Jean Daninos 1906 - 2001: Ανήσυχο πνεύμα

Ελληνικής καταγωγής, ίδρυσε τη Facel Vega και ήθελε να αναβιώσει τις καλές μέρες της Γαλλικής σχεδίασης. Ήταν ένα ανήσυχο πνεύμα μέχρι το τέλος

  • -
  • -

Γεννήθηκε το 1906 στο Παρίσι από μεγάλη, ελληνικής καταγωγής οικογένεια. Οι σπουδές του ήταν οι καλύτερες και αρχικά εργάστηκε για τον Citroen εμπλεκόμενος στη σχεδίαση του Traction Avant. Όμως όταν η Michelin ανέλαβε τη διοίκηση δεν μπόρεσε να συνεργαστεί και ακολούθησε τον δικό του ανεξάρτητο δρόμο.

Δημιούργησε την «Forges et Ateliers de Construction d’ Eure-et-Loir», ή όπως είναι γνωστότερη FACEL σχεδιάζοντας και παράγοντας εξαρτήματα για αεροπλάνα και αυτοκίνητα. Αλλά τον πρόλαβε ο δεύτερος μεγάλος πόλεμος και για να μην πέσει στα χέρια των Γερμανών κατέφυγε στις Η.Π.Α. από όπου επέστρεψε μετά το τέλος του πολέμου, για να αναστήσει την εταιρεία του μέσα στο χάος που επικρατούσε. Άρχισε και πάλι από το μηδέν κατασκευάζοντας πρακτικά τα πάντα, από εξαρτήματα για Vespa, Panhard και Simca, μέχρι νεροχύτες.

Όμως αυτά κάθε άλλο παρά αρκετά ήταν για το ανήσυχο πνεύμα του και δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η ταχύτητα δεν του ήταν κάτι άγνωστο, αφού είχε λάβει μέρος στους Ολυμπιακούς Αγώνες με την Γαλλική ομάδα καταβάσεων στο σκι! Έτσι πολύ σύντομα άρχισε να ντύνει αυτοκίνητα με πελάτες κυρίως για την Bentley.

Όμως το όνειρό του πάντα ήταν να κατασκευάσει κάτι ολοκληρωτικά δικό του. Έτσι το 1954 κάνει το όνειρό του πραγματικότητα παρουσιάζοντας το πρώτο Facel Vega, το FV coupe, το οποίο όμως δεν ήταν εξολοκλήρου Γαλλικό, αφού χρησιμοποιούσε V8 της Chrysler, μαζί με το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Το «χρήμα» το αγάπησε αμέσως αφού ανάμεσα στους πελάτες του ήταν ο Σάχης της Περσίας και όλο το Hollywood, όπως η Ava Gardner κα ο Tony Curtis.

Στη προσπάθειά του μάλιστα να μεγαλώσει το 1959 άρχισε την κατασκευή του Facellia, με κινητήρα 1,6 λίτρων ώστε να μπει στη μαζική παραγωγή. Αυτή του η κίνηση όμως δυσαρέστησε την Simca, με την οποία συνεργαζόταν με αποτέλεσμα να διακόψει τα συμβόλαιά της. Αυτό του στοίχησε πολύ οικονομικά, ενώ παράλληλα και οι κινητήρες του είχαν προβλήματα. Το πάλεψε όμως και έκλεισε συμφωνία με την Volvo για την αγορά κινητήρων και παρουσίασε το Facel II, το οποίο με διαφορά ήταν το καλύτερο αυτοκίνητό του. Όμως αυτό δεν τον έσωσε και το 1964 κήρυξε πτώχευση.

Αυτό όμως δεν τον εμπόδισε να είναι ενεργός, εργαζόμενος για πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες, έγραφε βιβλία και τον χάσαμε το 2001 σε ηλικία 94 ετών!