Η φωτιά στα ηλεκτρικά σβήνει με 10ευρα

Το θέμα που πρόσφατα προέκυψε στα λιμάνια της χώρας, με τα οχήματα που κινούνται με τα λεγόμενα εναλλακτικά καύσιμα (ηλεκτρικά, Plug-In υβριδικά και ICE με υγραέριο ή φυσικό αέριο) έχει καταφέρει να διχάσει (σιγά το δύσκολο) για άλλη μια φορά την ελληνική κοινή γνώμη.

  • -
  • -

Από τη μία όσοι έσπευσαν να υιοθετήσουν την αλλαγή και να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση, με την ενθάρρυνση μάλιστα του κράτους, κάνοντας όμως ταυτόχρονα και μια σοβαρή επένδυση με αρκετό ρίσκο και προσωπικές θυσίες λόγω των δυσκολιών στην καθημερινή χρήση. Λογικό τώρα να νιώθουν προδομένοι. Από την άλλη, όλοι οι αρνητές θεωρούν ότι η αλήθεια αποκαλύφθηκε, ότι τα ηλεκτρικά πράγματα αυταναφλέγονται στα καλά καθούμενα και επιτέλους δικαιώθηκαν.  

Φυσικά, τίποτα από αυτά δεν είναι ακριβώς όπως φαίνεται. Η αλήθεια είναι ότι μοιάζει κάπως παράλογο να κρίνεται η άδεια επιβίβασης ενός οχήματος στο πλοίο από την  ποσότητα του όποιου  “καυσίμου” το κινεί. Ειδικά όταν το ηλεκτρικο όχημα  έχει έγκριση τύπου να διατίθεται χωρίς (ή με τους ίδιους) όρους όπως και όλα τα άλλα οχήματα στην αγορά. Όμως το φαινόμενο δεν είναι καινούριο. Άσχετα αν δεν αστυνομεύεται και σίγουρα δεν τηρείται, στα κλειστά parking μεγάλων εμπορικών κέντρων υπάρχουν πινακίδες που απαγορεύουν την είσοδο οχημάτων που φέρουν δεξαμενή LPG ή CNG. Γιατί τώρα που η αντίστοιχη νομοθεσία εφαρμόζεται για τα πλοία προξενεί τόσο μεγάλη εντύπωση;

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/586e23a9d55b37f35e7bdea6c7295c4d.jpg

Η εγκύκλιος που αφορά στο όριο του 40% στη στάθμη της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού η PHEV προκειμένου να επιτραπεί η είσοδος του στο καράβι δεν είναι ελληνικό φαινόμενο, όπως πολλοί νομίζουν, ούτε σχετίζεται με τη σε μεγάλο βαθμό αναμενόμενη έλλειψη γνώσεων μιας αγοράς και μιας κοινωνίας όπως η δική μας, η οποία ομολογουμένως δεν είναι και η πιο ανεπτυγμένη στην ηλεκτροκίνηση (αν και κάνει γοργά βήματα). Πρόκειται για ευρωπαϊκή οδηγία, εγκεκριμένη και υπογεγραμμένη από τους φορείς που συμμετέχουν στο Green Deal της ΕΕ. Η οποία τι λέει;

Αναφέρει ξεκάθαρα ότι δεν υπάρχει κανένας συσχετισμός της στάθμης της μπαταρίας του ηλεκτρικού οχήματος με την πιθανότητα ανάφλεξης και πρόκλησης πυρκαγιάς. Πράγμα που επιβεβαιώνεται και από μελέτη του Υπουργείου Πολιτικής Προστασίας της Σουηδίας, σύμφωνα με την οποία η πιθανότητα εκδήλωσης φωτιάς σε ένα ηλεκτρικό όχημα είναι ως και 20 φορές μικρότερη από ότι σε ένα αντίστοιχο με θερμικό κινητήρα.

Παρόλα αυτά, έχουμε δει πλοία που μεταφέρουν καινούργια ηλεκτρικά αυτοκίνητα να καίγονται στη μέση του ωκεανού για μέρες ολόκληρες παρά τις επίμονες προσπάθειες πυρόσβεσης, με τους ειδικούς να αποδίδουν το γεγονός στις μπαταρίες του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης. Και δεν θα ήθελε κανείς να πάρει το παραμικρό ρίσκο κάτι τέτοιο να συμβεί σε ένα επιβατικό πλοίο γεμάτο ανυποψίαστους και ανέτοιμους να αντιμετωπίσουν μια τέτοια κατάσταση τουρίστες. 

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/4d1a0fb1f113f40f52f9377cce08692a.jpg

Ενώ λοιπόν η πιθανότητα εκδήλωσης φωτιάς σε ένα ηλεκτρικό όχημα είναι μικρότερη από ότι σε ένα θερμικό, και η στάθμη φόρτισης της μπαταρίας σε τίποτα δεν επηρεάζει τις πιθανότητες να συμβεί κάτι τέτοιο, η έκκληση και η διάχυση της θερμότητας αν τελικά γίνει το κακό είναι μεγαλύτερη όσο πιο φορτισμένη είναι η μπαταρία. Διευκολύνοντας έτσι την εξάπλωσή της και δυσκολεύοντας την κατάσβεση. Αυτός είναι και ο λόγος που ως επιτρεπτό εύρος ορίζεται το 20%-50%. Επιπλέον, σχετικά με τον κίνδυνο διαρροής (βραχυκυκλώματος), αυτός σχεδόν εξαλείφεται όταν το επίπεδο φόρτισης είναι κάτω από 30% κάνοντας ασφαλέστερη τη μεταφορά της σε κλειστό χώρο.

Κάποιος πρέπει να πληρώσει…και αυτός είναι τα ηλεκτρικά

It is what it is λοιπόν…  Βέβαια, αν θέλουμε να είμαστε δίκαιοι θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι αυτή την ταλαιπωρία που καλούνται τώρα να υποστούν οι οδηγοί στα λιμάνια, αυτή τη μία επιπλέον έγνοια κάθε φορά που θέλουν να ταξιδέψουν, δεν την γνώριζαν όταν έδωσαν τα λεφτά τους για να πάρουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Αλλά με τίποτα δεν μπορώ να πιστέψω ότι αν το ήξεραν θα άλλαζαν γνώμη.  

Στην πρόσφατη αναστάτωση που προκλήθηκε με την εφαρμογή της επίμαχης εγκυκλίου του Υπουργείου Ναυτιλίας, ανάμεσα στα άλλα μέτρα… ασφάλειας από κάποιες ναυτιλιακές, ήταν και η αύξηση των τιμών ως και €10 ανά δρομολόγιο, ειδικά για τα ηλεκτρικά οχήματα. Σβήνει άραγε η φωτιά με δεκάευρα;  

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/fe5745d99c0f5b437300ef61da28c1b6.jpeg

Δείτε ακόμη: Τελικά μπαίνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στα πλοία;

Ενώ έχουμε ασχοληθεί τόσο πολύ με τη μάλλον απίθανη περίπτωση φωτιάς, δεν έχει κανείς ασχοληθεί με το θέμα του βάρους. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν το ίδιο αποτύπωμα με ένα θερμικό, άρα καταλαμβάνουν τον ίδιο χώρο στο γκαράζ του πλοίου, όμως ζυγίζουν κατά μέσο όρο +20%-25%, κάτι που θα έπρεπε να λαμβάνεται υπόψη στη διαδικασία φόρτωσης, για παράδειγμα στην πρόσδεση για την περίπτωση θαλασσοταραχής και δεν έχουμε δει να συμβαίνει. Κατά τα άλλα, σε ένα πλοίο που μεταφέρει 500-600 επιβατικά αυτοκίνητα, ακόμη κι αν δεχτούμε ότι τα ηλεκτρικά αντιπροσωπεύουν ένα 10%, περίπου όσο το μερίδιο αγοράς τους, το επιπλέον βάρος δεν επηρεάζει το αξιόπλοο του σκάφους. Επηρεάζει όμως την κατανάλωση καυσίμου. Και μαντέψτε ποιος πληρώνει τη διαφορά.