Ασφάλεια στη μοτοσικλέτα: Γιατί το κράνος είναι αδιαπραγμάτευτο

Από όλο τον εξοπλισμό του αναβάτη, το κράνος είναι το σημαντικότερο και πρέπει να χρησιμοποιείται πάντα, ακόμη και για τη μικρότερη διαδρομή, χωρίς καμία εξαίρεση.

  • -
  • -

Το κράνος είναι σημαντικότερο ακόμη και από την ίδια τη μοτοσυκλέτα. Από αυτό πρέπει να ξεκινά η διαδικασία εισαγωγής στον κόσμο των δύο τροχών. Και δεν επιτρέπεται ο παραμικρός συμβιβασμός στη χρήση του και στη σωστή επιλογή του. Για να βρούμε το σωστό μέγεθος δεν αρκεί μόνο να μετρήσουμε με μεζούρα την περίμετρο της κεφαλής, περνώντας τη στο ύψος λίγο πάνω από τα φρύδια και πίσω από το ηνιακό οστούν. Η διαδικασία, ναι μεν αποτελεί σημείο αναφοράς αλλά κάτι που δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ είναι ότι το μέγεθος από εταιρεία σε εταιρεία διαφέρει. Η δοκιμή πριν την αγορά είναι το σημαντικότερο βήμα, για αυτό καλό είναι να κάνουμε μια επίσκεψη σε ένα κατάστημα ακόμη και αν σκοπεύουμε να αγοράσουμε online. Η βοήθεια του εξειδικευμένου προσωπικού είναι πολύτιμη, αλλά καλό είναι να γνωρίζουμε και εμείς οι ίδιοι τη διαδικασία.

gosafe-afieroma-moto-kranos-2

Αρχικά όταν δοκιμάζουμε το κράνος, θα πρέπει με δεμένο πάντα το λουράκι να εφαρμόζει καλά και να μην κουνιέται καθόλου. Επίσης, θα πρέπει να τερματίζει και να μένει ακίνητο στη μέση του μετωπιαίου οστού κι όχι πιο πάνω ή πιο κάτω. Για να εξετάσουμε την εφαρμογή του, κρατάμε το κράνος σταθερά και περιστρέφουμε το κεφάλι μας αριστερά-δεξιά, προσπαθώντας να καταλάβουμε αν υπάρχει κενό μεταξύ κράνους και κεφαλής. Σε μια πτώση μπορεί ο τραυματισμός να είναι χειρότερος λόγω αυτού του κενού. Επιπρόσθετα, προσπαθούμε να αφαιρέσουμε το κράνος με το λουράκι δεμένο, τραβώντας το από πίσω προς τα πάνω και μπροστά για να δούμε αν βγαίνει - δεν πρέπει να συμβαίνει κάτι τέτοιο κανονικά. Το τελευταίο και σημαντικότερο βήμα είναι το πιο χρονοβόρο. Φοράμε το κράνος για όση περισσότερη ώρα γίνεται, ιδανικά τριάντα λεπτά, με στόχο να ελέγξουμε για τυχόν μουδιάσματα στην κεφαλή. Πέρα από τα σημάδια στα μάγουλα, που είναι φυσιολογικό να υπάρχουν οτιδήποτε άλλο μας θορυβεί και καλό είναι να το επικοινωνήσουμε με τον υπάλληλο, δοκμάζοντας ένα μεγαλύτερο νούμερο του ίδιου πάντα κράνους.

gosafe-afieroma-moto-kranos-3

Τι κράνος;

Τα κράνη σήμερα, χωρίζονται σε πολλές κατηγορίες και εξυπηρετούν διάφορους σκοπούς. Πέρα απός τις δύο βασικές τα FullFace και Jet κράνη υπάρχουν πάρα πολλές υποκατηγορίες. Ωστόσο, το σημάντικοτερο κριτήριο επιλογής κράνους πρέπει πάντα να είναι η ασφάλεια. Από εκεί κι έπειτα, καλό είναι να επιλέγουμε κράνη με πλήρως αφαιρούμενη εσωτερική επένδυση για πλύσιμο. Το pin lock, η μεμβράνη που εφαρμόζει εσωτερικά στη ζελατίνα και αποτρέπει το θόλωμά της είναι άλλο ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά που θέλουμε στο κράνος μας. Η ζελατίνα επίσης πρέπει να σφραγίζει καλά για να μην περνάει η ζέστη και το κρύο. Αν έχουμε μυωπία καλό είναι να επιλέξουμε κράνος με ειδικά σχεδιασμένο εσωτερικό που δεν πιέζει τον σκελετό των οπτικών στους κροτάφους και τα αυτιά μας. Έχοντας στο μυαλό τα παραπάνω κριτήρια πάμε να εξετάσουμε μερικά από τα θετικά και τα αρνητικά της κάθε κατηγορίας.

gosafe-afieroma-moto-kranos-4

Τα Jet (Open Face) είναι ανοιχτά στο εμπρός μέρος, με τη ζελατίνα σε άλλα να καλύπτει τα μάτια και σε άλλα να φτάνει ως το σαγόνι. Ακόμη και αυτά είναι λιγότερο ασφαλή από τα Full Face διότι αφήνουν εκτεθειμένο το πρόσωπο. Μετά τα 120km/h έχουν την τάση να ανασηκώνονται, αφού δεν είναι ιδιαίτερα αεροδυναμικά και έτσι προκαλούν πιάσιμο στον αυχένα. Το χειμώνα, το κρύο περνάει σχεδόν από παντού, ενώ το καλοκαίρι αν δεν διαθέτουν αεραγωγούς συσσωρεύεται η ζέστη και δεν είναι άνετα. Ωστόσο, τα συναντάμε καθημερινά λόγω της πρακτικότητάς τους και στην ευκολία του βάλε-βγάλε.

Αν δεν θέλουμε ένα FullFace κράνος, που είναι το ασφαλέστερο, τότε ένα ανοιγόμενο είναι το αμέσως καλύτερο μετά το Jet. Συνδυάζει τα θετικά των δύο κατηγοριών. Χάρη στο μηχανισμό που διαθέτει, το εμπρόσθιο τμήμα ανασηκώνεται πλήρως κι έτσι όσοι κάνουν συχνές στάσεις, π.χ. για την παράδοση δεμάτων, δεν χρειάζεται να είναι συνέχεια στο βάλε-βγάλε. Αεροδυναμικά είναι σαφώς ανώτερο από ένα jet και πιο άνετ0 στην πολύωρη οδήγηση σε υψηλές ταχύτητες. Στα αρνητικά είναι ότι ο μηχανισμός του, αυξάνει τον όγκο αλλά και το συνολικό βάρος που συνήθως ξεπερνά τα 1.600 γραμμάρια.

gosafe-afieroma-moto-kranos-5

Αμέτρητες επιλογές

Τα Full Face κράνη, έχουν πάρα πολλές υποκατηγορίες, όμως οι πιο γνωστές είναι τα αγωνιστικά, τα Sport Touring και τα Adventure. Όσο οξύμωρο κι αν ακούγεται τα αγωνιστικά είναι από τις ιδανικότερες επιλογές για καθημερινή χρήση. Πέρα από την κορυφαία ασφάλεια που παρέχουν, διαθέτουν το αποτελεσματικότερο σύστημα εξαερισμού με πολλούς αεραγωγούς. Συνάμα όμως, οι αεραγωγοί και οι αεροτομές τους αποτελούν και την Αχίλειο πτέρνα τους, καθώς παράγουν πάρα πολύ θόρυβο και κουράζουν στα πολύωρα ταξίδια. Το σφαιρικό σχήμα με την έλλειψη αεροτομών και οι λιγότεροι αεραγωγοί που χαρακτηρίζουν τα Sport Touring κράνη, είναι το αποτέλεσμα της προσπάθειας των εταιρειών να προσφέρουν τη μέγιστη δυνατή άνεση και την ελάχιστη φασαρία από τους στροβιλισμούς του αέρα. Σαν κατηγορία αποτελούν μια εξαιρετική επιλογή που συνδυάζει σε μεγάλο βαθμό την ασφάλεια και την άνεση.

Τα Adventure που τα τελευταία χρόνια γνωρίζουν ιδιαίτερη άνθιση. Προορίζονται για χρήση εντός και εκτός δρόμου, όπως και οι on-off μοτοσυκλέτες και δεν είναι μόνο για το φαίνεσθαι.

gosafe-afieroma-moto-kranos-6

Λόγω του γείσου που υπάρχει για να προσφέρει σκιά ώστε να μην επηρεάζονται τα μάτια από τον ήλιο όταν βγαίνουμε από ενα δασικό μονοπάτι σε ένα ξέφωτο, η αεροδυναμική του κράνους επηρεάζεται. Τόσο το σχήμα του γείσου όσο και το συνολικό βάρος αλλάζουν από εταιρεία σε εταιρεία και είναι παράγοντες που επηρεάζονται επίσης και από το κόστος. Το βάρος ενός κορυφαίου κράνους της κατηγορίας μπορεί ακόμη και να περιοριστεί στα 1.300 γραμμάρια, ενώ ο γείσος μπορεί να είναι τόσο αεροδυναμικός που να προσφέρει άνετα ταξίδια με 140km/h. Ωστόσο, μειονέκτημά τους είναι ο θόρυβος που παράγει ο γείσος.

gosafe-afieroma-moto-kranos-7