Studebaker Avanti: Personal luxury car

Σχεδιασμένο από τον Raymond Loewy και κατασκευασμένο από σύνθετα υλικά, ήταν μια γενναία αποτυχία. Δεν του άξιζε μια τέτοια τύχη

  • -
  • -

Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σαν το πρώτο «προσωπικό πολυτελές» αυτοκίνητο και ήταν σίγουρα μία έκπληξη αφού προέρχονταν από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού που δεν μας είχε συνηθίσει σε περιορισμένες διαστάσεις. Μάλιστα τη σχεδίαση την είχε αναλάβει ο Raymond Loewy, τον οποίο σίγουρα τον ξέρετε αφού είχε σχεδιάσει και το περίφημο πλέον μπουκάλι της Coca Cola! Η ιστορία θέλει τον Loewy να σχεδιάζει το αυτοκίνητο σε μόλις σαράντα μέρες, αλλά το Avanti είχε ένα βασικό πρόβλημα: έφερε το σήμα της Studebaker η οποία δεν είχε ποτέ τύχη στα σπορ αυτοκίνητα, έχοντας συνδέσει τα μοντέλα της με τη συντηρητική πλευρά της αστικής τάξης.

 

Επιλογή κύρους

Η Studebaker, η οποία είχε τη φήμη της καλής και πιστής μεν αυτοκινητοβιομηχανίας η οποία όμως ήταν αφόρητα βαρετή, χρειάζονταν τη δική της επανάσταση. Πίστεψε ότι το Avanti  θα ήταν η απάντηση στα προβλήματά της μετά το τέλος της Packard το 1957 που κρατούσε αυτό το ρόλο. Ο ατμοσφαιρικός V8 κινητήρας των 4,7 λίτρων που τοποθετήθηκε αρχικά απέδιδε 250 ίππους, ενώ με τον συμπιεστή ανέβαινε στους 315 και ακολουθούσε είτε χειροκίνητο κιβώτιο τριών ή τεσσάρων σχέσεων από την Warner, είτε αυτόματο από την Borg-Warner, τα οποία δεν είχαν και την καλύτερη φήμη. Η αρχιτεκτονική του ήταν κλασική με διπλά ψαλίδια εμπρός και ημιελλειπτικά φύλα σούστας πίσω να στηρίζουν τον άκαμπτο άξονα. Κάτω από το πραγματικά εντυπωσιακό, για την απλότητά του δίθυρο coupe το οποίο ήταν περιορισμένων διαστάσεων με μήκος στα 4.887 μ. και μεταξόνιο 2.769, κρυβόταν το συμβατικό Lark X-frame πλαίσιο τύπου σκάλας των διπλών δοκών με μόνη πρωτοπορία τα φρένα, τα οποία εμπρός ήταν δίσκοι από την Bendix-Dunlop! Αυτή η επιλογή ήταν μια πρωτιά για τα αυτοκίνητα Made in USA, καθώς οι κατασκευαστές εκεί, εκείνες τις ημέρες φαίνεται ότι δεν πίστευαν ότι τα αυτοκίνητα έπρεπε να φρενάρουν.  

 

Ζωή ενός μόλις χρόνου

Η παραγωγή του αυτοκινήτου άρχισε το 1962, αλλά τελείωσε μόλις τον Δεκέμβριο του 1963. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η αποδοχή του αυτοκινήτου αρχικά ήταν θετική.  Όμως η επιλογή της Studebaker να το κατασκευάσει από fiberglass σε μέρες που η τεχνική αυτή δεν ήταν πολύ εξελιγμένη και δεν είχε λύσει τα προβλήματα επιφανειακής ρυτίδωσης, εξάτμισε τον αρχικό ενθουσιασμό. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα τελικά να κατασκευαστούν μόλις 1.200 αντίτυπα (αν και ο στόχος ήταν για 20.000) με την τοποθέτηση υπερσυμπιεστή, ώστε να βελτιωθούν οι επιδόσεις να μην βοηθά τελικά την κατάσταση. Το 1963 δεν ήταν και πολύ καλύτερο και κατασκευάστηκαν 4.600 αυτοκίνητα από την Molded Fiberglass Products που έδρευε στο Ohio και η οποία κατασκεύαζε και τα σώματα της Corvette.

Ναι το ξέρουμε είναι κουραστικό, αλλά η ιστορία έτσι είναι, οι αποτυχίες είναι πάντα περισσότερες από τις επιτυχίες! Το Avanti όμως ήταν μια γενναία αποτυχία.