Γιατί παίρνουν φωτιά τα αυτοκίνητα - οι 2 κύριες αιτίες

Ειδικά την καλοκαιρινή περίοδο, ο κίνδυνος εμφάνισης πυρκαγιάς σε -ασυντήρητα- αυτοκίνητα, πολλαπλασιάζεται. Ποιες είναι οι βασικότερες αιτίες;

  • -
  • -

Τα περιστατικά αυτοκινήτων που τυλίγονται στις φλόγες, αν και δεν είναι καθημερινό φαινόμενο, προκαλούν έντονη ανησυχία λόγω των σοβαρών συνεπειών που μπορεί να έχουν. Φωτιές σε κινούμενα ή σταθμευμένα οχήματα έχουν καταγραφεί σε κάθε είδους περιβάλλον, από δρόμους πόλεων μέχρι επαρχιακά δίκτυα και ορισμένες φορές, συνοδεύονται από εκρήξεις, εγκλωβισμούς και τραυματισμούς. Παρόλο που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο πρόσφατα και συγκεντρώνουν τη δημοσιότητα όταν προκύπτει κάποιο τέτοιο περιστατικό, τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν καθαρά πως τα παραδοσιακά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης παραμένουν σαφώς πιο επιρρεπή στις φωτιές. Οι έρευνες δείχνουν ότι σε θερμικά αυτοκίνητα ο δείκτης πυρκαγιών βρίσκεται στις 1.530 περιπτώσεις ανά 100.000 οχήματα, σε αντίθεση με τα μόλις 25 περιστατικά ανά 100.000 EV.

Καύσιμο και θερμοκρασίες, εκρηκτικός συνδυασμός

Οι δύο βασικές αιτίες που εξηγούν το φαινόμενο είναι οι διαρροές καυσίμων και οι ηλεκτρικές βλάβες, οι οποίες ευθύνονται για την πλειονότητα των περιστατικών παγκοσμίως. Η πιο συνηθισμένη αιτία πρόκλησης πυρκαγιάς σε ένα όχημα είναι οι διαρροές καυσίμου ή άλλων εύφλεκτων υγρών. Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης λειτουργούν με βενζίνη ή πετρέλαιο, ουσίες με πολύ χαμηλό σημείο ανάφλεξης. Μια διαρροή σε σωλήνα παροχής καυσίμου, σε φλάντζα ή ρακόρ, μπορεί να οδηγήσει στη συγκέντρωση εύφλεκτου υγρού κοντά σε θερμά εξαρτήματα του κινητήρα, όπως είναι η πολλαπλή εξαγωγής. Αρκεί ένας σπινθήρας ή απλώς η επαφή με επιφάνεια πολύ υψηλής θερμοκρασίας για να ξεκινήσει η ανάφλεξη.

Σε πολλές περιπτώσεις, οι πυρκαγιές που ξεκινούν από τέτοιες διαρροές είναι αιφνίδιες και καταστρεπτικές, καθώς η φλόγα μεταφέρεται γρήγορα στο μηχανοστάσιο και από εκεί στην καμπίνα των επιβατών. Οι διαρροές αυτές δεν είναι πάντα εμφανείς. Ένα ράγισμα μπορεί να στάζει αργά και σταδιακά, προκαλώντας σωρευτικά προβλήματα χωρίς προειδοποίηση. Επίσης, παλιές σωληνώσεις και κακοσυντηρημένα εξαρτήματα είναι συνηθισμένα σε μεγάλης ηλικίας οχήματα, αυξάνοντας σημαντικά την πιθανότητα πυρκαγιάς. Ακόμη, πολλά τέτοια περιστατικά καταγράφονται λίγο μετά από πρόσφατες επεμβάσεις στο όχημα, όπως επισκευές, μετατροπές ή εγκαταστάσεις αξεσουάρ, ειδικά όταν αυτές δεν έγιναν από έμπειρους επαγγελματίες.

Το ρεύμα είναι επίσης επίφοβο

Η δεύτερη κύρια αιτία είναι τα ηλεκτρικά προβλήματα. Ελαττωματικά κυκλώματα, ξεφτισμένα καλώδια, υπερφόρτιση ή κακή γείωση μπορούν να οδηγήσουν σε βραχυκύκλωμα και τελικά σε σπινθήρα. Αν αυτός ο σπινθήρας συμβεί κοντά σε εύφλεκτο υλικό, είτε πρόκειται για καύσιμο, είτε για μόνωση καλωδίων, είτε για λιπαντικά, είναι αρκετός για να προκαλέσει πυρκαγιά. Οι περισσότερες ηλεκτρικές φωτιές ξεκινούν από την περιοχή του κινητήρα ή από την ασφαλειοθήκη, αλλά δεν είναι σπάνιο να συμβούν και σε άλλα σημεία του οχήματος, ειδικά όταν έχει προηγηθεί μη εργοστασιακή παρέμβαση, όπως aftermarket ηχοσυστήματα ή φώτα Xenon, LED κλπ.

Δείτε ακόμη: Έχει διαρροή το αυτοκίνητό σου; Δες τι μπορεί να είναι

Πολλές φορές, τέτοιες επεμβάσεις γίνονται χωρίς την κατάλληλη προστασία ή γνώση των ηλεκτρικών φορτίων, με αποτέλεσμα τη συσσώρευση κινδύνου. Επιπλέον, σε παλαιότερα αυτοκίνητα, είναι πολύ πιθανό να υπάρχει φθορά στη μόνωση των καλωδίων ή ακόμα και ζημιές από τρωκτικά, που μπορεί να έχουν μασήσει την καλωδίωση κάτω από το καπό. Η παρουσία εκτεθειμένων καλωδίων κοντά σε μεταλλικά εξαρτήματα οδηγεί εύκολα σε σπινθήρα, ιδίως όταν το όχημα βρίσκεται σε λειτουργία. Η μπαταρία επίσης είναι πιθανός ένοχος (πολύ πιο σπάνια, βέβαια) είτε λόγω υπερφόρτισης, είτε λόγω κακής σύνδεσης, είτε εξαιτίας ατμών που διαρρέουν από τα στοιχεία της και μπορούν να αναφλεγούν.