Η παγίδα με τη βενζίνη 98 και 100 οκτανίων - Μπορεί να βλάψει τον κινητήρα;

Πολλές φορές οι αντιπροσωπείες μας λένε να μη χρησιμοποιούμε τα καύσιμα 98 και 100 οκτανίων, αλλά τη στάνταρ βενζίνη 95 οκτανίων. Γιατί συμβαίνει αυτό;

  • -
  • -

Δεν είναι λίγες οι φορές όπου οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, καινούργιων συνήθως, ακούν από τους πωλητές «μη βάζετε βενζίνη 98 ή 100 οκτανίων», παρά μόνο την απλή αμόλυβδη 95 οκτανίων. Αυτή η σύσταση μοιάζει αντίθετη με τη γενικότερη εντύπωση που επικρατεί, ότι δηλαδή το υψηλότερο σε οκτάνια (και τιμή) καύσιμο είναι πιο καθαρό και καλό για τον κινητήρα. Παράλληλα, φημολογείται ότι «βγάζουν» και περισσότερα χιλιόμετρα ανά γέμισμα, ενώ πραγματοποιούν καλύτερη καύση, βελτιώνοντας την «υγεία» του μοτέρ. Τι από όλα αυτά ισχύει; Και αν είναι αλήθεια όλα τα παραπάνω, γιατί πολλές αντιπροσωπείες είναι… κάθετες στη χρήση της premium βενζίνης;

Καλή η 100άρα, αλλά όταν χρειάζεται

Οι πωλητές και οι μηχανικοί, συνιστούν στους οδηγούς να μη χρησιμοποιούν βενζίνη 98 ή 100 οκτανίων, όχι γιατί θα βλάψουν τον κινητήρα, αλλά επειδή ο τελευταίος δεν είναι προγραμματισμένος να αξιοποιήσει το επιπλέον όφελος των 98 ή 100 οκτανίων. Με άλλα λόγια, αντιμετωπίζει το premium καύσιμο ως «απλό», αφού για απλό έχει προγραμματιστεί. Ως αποτέλεσμα, ο χρήστης του οχήματος πληρώνει υψηλότερη τιμή ανά λίτρο και δεν παίρνει τα πλεονεκτήματα που αυτή συνεπάγεται, όπως η πιο καθαρή καύση και η καλύτερη συνολική απόδοση. Άρα, η χρήση της ακριβότερης βενζίνης είναι περιττή και ούτε στην αυτονομία θα υπάρχει κέρδος, ούτε στην ισχύ του κινητήρα. Παρόλα αυτά, δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα στη χρήση της 100άρας. Δεν κάνει κακό, απλά δεν «φαίνονται» τα πλεονεκτήματά της.

Η «παγίδα» που θέλει προσοχή

Ιδιαίτερη προσοχή όμως, χρειάζεται όταν οι συστάσεις του κατασκευαστή είναι διαφορετικές. Πολλά καινούργια αυτοκίνητα, συνήθως επιδόσεων ή ακριβότερων κατηγοριών, απαιτούν χρήση καυσίμου με minimum 98 οκτάνια. Αυτό σημαίνει ότι ο εγκέφαλος είναι προγραμματισμένος να επωφελείται από τα επιπλέον οκτάνια της 98άρας και της 100άρας, αξιοποιώντας το premium καύσιμο για καλύτερη απόδοση.

Δείτε ακόμη: Η παγίδα στο βενζίναδικο - Προσοχή στους ελέγχους για λάδια-νερά

Μεγαλύτερη ισχύς, χαμηλότερη κατανάλωση και όλα όσα «διαφημίζονται» για τις 100άρες, ισχύουν, αλλά για τα αυτοκίνητα που μπορούν να την αξιοποιήσουν. Η «παγίδα» εδώ, είναι πως όταν ο κατασκευαστής λέει «από 98 οκτάνια και άνω» δεν είναι… σύσταση, αλλά το κατώτατο όριο. Συνεπώς αν ο οδηγός χρησιμοποιεί συχνά απλό καύσιμο 95 οκτανίων, δεν αποκλείεται να παρατηρεί πτώση της απόδοσης (ο εγκέφαλος αναγνωρίζει το κατώτερο καύσιμο και μειώνει την ισχύ για την προστασία του κινητήρα), φαινόμενο προανάφλεξης (κρουστική καύση - πειράκια) ακόμη και κάποια ζημιά, σε πιο ακραίες περιπτώσεις (νοθευμένο καύσιμο κλπ).