Νο 1 - Αριθμοί που κόβουν την ανάσα

Νούμερα που κόβουν την ανάσα

  • - views
  • - comments
TOP STORIES
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Σε αυτή την σειρά των άρθρων θα ρίξουμε μια ματιά στην τεχνολογία ενός μονοθέσιου της Formula 1, κοιτάζοντας όλα τα στοιχεία που καθιστούν αυτά τα μονοθέσια την κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Η ιστορία της F1 μας πηγαίνει πίσω στο 1946, όπου κτίσθηκαν πάνω σε ένα σετ από κανονισμούς και οι οποίοι τροποποιήθηκαν συνεχώς για να χειριστούν την ταχύτητα, την ασφάλεια, να βελτιώσουν τα προσπεράσματα, να μειώσουν το κόστος ή να βελτιώσουν την οικολογική αποτελεσματικότητα των μονοθέσιων. Πέρα από όλα αυτά θα πρέπει να είναι μονοθέσια, με ανοιχτά κόκπιτ και ελαστικά τα οποία να μην καλύπτονται (open wheel).

Τα τεχνικά στοιχεία γύρω από ένα μονοθέσιο της F1 είναι απίστευτα. Ζυγίζουν μόλις 640 κιλά (μαζί με τον οδηγό) και προς το παρόν έχουν περί τους 830 ίππους (μαζί με το KERS), κάτι που κάνει την αναλογία κιλών ανά ίππο την χαμηλότερη από οποιοδήποτε άλλο όχημα. Εάν για παράδειγμα πάρουμε μια Bugatti Veyron που έχει περίπου 1000 ίππους και ζυγίζει γύρω στους 2 τόνους έχει ένα πηλίκο πάνω από το μισό ενός μονοθέσιου F1. Μόνο τα dragster έχουν μεγαλύτερο πηλίκο, αλλά δεν μπορούν καν να στρίψουν, οπότε καμία σύγκριση με τα μονοθέσια της F1. Όλη η απόδοση έρχεται από έναν μικρό 2.4 λίτρων V8 κινητήρα και ένα μικρό κιβώτιο επτά σχέσεων. Για να μπορέσει το μονοθέσιο να είναι ελαφρύ αλλά και αρκετά στιβαρό, τα περισσότερα στοιχεία κατασκευάζονται από ανθρακόνημα, με τα ακριβά μέταλλα όπως τιτάνιο, να χρησιμοποιούνται για τα μηχανικά μέρη που βρίσκονται υπό μεγάλη πίεση. Παρόλα αυτά ο χάλυβας αλλά και το αλουμίνιο χρησιμοποιούνται ακόμα σε κάποια από τα μηχανικά μέρη.

Ένα μονοθέσιο της F1 μπορεί να επιταχύνει από τα 0 στα 100km/h μόλις σε 2.5 δευτ και να φτάσει σε τελικές ταχύτητες πάνω από τα 300km/h. Έχουμε και παράδειγμα με ένα ελαφρώς τροποποιημένο μπόρεσε να περάσει τα 400km/h. Όταν όμως έρχεται η ώρα να μιλήσουμε για τις στροφές εκεί δεν υπάρχει αντίπαλος με τις επιβραδύνσεις να φτάνουν τα 5g και τις πλευρικές πάνω από τα 3g όταν το μονοθέσιο είναι μέσα σε στροφή. Μεγάλο ρόλο σε αυτό παίζουν τα ελαστικά τα οποία «κολλάνε» το μονοθέσιο στην πίστα αλλά και η αρνητική άντωση λόγω της αεροδυναμικής. Η αρνητική άντωση είναι το αεροδυναμικά παραγόμενο φορτίο που παράγουν τα πτερύγια και το αμάξωμα το οποίο κυριολεκτικά σπρώχνει το μονοθέσιο προς στο έδαφος όσο αυξάνει η ταχύτητά του. Πλησιάζοντας τα 200 km/h ένα μονοθέσιο της F1 παράγει κάθετη δύναμη ίση με το βάρος του και συχνά παρουσιάζεται ότι ένα μονοθέσιο μπορεί να τρέχει στο ταβάνι ενός τούνελ από την δύναμη που παράγει.

Μπορούμε να αρχίσουμε να κοιτάζουμε ένα μονοθέσιο της F1 βλέποντας τα σημαντικότερα στοιχεία τα οποία είναι ορατά δια οφθαλμού. Παρόλα αυτά η πολυπλοκότητα είναι κάτω από το κάλυμμα.

Αναλυτικότερα