Οδηγούμε στην Ιταλία το νέο FIAT Grande Panda Hybrid

Μεγαλύτερο, πιο τεχνολογικά προηγμένο και στυλάτο, το νέο FIAT Grande Panda στην υβριδική έκδοσή του είναι πιο ολοκληρωμένο από ποτέ, με στόχο την κορυφή των αυτοκινήτων πόλης.

  • -
  • -

Με παρουσία περίπου 45 χρόνια στην αγορά, το FIAT Panda είναι ένα αυτοκίνητο που πραγματικά, δεν χρειάζεται συστάσεις. Κατάφερε να εξελιχθεί σε ένα διαχρονικό best-seller χάρη σε μερικά πολύ σημαντικά στοιχεία που εξασφάλιζε στον ιδιοκτήτη, όπως προσιτή τιμή αγοράς, ευελιξία, χώροι στο εσωτερικό, οικονομικοί κινητήρες και ποικιλία εκδόσεων. Υπήρχαν ακόμη και 4x4 προτάσεις στην γκάμα που με ένα σετ καλά ελαστικά, μπορούσαν να σκαρφαλώσουν σε απίθανα σημεία! Σήμερα, το Panda μετονομάζεται σε Grande Panda και αλλάζει αρκετά τη φιλοσοφία του. Όχι όμως και τη στόχευσή του, που παραμένει η πρωταγωνιστική θέση στην κατηγορία των αυτοκινήτων πόλης. Ταξιδέψαμε μέχρι το Τορίνο της Ιταλίας, για να γνωρίσουμε από κοντά τη νέα γενιά του ιταλικού μικρού.

Δεν μοιάζει με τίποτε άλλο

Βλέποντας για πρώτη φορά το FIAT Grande Panda από κοντά, είναι βέβαιο ότι το αυτοκίνητο θα κεντρίσει το ενδιαφέρον. Η σχεδίασή του είναι άμεσα αναγνωρίσιμη ως μέλος της οικογένειας Panda, με σαφείς αναφορές στο παρελθόν του μοντέλου, πάντα με μια άκρως νεανική και μοντέρνα αισθητική. Με τετράγωνη λογική, μοτίβο κύβων ακόμη και στα φανάρια, ξεχωριστά LED φώτα και ανάγλυφο το όνομα “Panda” στα πλαϊνά τμήματα, δεν πρόκειται να περάσει απαρατήρητο από πουθενά. Φυσικά τα ιδιαίτερα χρώματα που είναι διαθέσιμα στην παλέτα του μοντέλου βοηθούν ακόμη περισσότερο την επίτευξη ενός έντονου χαρακτήρα. Σημειώστε, πάντως, πως αν και δεν μιλάμε για κάποιο SUV μοντέλο, η απόσταση από το έδαφος είναι σημαντική και βρίσκεται στα 183 mm, εξασφαλίζοντας άνετη διέλευση από τα μικρά εμπόδια της καθημερινότητας (απότομες ράμπες γκαράζ, ήπιοι χωματόδρομοι, δρόμοι επαρχιακού δικτύου, είσοδος σε πλοία κλπ).

Έπεσε δουλειά

Το νέο FIAT Grande Panda μεγάλωσε αρκετά σε διαστάσεις, όμως το συνολικό μήκος κατάφερε να περιοριστεί, κάτω από τα 4 m. Για την ακρίβεια μετρά 3,99 μέτρα μήκους, όμως η ψηλόλιγνη σιλουέτα του, όπως είχαν πάντοτε τα Panda, κρύβει μερικές πολύ ευχάριστες εκπλήξεις. Αρχικά, οι χώροι κυμαίνονται σε ένα ιδιαίτερα εντυπωσιακό επίπεδο, για τα δεδομένα της κατηγορίας. Τέσσερις επιβάτες κανονικού ή και ψηλότερου αναστήματος θα κάτσουν άνετα στην καμπίνα και παράλληλα, έχουν και 412 lt χώρου αποσκευών, μια κορυφαία επίδοση στον συγκεκριμένο τομέα. Στο εσωτερικό θα εκτιμηθούν ιδιαίτερα οι μπόλικοι αποθηκευτικοί χώροι με θήκες, ποτηροθήκες, ράφια αποθήκευσης, διπλό ντουλαπάκι συνοδηγού, ευρύχωρες «τσέπες» στις πόρτες και διάφορα ακόμη στοιχεία πρακτικότητας που αυξάνουν την καθημερινή χρηστικότητα.

Συνολικά προσφέρονται 13 lt αποθηκευτικού χώρου στην καμπίνα! Η σχεδίαση του ταμπλό και της κεντρικής κονσόλας αντλεί έμπνευση από την κλασική, οβάλ πίστα στην ταράτσα του εργοστασίου στο Lingotto, ενώ υπάρχουν διάφορες χαρούμενες χρωματικές λεπτομέρειες, όπως και κάποια “easter eggs” που κάνουν την καμπίνα πιο νεανική και ευχάριστη. Στην έκδοση La Prima χρησιμοποιείται ευρέως και το bamboo, τονίζοντας το φιλικό προς το περιβάλλον προφίλ που διαθέτει το αυτοκίνητο. Σχετικά με την ποιότητα και τη συναρμογή, το νέο FIAT Grande Panda κυμαίνεται σε πολύ καλό επίπεδο. Τα σκληρά πλαστικά έχουν πολύ γερό μοντάρισμα, δεν ακούγονται καθόλου τριγμοί και οι επενδύσεις είναι ευχάριστες, τόσο στα καθίσματα, όσο και στα υπόλοιπα σημεία επαφής του σώματος (πάνελ θυρών, κονσόλα κλπ).

Το FIAT Grande Panda διαθέτει όλα τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού όπως ενεργό φρενάρισμα, διατήρηση στην λωρίδα, έλεγχο απόσπασης προσοχής του οδηγού και ειδοποίηση για ασφαλές άνοιγμα των θυρών. Διαθέτει επίσης κορυφαίο infotainment που περιλαμβάνει ψηφιακό πίνακα οργάνων 10 ιντσών, κεντρική οθόνη αφής 10,25 ιντσών, επιφάνεια ασύρματης φόρτισης συσκευών και πολλές θύρες USB-C για ενσύρματη φόρτιση. Σχετικά με το σύστημα πολυμέσων, πρέπει να τονίσουμε ότι η οθόνη αντιδρά πάρα πολύ γρήγορα και δεν εμφανίζει υστέρηση, ούτε ενοχλητικά κολλήματα. Παράλληλα, ο ψηφιακός πίνακας οργάνων έχει ευχάριστη και ευανάγνωστη σχεδίαση, προβάλλει αρκετή πληροφορία και έρχεται εύκολα στα μέτρα του οδηγού, ανάλογα τι θέλει εκείνος να βλέπει.

Smooth operator

Το νέο FIAT Grande Panda Hybrid έρχεται με ένα υβριδικό σύστημα που αποτελείται από έναν τρικύλινδρο turbo βενζινοκινητήρα 1.2 lt και έναν ηλεκτροκινητήρα των 28 PS. Συνολικά αποδίδονται 110 PS και 205 Nm ροπή, που περνούν στον εμπρός άξονα από ένα αυτόματο σασμάν διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων. Η μπαταρία που τροφοδοτεί το ηλεκτρικό κομμάτι του υβριδικού συστήματος λειτουργεί στα 48V και διαθέτει ενεργειακή χωρητικότητα στα 0,876 kWh. Ναι, είναι μικρή, όμως ο ηλεκτροκινητήρας έτσι κι αλλιώς λειτουργεί υποστηρικτικά, ενώ σε συγκεκριμένες συνθήκες, όπως ήπια κίνηση εντός πόλης, ελιγμούς στάθμευσης, κατηφορικά κομμάτια, μποτιλιάρισμα κλπ, αναλαμβάνει μόνος του την κίνηση του μικρού FIAT, κρατώντας σβηστό τον βενζινοκινητήρα και μηδενίζοντας την κατανάλωση.

Ο τρικύλινδρος κινητήρας ανήκει στη νέα γενιά του ομίλου Stellantis που χρησιμοποιεί καδένα αντί για τον (εμβαπτιζόμενο στο λάδι του κινητήρα) ιμάντα, εξασφαλίζοντας πιο αραιή συντήρηση και υψηλότερη αξιοπιστία. Διαθέτει παράλληλα και τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας (VGT) για τη μέγιστη απόδοση, στο ευρύτερο δυνατό φάσμα. Το μοτέρ λειτουργεί στον κύκλο Miller και εντός πόλης, προσφέρει εξαιρετική κατανάλωση καυσίμου. Κατά τη διάρκεια της οδήγησής μας στην Ιταλία, ο υπολογιστής ταξιδίου έμεινε στα 5 lt ανά 100 km σε επαρχιακό κυρίως περιβάλλον. Εντός πόλης, μπορείς να δεις και τιμές ακόμη και κοντά στα 4 lt ανά 100 km, ωστόσο οι αντίξοες καιρικές συνθήκες που συνόδευσαν την αποστολή μας στο Τορίνο, δεν μας επέτρεψαν να δούμε ρεαλιστικά νούμερα. Αυτό που διαπιστώσαμε όμως, είναι ότι η συνεργασία των δύο κινητήρων είναι άψογη, με πολύ ομαλή μετάβαση από την ηλεκτροκίνηση στη βενζίνη και αντίστροφα.

Τιμά το DNA του

Η FIAT έχει τεράστια παράδοση στην εξέλιξη πρακτικών αυτοκινήτων πόλης. Το FIAT Panda ανέκαθεν σήκωνε αυτή τη… σημαία, με την εποχή “Grande” να μην αποτελεί εξαίρεση. Το νέο μοντέλο αν και στιβαρό, με σαφώς αναβαθμισμένη ποιότητα κύλισης συγκριτικά με το μοντέλο που αντικαθιστά, αλλά και αίσθηση μεγαλύτερου αυτοκινήτου στον δρόμο, πετυχαίνει αξιοσημείωτη ευελιξία εντός πόλης. Το συγκρατημένο πλάτος μαζί με την αυξημένη απόσταση από το έδαφος, την «πανοραμική» θέση οδήγησης που εξασφαλίζει βέλτιστη ορατότητα και τον μικρό κύκλο στροφής, εξασφαλίζουν ότι το μικρό της FIAT θα ελιχθεί με άνεση στα στενά της πόλης και θα παρκάρει σε μικρές θέσεις στάθμευσης. Παράλληλα, δεν θα αρνηθεί να βγει παραέξω, με τους επαρχιακούς, αλλά και τους αυτοκινητόδρομους, να αποτελούν ένα εύκολο τερέν για το σύνολο.

Το υβριδικό μοτέρ παρέχει αρκετή δύναμη για αξιοπρεπέστατο ταξίδι ακόμη και με σβέλτους ρυθμούς, ενώ το αυτόματο κιβώτιο προσθέτει άνεση σε κάθε διαδρομή. Στον επαρχιακό, το ελαφρύ αλλά ακριβές τιμόνι και η ανάρτηση με την ούτε σκληρή, αλλά ούτε και μαλακή ρύθμιση, δίνουν τα εφόδια για απροβλημάτιστη κίνηση. Να αναφέρουμε πως αν και γενικότερα, είναι ήσυχο, ο αεροδυναμικός θόρυβος θα κάνει την εμφάνισή του στις υψηλότερες ταχύτητες, από τα 120 km/h και άνω.

Δείτε ακόμη: Το FIAT 500 γίνεται και πάλι υβριδικό!

Ο “boxy” σχεδιασμός, πάντως, δεν συνεπάγεται και ευπάθεια στους πλευρικούς ανέμους. Να αναφέρουμε ότι η ανάρτηση του FIAT Grande Panda αποτελείται από γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Η βάση του πλαισίου είναι η νέα πλατφόρμα Smart Car Platform, πάνω στην οποία «πατάει» και το νέο Citroen C3, η οποία υποστηρίζει τόσο συμβατικές εκδόσεις βενζίνης με χειροκίνητο κιβώτιο, όσο και υβριδικά, αλλά και αμιγώς ηλεκτρικά σύνολα.  

Μελλοντολόγος

Αν και το μέλλον δύσκολα μπορεί να προβλεφθεί, υπάρχουν μερικές περιπτώσεις που μπορείς να «ποντάρεις» με ασφάλεια. Και το FIAT Grande Panda Hybrid είναι μια τέτοια περίπτωση αφού σίγουρα θα κερδίσει μεγάλο μέρος των πωλήσεων στην κατηγορία του, αφού προσφέρει τα περισσότερα ζητούμενα στην κατηγορία του. Χώροι, κατανάλωση, εξοπλισμός, στυλ, ευελιξία… κάνει «τικ» στα βασικά κουτάκια. Αν συνδυαστεί και με μια δελεαστική τιμή αγοράς, τότε δεν θα είναι υπερβολή αν πούμε ότι θα διεκδικήσει την κορυφή στην κατηγορία του. Στην ελληνική αγορά το περιμένουμε πολύ σύντομα, μέσα στον Ιούνιο, ενώ προς το τέλος της χρονιάς θα παρουσιαστεί και η συμβατική βενζινοκίνητη έκδοση με χειροκίνητο κιβώτιο και μοτέρ των 100 PS.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...