Porsche 356: Από εδώ άρχισαν όλα

Κάθε εταιρεία είναι η ιστορία της. Είναι το άθροισμα των εμπειριών, των επιτυχιών αλλά και των αποτυχιών. Και η Porsche έχει να επιδείξει μια πλούσια ιστορία, από όποια πλευρά και αν τη δει κανείς. Και αν θέλετε, αυτή ακριβώς είναι η δύναμή της, η δύναμή της να ξεπερνάει τα προβλήματα και να βγαίνει νικητής έχοντας γράψει απαράμιλλες ιστορίες come-back!

  • -
  • -
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Σήμερα ζει και βασιλεύει, όταν άλλοι κατασκευαστές αναφέρονται πλέον μόνο στα βιβλία της ιστορίας και το άλλοτε «μαγαζάκι» του Porsche είναι πλέον απόλυτα επιτυχημένο και κερδοφόρο. Άλλωστε και η αρχή της κάθε άλλο παρά glamorous ήταν γιατί το πρώτο τετράτροχο που έφερε το όνομα του ιδρυτή της, μόνο ένα υπεραυτοκίνητο δεν ήταν. Αντίθετα ήταν περισσότερο ένα «kit-car» βασισμένο πάνω σε μηχανικά μέρη που ακόμα και η αναφορά τους φέρνει ειρωνικά χαμόγελα στα χείλια. Και όμως!

Να σας εμπιστευτούμε μάλιστα κάποιες από τις σκέψεις μας. Ο Porsche, όπως άλλωστε και ο Issigonis, ήταν περισσότερο «άνθρωποι ιδεών», άνθρωποι που γεννούσαν τεχνολογικές οντότητες και λιγότερο σχεδιαστές πάνω σε μια λευκή κόλα χαρτί. Ήταν άνθρωποι που κατέγραφαν τις ιδέες τους σαν σκίτσα πάνω σε πετσέτες εστιατορίων και λιγότερο κάποιοι που έκαιγαν τη λάμπα της εξέλιξης πάνω σε ένα σχεδιαστήριο. Μην μας παρεξηγήσετε δεν έχουμε τη παραμικρή διάθεση να τους μειώσουμε, όμως δεν είναι λίγες οι φορές που σαν επικεφαλής παίρνουν όλη τη δόξα και οι εργάτριες-μέλλισσες από κάτω τους περνούν άγνωστοι μεταξύ αγνώστων στην ιστορία. Για το λόγο αυτό λοιπόν θα ήταν σωστό  να αναφέρουμε ότι αν και ο Ferdinand (πατέρας) είχε εμπνευστεί το αυτοκίνητο με τον αερόψυκτο κινητήρα και την πολύ καλή αεροδυναμική προπολεμικά, ήταν ο Karl Frohlich που έβαλε στο χαρτί το Type 114 που ποτέ δεν κατασκευάστηκαν, αλλά και το Type 60K10, από το οποίο κατασκευάστηκαν μόλις τρία αντίτυπα για αγωνιστική χρήση. Μάλιστα, για να πούμε όλη την αλήθεια, ο ιδρυτής Porsche μόλις και μετά βίας κατάφερε να δει τα πρώτα πενήντα 356 να κυκλοφορούν στους δρόμους την Αυστρίας, πριν τον θάνατό του το 1951.

 

356  

Τρείς λοιπόν μόνο αριθμοί ήταν αρκετοί, η 356 ήταν η πρώτη Porsche και σήμερα αποτελεί ένα χαρακτηριστικό δείγμα για το πώς ένας κατασκευαστής μπορεί να χτίσει μια διαχρονική εικόνα και αξία, πρακτικά αρχίζοντας από το ελάχιστο. Κατασκευάστηκε από το 1948 έως το 1965 και η παραγωγή της τερματίστηκε ένα χρόνο μετά την παρουσίαση της 911.

 Αρχικά απέδιδε μόλις 40 ίππους με τον αερόψυκτο επίπεδο κινητήρα με τα ωστήρια (φανταζόμαστε να καταλάβατε από πού προέρχονταν) να είναι τοποθετημένος στο πλαίσιο όσο πιο βόρεια γίνεται. Αυτό όμως ήταν μόνο η αρχή, γιατί στο τέλος της ζωής της 356, με ιδίου τύπου κινητήρα στα δύο λίτρα και με διπλούς εκκεντροφόρους σε κάθε άκρο του μπόξερ είχε ανεβάσει την απόδοσή της στους 130!

Βέβαια για να είμαστε δίκαιοι οι πρώτες 356, ως Type 64 είχαν κατασκευαστεί για τον αγώνα του 1939 που θα ξεκινούσε από το Βερολίνο και θα κατέληγε στο Παρίσι. Ένας  αγώνας όμως που ποτέ δεν διεξήχθη.

Έτσι λόγο του διαλλείματος του μεγάλου πολέμου θα έπρεπε να περιμένουμε μέχρι το 1948 και την αποφυλάκιση του Ferdinand από τις γαλλικές αρχές για να παρουσιαστεί ο «τύπος 356» που ήταν η πρώτη πραγματική Porsche, η οποία όμως πρακτικά ήταν γέννημα-θρέμα του γιού του «Ferry» Porsche.

Το πρώτο αυτοκίνητο κατασκευάστηκε το 1948 σαν πρωτότυπο όχημα και όλα τα μηχανικά του μέρη όπως οι αναρτήσεις, ο κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων προέρχονταν από το Beetle, που είχε σχεδιάσει ο πατέρας του «Ferry».

Και μια σημαντική σημείωση, για να μην μπερδεύεστε πατέρας και γιός είχαν το ίδιο όνομα δηλαδή Ferdinand και γι’ αυτό όταν αναφερόμαστε στον γιό πάντα χρησιμοποιούμε το υποκοριστικό «Ferry», για να τον ξεχωρίζουμε.

Η καρότσα ήταν εξολοκλήρου κατασκευασμένη από αλουμίνιο και το αυτοκίνητο έκανε την παρθενική του διαδρομή στις 8 Ιουνίου του 1948, με αριθμό κυκλοφορίας Κ45-286. Όμως αν και έφερε τον κωδικό «356», είχε μια σημαντική διαφορά από τις 356 παραγωγής, γιατί ο κινητήρας του πρωτότυπου ήταν τοποθετημένος στο κέντρο του αυτοκινήτου. Ο λόγος που έγινε αυτή η στροφή, αν και ο κινητήρας στο κέντρο πρόσφερε πολύ καλύτερη οδική συμπεριφορά (όπως σήμερα έχουμε ανακαλύψει στη Cayman) ήταν αρχικά θέμα κόστους και κατά δευτερεύοντα λόγο, ώστε το αυτοκίνητο να αποκτήσει δύο μικρά καθίσματα πίσω. Σήμερα το μοναδικό αυτό αυτοκίνητο βρίσκεται στο μουσείο της Porsche  στη Στουτγάρδη.

Το πλαίσιο πάντως ήταν σχεδιασμένο εξολοκλήρου από τον Komenda και δεν ήταν μια προσαρμογή από τον σκαραβαίο με μόνα κοινά στοιχεία το μπλοκ του κινητήρα και μέρος των αναρτήσεων. Το πρώτο αυτοκίνητο μάλιστα κέρδισε τη κλάση του στον παρθενικό του αγώνα στο Innsbruck. Από τότε δεν υπήρξε τέλος στην εξέλιξη της αρχικής ιδέας και δεν θα υπερβάλαμε λέγοντας ότι συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας. Αμέσως σχεδόν σχεδιάστηκαν κεφαλές με δύο εκκεντροφόρους σε κάθε άκρο, ενώ το 1954 έγινε η ολοκληρωτική αποκοπή του ομφάλιου λώρου από τα εξαρτήματα της VW με την Porsche να παρουσιάζει τον δικό της κινητήρα και κιβώτιο ταχυτήτων. Πάντως και ο «δικός της» κινητήρας ήταν ίδιος, μόνο που δεν θα πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι το «δικό μου» και «δικό σου» εδώ πολύ λίγη σημασία μπορούν να έχουν αφού και ο κινητήρας του Beetle ήταν ιδέα του πατέρα Porsche.

Μάλιστα οι υπερκατασκευές των πρώτων αυτοκινήτων που κύλησαν από το εργοστάσιο του Gmund ήταν από αλουμίνιο (και βασικά χειροποίητες) και μόνο όταν η παραγωγή μετακόμισε στις μεγαλύτερες εγκαταστάσεις του Zuffenhausen το 1950, οι 356 έφεραν πλέον μεταλλικά σώματα, λόγο της νέας γραμμής παραγωγής η οποία πλέον επέτρεπε πιο μεγάλα νούμερα. Για τον λόγο αυτό άλλωστε αγοράστηκε η εταιρεία Reutter, που δεν είναι άλλη από τη πολύ γνωστή μας σήμερα Recaro!

Η σχεδίαση της 356 τέλος άλλαξε ελάχιστα όλα τα χρόνια της ζωής της και σημαντικά αισθητικά στοιχεία πέρασαν άλλωστε και στην 911. Αυτό όμως δεν εμπόδισε τη Porsche να παρουσιάσει και ανοιχτές εκδόσεις. Η σχεδίαση ήταν απλοϊκή θα λέγαμε, αλλά παράλληλα και ευχάριστη με το αυτοκίνητο χωρίς μάσκα (αφού δεν χρειάζονταν ψυγείο νερού), να σου… χαμογελά, ενώ ταυτόχρονα είναι και απόλυτα αεροδυναμικό.

Από εδώ άρχισαν όλα!