ΔΟΚΙΜΗ: Seat Leon Cupra

Ίπποι στους 300, ακόμα περισσότερη ροπή και διάθεση να καταπιεί ευθείες και στροφές.

  • -
  • -
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά

Το ισχυρότερο και ταχύτερο αυτοκίνητο του Ισπανού κατασκευαστή κερδίζει σε απόδοση, φρεσκάρει την εικόνα του και αναβαθμίζει τον εξοπλισμό του. Ένα καθημερινό όπλο για τον παραδοσιακό δράστη της γρήγορης οδήγησης.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Σπορ και κομψή αισθητική
  • Ποιότητα
  • Χώροι
  • Τεχνολογία
  • Οδική συμπεριφορά
  • Σπορ απόδοση
  • Φρένα
  • Εξοπλισμός
  • Τιμή
ξινά
  • Χαμηλό προφίλ ελαστικών για τις ελληνικές λακούβες

Από τη φύση του το Leon ακόμα και στις χαμηλότερες βαθμίδες της γκάμας του, σε κερδίζει αρχικά με την εικόνα του. Δηλώνει οπτικά το δραστήριο πνεύμα και το μεσογειακό ταπεραμέντο, που αυτό ειδικά του το αναγνωρίζεις όταν βρεθείς με το τιμόνι στα χέρια. Ευχάριστο, αεράτο και ευέλικτο διαπρέπει στο δρόμο και εμφανίζεται σβέλτο  ανάλογα με το μοτέρ που φωλιάζει κάτω από το καπό. Όταν μάλιστα εκεί κατοικεί ένας «περιποιημένος» διλιτρος TSI, το πράγμα σοβαρεύει.

 

Ο βασιλιάς των λιονταριών

Το πιο εμβληματικό Leon διαθέτει το συνοδευτικό Cupra που προκύπτει από την συντομογραφία Cup Racing και δηλώνει ότι ποιο κοντινό μπορεί να αποκτήσει κάνεις για να μπει στις πίστες. Εν ολίγοις μιλάμε για ένα στοχοπροσηλωμένο στην οδήγηση sport hatchback που δεν περιορίζει τη δράση του στις ευθείες, άλλα διαθέτει το ανάλογο στήσιμο για να συναρπάζει και στις στροφές. Η ανανέωσή του έφερε μικρές επιδερμικές αλλαγές που οπτικά το ωφελούν, πλουσιότερο εξοπλισμό αλλά και έξτρα «βιταμίνες» στο μοτέρ για να 300ρίσει σε ίππους. Συνολικά όμως δεν κραυγάζει για την ρώμη του, ακολουθεί ένα διακριτικό στιλ που αν είσαι ποζεράς μάλλον θα το βρεις υπερβολικά σεμνό. Αν όμως εκτιμάς την ομοιογένεια στην σχεδίαση και την διακριτική σπορ αισθητική θα το λατρέψεις. Φυσικά υπάρχουν στοιχεία της σπορ κοινωνικοποίησης όπως ο τροποποιημένος προφυλακτήρας με τις μεγάλες εισαγωγές αέρα και την νέα κυψελωτή μάσκα με το λογότυπο Cupra στα δεξιά της, αλλά και ο νεος δυναμικός διαχύτης πίσω. Τα φώτα έχουν επίσης αλλάξει και εκσυγχρονίσει την προίκα του Cupra, με εντυπωσιακούς προβολείς Full LED εμπρός αλλά και LED πίσω, ενώ η σημαντικότερη πινελιά στον χαρακτήρα Cupra, προκύπτει σαν εικόνα από τους τροχούς των 19’’ και τις κατακόκκινες δαγκάνες των φρένων πίσω τους. Στο εσωτερικό η εικόνα ισορροπεί ανάμεσα στο sport και στο premium με τις δυο έννοιες να έχουν ωφεληθεί από την ανανέωση. Συνδυασμός δέρματος και υφάσματος, προσεγμένες ραφές και επενδύσεις με αλκαντάρα στα σπορ καθίσματα, προσθέτουν στην προσεγμένη λεπτομέρεια κάτι που υποστηρίζει και η ποικιλία αποχρώσεων του εσωτερικού κρυφού φωτισμού. Ο πίνακας οργάνων προσφέρει ευκρίνεια και πληροφόρηση με αναλογικό και ψηφιακό τρόπο, ενώ η εργονομία και οι θέσεις μικροαντικειμένων απλοποιούν την καθημερινότητα. Το ηλεκτρονικό χειρόφρενο πλέον κατοικεί και εργάζεται και στο Cupra ενώ ανηφορίζοντας στην κονσόλα συναντάς νέα οθόνη 8’’ από την οποία το sport hatchback της Seat εκσυγχρονίζει τα δεδομένα του όσον αφορά συνδεσιμότητα, πληροφόρηση, ψυχαγωγία και πλοήγηση. Από την οθόνη θα ενημερωθείς και θα ορίσεις τις επιθυμητές ρυθμίσεις για το setup ή θα επιλέξεις ένα από τα προγράμματα του Seat Drive Profile (Comfort, Sport, Cupra, Individual), θα δεις φωτογραφίες, ταινίες και οτιδήποτε αφορά το αυτοκίνητο. Για παράδειγμα με τη νέα τεχνολογία του CUPRA, Sport HMI, τρεις ενδείξεις για άμεση πληροφόρηση σχετικά με τη θερμοκρασία λαδιού, την πίεση του turbo και το G-Force είναι διαθέσιμες. Υπάρχει χώρος για ασύρματη φόρτιση των smartphones αλλά και ένα πλήρες πακέτο εξοπλισμού χωρίς να χρειαστεί να επενδύσεις σε προαιρετικές λίστες. Η τεχνολογική προίκα φυσικά περιλαμβάνει Front Assist και Traffic Jam Assist, Traffic Sing Recognition, Adaptive Cruise Control, σύστημα χωρίς κλειδί Kessy, πίσω αισθητήρες στάθμευσης με κάμερα οπισθοπορείας, σύστημα υποβοήθησης λωρίδας,  αναγνώριση κόπωσης οδηγού, προστασία πεζών, αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης με αναγνώριση πεζών και Multi Collision Brake που ενεργοποιείται σε σύγκρουση και μειώνει τις συνέπειες πολλαπλής σύγκρουσης.  Δεν είναι υπερβολή και πραγματικά μια τετράδα ενηλίκων με υψηλό ανάστημα θα επιβεβαιώσει στο Leon Cupra τον τίτλο της ευρυχωρίας. Ακόμα και ο μεσαίος επιβάτης δεν θα νιώσει παρείσακτος, τη στιγμή μάλιστα που τα πληθωρικότερα μπάκετ κλέβουν από το ζωτικό χώρο στην περιοχή των ποδιών. Για αποσκευές, τα 380 λίτρα ικανοποιούν, ενώ αν πρέπει να μεταφερθεί κάτι παραπάνω δεν χρειάζεται να σκας, γιατί η ανάκληση των πίσω καθισμάτων πολλαπλασιάζει τον διαθέσιμο χώρο.

 

Αστραπή!

Αν και δεν είχε τα μονοκόμματα σπορ καθίσματα με τα ενιαίο προσκέφαλο, η θέση οδήγησης είναι εύκολα ρυθμίσημη στο ιδανικό, ανεξάρτητα από το ανάστημα του οδηγού. Νιώθεις σωστά τοποθετημένος και κουμπωμένος από πλευρική στήριξη και το μόνο που σε ενδιαφέρει είναι πατώντας το Start button να ξυπνήσεις τους 300 ίππους. Ο δίλιτρος TSI επαναπρογραμματίστηκε και με επεμβάσεις στον ψεκασμό και στην πίεση του turbo ανέβηκε το σκαλοπάτι της απόδοσης. Δέκα επιπλέον ίπποι για να θρονιαστεί η απόδοση στους 300 και 30Nm επιπλέον ροπής για το σύνολο των 380 Nm που είναι διαθέσιμα από τις 1.500 σ.α.λ.. Ξεκινάς και αλλάζεις μέσα στη ροπή σχέσεις στο εξαιρετικό σε κούμπωμα 6άρι και ξεχνιέσαι με 5η ή 6η. Διαπιστώνεις μια φιλότιμη ελαστικότητα σχεδόν από το ρελαντί και λίγο αργότερα που η βελόνα στο στροφόμετρο θα πατήσει στο οροπέδιο της ροπής η επιτάχυνση έρχεται αποφασισμένη. Αν μάλιστα ανακατέψεις προς τα κάτω τις σχέσεις στο κιβώτιο, να παρακαλάς ο τάπητας που κυλούν τα 19άρια με το 35άρι προφίλ να είναι καλοστρωμένος και τραχύς για να μπορέσουν οι προσθιοκίνητοι τρακόσιοι να βγάλουν τον καλύτερο εαυτό. Οι επιδόσεις είναι αδιαπραγμάτευτες σε αυτό το μικρομεσαίο που δεν ξεπερνά τα 1.400 κιλά και προσφέρει μια αναλογία σχεδόν 4,5 kg/ίππο. Πρακτικά τα 5,8’’ για τα 0-100 km/h και τα 250 km/h τελικής ταχύτητας (που περιορίζεται εκεί ηλεκτρονικά) είναι υπόθεση ρουτίνας για το Leon Cupra. Πραγματικά ακλόνητο στις ευθείες των 200-250 km/h, μεταφέρει άψογα την αίσθηση που περιμένει ο οδηγός σε τέτοιες συνθήκες, ενώ δεν χρειάζεται αυτοκινητόδρομο για να εκτοξεύσει τα χιλιόμετρα στο ταχύμετρο, αλλά απλά δρόμο! Δρόμο που μπορεί να είναι επαρχιακός και εκεί εκτός από το πλεονεκτήματα του διλιτρου TSI, θα εκδηλώσει και τα χαρίσματα του στησίματος. Τα McPherson εμπρός και οι πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω συνεργάζονται με τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ DCC και το αυτοκίνητο μεταμορφώνεται από άνετο, ασφαλές, ταξιδιάρικο και ουσιαστικό (στην θέση Comfort), σε αγρίμι έτοιμο για κυνήγι με θήραμα στροφές και ευθείες (στην θέση Cupra). Βάρος και απόκριση στο τιμόνι, ήχος και απόκριση στο μοτέρ, είναι παράπλευρες ενέργειες των ρυθμίσεων και απολαυστικές όπως και αν επιλέγεις να ζεις με το ισχυρότερο Leon στη γκάμα. Ακόμα και οι κακοτεχνίες στην θέση Comfort δεν επηρεάζουν την άνεση στην καμπίνα με το σκεπτικό βέβαια ότι μιλάμε για σπορ αυτοκίνητο με ελαστικά χαμηλού προφίλ. Το τελευταίο είναι το μόνο που πρέπει να σε προβληματίζει γιατί η ρεζέρβα απουσιάζει και το κιτ επισκευής δεν κάνει θαύματα σε ενδεχόμενο σκίσιμο. Οδηγώντας με το αίμα να βράζει, εισπράττεις μια θαυματουργή έλξη του Leon με το κέντρο της γης. Απρόσμενα αποτελεσματικό για προσθιοκινητο με 300 ίππους στον τρόπο που περνάει τη δύναμη στο δρόμο, κάτι που συμβάλει και το ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό που δεν το αφήνει να χαζοσπινάρει ούτε να υποστρέψει μέσα στη στροφή. Το πανίσχυρο Leon δεν χάνει τα μούτρα του σχεδόν ποτέ, ακολουθεί το σημάδι του οδηγού μέσω ενός εύστοχου, γρήγορου και σωστού σε βάρος τιμόνι ώστε να το νιώθεις βιδωμένο και ουδέτερο σε συμπεριφορά. Μόνο αν απενεργοποιήσεις το ESC και προκαλέσεις την ουρά θα ανοίξει την τροχιά της, αλλά και πάλι δεν είναι απαραίτητο γιατί εκεί που σημαδεύεις εκεί θα πας. Αρνείται πεισματικά να χάσει την ιδανική γραμμή και το νιώθεις ένα στιβαρό κομμάτι που δεν βγάζει αδυναμίες όσο βάναυσα και «αγωνιστικά» του φερθείς. Ανακαλύπτει πρόσφυση σε στιγμές που δεν περιμένεις, τα φρένα διαχειρίζονται με ευκολία, αίσθηση και αντοχή την ταχύτητα, η ανάρτηση διαβάζει επιμελώς και παράλληλα φροντίζει να μην ταλαιπωρεί. Ένας συνδυασμός που βγάζει θαυμασμό για την εξωφρενική ταχύτητα που προσφέρει ο κινητήρας και την μαεστρία που πλαίσιο, τιμόνι και ανάρτηση περνούν στο δρόμο. Με συνηθέστερες τιμές τα 10 με 12 lt/100 km σε νορμάλ χρήση και 15άρια έως 20άρια αν ανάψουν τα αίματα, το Cupra δεν ξεφεύγει από τον κανόνα που θέλει τα sport hatchback διψασμένα εν δράση. Από την άλλη όμως αν ταξιδεύεις με τα όρια ταχύτητας και δεν σε τρώει το δεξί σου πόδι, μπορείς να βγάλεις την ημέρα σου και με τιμές που ξεκινούν από τον αριθμό 8. Δύσκολο μεν αλλά εφικτό!



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ


συμπέρασμα

Τρεις εκατοντάδες ίπποι που φωλιάζουν σε ένα εκρηκτικό οδηγικό πακέτο που χαρακτηρίζεται από ομοιογένεια και ευστοχία στον σκοπό του. Το ανανεωμένο Leon Cupra δεν προσφέρει απλά τους φτηνότερους 300 ίππους της αγοράς, αλλά και τους ελκυστικότερους αν συνυπολογίσεις την συμπεριφορά του συνόλου συνδυασμένη με τα υψηλά ποιοτικά στανταρς και τον εξοπλισμό. Δίχως τίποτα το κραυγαλέο επάνω του, μπορεί να συνοδέψει την καθημερινότητά σου και να μετατραπεί σε όπλο αρκεί να του το ζητήσεις. Ψάχνεις με το σταγονόμετρο να του χρεώσεις μειονέκτημα και το προτείνεις με το χέρι στο ευαγγέλιο σε όποιον αναζητά σήμερα σύγχρονο γρήγορο χατσμπακ που να κάνει εξαιρετικά τα πάντα. Και όλα αυτά με τιμή πρόκληση, για τα δεδομένα της κατηγορίας.   

POLL

Θεωρείτε αρκετή την κρατική επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

  • Ναι, ίσως μάλιστα αγοράσω ένα.
  • Όχι, είναι μικρή η επιδότηση.
  • Τα κίνητρα είναι αρκετά αλλά τα ηλεκτρικά παραμένουν ακριβά.
  • Θα έπρεπε να επιδοτούνται και τα plug-in υβριδικά.
85
GOCAR Magazine #85

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...