Δοκιμή Mazda MX-5 100th Anniversary Special Edition: Πρεσβευτής Οδηγικής Απόλαυσης

Η Mazda γιορτάζει έναν αιώνα ζωής διανύοντας την καλύτερη φάση στην ιστορία της! Κι εμείς το γιορτάζουμε με το ιδανικότερο μοντέλο που υπάρχει τη γκάμα της για να ευχαριστηθείς οδήγηση

  • -
  • -

Η Mazda το 2020 έκλεισε 100 χρόνια ιστορίας. Μπορεί η εταιρία από τη Χιροσίμα να ξεκίνησε την κατασκευή αυτοκινήτων αργότερα, το 1931, έχει δημιουργήσει ωστόσο μέχρι σήμερα μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα μοντέλα όλων των εποχών. Άλλα από αυτά διακρίθηκαν για την τόλμη τους, άλλα για την αξιοπιστία τους και άλλα για την καινοτομία τους. Αλλά και οδηγικά, τα Mazda συνήθως ξεχώριζαν. Αυτό όμως που αποτελεί για πάνω από 30+ χρόνια συνώνυμο της οδηγικής απόλαυσης, είναι το MX-5. Δικαίως!

Το ιαπωνικό ρόουντστερ σε κάνει λάτρη της οδήγησης, ακόμη κι αν δεν ενδιαφερόσουν ποτέ για σπορ αυτοκίνητα και φιδίσιες διαδρομές. Αρκεί να το οδηγήσεις για μία και μόνη φορά για να ανακαλύψεις τον κόσμο της οδηγικής απόλαυσης.

Αυτό ισχύει φυσικά και στην τελευταία, 4η γενιά του. Μικρό (μήκος 3,9 m) και ελαφρύ (1.060 kg), το πρόσφατο MX-5 είναι πολύ ελκυστικό σχεδιαστικά με ισορροπημένες αναλογίες. Η επετειακή έκδοση 100th Anniversary που δοκιμάζουμε εδώ, εμπνέεται από το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο της Mazda, το R360 Coupe που μπήκε στην παραγωγή το 1960. Ξεχωρίζει με το λευκό περλέ χρώμα στο κομψό αμάξωμα, την μπορντό κουκούλα και τις επενδύσεις στο εσωτερικό, καθώς και το λογότυπο 100th Anniversary σε διάφορα σημεία μέσα κι έξω, όπως π.χ. στα προσκέφαλα των καθισμάτων, το κλειδί και τα κέντρα των τροχών.

 

Κατά τα λοιπά, στο εσωτερικό η σχεδίαση είναι λιτή και οδηγοκεντρική. Βολεύεσαι αν είσαι μέχρι 1,85 m, κάθεσαι ελαφρώς ψηλότερα από το ιδανικό και έχεις προέκταση των χεριών σου το ρυθμιζόμενο σε ύψος και απόσταση τιμόνι και τον επιλογέα ταχυτήτων. Ο πίνακας οργάνων με το στροφόμετρο στο κέντρο και ο μοχλός στο πλαίσιο του παρμπρίζ που απασφαλίζει την μαλακή οροφή είναι τα μόνα επιπλέον χειριστήρια που χρειάζεσαι για να απολαύσεις το MX-5 στο έπακρο. Η Mazda παρόλα αυτά φρόντισε να το προικίσει και με μια οθόνη 7’’ που προσφέρει σύγχρονη συνδεσιμότητα και ψυχαγωγία.

Μια και αναφερθήκαμε στην οροφή, μπορεί να ανοίγει και κλείνει χειροκίνητα, η διαδικασία ωστόσο είναι πανεύκολη και ταχύτατη, χωρίς να χρειάζεται να σηκωθείς από το κάθισμά σου! Εφαρμόζει τέλεια και βάζει κι αυτή ένα λιθαράκι στην προσεγμένη ποιότητα κατασκευής. Στο τομέα της πρακτικότητας δεν περιμένεις και πολλά από ένα ρόουντστερ. Οι θήκες είναι απλώς επαρκείς και το μικρό πορτμπαγκάζ των 130 λίτρων χωράει δύο σακβουαγιάζ - τουλάχιστον δεν επηρεάζεται από το αν η οροφή είναι κλειστή ή ανοιχτή.

 

Σου αρέσει να το βλέπεις, νιώθεις όμορφα στο εσωτερικό του, αλλά το καλύτερο είναι να το οδηγείς! Το διθέσιο Mazda είναι ελαφρύ κι ευέλικτο, τόσο στις ευθείες όσο και στις στροφές. Προσφέρει τέλειο ζύγισμα, αξιοζήλευτη ισορροπία και μοναδική ακρίβεια. Απλώς ανοίγεις την οροφή και απολαμβάνεις μια οδηγική εμπειρία που τείνει να γίνει σπάνια στις μέρες μας. Είτε σε ρυθμό βόλτας, είτε κυνηγώντας τα όρια σου και του αυτοκινήτου.

Έχεις την αίσθηση ότι στρίβει γύρω από σένα με μηδενική αδράνεια. Η φιλικότητά του σε κερνά με τρομερή αυτοπεποίθηση. Νιώθεις πως έχεις τον απόλυτο έλεγχο ανά πάσα στιγμή. Σημαδεύεις με το άμεσο τιμόνι, ρυθμίζεις με το γκάζι και το ‘Μου-Χου’ ελίσσεται με χάρη και σβελτάδα από στροφή σε στροφή. Και όταν χρειαστεί, έχεις εμπιστοσύνη στα φρένα που θέλουν μεν αποφασιστικό πάτημα αλλά έχουν δύναμη και αντοχή.

Παράλληλα εκτιμάς το επίπεδο άνεσης που προσφέρει η ανάρτηση (διπλά ψαλίδια εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω). Άλλο ένα στοιχείο που μας έκανε θετική εντύπωση είναι η στιβαρή κατασκευή. Ακόμη και με την οροφή ανοιχτή, οι κραδασμοί από το αμάξωμα λάμπουν με την απουσία τους! Ο αέρας αρχίζει να γίνεται αισθητός στα 120 km/h, ενώ αν ανεβάσεις τα παράθυρα μειώνεται η έντασή του αλλά αυξάνει ο θόρυβος!

 

Με όλα αυτά, αντιλαμβάνεσαι πως δεν χρειάζεσαι εκατοντάδες ίππους για να κινηθείς γρήγορα και να απολαύσεις σπορ οδήγηση.

Ακόμη και ο ατμοσφαιρικός 1.500άρης SKYACTIV με τους 132 ίππους, αρκεί! Έχει ευχάριστο ήχο, είναι ελαστικός και απροσδόκητα ζωηρός δίνοντας καλές επιδόσεις: το 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 8,3 sec και η τελική ταχύτητα φτάνει τα 204 km/h. Παράλληλα, ο βενζινοκινητήρας έχει μετρημένες απαιτήσεις σε καύσιμο. Η κατανάλωση στη δοκιμή μας κυμάνθηκε στα 8,0 lt/100 km, ενώ η Mazda ανακοινώνει 6,3.

Το κυνήγι των επιδόσεων απαιτεί βέβαια συχνές επισκέψεις στο κόκκινο (κόφτης στις 7.500 rpm) και αλλαγές στο θεϊκό σε αίσθηση 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο - αλλά σε ένα προσιτό roadster το να εκμεταλλευτείς μέχρι και τον τελευταίο ίππο, αποτελεί μέρος του παιχνιδιού, έτσι δεν είναι;

Όταν απενεργοποιήσεις το ESP για να παίξεις με την ουρά και να χαρείς την πίσω κίνηση, ανακαλύπτεις πως ο 1.5 δεν έχει την απαιτούμενη ισχύ – ένα μπλοκέ ίσως βοηθούσε. Αν το προσπαθήσεις με απότομη τιμονιά και μεταφορά φορτίου, η ανάρτηση αποδεικνύεται λίγο πιο μαλακή απ’ ότι περιμένεις αφήνοντας το αμάξωμα να γέρνει παραπάνω απ’ ότι θα ήθελες στην πλαγιολίσθηση. Και πάλι όμως, δεν υπάρχει αυτοκίνητο κάτω από τα 40.000 € που να μπορεί να πλησιάσει το MX-5 σε οδηγική απόλαυση!



ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...