Δοκιμή: FIAT 500X Sport 1.3 Firefly DCT - Ισχυρό και στριφτερό

Το 500Χ Sport εξυπηρετεί άριστα την αθλητική ζωή με ένα SUV και θυμίζει τη σχέση των Ιταλών με τη δυναμική οδήγηση

  • -
  • -
Ισχύς150 PS
Ροπή270 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h9,1 sec
Κατανάλωση μ.κ.6,3 lt/100km
Μέση κατανάλωση (WLTP)6,7 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)149,0 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Sport έκδοση όνομα και πράγμα για το Fiat 500X. Με νέο αποδοτικότατο κινητήρα και αριστοτεχνικό στήσιμο για SUV που θέλει να ικανοποιεί τον οδηγό του.


Ρετροφέρνει χωρίς ακριβώς να είναι, πατάει στην επιτυχία του 500 και παίρνει τον χώρο του στα SUV, σερβιρισμένο με ένα κομψό και δυναμικό στιλ. Η έντονη ιταλική φινέτσα στην φαρέτρα του, δεν απέχει από σημαντικούς τομείς όπως οι χώροι, η εκδρομική διάθεση, η επάρκεια σε τεχνολογίες ασφαλείας και ψυχαγωγίας και η αποδοτικότητα στους κινητήρες του. Τώρα μάλιστα με τον Firefly των 150 ίππων και την ταμπέλα Sport στα φτερά του, ποιος το πιάνει.   

Νέος γρήγορος και ωραίος

Μαζί με το θρυλικό 500 έχουν καταφέρει να αποτελούν τα δημοφιλέστερα μοντέλα της Fiat σε διεθνές επίπεδο, με το 500Χ να βρίσκεται σταθερά στην πρώτη 10αδα πωλήσεων στην Ευρώπη. Παράλληλα είναι αυτό που έχει φέρει στη μάρκα περισσότερους νέους πελάτες από άλλες εταιρείες και η εξήγηση έρχεται κυρίως από τον ξεχωριστό σχεδιαστικό του χαρακτήρα. Η έκδοση Sport λοιπόν, είναι η πιο πρόσφατη προσθήκη στη γκάμα και η πιο προικισμένη έκδοση με στόχο να καλύψει το δυναμικό ερέθισμα.

Εκτός από τα διακριτικά Sport στα εμπρός φτερά, ξεχωρίζει σε επίπεδο αισθητικής από τους νέους ειδικά σχεδιασμένους προφυλακτήρες εμπρός και πίσω, τα σπορ πλαϊνά μασπιέ, τους τροχούς 19'', τον πίσω διαχύτη με τη διπλή χρωμιωμένη απόληξη εξάτμισης και τις ματ διχρωμίες στους εξωτερικούς καθρέφτες.



Ιδιαίτερα προσεγμένο και το εσωτερικό με την ιταλική φινέτσα να συνδυάζεται με ποιοτικά υλικά και συναρμολόγηση, καθώς και λεπτομέρειες τονίζουν το σπορ χαρακτήρα. Η μοντέρνα αισθητική και η σωστά μελετημένη εργονομία συναντά έναν πίνακα οργάνων που διατηρεί τη λογική των τριών κύκλων, ως χαρακτηριστικό στοιχείο της οικογένειας 500 και προσφέρει πιο ευανάγνωστες ενδείξεις στην κεντρική ψηφιακή οθόνη TFT των 3,5 ιντσών - αλλά και πλήθος πληροφοριών. Το ταμπλό έχει σε μεγάλο τμήμα του το χρώμα του αμαξώματος, ενώ ξεχωρίζουν στα δεδομένα της έκδοσης, η σκούρα επένδυση στις εμπρός κολόνες, το νέο τιμόνι με το επίπεδο κάτω μέρος, ο επιλογέας αλουμινίου, αλλά και οι κόκκινες λεπτομέρειες που τονίζουν το σπορ χαρακτήρα.

Προαιρετικά διαθέσιμη είναι η επιλογή της επένδυσης του πίνακα οργάνων και του τιμονιού με Alcantara, ένα στοιχείο που ενισχύει επιπλέον τον δυναμισμό και την φινέτσα σπορ πολυτέλειας. Φυσικά χωροταξικά κερδίζει τα εύσημα, με τους δύο ενήλικες να βολεύονται με άνεση στο πίσω κάθισμα, ενώ υπάρχουν επίσης αρκετές θήκες και διπλό ντουλαπάκι στο ταμπλό για τα έγγραφα και τα καθημερινά μικροπράγματα. Παράλληλα, ο χώρος αποσκευών ικανοποιεί απόλυτα με το εύκολα εκμεταλλεύσιμο σχήμα και τον όγκο των 350 λίτρων, ενώ η αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων γίνεται εύκολα και γρήγορα απελευθερώνοντας 1.000 λίτρα για τις περιπτώσεις που χρειάζεσαι περισσότερο χώρο. Στην προσφορά σύγχρονων τεχνολογιών που αφορούν την διασύνδεση, ενημέρωση και βοήθεια του οδηγού, παραμένει επίκαιρο με πρωταγωνιστή το σύστημα πολυμέσων και πλοήγησης Uconnect. Με την οθόνη αφής υψηλής ανάλυσης των 7’’, προσφέρει την απόλυτη λύση συνδεσιμότητας χάρη στη συμβατότητα του με τις εφαρμογές Apple CarPlay και Android Auto.

Όπως και η υπόλοιπη σειρά του 500Χ, διαθέτει μια πλήρη λίστα τεχνολογικών χαρακτηριστικών με έμφαση στην ασφάλεια. Στο βασικό εξοπλισμό συναντάμε τα φώτα τεχνολογίας Full LED που προσφέρουν αυξημένη απόδοση κατά 160% σε σχέση με τα φώτα αλογόνου, καθώς και μειωμένη κατανάλωση ενέργειας, ενώ στα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης εκτός των άλλων ξεχωρίζουμε το αυτόματο φρενάρισμα, το σύστημα επόπτευσης τυφλής γωνίας, το Adaptive Cruise Control και το σύστημα ενεργής προειδοποίησης ακούσιας αλλαγής λωρίδας.

 


Σπορ και το αξίζει

Συχνά πυκνά οι κατασκευαστές κοτσάρουν πολλά υποσχόμενες «ταμπέλες» στα δημιουργήματα τους και παραπλανούν. Η υπόθεση Sport για ένα SUV θα μπορούσε κάλλιστα να πει κάνεις ότι είναι κομμένη και ραμμένη σε αυτή την περίπτωση, όμως η Fiat χτύπησε διάνα. Θα βιαστεί κάποιος να πει ότι με λίγο σπορ μακιγιάζ έφτιαξε έκδοση και περάστε όμορφα πελατάκια από τις εκθέσεις για παραγγελίες, αντιθέτως όμως δεν υπάρχει πλάνη στην υπόθεση. Σαφώς για να χαρακτηρίζεται κάτι σπορ πρέπει να εξυπηρετεί παραδοσιακές αξίες. Ύψος από το έδαφος, σφιχτή ανάρτηση, εννοείται επιδόσεις και φυσικά ανάλογο στιλ - για να σε φτιάχνει. Πως λοιπόν ένα SUV καταφέρνει να μην εκθέσει την σπορ πλευρά της αυτοκίνησης;

Η συνταγή της Fiat περιλαμβάνει χαμήλωμα κατά 13 mm του αμαξώματος προς το έδαφος κάτι που προκύπτει από τη χρήση αμορτισέρ FSD (Frequency Selective Damping). Ένα σύστημα που χρησιμοποιεί μια επιπλέον βαλβίδα ελέγχου ροής παράλληλα με το λάδι που περνάει μέσα από τον άξονα. Πρακτικά το σύστημα καθυστερεί την αύξηση της πίεσης και κάπως έτσι ωφελούνται ταυτόχρονα δυο αντιφατικοί κόσμοι, ώστε να επιτευχθεί ο καλύτερος συνδυασμός μεταξύ κρατήματος και άνεσης. Και μάλιστα η υλοποίηση γίνεται υδραυλικά χωρίς χρήση ηλεκτρονικών ή αισθητήρων. Σε συνδυασμό με τους τροχούς ελαφρού κράματος 19 ιντσών με ελαστικά υψηλών επιδόσεων διάστασης 225/40, το σπορ αποτέλεσμα δείχνει ακόμα πιο κοντά στην πραγματικότητα.

Οι αλλαγές περιλαμβάνουν επίσης νεα ρύθμιση στο σύστημα διεύθυνσης για πιο άμεση απόκριση και κάνοντας τη σούμα το 500Χ Sport προσφέρει ένα επιθετικό οδηγικά αποτέλεσμα, ανώτερο των προσδοκιών. Στο θεωρητικό σκέλος, σύμφωνα με τη Fiat, η πλευρική επιτάχυνση αυξάνεται κατά 8% σε σχέση με ένα αντίστοιχο 500Χ Cross με τροχούς 18 ιντσών, ενώ οι ακραίες αντιδράσεις έχουν περιοριστεί, η υποστροφή κατά 26% και η υπερστροφή κατά 17%. Στην πράξη είναι αδύνατον να επιβεβαιώσουμε τα ποσοστά, όμως είναι ξεκάθαρο ότι το αυτοκίνητο είναι πιο ακριβές με ακόμα καλύτερη σταθερότητα και επιπλέον διάθεση να ανταποκριθεί στις ορμητικές διαθέσεις του οδηγού, κάτι που εγγυάται ασφάλεια και δυναμικά περάσματα από στροφή σε στροφή.



Η έκδοση με τον κινητήρα βενζίνης 1.3 Turbo FireFly των 150 ίππων της δοκιμής, έρχεται αποκλειστικά με το αυτόματο 6άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DCT, κάτι που αποτελεί τον ευχάριστο μονόδρομο που απλοποιεί την καθημερινότητα, αλλά και την συνολική αποδοτικότητα. Η μέγιστη ισχύς εμφανίζεται μόλις στις 5.500 rpm, ενώ τα 270 Nm στις 1.850 rpm, νούμερα που προκύπτουν από νέα τουρμπίνα χαμηλής αδράνειας και ηλεκτρονικά ελεγχόμενη wastegate. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, ο FireFly είναι ελαφρύτερος και 20% οικονομικότερος από τον προκάτοχό του, όμως η γεμάτη απόδοση συνοδεύεται και με ελαφρώς τσιμπημένες απαιτήσεις για καύσιμο. Μια κατανάλωση κοντά σε διψήφιο νούμερο, σε μια καθημερινότητα χωρίς υπερβολές στο γκάζι, αλλά σαφώς απέχοντας από τη λογική της οικονομικής οδήγησης. Οι επιδόσεις βέβαια είναι καλές τόσο σε αίσθηση, όσο και σε νούμερα και εκπροσωπούνται από τα 200 km/h τελικής ταχύτητας και τα 9,1’’ για τα 0-100 km/h.

γλυκά
  • Στιλ
  • Σπορ design
  • Sport premium αισθητική
  • Σπορ συμπεριφορά
  • Απόδοση κινητήρα
  • Χώροι
  • Τεχνολογίες
  • Εξοπλισμός
ξινά
  • Κατανάλωση

Η αίσθηση στιβαρότητας που απολαμβάνεις στο δρόμο ξεπερνάει τις προσδοκίες που έχεις από ένα SUV. Λίγο το πλαίσιο που έχει μεγάλη συγγένεια με αυτό της Alfa Romeo Giulietta, ακόμα περισσότερο οι αλλαγές για να κερδίσει ταμπέλα Sport και το 500X κινείται αέρινα, δεν παίρνει κλίσεις δεν τρομάζει, αντιθέτως θα έλεγα φορτώνει την αυτοπεποίθηση να ορμήξεις, χωρίς να περιμένεις δυσάρεστα επακόλουθα. Κάθεσαι αναπαυτικά στην ψηλή και βολική θέση οδήγησης και απολαμβάνεις σωστή στήριξη, ευτυχώς όχι υπερβολική στα πλευρά και στους μηρούς γιατί απουσιάζουν τα σκληροπυρηνικά μπάκετ. Άλλωστε στην καθημερινή χρήση είναι κάτι που κουράζει και δεν ταιριάζει στον πολύπλευρο χαρακτήρα ενός 500Χ. Η τριγύρω ορατότητα ικανοποιεί και ένα επιπλέον αίσθημα σιγουριάς προκύπτει από τη σφιχτή και ταυτόχρονα ενδοτική ανάρτηση. Η τελευταία διακρίνεται για τον τρόπο που ελέγχει τις κινήσεις του αμαξώματος ακόμα και σε άτσαλες αντιδράσεις, όταν π.χ. φρενάρεις απότομα μέσα στη στροφή. Την ίδια στιγμή προσφέρει καλή άνεση και ποιότητα κύλισης.

Ακόμα και η αίσθηση στο τιμόνι έχει «γεμίσει» για να νιώθεις ότι ο έλεγχος είναι στα χέρια σου, ενώ τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά προσφέρουν άμεσο τρόπο αντίδρασης στις εντολές. Τα φρένα ικανοποιούν σε βαθμό επιβράδυνσης και αντοχής ενώ τα ηλεκτρονικά όταν το παρακάνεις επεμβαίνουν μεν, αλλά όχι με τρόπο που καταστρέφουν τη διάθεση και το ρυθμό οδήγησης. Γενικά δίνει την αίσθηση ενός καλοστημένου επιβατικού και όχι ενός SUV που το αμάξωμά του απέχει 156 mm από την άσφαλτο. Απόσταση που σε συνδυασμό με τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά δεν χωρούν ηρωισμούς εκτός ασφάλτου. Μην ξεχνάτε ότι στην θέση της ρεζέρβας δεν θα βρείτε τροχό ανάγκης, αλλά κιτ επισκευής. Το οδηγικό ταμπεραμέντο δηλώνει την ύπαρξή του και συνολικά πείθει τον απαιτητικό της οδήγησης ότι μπορεί να βρει ευχάριστες στιγμές πίσω από το τιμόνι ενός SUV.

συμπέρασμα

Η πλέον δυναμική εκδοχή του ιταλικού SUV είναι σχεδιασμένη και προικισμένη με το στιλιστικό μεράκι των Ιταλών που συνδέει έστω και ονομαστικά την ύπαρξή του με το θρυλικό 500ρακι. Στο νέο 500Χ Sport η νοσταλγική διάθεση έχει μικρότερη σημασία απ’ ότι η ξεχωριστή αισθητική, τα δυναμικά χαρακτηριστικά και ο προηγμένος τεχνολογικός εξοπλισμός. Με τη Sport εκδοχή, η Fiat προσφέρει δυναμικά χαρακτηριστικά εφάμιλλα του ρόλου που εξυπηρετεί το όνομα της έκδοσης και παράλληλα όλα όσα περιμένεις από ένα σύγχρονο αυτοκίνητο της δημοφιλούς κατηγορίας.    

 


 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

VIDEOS

GOCAR TEST - Fiat 500X 1.3 Firefly DCT Sport

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...