Κώστας Μαλανδρίνος-Θάνος Παππάς

Τα πρόσωπα πίσω από την Exarsis Transportation Design

  • -
  • -
Exarsis Transportation Design

Η αποστολή της σχεδιαστικής ομάδας Exarsis Transportation Design, είναι να παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες σχεδιασμού που κυμαίνονται από την έρευνα, τη σχεδιαστική εξέλιξη, και φθάνει μέχρι και τη μελέτη και δημιουργία μοντέλων πλήρους κλίμακας στον τομέα των μεταφορικών μέσων. Στις διεργασίες αυτές εμπλέκονται και άλλοι συνεργάτες με μεγάλο εύρος αντικειμένων και αρμοδιοτήτων, συμπληρώνοντας το σχεδιαστικό σκέλος με το τεχνικοοικονομικό υπόβαθρο που απαιτείται για την ολοκλήρωση και παρουσίαση λύσεων και προτάσεων που είναι εμπορικά βιώσιμες.


Fiat AiUTO

Το εν λόγω όχημα απέσπασε σημαντική διάκριση στο διεθνή διαγωνισμό της ACEA “Σχεδιάστε το μέλλον της Προσβασιμότητας” σε συνεργασία με τη Fiat. Επιλέχθηκε από ομάδα σχεδιαστών της ιταλικής φίρμας ως μια από τις τρεις επικρατέστερες συμμετοχές. Το AiUTO (που σημαίνει βοήθεια στα ιταλικά) αποτελεί μια φουτουριστική μελέτη για ένα όχημα πόλης του μέλλοντος, που επιτρέπει σε άτομα με αναπηρίες κάθε είδους να οδηγούν και να είναι ισότιμα με όλους. Εκτός από την πρόσβαση σε αναπήρους, διαθέτει εξελιγμένα συστήματα πληροφόρησης του οδηγού (παρμπρίζ – οθόνη τύπου head-up display) και υποβοήθησης της οδήγησης σε περίπτωση λάθους. Τα άτομα με κινητικά προβλήματα έχουν πρόσβαση σε όλες τις λειτουργίες μέσω φωνητικών εντολών ενώ τα άτομα με προβλήματα όρασης ή ακοής επωφελούνται από το εξελιγμένο σύστημα  πληροφόρησης (μέσω μιας από τις άλλες αισθήσεις τους). Το ιδιαίτερα ευρύχωρο εσωτερικό διαθέτει χώρο για 2 επιβάτες επιπλέον του οδηγού.

Project D3
To D3, ένα μικρό ηλεκτρικό όχημα πόλης που θα επιτρέπει στα άτομα με ειδικές ανάγκες να μετακινούνται αυτόνομα, αξιοποιεί μια εκδοχή της ανάρτησης του Δ. Κορρέ προσφέροντας αυξημένη προσβασιμότητα και δραστηριότητες που με τα συμβατικά οχήματα δεν είναι εφικτές. Ανήκει στην κατηγορία των Heavy quadricycles (L7e) και αυτή την περίοδο εξελίσσεται μια νεότερη εκδοχή του με στόχο την κατασκευή ενός πρωτοτύπου.
Fun car
Η μελέτη του Fun Car δεν περιορίζεται στην αναζήτηση και παρουσίαση αισθητικών και μόνο λύσεων για το αμάξωμα, αλλά περιλαμβάνει έρευνα αγοράς – έρευνα κατασκευαστικών δυνατοτήτων των εγχώριων βιομηχανικών μονάδων που μπορούν να εμπλακούν – έρευνα προμηθευτών από το εξωτερικό - έρευνα κόστους – μελέτη του δικτύου διάθεσης του προϊόντος – πολιτική τιμολόγησης – οργάνωση παραγωγής κλπ. Σωληνωτό πλαίσιο – αμάξωμα από πλαστικά υλικά και δοκιμασμένα μηχανικά μέρη του εμπορίου είναι οι κύριοι άξονες της σχεδίασης σε συνδυασμό με μια «ευχάριστη» εμφάνιση και πολλές δυνατότητες εξατομίκευσης αυτής.

Μία νέα σχεδιαστική ομάδα δύο ταλαντούχων σχεδιαστών ανοίγει τα φτερά της παρέχοντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες που ξεκινούν από την έρευνα και φτάνουν μέχρι τη δημιουργία μοντέλων σε κλίμακα 1:1.

Η Exarsis δημιουργήθηκε από τους Κωνσταντίνο Μαλανδρίνο και Θάνο Παππά, δύο σχεδιαστές με διαφορετικές αφετηρίες, αλλά πολλά κοινά χαρακτηριστικά. Ο αρχαιότερος στην κλάση Κωνσταντίνος Μαλανδρίνος πρωτοασχολήθηκε επαγγελματικά με το χώρο της σχεδίασης το 1989, συμμετέχοντας στα Golf Semi Cabrio και Opus. Έκτοτε, δήλωσε παρών σε ό,τι σημαντικό έγινε στην Ελλάδα, όπως το Korres Project. Ο παράλληλος επαγγελματικός του βίος του σχετίζεται με τα έπιπλα και τη σχεδίαση εκθεσιακών χώρων. Ο Θάνος Παππάς είναι γεννηθείς του 1990 και πρόσφατα αποφοίτησε από το Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Συνεργάζεται με τον Δημήτρη Κορρέ από το 2009 με την ενεργή συμμετοχή του στο Project D3 και πρόσφατα απέσπασε διάκριση σε διεθνή διαγωνισμό της ACEA για λογαριασμό της Fiat με θέμα το μέλλον της προσβασιμότητας.  Ας τους γνωρίσουμε καλύτερα.

  

Υπάρχει η εντύπωση ότι η σχεδίαση είναι έργο του «ενός». Για ποιο λόγο δημιουργήσατε την ομάδα Exarsis;

ΚΜ: Η δημιουργία της σχεδιαστικής ομάδας προέκυψε ως αποτέλεσμα της ομαλής και επιτυχημένης συνεργασίας που είχαν οι κύριοι συντελεστές αυτής σε προηγούμενα project  όπου συναντήθηκαν και εργάσθηκαν παράλληλα. Σημαντικός συνεργάτης μας είναι και ο Αρχιτέκτονας Βασίλης Σπανδάγος με μεγάλη εμπειρία στη ψηφιακή μοντελοποίηση. Άτομα με εμπειρία και προϊστορία στο χώρο λειτουργούν επικουρικά της βασικής ομάδας.

ΘΠ: Στη δική μας περίπτωση, είδαμε ότι ο ένας συμπληρώνει τον άλλο και ότι μπορούμε συνδυάζοντας τις γνώσεις μας να πετύχουμε κάτι αρκετά ανώτερο από κάθε ατομική μας προσπάθεια.

Το να κάνετε μια ομάδα που να μελετά και να σχεδιάζει αυτοκίνητα, στην Ελλάδα που δεν έχει αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι ουτοπικό;       
ΚΜ :
… χαχαχα! Εύλογη απορία και δικαιολογημένη. Η χώρα μας είχε μια υποτυπώδη αυτοκινητοβιομηχανία ( με τα όποια δομικά προβλήματα και αγκυλώσεις είχε αυτή ) έως τα μέσα της δεκαετίας του ΄90 περίπου. Σήμερα υπάρχουν μικρά και ελπιδοφόρα ( λόγω της εξέλιξής τους) δείγματα ότι κάτι μπορεί να γίνει στον τομέα αυτό. Μιλάμε για μικρές βιοτεχνίες που θα έχουν ως αντικείμενο τα ειδικού τύπου οχήματα.

ΘΠ: Προσωπικός μου στόχος, είναι μέσα από το σχεδιασμό, να προσφέρω κάτι που να αποσκοπεί στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων. Πιστεύω πως κάτι τέτοιο, είναι εφικτό και μέσα από τον σχεδιασμό οχημάτων, αφού η μετακίνηση αποσπά ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της καθημερινότητας μας.

Η απόσταση από τους πελάτες σας δεν είναι πρόβλημα; Πως θα βγείτε έξω από τα σύνορά μας, αν υπάρχουν;

ΚΜ : Πολύ πρώιμο να μιλήσουμε για αυτόνομη «απόβαση» στις αγορές του εξωτερικού , αν και ήδη γίνονται κάποιες στοχευμένες προσπάθειες προσέγγισης υποψήφιων πελατών με εταιρική δομή που ανταποκρίνεται στους στόχους μας. Η παρουσία μας στην αγορά,  θα ενταθεί μετά την ολοκλήρωση ενός  project που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη, το οποίο ευελπιστούμε πως θα έχει υλοποιηθεί έως το α΄εξάμηνο του 2015. 

ΘΠ: Νομίζω ότι η δουλειά μας, δίνει το περιθώριο να κάνουμε πολλά, ο καθένας από τον εκάστοτε τόπο διαμονής του. Το σημαντικό είναι να συσταθεί μια εταιρεία που να μπορεί να σταθεί νομικά, προσφέροντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες σχεδιασμού.

Η σχεδίαση ενός αυτοκινήτου πώς ξεκινά; Υπάρχουν κανόνες;

ΚΜ : Υπάρχουν κανόνες. Αν δεν υπήρχαν θα είχαμε τα αυτοκίνητα των σχεδιαστών , τα αυτοκίνητα των μηχανικών , των manager , των λογιστών και πάει λέγοντας. Θα είχε ενδιαφέρον να βλέπαμε μια τέτοια πρακτική, βέβαια οι κατασκευαστές αυτών σύντομα θα έφταναν σε αδιέξοδο, αλλά θα ήταν μια ευκαιρία να βρεθούν όλοι έστω και για λίγο με το όχημα της αρεσκείας τους! Η σχεδίαση πλέον έχει γίνει μια απίστευτη διαδικασία συμβιβασμών. Τον πρωταρχικό ρόλο τον επωμίζεται το τμήμα Marketing. Αντικειμενικός στόχος του σχεδιαστικού τμήματος είναι να οπτικοποιήσει με επιτυχία τις προδιαγραφές του φακέλου εργασίας.

ΘΠ : Το αυτοκίνητο είναι ένα πολυσύνθετο αντικείμενο προς σχεδίαση και θα μπορούσα να πω ότι αποτελεί το πιο πολύπλοκο από όσα έχω ασχοληθεί μέχρι στιγμής. Παρόλα αυτά ισχύουν ακριβώς οι ίδιοι κανόνες και παραμονεύουν οι ίδιοι κίνδυνοι που αντιμετωπίζουν οι σχεδιαστές και σε άλλα projects, απλά σε μεγαλύτερο βαθμό.

Ποιες είναι οι διαφορές ενός freelance σχεδιαστή και του μέλους μίας ομάδας πχ στο σχεδιαστικό τμήμα μιας εταιρείας; Που υπάρχει περισσότερη δημιουργικότητα;

ΚΜ : Η διαφορά έγκειται στο γεγονός ότι συνήθως ο ανεξάρτητος σχεδιαστής/γραφείο μπορεί να προσδώσει μια διαφορετική οπτική προσέγγιση στο ίδιο θέμα καθώς είναι απαλλαγμένος  από την «καταπίεση» της εταιρικής ταυτότητας αλλά και της κουλτούρας της χώρας στην οποία δραστηριοποιείται η μητρική εταιρεία. Η δημιουργικότητα είναι ένα μέγεθος που δύσκολα μπορεί να βαθμονομηθεί. Μπορεί να υπάρξει παντού, δουλειά των ανθρώπων που βρίσκονται στην ηγεσία των αντίστοιχων τμημάτων είναι να την μετουσιώσουν σε αποτελεσματικότητα.

Τι είναι δυσκολότερο να σχεδιαστεί; Ένα supercar ή ένα μικρομεσαίο hatchback και για ποιο λόγο;

ΚΜ : Κάθε προϊόν και μοντέλο έχει τους περιορισμούς και τις απαιτήσεις του. Τα supercar καλούνται να είναι άξιοι συνεχιστές της παράδοσης , σε όλους τους τομείς , να βάζουν τον πήχη όλο και πιο ψηλά με κάθε νέα γενιά που παρουσιάζεται. Το μικρό μέγεθος παραγωγής σε συνδυασμό με το υψηλό τίμημα για την απόκτησή τους δεν αφήνουν περιθώρια για λάθη και μετριότητες. Δεν μπορείς να τα «διορθώσεις» σε ένα επερχόμενο fl.

ΘΠ: Μπορεί το supercar περιορισμένης παραγωγής με τη δουλεμένη αεροδυναμική, τα εξωτικά υλικά και την εξεζητημένη αισθητική να φαίνεται πιο απαιτητικό αλλά η αλήθεια είναι πως ένα μικρομεσαίο έχει και αυτό τεράστιες προκλήσεις που προέρχονται από την μαζικότητα της παραγωγής και τον ισχυρότατο ανταγωνισμό.

Έχετε ξεχωρίσει κάποιες εταιρείες για τη σχεδιαστική τους φιλοσοφία σε μοντέλα μαζικής παραγωγής;

ΚΜ : Θα έλεγα πως την καλύτερη διαχείριση της γκάμας των μοντέλων της  , από άποψη σχεδιαστικής διαφοροποίησης , την επιτελεί η BMW  , βασιζόμενος στην παρουσίαση των τελευταίων μοντέλων της i3 και i8. Περιμένουμε βέβαια να δούμε αν και πως θα αντιδράσει η Ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία , που λόγω παράδοσης θα έπρεπε να είχε δώσει καλύτερα δείγματα γραφής.     

ΘΠ: Σε ερωτήσεις σαν και αυτή, δεν μπορεί κανένας να είναι αντικειμενικός. Προσωπικά θα τοποθετούσα τον εαυτό μου λίγο πιο κοντά στους ιταλούς, με την Alfa Romeo να είναι η εταιρεία που ξεχωρίζω.

Τι θεωρείται επιτυχία για έναν σχεδιαστή. Ένα μοντέλο που θα κάνει υψηλές πωλήσεις ή υπάρχουν άλλα κριτήρια;

ΚΜ : Από την επιτυχημένη πορεία του μοντέλου θα εξαρτηθεί και η επιτυχία του σχεδιαστή. Δεν μπορώ να φανταστώ για παράδειγμα , έναν δικό μας , τον Σωτήρη Κωβό, να μην δρέπει τους καρπούς της επιτυχίας του πρώτου Toyota Yaris. Η επιτυχία, στον κλάδο που αναφερόμαστε, δεν είναι ένα προσωπικό βίωμα. Αντανακλάται σε μια διαδρομή καριέρας και καταξίωσης στο σκληρό και απαιτητικό χώρο του Automotive Design.    

ΘΠ: Το ζητούμενο από έναν σχεδιαστή είναι να ζυγίσει σωστά τις διαφορετικές προδιαγραφές σχεδίασης και να παραδώσει ένα όχημα που να καλύπτει με επιτυχία τις ανάγκες του αγοραστή, αλλά και να διαθέτει το κάτι παραπάνω από τον ανταγωνισμό. Είναι αλήθεια πως σήμερα έχουμε αρκετά αυτοκίνητα που στα χαρτιά είναι πολύ κοντά μεταξύ τους. Παρόλα αυτά υπάρχουν κάποια που ξεχωρίζουν για λόγους που δεν μπορούν να εξηγηθούν μόνο από τη λογική αλλά από το συναίσθημα.

Για να επικοινωνήσετε με την ομάδα Exarsis στείλτε μήνυμα στο: exarsis@outlook.com

Περισσότερες πληροφορίες για την Exarsis στην επίσημη σελίδα τους στο facebook: https://www.facebook.com/exarsisdesign

Falcon CV2
Αποτέλεσμα διπλωματικής εργασίας και εξάμηνης μελέτης σχεδιασμού οχήματος για παραγωγή σε χώρες όπως η Ελλάδα. Υπάρχουν σημαντικές ενδείξεις ότι στο άμεσο μέλλον προβλέπεται αύξηση της ζήτησης μικρών, ευέλικτων επαγγελματικών οχημάτων για αστικές μεταφορές. Έτσι, το Falcon CV2, ανήκει στην κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων και παρουσιάζεται ενδεικτικά σε τρεις διαφορετικές εκδόσεις πάνω στην ίδια πλατφόρμα (blind van, pick up και passenger van). Χρησιμοποιεί πετρελαιοκινητήρα 1.300 κυβικών με 82 ίππους και κατανάλωση 5.8 λίτρα ανά 100 χλμ, ο οποίος είναι τοποθετημένος κάτω από τα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού. Το ωφέλιμο φορτίο είναι από 700 μέχρι 900 κιλά ανάλογα με την έκδοση, ενώ η χωρητικότητα της έκδοσης blind van φθάνει τα 3 κυβικά μέτρα. Οι εξωτερικές του διαστάσεις είναι 3.75m μήκος, 1.80m πλάτος και 1.95m ύψος.