Alex Moulton (1920-2012)

  • -
  • -

Ένα από τα πιο τρελά μυαλά, ένας από τους πιο σημαντικούς μηχανικούς, αλλά και εφευρέτες. Ήταν ο σχεδιαστής πίσω από τους ελαστικούς κώνους που χρησιμοποιούσαν τα Mini.

Βέβαια να πούμε ότι το ελαστικό είχε ξαναχρησιμοποιηθεί σε ανάρτηση, όμως ο Moulton ήταν ο πρώτος που το έκανε ευρέως γνωστό και το έβαλε στη μαζική παραγωγή με αποτέλεσμα σήμερα να χρησιμοποιείται ευρέως σε βαριά οχήματα και τρένα. Αλλά και πάλι αυτό ήταν ένα ημίμετρο, καθώς ο ίδιος εργάζονταν πάνω στις μετέπειτα υδροελαστικές αναρτήσεις που χρησιμοποίησε η BMC. Μόνο που εκείνες τις ημέρες της παρουσίασης του Mini δεν ήταν ακόμα έτοιμες και έτσι χρησιμοποιήθηκαν αρχικά μόνο οι ελαστικοί κώνοι.

Να πούμε όμως εδώ ότι το ελαστικό δεν ήταν ένα άγνωστο υλικό στον Moulton, καθώς η οικογένειά του είχε εργοστάσιο κατασκευής ελαστικών από το 1848 με δικαιώματα από τον ίδιο τον Charles Goodyear. Άλλωστε το σπίτι που μεγάλωσε ουσιαστικά βρισκόταν στην… ίδια αυλή με το εργοστάσιο παραγωγής.

Φοίτησε στο Marlborough College και μετά στο Kings College του Cambridge, όπου εξέπληξε τους πάντες κατασκευάζοντας ο ίδιος ένα ατμοκίνητο αυτοκίνητο, πριν αναλάβει δράση στην Bristol Aeroplane Co. κατά τον δεύτερο μεγάλο πόλεμο.

Μετά τον πόλεμο άρχισε να εργάζεται πάνω σε διάφορες χρήσεις του ελαστικού και φυσικό ήταν να συναντηθεί με τον Sir Alec Issigonis και συνεργάστηκαν για πρώτη φορά το 1952 στη σχεδίαση του Alvis TA175/350. Όταν μάλιστα ο Αλέξανδρος απεχώρησε το 1955 από την Alvis για να συνεργαστεί με την British Motor Corporation, πείρε μαζί και τον φίλο του.

Το 1956 ο Moulton πουλά την οικογενειακή επιχείρηση ελαστικού και ξεκινά τη δική του τεχνολογική εταιρεία, συνεχίζοντας πάντα την εξελικτική δουλειά πάνω στην υδροελαστική ανάρτηση. Αν και η ανάρτηση αυτή, όπως είπαμε, δεν ήταν έτοιμη κατά την παρουσίαση του  Mini, ήταν τελικά έτοιμη για μαζική παραγωγή το 1962, οπότε και χρησιμοποιήθηκε στο BMC 1100 και αργότερα στο 1800 πριν εξελιχτεί σε Hydragas, με την τελευταία αυτή μορφή της να φοριέται στα Austin Allegro το 1973 και  MGF, του οποίου η παραγωγή σταμάτησε το 2002.

Παρά αυτά όμως ο Moulton είναι περισσότερο γνωστός για τα ποδήλατα που σχεδίασε με σκελετούς χωροδικτύωμα και ελαστικές αναρτήσεις.

Ήταν κάτοχος  του Queens Award για τη βιομηχανία το 1967 και ανακηρύχτηκε CBE  το 1976.