#μένουμε_σπίτι: Car Movies - Ford vs Ferrari

Γιατί αξίζει να τη δείτε – Και οι λόγοι που δεν μας άρεσε

  • -
  • -
#μένουμε_σπίτι: Car Movies - Ford vs Ferrari
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ


Διανομή

2019

Σκηνοθεσία
James Mangold

Πρωταγωνιστές
Matt Damon, Christian Bale, Jon Bernthal, Tracy Letts

Διάρκεια
152’

Υπόθεση
Δύο θρύλοι των αγώνων αυτοκινήτου στην Αμερική ενώνουν τις δυνάμεις τους στην εξέλιξη ενός επαναστατικού αγωνιστικού  για λογαριασμό της Ford. Ο βετεράνος οδηγός, δαιμόνιος επιχειρηματίας, και ευρηματικός σχεδιαστής Carroll Shelby και ο οδηγός του (και σπουδαίος μηχανικός) Ken Miles πρέπει να πάρουν τη νίκη στις 24 Ώρες Le Mans. Αντίπαλοί τους, η Ferrari αλλά και η ίδια η διοίκηση της Ford.

Η ιστορία
Βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Τα οποία βέβαια δεν εξιστορούνται με ακρίβεια, καθώς υπάρχουν ανακρίβειες τόσο ως προς το χρόνο, όσο και ως προς το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων Ford – Ferrari, των επιχειρημάτων και των κινήτρων κάθε πλευράς. Αλλά το γενικό πλαίσιο είναι σωστό και είναι μια καλή ευκαιρία να φτάσει η πληροφορία και σε ένα κοινό αμύητο στους αγώνες και στην ιστορία τους.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 η Ford ήθελε να επισκιάσει στην αμερικανική αγορά τη Chevrolet. Και ταυτόχρονα να καταξιωθεί στην Ευρώπη ως κορυφαίος κατασκευαστής. Ο αντιπρόεδρος Lee Iacocca πίστευε ότι η αναγνώριση θα ερχόταν μέσα από την κυριαρχία στους αγώνες παγκόσμιας εμβέλειας και συγκεκριμένα τις 24 Ώρες Le Mans.

Για να μην ξεκινήσουν όλα από λευκό χαρτί, η Ford προσπάθησε να πάρει το σύντομο δρόμο προς την επιτυχία εξαγοράζοντας τη Ferrari. Αν και αρχικά ο Γέρος φαινόνταν σύμφωνος, εν τέλει απέρριψε την πρόταση που του είχε πάει στο Maranello αποστολή της Ford, αξιοποιώντας μάλιστα το γεγονός για να αποσπάσει περισσότερα (οικονομικά ανταλλάγματα και ελευθερία στο management) από τη FIAT. Την οποία έτσι κι αλλιώς προτιμούσε ως επενδυτή.

Ο εμπαιγμός αυτός εξόργισε τον αντιπρόεδρο Henry Ford II. Ο οποίος τότε στράφηκε για βοήθεια στον ειδικό, Caroll Shelby. Ο Shelby ήταν ήδη νικητής στο Le Mans με Ferrari, πριν ένα πρόβλημα καρδιάς τον αναγκάσει να εγκαταλείψει την ενεργό δράση ως οδηγός και να ασχοληθεί περισσότερο με τον σχεδιασμό και την εξέλιξη αυτοκινήτων και τη διοίκηση της αγωνιστικής του ομάδας.

Ο Shelby ανέλαβε το project, δίνοντας στον βρετανό Ken Miles, έναν σκληροτράχηλο χαρακτήρα και οδηγό τον ρόλο του επικεφαλής εξέλιξης. Αν και πιστεύουν ο ένας στον άλλο, η μεταξύ τους σχέση τους θα δοκιμαστεί σκληρά, καθώς πέρα από τις ουσιαστικές δυσκολίες της δουλειάς τους, έρχονται αντιμέτωποι με τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, τις προσωπικές στρατηγικές και τις ισορροπίες δυνάμεων στη διοίκηση της Ford.

Τι λέει το GOCAR
Αν το αντιμετωπίσεις σαν μια ταινία δράσης, θα περάσεις υπέροχα. Όσο λιγότερα ξέρεις από αυτοκίνητα και αγώνες, τόσο καλύτερα. Τι εννοούμε...

Ο Matt Damon και ο Christian Bale αποδίδουν πειστικά τους χαρακτήρες που υποδύονται (Carroll Shelby και Ken Miles, αντίστοιχα). Τα αυτοκίνητα είναι εξαιρετικά ακόμη και στις λεπτομέρειες, ενώ τα σκηνικά και τα ρούχα μας ταξιδεύουν πετυχημένα στο χρόνο. Και το σενάριο είναι ωραία δομημένο, αν και δεν αποφεύγει κάποια ελαφρώς μελό κλισέ του Hollywood. Όμως...

Η ορολογία που αφορά στα τεχνικά και στην οδήγηση σηκώνει πολύ κουβέντα και ακόμη περισσότερη ο υποτιτλισμός στα ελληνικά.

Οι σκηνές δράσης έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να στοχεύουν στον φθηνό εντυπωσιασμό ενός μαζικού κοινού που δεν γνωρίζει πολλά για αυτοκίνητο και αγώνες. Βλέπουμε τον οδηγό που ακολουθεί να καλύπτει απόσταση μισού γύρου στην πίστα πανεύκολα, πράγμα που δείχνει τεράστια διαφορα δυναμικής αυτοκινήτων. Φτάνοντας όμως πίσω από τον προπορευόμενο, ξαφνικά τα αυτοκίνητα γίνονται ισοδύναμα και είναι αδύνατο να προσπεράσει. Και όταν τελικά το δοκιμάζει, ενώ κινούνται στο όριο, έχει όλο το χρόνο να σταθεί δίπλα στον αντίπαλό του για ώρα και να ανοίξουν συζήτηση. Τα σασμάν είναι... δεκάδων ταχυτήτων. Και το πεντάλ γκαζιού έχει μια πολύ περίεργη λειτουργία. Λες και σε όλο τον αγώνα κινούνται στο μισό γκάζι, βλέπουμε τον οδηγό να πατά και το άλλο μισό μόνο όταν φθάνει σε μια μάχη. Και να το πατά ξανά και ξανά... Χωρίς να γίνεται και τίποτα φοβερό.

Και κάτι ακόμη, πιο ψαγμένο. Ο ήχος. Ενώ στις χαμηλές στροφές έχουμε γνήσιο ήχο V8, στο πολύ γκάζι οι κινητήρες ακούγονται σαν τούρμπο, πράγμα που φυσικά δεν ανταποκρίνεται ούτε κατ’ ελάχιστο στην πραγματικότητα. Με λίγα λόγια, γενναίες δόσεις Fast & Furious σε μια ταινία που πραγματεύεται μια πολύ σημαντική στιγμή στον παγκόσμιο μηχανοκίνητο αθλητισμό αλλά και μια πολύ έντονη, διπλή, προσωπική ιστορία. Η υπερβολή μάλλον αφαιρεί παρά προσθέτει στην ένταση των συναισθημάτων της πραγματικής ιστορίας.

Ξέρατε ότι...
Η ταινία αρχικά ονομάστηκε Le Mans ’66. Στην πορεία, επιλέχτηκε το πιο «πιασάρικο» Ford vs Ferrari. Πάντως ο αρχικός τίτλος θα ήταν πιο ακριβής αφού το σενάριο και ο σκηνοθέτης εστιάζουν πλήρως στο στρατόπεδο της Ford, στην εξέλιξη του GT40 και στις εσωτερικές διαμάχες ενώ βλέπουν τα γεγονότα φορώντας μόνο τα μπλε γυαλιά.

Le Mans Trivia
Ο τερματισμός του ’66 ήταν ο πιο «κλειστός» στην ιστορία του αγώνα, με τα δύο πρώτα αυτοκίνητα να περνούν τη γραμμή με διαφορά ένα – δύο μήκη αυτοκινήτου. Αλλά αυτός ήταν ένας σχηματισμός έπειτα από εντολές της διοίκησης της ομάδας. Ο Ken Miles, εκκινώντας από την pole position ήταν αυτός που έκοψε πρώτος το νήμα. Aλλά η νίκη δόθηκε στο δεύτερο αυτοκίνητο των Bruce McLaren / Chris Amon, καθώς στην εκκίνηση βρίσκονταν 20 μέτρα πιο πίσω. Έτσι θεωρήθηκε ότι είχε καλύψει αυτή τη διαφορά και ότι συνολικά η απόσταση που είχε διανύσει το Ford #2 εντός των 24 ωρών ήταν μεγαλύτερη. 

Σε κανονικό αγωνιστικό ρυθμό και συνθήκες μάχης, ο πιο κοντινός τερματισμός ήταν αυτός του ’69 (πάλι με Ford GT40 στην πρώτη θέση) με διαφορά 120 μέτρων. 

Δείτε το επίσημο trailer

https://www.youtube.com/watch?v=zyYgDtY2AMY

 Η ταινία είναι διαθέσιμη στην πλατφόρμα COSMOTE TV