς για την κατεύθυνση του αυτοκινήτου. Δική της έμπνευσης ήταν και το φως «stop» με το πάτημα του φρένου. Όμως ούτε αυτή ούτε η μητέρα της που σχεδίασε τους ηλεκτρικούς υαλοκαθαριστήρες δεν κατοχύρωσαν κάποια από τις πατέντες.

Διοικητικά στελέχη

Πλέον υπάρχουν αρκετές γυναίκες στα διοικητικά συμβούλια εταιρειών που κατασκευάζουν αυτοκίνητα. Ξεχωρίζει η παρουσία της Mary Barra στη θέση της Προέδρου του κολοσσού General Motors. Σύμφωνα μάλιστα με το περιοδικό Forbes, η Barra είναι 5η στη λίστα με τις 100 ισχυρότερες γυναίκες του πλανήτη, πίσω από τις Angela Merkel, Hillary Clinton, Janet Yellen (επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ) και Melinda Gates (σύζυγος του Bill Gates).

Η Annette Winkler είναι επικεφαλής της smart, ενώ η σχεδιάστρια της Renault Agneta Dahlgren, ανακηρύχθηκε «Γυναίκα της Χρονιάς για το 2016» από τον ανεξάρτητο οργανισμό Γυναίκες και Οχήματα στην Ευρώπη (WAVE).

Μηχανοκίνητος Αθλητισμός

Οι γυναίκες με αγωνιστικές φόρμες δεν είναι κάτι που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια, καθώς ακόμη και από τις αρχές του 20ου αιώνα συμμετείχαν με επιτυχία σε αγώνες, σε δρόμους και πίστες. 


Η Ιταλίδα Maria Teresa de Filippis έγινε η πρώτη γυναίκα οδηγός στη Formula 1. Συμμετείχε με Maserati 250F σε τρία Grand Prix το 1958, τερματίζοντας στην 10η θέση στο Σπα. Απεβίωσε το 2016 σε ηλικία 89 ετών.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ VIDEO ΠΟΥ ΑΦΙΕΡΩΣΕ ΣΤΗΝ DE FILIPPIS H MASERATI


Η Γαλλίδα Michele Mouton είναι γνωστή στο ελληνικό κοινό και κυρίως σε όσους αγαπούν τους αγώνες ράλι. Αγωνιζόμενη με την εργοστασιακή ομάδα της Audi, πανηγύρισε 4 νίκες στο WRC, ανάμεσα στις οποίες και αυτή στο Ράλι Ακρόπολις το 1982. Τερμάτισε δεύτερη στην τελική κατάταξη της βαθμολογίας εκείνη τη χρονιά, πίσω από τον Walter Rohrl.

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η Joan Newton Cuneo «εκνεύρισε» τους άνδρες οδηγούς αγώνων στις αρχές του 20ου αιώνα, οι οποίοι δεν μπορούσαν να δεχτούν μία γυναίκα, όχι μόνο ανάμεσά τους αλλά συχνά και μπροστά τους. Η μεγάλη της επιτυχία σημειώθηκε το Φεβρουάριο του 1909 όταν στο Mardi Gras Auto Carnival πήρε τη δεύτερη θέση πίσω από τον περίφημο Ralph De Palma. Τον επόμενο μήνα η American Automobile Association απαγόρευσε τη συμμετοχή γυναικών στους αγώνες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ JOAN NEWTON CUNEO

Η οικογένεια της Formula 1 έχει εδώ και λίγα χρόνια στην οικογένειά της την πρώτη γυναίκα επικεφαλής ομάδας. Πρόκειται για την Ινδή Monisha Kaltenborn, η οποία διοικεί την Sauber.

Μία από τις πρώτες γυναίκες που οδηγούσαν αυτοκίνητο στην Ελλάδα, στις αρχές του 20ου αιώνα, ήταν η Αριστέα Περάκη- Ιωαννίδη, δασκάλα και λογίστρια που ζούσε στην Κρήτη. Ήταν σύζυγος του αντιστασιακού Γιάννη Ιωαννίδη και μητέρα του μετέπειτα Υπουργού Φοίβου Ιωαννίδη.


Το αυτοκίνητο είναι ένας ακόμη τομέας της ζωής όπου οι γυναίκες έχουν πρωτοπορήσει και έχουν διαμορφώσει τις εξελίξεις. Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα συνεχίσουν να το κάνουν και τους επόμενους αιώνες.