Δοκιμή: Smart EQ Fortwo Coupe – Ο βασιλιάς της πόλης

Όταν η πρακτικότητα του Smart Fortwo συνδυάζεται με τα προτερήματα της ηλεκτροκίνησης, τότε μιλάμε για το απόλυτο αυτοκίνητο πόλης

  • -
  • -
Ισχύς82 PS
Ροπή160 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h11,6 sec
Μέση κατανάλωση lt/100km
Εκπομπές CO20 gr/km
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά

Η Smart έβαλε τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στο ράφι και ο τριφασικός ηλεκτροκινητήρας μοιάζει να ταιριάζει γάντι στο λιλιπούτειο αμάξωμα του Fortwo


Όταν η Smart παρουσίασε το 1998 το πρώτο της μοντέλο, ουσιαστικά άλλαξε την ιστορία αναφορικά με τα αυτοκίνητα πόλης. Το μικρό του μέγεθος το κατέστησε ιδανικό για όσους κινούνται στον αστικό κύκλο, όντας εξαιρετικά ευέλικτο και πρακτικό. Σχεδόν μία δεκαετία αργότερα, και συγκεκριμένα το 2007, η Smart παρουσίασε την αμιγώς ηλεκτρική του εκδοχή, διατηρώντας τον πρωτοποριακό χαρακτήρα και φιλοσοφία της. Σήμερα, δεκατρία χρόνια αργότερα, κάνει ακόμα ένα άλμα ανοίγοντας ένα και φιλικό προς το περιβάλλον κεφάλαιο στην ιστορία της. Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης μπήκαν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας και όλα τα μοντέλα της Smart από εδώ και στο εξής είναι αμιγώς ηλεκτρικά! Το μοντέλο που καθιέρωσε την γερμανική εταιρεία είναι το Fortwo Coupe, το οποίο παραμένει το πιο ενδιαφέρον της σειράς, προσφέροντας κορυφαία στοιχεία πρακτικότητας, που σήμερα τα συνδυάζει με τις αρετές της ηλεκτροκίνησης.

 

Once a Smart, always a Smart

H νεότερη γενιά του Smart εξακολουθεί να διακρίνεται για το μέγεθος της. Το μήκος του παραμένει στα 2,7 m, αλλά το πλάτος του έχει αυξηθεί με αποτέλεσμα να είναι μεγαλύτερος ο χώρος για τους δύο επιβάτες στο εσωτερικό του. Οι διαστάσεις του το καθιστούν εξαιρετικά πρακτικό και μαζί του χαρίζουν τον τίτλο του «Βασιλιά της πόλης». Το παρκάρισμα εξακολουθεί να είναι εύκολη υπόθεση, ενώ το γεγονός ότι διαθέτει κύκλο στροφής σχεδόν 7 μέτρων, του χαρίζει εξαιρετική ευελιξία. Σχεδιαστικά, η νεότερη ηλεκτρική γενιά ξεχωρίζει από τα φώτα τεχνολογίας LED στο εμπρός μέρος, αλλά και την κυψελωτή μάσκα που πλέον προσφέρεται αποκλειστικά στο χρώμα του αμαξώματος. Το σήμα με το χαρακτηριστικό «ΕQ» στο εμπρός μέρος και πίσω από τους καθρέφτες, μαρτυρά τον ηλεκτρικό χαρακτήρα του. Αξίζει να σημειώσουμε, πως το Smart εξακολουθεί να προσφέρει μία σειρά από δυνατότητες εξατομίκευσης για το χρώμα του αμαξώματος.

 

Για δύο, αλλά με άφθονο χώρο!

Η καμπίνα ξεχωρίζει για την ευρυχωρία της. Οι δύο επιβάτες βολεύονται άνετα στα νέα καθίσματα, με τον χώρο για τα πόδια, το κεφάλι και τους ώμους να είναι άπλετος. Ενώ ο χώρος αποσκευών των 262 lt μπορεί να θεωρηθεί αποδεκτός για το μέγεθος της κατασκευής. Το εσωτερικό διακρίνεται για την ποιότητα, αλλά και τον απλό-νεανικό χαρακτήρα του. Η οθόνη αφής με όλα τα απαραίτητα συστήματα συνδεσιμότητας και άνεσης δεσπόζει στο κέντρο, ενώ ο οδηγός μπροστά του έχει αναλογικό ταχύμετρο και μία μικρή ψηφιακή οθόνη. Το μικρό όργανο στην αριστερή μεριά του ταμπλό, με το υπόλοιπο της μπαταρίας αλλά και τη λειτουργία του συστήματος ανάκτησης, μαρτυρά την ύπαρξη του ηλεκτροκινητήρα. Μάλιστα, όντας σύμφωνο με τις απαιτήσεις της εποχής, ο κάτοχος του Smart μπορεί μέσω της εφαρμογής «My Smart» να έχει πρόσβαση από το smartphone του σε μία σειρά από πληροφορίες αναφορικά με το αυτοκίνητο. Όπως για παράδειγμα το επίπεδο της μπαταρίας και την αυτονομία που απομένει.

 

Κάτω από το χώρο αποσκευών…

Το Smart EQ παίρνει ζωή από έναν τριφασικό ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 82 ίππων και 160 Nm ροπής, ο οποίος βρίσκεται τοποθετημένος κάτω από το χώρο αποσκευών. Ενώ οι μπαταρίες έχουν χωρητικότητα 17,6 kWh και εντοπίζονται στο δάπεδο του αυτοκινήτου. Οι επιδόσεις του δεν εντυπωσιάζουν, αφού για τα πρώτα 100 km/h από στάση απαιτούνται 11,6 sec, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 130 km/h. Όμως, επειδή πρόκειται για ένα αυτοκίνητο πόλης, καλό είναι να κρατήσετε στο μυαλό σας ότι για το 0-60 km/h το EQ χρειάζεται μόλις 4,8 sec! Στο… «καυτό» θέμα της αυτονομίας, η Smart υπόσχεται ότι το EQ μπορεί να καλύψει 159 km με πλήρως φορτισμένη μπαταρία. Αξίζει να σημειώσουμε, πως για φόρτιση του 10-80% σε φορτιστή ισχύος 22kW με τριφασικό ρεύμα, απαιτούνται λιγότερα από 40 λεπτά, ενώ στην περίπτωση φορτιστή 4,6 kW, σε wallbox και οικιακή πρίζα, χρειάζονται 3,5 και 6 ώρες αντίστοιχα. Επιπλέον, η κατανάλωση ρεύματος (σε μικτό κύκλο) κυμαίνεται από 19,3 έως 17,0 kWh/100 km.

 

Σε…«stealth mode»

Ακούραστα και… αθόρυβα, το Smart EQ εξακολουθεί να διακρίνεται για τις αρετές που χαρακτηρίζουν το γερμανικό αυτοκίνητο πόλης. Η ευελιξία και η πρακτικότητα του είναι μοναδική, ενώ σε συνδυασμό με το χαμηλό επίπεδο θορύβου, αποτελεί τον ιδανικό σύντροφο για το κέντρο της πόλης. Αυτό που σε κερδίζει είναι η λειτουργία του συνδυασμού κινητήρα-κιβωτίου, η οποία και είναι σαφώς πιο ομαλή σε σχέση με την αντίστοιχη της βενζινοκίνητης εκδοχής, προσφέροντας καλύτερη ποιότητα κύλισης. Η διαφοροποιημένη ρύθμιση της ανάρτησης έχει αυξήσει το επίπεδο άνεσης, με το Smart να περνάει με ακόμα μεγαλύτερη άνεση τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Βέβαια, σε κάποιες από τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων ο πίσω άξονας παρουσιάζει κάποιες ξερές αντιδράσεις, τις οποίες η ανάρτηση δεν καταφέρνει να φιλτράρει. Ο ηλεκτροκινητήρας των 82 ίππων, όπως κάθε κινητήριο σύνολο του είδους, διακρίνεται για την άμεση απόκριση στο γκάζι. Μέχρι τα 80 – 100 km/h αποδεικνύεται σβέλτο και σου επιτρέπει να κινηθείς γρήγορα στους δρόμους της πόλης.

γλυκά
  • Πρακτικότητα
  • Ευελιξία
  • Άνεση στο εσωτερικό
  • Φιλοσοφία
  • Ποιότητα κύλισης
ξινά
  • Αυτονομία

Η οδική του συμπεριφορά είναι ασφαλής, όντας φιλικό, αν και δεν προδιαθέτει για γρήγορη οδήγηση. Εξάλλου, δεν είναι αυτός ο προορισμός του. Όμως, το πιο σημαντικό ζήτημα στην περίπτωση του είναι η αυτονομία που προσφέρει. Με γεμάτη μπαταρία, τα περίπου 160 χιλιόμετρα που υπόσχεται η Smart μπορούν να επιτευχθούν, αλλά με θυσίες. Θα πρέπει να επιλέξει κανείς τη λειτουργία Eco, αλλά και να μην χρησιμοποιήσει τον κλιματισμό. Κάτι ουσιαστικά αδύνατο, κατακαλόκαιρο στην Αθήνα. Σε αυτή την περίπτωση η κατανάλωση ανεβαίνει, στοιχείο που έχει αντίκτυπο στην αυτονομία που περιορίζεται στα 120 με 130 χιλιόμετρα. Βέβαια, με οικονομική οδήγηση και χρήση του φρένου μπορεί κανείς να εξοικονομήσει ενέργεια μέσω του συστήματος ανάκτησης, κερδίζοντας χιλιόμετρα αυτονομίας.

συμπέρασμα

Το νέο Smart EQ με τις επιδοτήσεις που ισχύουν σήμερα και σε συνδυασμό με την απόσυρση, μπορεί να το αποκτήσει κανείς με περίπου 19.000 ευρώ. Τιμή αντίστοιχη με αυτή της μέχρι πρότινος βενζινοκίνητης εκδοχής. Σε κάθε περίπτωση, όμως, εξακολουθεί να αποτελεί τον βασιλιά της πόλης. Κανένα αυτοκίνητο δεν προσφέρει την πρακτικότητα του και την ευκολία που διακρίνει το Smart στην καθημερινότητα. Σήμερα, με τον ηλεκτροκινητήρα μειώνει δραματικά το κόστος συντήρησης, αλλά και της χρήσης, ενώ παράλληλα είναι φιλικό προς το περιβάλλον. Μπορεί η αυτονομία του να μην είναι αντίστοιχη με αυτή που προσφέρει η πλειονότητα των ηλεκτρικών μοντέλων σήμερα, αλλά πόσες φορές έχει χρειαστεί μέσα στην εβδομάδα να κάνετε περισσότερα από 150 χιλιόμετρα ημερησίως στην πόλη;


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

POLL

Θεωρείτε αρκετή την κρατική επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

  • Ναι, ίσως μάλιστα αγοράσω ένα.
  • Όχι, είναι μικρή η επιδότηση.
  • Τα κίνητρα είναι αρκετά αλλά τα ηλεκτρικά παραμένουν ακριβά.
  • Θα έπρεπε να επιδοτούνται και τα plug-in υβριδικά.
81
GOCAR Magazine #81

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...