Opel Ampera στην Ελλάδα

Πράσινη γεύση με σύνθημα την πρίζα και κηδεμόνα την βενζίνη, δίνει στην Opel το προβάδισμα στον στόχο της οικονομικής και καθαρής μετακίνησης.

  • -
  • -
Ισχύς150 PS
Ροπή370 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h9,0 sec
Κατανάλωση μ.κ.1,6 lt/100km
Εκπομπές CO240 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Προάγγελος της επόμενης μέρα για την Opel, το Ampera προσφέρει την ηλεκτροκίνηση με ασυναγώνιστες τιμές ρύπων και κατανάλωσης. Αλλά και ...ασυναγώνιστη τιμή αγοράς!

Ampera στο μικροσκόπειο

Η άποψη της GM στην νέα τάξη των ηλεκτροκίνητων ακούει στο όνομα Voltec. Επικεφαλής της διάταξης τίθεται ένας ηλεκτροκινητήρας 150 ίππων και 370 Nm ροπής. Ο θερμικός ατμοσφαιρικός κινητήρας των 1,4 λίτρων αναλαμβάνει το ρόλο του – range extender- παράγοντας 86 ίππους και 130 Nm ροπής, τροφοδοτώντας με ισχύ την μικρότερη σε μέγεθος γεννήτρια-ηλεκτροκινητήρα που αποτελεί το τρίτο μέρος του πάζλ. Ο θερμικός κινητήρας περνά στο προσκήνιο (χωρίς να το πάρεις χαμπάρι…) όταν οι μπαταρίες φτάσουν στο κατώτερο επιτρεπτό σημείο φόρτισης. Συμπληρωματικά υπάρχει και ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση. Το σύστημα συνεργάζεται αρμονικά χάρη σε τρεις συμπλέκτες και ένα πλανητικό σύστημα το οποίο επί της ουσίας μεταφέρει την ισχύ της διάταξης στους τροχούς. Οι δύο συμπλέκτες βρίσκονται για να ελέγχουν την ροή ισχύος από την γεννήτρια στο πλανητικό σύστημα (περνώντας ισχύ κυρίως σε πολύ υψηλές ταχύτητες απευθείας σε αυτό),  με τον τρίτο να αναλαμβάνει να ξεκλειδώσει την ισχύ του θερμικού κινητήρα προς την γεννήτρια όταν τελειώσει η συνδρομή της μπαταρίας. Σε περιπτώσεις μη χρήσης του θερμικού κινητήρα για μεγάλο χρονικό διάστημα, υπάρχει προγραμματισμένη λειτουργία διαγνωστικού ελέγχου, ώστε ο θερμικός κινητήρας να είναι ετοιμοπόλεμος να συνδράμει ανά πάσα στιγμή. Συνολικά τέσσερα είναι τα σενάρια λειτουργίας της διάταξης:


Κίνηση με μπαταρία


Χαμηλές ταχύτητες:
αφορά ταχύτητες κάτω από τα 100 km/h. Ο μεγάλος ηλεκτρικός κινητήρας παίρνει κίνηση από την μπαταρία, αποδίδει 111 kW (150 PS) και 370 Nm ροπής και είναι συνδεδεμένος με το πλανητικό σύστημα.

Υψηλότερες ταχύτητες: Ο μικρότερος ηλεκτροκινητήρας-γεννήτρια μπαίνει στο παιχνίδι τροφοδοτούμενος με ρεύμα από την μπαταρία. Αμφότεροι οι δύο ηλεκτροκινητήρες βρίσκονται συνδεδεμένοι με το πλανητικό σύστημα και λειτουργούν πιο αποτελεσματικά σε χαμηλότερες στροφές.

 

Κίνησημε Range Extender (1.4 Ecotec)


Χαμηλές ταχύτητες:
o θερμικός κινητήρας συνδέεται απευθείας με τον ηλεκτροκινητήρα-γεννήτρια, ο οποίος παράγει ρεύμα για να τροφοδοτήσει τον κύριο ηλεκτροκινητήρα του οποίου η ισχύς μέσω του πλανητικού συστήματος κινεί το αυτοκίνητο.

Υψηλότερες ταχύτητες: το αυτοκίνητο κινείται πλέον και με τους δύο ηλεκτρικούς κινητήρες. Ο ηλεκτροκινητήρας-γεννήτρια συνδέεται και πάλι με το πλανητικό σύστημα, αλλά τώρα λειτουργεί χάρη στον θερμικό κινητήρα, προσφέροντας απευθείας ισχύ στους τροχούς και συνεχίζοντας να παράγει ρεύμα για τον ηλεκτροκινητήρα (σημείο που μπορεί να μεταφραστεί και σαν υβριδική εν σειρά κίνηση)
γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ποιότητα κύλισης
  • Απόδοση
  • Κατανάλωση
  • Φρένα
  • Εξοπλισμός
ξινά
  • Χώροι
  • Επιδόσεις
  • Τιμή
Πρόγραμμα με 4 επιλογές


Το Normal mode είναι η προεπιλεγμένη ρύθμιση για το Ampera και εκτιμάται ότι θα χρησιμοποιείται τις περισσότερες φορές για μέγιστη απόδοση. Όταν το επίπεδο ενέργειας της μπαταρίας πέσει κάτω από το λειτουργικά προκαθορισμένο όριο, το Ampera αρχίζει να λειτουργεί στο πρόγραμμα εκτεταμένης αυτονομίας με την αυτόματη ενεργοποίηση του βενζινοκινητήρα.

Το Sport mode προσφέρει νέα χαρτογράφηση πεντάλ του γκαζιού για ταχύτερη απόκριση. Αν και το Sport mode δεν παράγει υψηλότερη ισχύ, εν τούτοις προσφέρει το αίσθημα της πιο άμεσης οδήγησης.

Το Mountain mode ρυθμίζειαυτόματα το σύστημα για να παράγει την απαραίτητη ισχύ σε πολύ απαιτητικές συνθήκες κίνησης σε ορεινές κυρίως περιοχές, όπου συνήθως επηρεάζονται οι επιδόσεις των συμβατικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το Mountain mode επιτρέπει την ενεργοποίηση της επέκτασης της αυτονομίας πριν η μπαταρία φτάσει στο ελάχιστο όριο φόρτισης. Οι οδηγοί πρέπει να επιλέγουν αυτό το πρόγραμμα, έχοντας απόθεμα στην μπαταρία, 10 – 15 λεπτά πριν μπουν σε ορεινή περιοχή για να μπορεί το αυτοκίνητο να ανταποκριθεί πλήρως στις απαιτήσεις των παρατεταμένων ανωφερειών.

Το Hold mode ενεργοποιεί άμεσα τον θερμικό κινητήρα, εξοικονομώντας την ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στη μπαταρία. Με το πρόγραμμα αυτό ο οδηγός επιλέγει που ακριβώς θέλει να χρησιμοποιεί την ενέργεια της μπαταρίας, για αμιγή ηλεκτροκίνηση, για παράδειγμα σε αστικές περιοχές ή ζώνες περιορισμένης κυκλοφορίας.

Βρεθήκαμε προσκεκλημένοι από την Ελληνική Opel στο Ναύπλιο, όπου συμμετέχοντας στο Πανευρωπαϊκό πρόγραμμα EcoEra πήραμε γεύση από μοντέλα της σειράς EcoFlex(Astra και Corsa με έμφαση την οικονομία και τους χαμηλούς ρύπους), αλλά κυρίως την αιχμή του δόρατος το νέο Opel Ampera. Οι χαμηλές καταναλώσεις(έως 8 λίτρα) ταξιδεύοντας με ένα Astra 1.7 CDTI και ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο που θα μπορούσαν να αναστατώσουν τα ραντάρ της τροχαίας, επιβεβαίωσαν την λογική EcoFlex που ισχυρίζεται ότι οι 130 ίπποι ενός σύγχρονου πετρελαιοκινητήρα μπορούν να συνδυάσουν τις επιδόσεις με οικονομία και καθαρό πνεύμα.   

 

Opel στην πρίζα με …κάβα την βενζίνη!

Ως απάντηση στην υβριδική μόδα, η Opel απαντά ηλεκτρικά! Το Ampera βασίζεται στην ηλεκτροκίνηση και ενώ διαθέτει έναν ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα Ecotec 1.4 λίτρων και 86 ίππων, τον χρησιμοποιεί ουσιαστικά για να φορτίζει τις μπαταρίες που τροφοδοτούν τον ηλεκτροκινητήρα. Η λογική του Ampera λοιπόν είναι απλή και όποιος καλύψει τα πρώτα περίπου 40-80 km(κάτι που εξαρτάται από την μορφολογία της διαδρομής και το φορτίο που ζητά ο οδηγός από το δεξί πεντάλ) και δεν μπορεί να βρεθεί σε πηγή ρεύματος (πρίζα), για αυτόν υπάρχει ο βενζινοκινητήρας, αναλαμβάνοντας ουσιαστικά την επαναφόρτιση των συσσωρευτών. Σε απλά λόγια οι πλήρως φορτισμένες μπαταρίες προσφέρουν σε συνθήκες φυσιολογικής οδήγησης την ικανοποιητική αυτονομία που προαναφέραμε και που ουσιαστικά επαρκεί για τις καθημερινές αστικές μετακινήσεις του μέσου οδηγού. Χωρίς να νιώσει την ανάγκη να ενεργοποιήσει τον βενζινοκινητήρα. Στην περίπτωση που εξαντληθεί η φόρτιση ή κάποιος επιθυμεί να πάει πιο μακριά δεν χρειάζεται να ανησυχεί ψάχνοντας πρίζα και 4 επιπλέον ώρες από την ζωή του. Τότε ξυπνά απευθείας ο βενζινοκινητήρας, ο οποίος ενεργοποιείται αυτοβούλως αναλαμβάνει να τροφοδοτήσει την γεννήτρια και κατ΄ επέκταση αυτή να παράγει ρεύμα για τον μεγάλο ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος συνεχίζει να αποτελεί την πηγή κίνησης του αυτοκινήτου. Ανάλογα με τις απαιτήσεις του οδηγού υπάρχουν διάφορα σενάρια λειτουργίας(Normal, Sport, Mountain, Hold) της διάταξης και μόνον στις πολύ υψηλές ταχύτητες αντιλαμβάνεσαι πιο αισθητά την λειτουργία του βενζινοκινητήρα. Συνολικά πάντως δύσκολα αντιλαμβάνεσαι την ύπαρξη και λειτουργία του Ecotec, όταν κληθεί να ενεργοποιηθεί. Ηχητικά, η κεντρική ιδέα είναι η σιωπηλή απομάκρυνση του Ampera, αργότερα και όταν τα χιλιόμετρα ανέβουν έρχεται ο θόρυβος από τον δρόμο και τον αέρα και μόνο σε συνθήκες αναζήτησης του επιπλέον φορτίου θα εμφανιστεί το ψιθύρισμα του βενζινοκινητήρα.   Ακόμα και τότε όμως λειτουργεί εξαιρετικά ομαλά στο παρασκήνιο της διάταξης, με τους κραδασμούς του να γίνονται σπάνια αντιληπτοί. Παράλληλα η ένδειξη της μπαταρίας μπροστά από τον οδηγό μεταμορφώνεται σε ένδειξη ρεζερβουάρ καυσίμου. Το ρεζερβουάρ των 35.2 lt χαρίζει μια αυτονομία των 440 km. Η μέση κατανάλωση για τον τυπικό συνδυασμένο κύκλο ανακοινώνεται στα 1,6 lt/100km και οι εκπομπές CO2 κάτω από τα 40 gr/km. Αν κινείσαι εντός της αυτονομίας της μπαταρίας στην καθημερινότητα σου, ξεχνάς για καιρό το βενζινάδικο και ξεμπερδεύεις απλώς με το ανάλογο τίμημα φόρτισης στο λογαριασμό της ΔΕΗ (16 kwh/100 km περίπου 1,3€).

 

Με την γλώσσα στο ρεύμα…

Το ενδιαφέρον σχεδιαστικά Ampera με το εξαιρετικά δυναμικό και αεροδυναμικό σχήμα(συντελεστής Cx: 0.27),  βάζει τον οδηγό στο κόλπο της στρωτής οδήγησης με το παιχνίδι της πράσινης σφαίρας. Όσο πιο καθαρά οδηγείς τόσο η  πράσινη σφαίρα στην οθόνη μπροστά από τον οδηγό, μένει στο κέντρο της κλίμακας της, δίνοντας σου ένα ιδανικό εργαλείο για να ρυθμίσεις την οδήγηση σου, εύκολα και χωρίς να ελέγχεις πολλές ενδείξεις. Τιμώντας το γκάζι, η σφαίρα ανεβαίνει προς τα πάνω και αλλάζει το χρώμα της σε κίτρινο. Η επιτάχυνση που εξασφαλίζει είναι περίπου 9,0’’ για το τυπικό 0-100 km/h και δεν μπορείς να γκρινιάξεις μέχρι εδώ. Η τελική ταχύτητα όμως περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 161 km/h και όταν έχεις πληρώσει τόσο ακριβά το Ampera σου, περιμένεις επιδόσεις στο σύνολο. Από την άλλη ένα εστιασμένο στο θέμα επιδόσεις Ampera θα τσαλάκωνε το οικολογικό προφίλ, οπότε σκεπτόμενος ρεαλιστικά απολαμβάνεις το ήσυχο και οικονομικό ταξίδι που σου προσφέρει με ταχύτητες 130-140 km/h και ξέρεις ότι στο πάτημα του γκαζιού θα σε επιβραβεύσει άμεσα με τα …ρέστα επιτάχυνσης έως τον κόφτη! Η άνεση και η λειτουργία της ανάρτησης είναι σωστή, το τιμόνι διαθέτει σχετικά άμεση αίσθηση, με το αυτοκίνητο να προσφέρει κατά βάση εμπιστοσύνη στις περισσότερες συνθήκες κίνησης, χωρίς πλεύσεις και λοιπές παρενέργειες. Βέβαια τα ηλεκτρονικά φροντίζουν για την τάξη σε κάθε περίπτωση δημιουργώντας ένα εξαιρετικά ασφαλές σύνολο. Η μετακίνηση μαζί του γενικά δεν προκαλεί εκπλήξεις και βολεύεσαι στο κάθισμα εύκολα αντιμετωπίζοντας μια μοντέρνα έκφανση της σχεδίασης και της εργονομίας των σύγχρονων Opel. Η ποιότητα κατασκευής είναι καλή, με την εργονομία να ακολουθεί το κάπως περίπλοκο δόγμα της Opel. Η οθόνη μπροστά από τον οδηγό και η επιβλητική οθόνη αφής στο κέντρο σε ταΐζουν με μπόλικες πληροφορίες και σενάρια διαχείρισης της ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ οι διακόπτες στην κεντρική κονσόλα παίρνουν εντολή με την μέθοδο της αφής. Ο εξοπλισμός της πλούσιας έκδοσης περιλαμβάνει αυτόματο κλιματισμό, ηχοσύστημα Bose με σκληρό δίσκο 60 GB, σύστημα πλοήγησης, κάμερα οπισθοπορείας, δερμάτινο σαλόνι κ.α. Με μήκος 4,5 μέτρα το Ampera αποτελεί -όσον αφορά το μέγεθος του- ένα χαρακτηριστικό δείγμα της μεσαίας κατηγορίας. Οι χώροι εμπρός είναι καλοί, όμως πίσω υπάρχουν θέσεις μόνο για δυο εξαιτίας της μπαταρίας(16 kWh) σχήματος «Τ». Ο διαθέσιμος χώρος είναι ελαφρώς περιορισμένος, τόσο στα γόνατα αν μετακινήσεις πολύ πίσω το εμπρός κάθισμα, όσο και στα κεφάλια, λόγω του σχήματος της οροφής. Η μπαταρία αποτελείται από 288 κυψέλες ιόντων λιθίου και διαθέτει δικό της κύκλωμα θέρμανσης/ψύξης. Ζυγίζει 198 kg και είναι υπεύθυνη για το χαμηλό κέντρο βάρους του αυτοκινήτου, αλλά και το απόβαρο των 1.700+ κιλών. Θύμα της, πέφτει εν μέρει και ο χώρος αποσκευών ο οποίος περιορίζεται στα μόλις 310 lt, 50 lt λιγότερα από ένα Astra και σχεδόν 200 lt πιο κάτω από τα περισσότερα μοντέλα της μεσαίας κατηγορίας. Ένα ελαφρύ υφασμάτινο κάλυμμα  προστατεύει από τα αδιάκριτα βλέμματα τις αποσκευές, ενώ με την αναδίπλωση των δύο πίσω θέσεων αποκαλύπτεται ένα χώρος φόρτωσης 1005 lt.


Φωτογραφίες: Γιώργος Καραγιωργάκης

συμπέρασμα

Το Ampera είναι το γερό θεμέλιο του ηλεκτροκίνητου μέλλοντος της Opel, βασίζοντας την παρουσία του στην λειτουργία εκτεταμένης αυτονομίας. Το τεχνολογικό του υπόβαθρο και η ουσιαστική προσφορά του σε επίπεδο οικονομίας και απόδοσης αναμιγνύεται με στοιχεία που χαρακτηρίζουν ένα σύγχρονο μεσαίο μοντέλο. Αν η οικολογική σου συνείδηση συμφωνεί με τις προσταγές της Opel και το περιεχόμενο της τσέπης σου ακολουθεί, τότε το καλλίγραμμο Ampera αποκτά το ανάλογο ενδιαφέρον, γιατί διαφορετικά δεν παύει να αποτελεί ακριβό σπορ!

VIDEOS

Opel Ampera

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...