Ηλεκτροκίνηση: μια ιστορική ευκαιρία να δούμε το Αυτοκίνητο από την αρχή

Όσο κι αν μας ξαφνιάζει αυτή η απότομη αλλαγή, όσο αμυντικοί και αν είμαστε απέναντί της

  • -
  • -
Ηλεκτροκίνηση: μια ιστορική ευκαιρία να δούμε το Αυτοκίνητο από την αρχή
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Σύμφωνα με μια έρευνα που έγινε πρόσφατα στις σκανδιναβικές χώρες, τα 4κίνητα αυτοκίνητα είναι πιο επικίνδυνα» για οδήγηση στο χιόνι ή στον πάγο. Συμπέρασμα εντελώς αντίθετο από αυτό που έχουμε στο μυαλό μας, από αυτό που στο κάτω-κάτω λένε η λογική και η Φυσική. Αλλά στη Σκανδιναβία σίγουρα κάτι ξέρουν περισσότερο από τέτοιες συνθήκες. Οπότε, ας δώσουμε μια δεύτερη ευκαιρία στον Toni Jalovaara, ειδικό σύμβουλο του προγράμματος World Car Awards που αναφέρθηκε στο θέμα με άρθρο του στη σελίδα του θεσμού.

Πρώτα από όλα, μιλάμε για μια χώρα όπου τα αυτοκίνητα, δικίνητα και 4κίνητα, κινούνται υποχρεωτικά με χειμερινά λάστιχα (κατ’ ελάχιστον) και λάστιχα με καρφιά. Ζώντας σε μια Μεσογειακή χώρα, η δική μας εμπειρία από την οδήγηση σε πάγο με ειδικά ελαστικά είναι μικρή. Αρκετή ωστόσο για να επιβεβαιώσουμε ότι ακόμη και με την κίνηση να μεταδίδεται σε ένα μόνο ζεύγος τροχών, μπορείς να έχεις πολύ καλό έλεγχο του οχήματος. Εντάξει ως εδώ. Αλλά γιατί ένα 4κίνητο υπό τις ίδιες προϋποθέσεις να μην είναι πιο ασφαλές;

Η έρευνα, εδώ που τα λέμε, λέει ακριβώς το αντίθετο από αυτό που καταλαβαίνει κανείς με την πρώτη ανάγνωση. Μας λέει ότι το 4κίνητο με τα λάστιχα με καρφιά είναι τόσο ασφαλές, ξεκινά τόσο εύκολα και κάνει την οδήγηση στον πάγο να μοιάζει τόσο απλή στα πρώτα μέτρα, ώστε τελικά ο οδηγός εφησυχάζει και εν τέλει αψηφά τον υπαρκτό κίνδυνο.

Το φαινόμενο αυτό, του επικίνδυνου εφησυχασμού του οδηγού σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης, είναι ακόμη πιο έντονο στα ηλεκτρικά οχήματα. Τα περισσότερα από τα οποία είναι 4κίνητα, ειδικά τα μεγαλύτερα σε κατηγορία, λόγω της ευκολίας τοποθέτησης και ενός δεύτερου ηλεκτροκινητήρα ο οποίος αναλαμβάνει να κινεί το δεύτερο ζεύγος τροχών. Από την άλλη, με δύο μοτέρ το πρόσθετο «πρόβλημα» είναι ότι έχουν πολύ δύναμη. Η οποία αποδίδεται πανεύκολα, γραμμικά και εντελώς αθόρυβα. Πράγμα που δυσκολεύει έναν οδηγό συνηθισμένο να αντιλαμβάνεται την ταχύτητα (και) από τον θόρυβο του κινητήρα.

Είναι ένα ακραίο αλλά ταυτόχρονα πολύ καλό παράδειγμα για τη δουλειά που έχουμε να κάνουμε στο κομμάτι της ενημέρωσης σχετικά με αυτή τη νέα οδηγική εμπειρία. Γιατί στην πραγματικότητα η ακαριαία αμεσότητα απόκρισης ενός ηλεκτροκινητήρα και ο βαθμός της λεπτομέρειας στη διαχείριση της ροπής που φτάνει σε κάθε τροχό ξεπερνούν τις δυνατότες κάθε μηχανικού συστήματος. Οπότε το όποιο θέμα δεν έχει φυσικά να κάνει με την τεχνολογία αλλά με την εξοικείωση του οδηγού με αυτή. 

Διάφορες συγκυρίες επιτάχυναν τη διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά και στη ζωή μας. Την τελευταία 5ετία συντελείται στο χώρο του Αυτοκινήτου μια επανάσταση. Τα πράγματα αλλάζουν περισσότερο και πιο γρήγοροα από ότι έγινε συνολικά τις προηγούμενες 5-6 δεκαετίες. Ουσιαστικά ξανασυστηνόμαστε. Όλοι όσοι είμαστε μέρος αυτής της κοινωνίας της κυκλοφορίας.

Όσο κι αν μας ξαφνιάζει αυτή η απότομη αλλαγή, όσο αμυντικοί και αν είμαστε απέναντί της (μάταιο...) είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο ότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί μια ιστορική ευκαιρία για τους κατασκευαστές, τους σχεδιαστές και μηχανολόγους, να δουν το Αυτοκίνητο από την αρχή. Να αναθεωρήσουν τη μορφή του, χωρίς πολλούς από τους περιορισμούς με τους οποίους είχαν μάθει να δουλεύουν. Για όλους εμάς που το χρησιμοποιούμε είναι επίσης ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε τη σχέση μας με αυτό, τον τρόπο που επηρεάζει την καθημερινότητά μας. Αλλά και για τα Μέσα είναι ιστορική η ευκαιρία. Να αναλάβουμε την ευθύνη του θεσμικού μας ρόλου ως πρεσβευτές της τεχνολογικής εξέλιξης, προσφέροντας παράλληλα υψηλής ποιότητας περιεχόμενο και πολύπλευρη ενημέρωση μέσα από κάθε κανάλι που μας δίνει η γνώση της ψηφιακής τεχνολογίας.