Δοκιμή: Ford Focus ST – Χαμαιλέοντας

Το νέο Ford Focus ST είναι ισχυρότερο από ποτέ και συνδυάζει την εκρηκτικότητα με τον πολιτισμένο χαρακτήρα

  • -
  • -
Ισχύς280 PS
Ροπή420 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h5,7 sec
Κατανάλωση μ.κ.7,9 lt/100km
Εκπομπές CO2179 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Κάθε δημιουργία της Ford Performance διακρίνεται για τα οδηγοκεντρικά της χαρακτηριστικά, με τη νεότερη γενιά του Focus ST να δείχνει ικανή να προσαρμοστεί σε κάθε είδους περίσταση.

Μπορεί να ζούμε στην υβριδική και ηλεκτρική εποχή, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι κατασκευές που απευθύνονται στους λάτρεις της οδήγησης αποτελούν είδος προς εξαφάνιση. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να επενδύουν σε εκρηκτικές κατασκευές που συνδυάζουν τις κορυφαίες επιδόσεις, με αντίστοιχα ευχάριστη οδική συμπεριφορά. Βλέπετε, εκτός από το γεγονός ότι αποτελεί έναν τρόπο για να επιδείξουν την τεχνογνωσία τους, ανταποκρίνονται και σε ένα ειδικό κοινό που ακόμα και σήμερα αντιμετωπίζει το αυτοκίνητο σαν κάτι περισσότερο από ένα απλό μεταφορικό μέσο. Σε αυτό το πνεύμα και φιλοσοφία, η κατηγορία των hot hatch προσφέρει πληθώρα επιλογών, με την Ford να διαθέτει τη νεότερη γενιά του Focus ST. Και μάλιστα η τελευταία δημιουργία της σειράς είναι η ισχυρότερη που παρουσιάστηκε ποτέ, με το τμήμα της Ford Perfomance να δίνει για ακόμα μία φορά δείγματα γραφής.

Το πρόβατο…
Παραδοσιακά η ταχύτερη έκδοση της σειράς του Focus είναι αυτή που συνοδεύεται από τα χαρακτηριστικά RS, με την ST να αποτελεί το ενδιάμεσο σκαλοπάτι πριν την κορυφή. Η πραγματικότητα είναι ότι στην κατηγορία των hot hatch η κατάσταση έχει ξεφύγει τα τελευταία χρόνια. Οι ιπποδυνάμεις είναι αντίστοιχες με αυτές… υπεραυτοκινήτων στο παρελθόν, ενώ οι λύσεις σε στήσιμο και μετάδοση έχουν ανεβάσει τον πήχη στα ύψη. Κάπως έτσι, η Ford Performance φρόντισε να μεταμορφώσει το Focus επιτρέποντας του να κοιτάει στα μάτια τον ανταγωνισμό. Όπως κάθε βελτιωτικό τμήμα που σέβεται τον εαυτό του, δεν ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την εμφάνιση.


Δεν είναι τυχαίο ότι αν το παρατηρήσεις από μακριά δεν είσαι σίγουρος αν πρόκειται για την έκδοση ST ή για κάποιο μοντέλο της σειράς ST-Line. Για να εξακριβώσεις ότι πρόκειται για το ισχυρότερο προσθιοκίνητο Focus πρέπει να αντικρύσεις το πίσω μέρος. Εκεί που δεσπόζουν οι δύο ξεχωριστές απολήξεις της εξάτμισης και το λογότυπο ST. Λεπτομέρεια που συναντάμε και στην μπροστά κυψελωτή μάσκα. Ακόμα ένα στοιχείο που κάνει τη διαφορά είναι οι μαύρες ζάντες αλουμινίου των 19 ιντσών, με τις κόκκινες δαγκάνες. Μάλιστα, οι τελευταίες περιλαμβάνονται στην έκδοση ST-3 που είχαμε στη διάθεση μας, η οποία είναι εφοδιασμένη με μία σειρά από καλούδια, όπως το ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό.

Ο λύκος…
Όσο «φιλήσυχο» και διακριτικό είναι αισθητικά, άλλο τόσο εκρηκτικά είναι τα τεχνικά του χαρακτηριστικά. Οι τεχνικοί της Ford Performance εστίασαν σε νευραλγικούς τομείς, οι οποίοι και κάνουν τη διαφορά σε κατασκευές του είδους. Κίνηση πρώτη; Η αντικατάσταση του κινητήρα. Η προηγούμενη γενιά απέδιδε… μόλις 250 ίππους, όντας από τα λιγότερο ισχυρά μοντέλα στην κατηγορία. Κανένα πρόβλημα. Το σύνολο των 2.000 cc πήγε στο ράφι και κάτω από το εμπρός καπό τοποθετήθηκε ο Ecoboost των 2.300 cc της προηγούμενης γενιάς του Focus RS. Με μία σειρά διαφοροποιήσεων και αναβαθμίσεων, η απόδοση αγγίζει στην περίπτωση του ST τους 280 ίππους στις 5.500 rpm, την ώρα που η ροπή είναι 420 Νm στις 3.000 rpm. Νούμερα που πλέον το φέρνουν κοντά στα μοντέλα της κατηγορίας. Ακόμα σημαντικότερες είναι οι αλλαγές στο νευραλγικό τομέα της ανάρτησης, με το Focus ST να διαθέτει τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ τεχνολογίας Continuously Controlled Damping. Συγκεκριμένα, μία σειρά από αισθητήρες παρακολουθούν δεδομένα της ανάρτησης, του αμαξώματος, των συστημάτων πέδησης και διεύθυνσης, και ανάλογα ρυθμίζουν την απόσβεση των αμορτισέρ.


Το αμάξωμα έχει έρθει 10 mm πιο κοντά στο έδαφος, την ώρα που η εμπρός γεωμετρία είναι ειδικά ρυθμισμένη για το προσθιοκίνητο Focus ST. Με δεδομένη την αυξημένη ισχύ στους εμπρός τροχούς, επιβεβλημένη θεωρήθηκε η τοποθέτηση διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης, το οποίο για την περίσταση έχει ηλεκτρονική διαχείριση και η Ford το αποκαλεί «eLSD». Το τελευταίο χρησιμοποιεί υδραυλικούς συμπλέκτες για την κατανομή έως και 100% της ροπής στον τροχό με την περισσότερη πρόσφυση.

Περαιτέρω, το Focus ST διαθέτει ακόμα μία σειρά από καλούδια, όπως launch control και rev matching. Το πρώτο βοηθάει για την ιδανική εκκίνηση από στάση (5,7 για το 0-100), ενώ το δεύτερο προσομοιώνει τη διαδικασία μύτη-τακούνι, διατηρώντας ψηλά τις στροφές του κινητήρα στην επιλογή μικρότερης σχέσης. Και σαν να μην αρκούσαν όλα αυτά, η Ford Performance το εφοδίασε και με συστήματα που μοιάζουν βγαλμένα από την εμπλοκή της στο WRC! Όπως το anti-lag, το οποίο διατηρεί την πεταλούδα του γκαζιού ανοικτή μόλις σηκώσεις το πόδι από το γκάζι, βελτιώνοντας την απόκριση του γκαζιού και διατηρώντας τις στροφές του κινητήρα στο επιθυμητό εύρος. Το ίδιο κάνει και το σύστημα Flat Shift, που κατά την επιλογή μεγαλύτερης σχέσης, κρατάει επίσης ανοικτή την πεταλούδα του γκαζιού για βέλτιστη απόκριση του υπερσυμπιεστή. Τελευταία, αλλά εξίσου σημαντική παρέμβαση αποτελούν τα φρένα με δίσκους διάστασης 330 χλστ., τα οποία διαθέτουν το σύστημα Electric Brake Booster, το οποίο και διατηρεί σταθερή την αίσθηση του πεντάλ της βενζίνης ανεξαρτήτως κόπωσης.

Του σαλονιού και του…αλωνιού
Παλιότερα, σε κατασκευές του είδους αρκούσαν οι εκρηκτικές επιδόσεις και η αντίστοιχα ευχάριστη οδική συμπεριφορά. Σήμερα και με δεδομένο ότι το κόστος κτήσης είναι αρκετά υψηλό, τα hot hatch πρέπει να συνδυάζουν όλα τα παραπάνω με τον πολιτισμένο χαρακτήρα. Και το Ford Focus ST ασπάζεται τη συγκεκριμένη φιλοσοφία. Από τη στιγμή που θα περάσεις στο εσωτερικό τα τύπου μπάκετ καθίσματα που φέρουν την υπογραφή της Recaro, αλλά και το λογότυπο ST στο τριάκτινο τιμόνι μαρτυρούν ότι πρόκειται για την έκδοση των 280 ίππων. Η θέση οδήγησης είναι ιδανική, με το τιμόνι και τον επιλογέα σε σωστή απόσταση, την ώρα που το κάθισμα είναι αρκετά χαμηλά τοποθετημένο. Έχοντας επιλέξει το πρόγραμμα Normal, το ST αναδεικνύει τον φιλικό χαρακτήρα του. Η ανάρτηση αν και σφικτή απορροφά με άνεση τις ανωμαλίες του οδοστρώματος προσφέροντας πολύ καλή ποιότητα κύλισης για κατασκευή του είδους.


Η ελαστικότητα του κινητήρα στις χαμηλές στροφές επιτρέπει την άνετη μετακίνηση στην πόλη χωρίς να καταφεύγεις συχνά στον επιλογέα του χειροκίνητου κιβωτίου των έξι σχέσεων. Όταν όμως αλλάξεις διάθεση και επιλέξεις το πρόγραμμα Sport, ή ακόμα καλύτερα αυτό με τον χαρακτηρισμό Track, το Focus ST φροντίζει να σου θυμίσει το λόγο που όσες κατασκευές φέρουν την υπογραφή της Ford Performance καταφέρνουν να προσφέρουν ισχυρές δόσεις αδρεναλίνης. Κινητήρας, ανάρτηση και σύστημα διεύθυνσης μεταμορφώνονται και πλέον κάθε… δράση έχει ακαριαία αντίδραση. Καταρχήν, το υπερτροφοδοτούμενο σύνολο των 280 ίππων εντυπωσιάζει με τη γεμάτη λειτουργία του. Η απόκριση – ελέω και των κυβικών- είναι εξαιρετική. Από τις 2.000 rpm αισθάνεσαι μία ισχυρή ώθηση, η οποία στις 3.000 rpm μετουσιώνεται σε μία γερή γροθιά στο στομάχι επιταχύνοντας ακατάπαυστα μέχρι το όριο περιστροφής του κινητήρα. Δεν έχει την εκρηκτικότητα του αντίστοιχου δίλιτρου TSI του Golf TCR, αλλά αναμφίβολα διαθέτει γεμάτη λειτουργία σε όλο το εύρος στροφών. Και μάλιστα, με τη γλώσσα των αριθμών δεν υπολείπεται σε καμία περίπτωση έναντι του ανταγωνισμού.
Με τον μπάσο ήχο του κινητήρα να αποτελεί το ιδανικό συνοδευτικό, σε μία διαδρομή όπως η Πάρνηθα διαπιστώνεις ότι δεν πρόκειται για μία… φλύαρη κατασκευή. Το σύστημα διεύθυνσης σε ξυπνάει με την αμεσότητα και την πληροφόρηση του, διαθέτοντας εξαιρετικό βάρος παρά το γεγονός ότι είναι ηλεκτρικό. Ο επιλογέας των έξι σχέσεων με τις μικρές διαδρομές και την πολύ καλή αίσθηση σε κάνει να νοσταλγείς το παρελθόν και να αναρωτιέσαι για ποιον λόγο να αγοράσεις ακόμα και σήμερα αυτοκίνητο του είδους με αυτόματο κιβώτιο. Και τέλος είναι το πλαίσιο που σε γεμίζει αυτοπεποίθηση με το ζύγισμα, την αμεσότητα και τις προβλέψιμες αντιδράσεις που το διακρίνουν.


Παρά τους 280 ίππους στους εμπρός τροχούς το Focus ST δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα ακόμα και στους γλιστερούς ελληνικούς δρόμους. Το μπλοκέ διαφορικό της Ford καταφέρνει να χαλιναγωγήσει τη μεγάλη ισχύ, προσφέροντας μάλιστα μηχανική αίσθηση. Είναι χαρακτηριστικό το συναίσθημα που προσφέρει το εμπρός μέρος του Focus, κλείνοντας την τροχιά του προς το εσωτερικό της στροφής όσο επιμένεις στο πεντάλ της βενζίνης. Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι πολύ υψηλά και το ST δύσκολα θα σε εκθέσει αν δεν κάνεις λάθος. Ουδέτερο και αν το πιέσεις θα πλασαριστεί ελαφρώς με τα τέσσερα. Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι πολύ μικρές, με την ανάρτηση να λειτουργεί ιδανικά ακόμα και σε απότομη μεταφορά βάρους. Όμως, όπως στις προηγούμενες γενιές, έτσι και στη νεότερη προσφέρει τη δυνατότητα να ρυθμίσεις τη συμπεριφορά του ανάλογα με τις διαθέσεις σου. Δεν θα διαγράψεις μεγάλες τροχιές πλαγιολισθαίνοντας, αλλά με τους κατάλληλους χειρισμούς επιτρέπει την τοποθέτηση πριν τη στροφή. Αυτό το ελάφρωμα του πίσω μέρους, σε συνδυασμό με τον προοδευτικό τρόπο που το κάνει, το καθιστούν εξαιρετικά ευχάριστο αυξάνοντας την αλληλεπίδραση ανάμεσα σε αυτοκίνητο και οδηγό, και μαζί το βαθμό της συμμετοχικότητας. Η ρυθμίσιμη με το γκάζι συμπεριφορά είναι που χαρακτηρίζει το Fiesta, αλλά και το Focus ST. 

συμπέρασμα

Αφήνοντας στην άκρη τον κυβισμό και το κόστος κτήσης, μπορούμε να πούμε ότι η νεότερη γενιά του Focus ST είναι η κορυφαία ever με το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό. Σύγχρονο, πολιτισμένο όταν το απαιτούν οι περιστάσεις και ικανό να προσφέρει ισχυρές δόσεις αδρεναλίνης αν το ζητήσεις. Χωρίς να αισθάνεσαι αποκομμένος πίσω από το τιμόνι του, όντας συμμετοχικό και ευχάριστο οδηγικά.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...