Οδηγούμε στην Ισπανία το νέο CUPRA Born

Το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο της ισπανικής φίρμας είναι εδώ και δεν αποτελεί απλά ένα νέο αυτοκίνητο, αλλά μία δήλωση προς την αυτοκινητιστική κοινότητα του τι σημαίνει CUPRA.

  • -
  • -

Εάν το πιο επιτυχημένο και σημαντικό μοντέλο για την νεοσύστατη ισπανική μάρκα μέχρι στιγμής ήταν το Formentor, τότε στα χνάρια αυτού σκοπεύει να ακολουθήσει και το Born. Το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο της CUPRA ήρθε για να βοηθήσει στην καθιέρωση της φίρμας ως το ανεξάρτητο, σπορ μέλος του Volkswagen Group και παράλληλα να δώσει μία ελπίδα στους «κυνηγούς συγκινήσεων», πως το ηλεκτρικό μπορεί να έχει συναίσθημα.

front

Δεν χρειάζεται να κρυβόμαστε. Το Born αποτελεί το όχι και τόσο μακρινό αδερφάκι του Volkwagen ID.3, οπότε έπρεπε να βρει ένα τρόπο να διαφοροποιηθεί. Η αρχική ιδέα ονομαζόταν Seat el-Born, για την οποία έμπνευση αποτέλεσε η ομώνυμη γειτονιά της Βαρκελώνης. Το σήμα Seat όμως σημαίνει και κάτι άλλο. Από τότε που η ισπανική μάρκα πέρασε στα χέρια της μαμάς-Volkswagen, τα μοντέλα της αποτελούσαν μία ελαφρώς οικονομικότερη εκδοχή των γερμανικών, με κοινές πλατφόρμες αλλά πάντα δική τους ταυτότητα. Στην περίπτωση του Born όμως, τα πράγματα δεν ήταν τόσο απλά. Με την εξωτερική εμφάνιση να μην μπορεί να διαφοροποιηθεί σε τόσο μεγάλο βαθμό λόγω της ίδιας αρχιτεκτονικής MEB – το Born είναι το 5ο μοντέλο που χρησιμοποιεί το συγκεκριμένο πάτωμα – και με τα περιθώρια στην τιμολόγηση να είναι μεγαλύτερα πάνω από το ID.3 σε σχέση με κάτω, τα διοικητικά μέλη θεώρησαν καλύτερο το Born να έρθει στον κόσμο ως CUPRA, το premium και πιο οδηγοκεντρικό αδερφάκι του συμβατικού ID.3.

back

Ηλεκτρικό με πολυδιάστατο χαρακτήρα

Το Born έχει πολλά κουτάκια που πρέπει να τσεκάρει. Όντας το πρώτο ηλεκτρικό της μάρκας πρέπει να κάνει αισθητή την παρουσία του και να ξεχωρίσει από τον άμεσο αλλά και έμμεσο ανταγωνισμό. Ας τα πάρουμε ένα-ένα. Γιατί κανείς να επιλέξει το Born έναντι του ID.3. Εμφανισιακά μπορεί – τουλάχιστον στο προφίλ του – να μην καταφέρνει να ξεφύγει από τις ρίζες του, με το σουλούπι στο αμύητο μάτι να μοιάζει πανομοιότυπο με του γερμανικού hatchback, από όλες τις άλλες γωνίες όμως ο δυναμισμός και η επιθετική αισθητική ξεχειλίζουν. Νέο αγριεμένο πρόσωπο δίνει τον χαρακτήρα που έλειπε για πολλούς από το Volkswagen, κάτι για το οποίο τόνισαν πως μόχθησαν οι άνθρωποι του σχεδιαστικού τμήματος, με το αποτέλεσμα να τους αποζημιώνει. Οι έντονες ακμές στο καπό, σε συνδυασμό με την αγριεμένη σχεδίαση των φώτων δένουν άψογα, ενώ αντίστοιχη φιλοσοφία έχει επικρατήσει και στο υπόλοιπο αμάξωμα, αλλά και στο εσωτερικό. Στο πλάι οι νέες ποδιές προσφέρουν την απαραίτητη δόση δυναμισμού – με τους εντυπωσιακούς σχεδιασμούς των ζαντών φυσικά να βάζουν κι αυτοί το χεράκι τους – ενώ στο πίσω μέρος η λειτουργική παρακαλώ αεροτομή που βοηθά στην μείωση των στροβιλισμών του αέρα μαζί με τα χαρακτηριστικά πλέον για την μάρκα, ενιαία φωτιστικά σώματα και το διαχύτη ολοκληρώνουν το πακέτο. Οι επίσης χαρακτηριστικές χάλκινες λεπτομέρειες έρχονται για να ενισχύσουν ακόμη περισσότερο τόσο την εικόνα, αλλά και την CUPRA ταυτότητα του μοντέλου.

interior

Αναβαθμισμένος εσωτερικός κόσμος

Η ίδια «εξηλεκτρισμένη» αύρα συνεχίζει και στο εσωτερικό. Όσοι έχουν βρεθεί στην καμπίνα του ID.3, θα εντοπίσουν κοινά στοιχεία όπως ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με τον περιστροφικό επιλογέα για το κιβώτιο στο πλάι του, αλλά και τα πλήκτρα αφής στο τιμόνι και κάτω από την κεντρική οθόνη των 12’’. Αν εξαιρέσουμε την όχι και τόσο εύχρηστη λειτουργία των τελευταίων – σχεδόν αδύνατο να μην πατήσεις κάποιο από αυτά όταν ο ρυθμός γίνει πιο σβέλτος – η πιο οδηγοκεντρική προσέγγιση στην αρχιτεκτονική είναι ξεκάθαρη. Η κεντρική κονσόλα έχει ανέβει ψηλότερα, το σπορ τιμόνι με την δερμάτινη επένδυση σίγουρα σε βάζει στο «κλίμα», ενώ τα εξαιρετικά μπάκετ καθίσματα προσφέρουν άψογη στήριξη χωρίς να κουράζουν, όντας φυσικά και ιδιαίτερα εντυπωσιακά στην εμφάνιση. Στις εκδόσεις που εξοπλίζονται και με το προαιρετικό e-Boost performance pack, εκτός των μηχανολογικών διαφορών τις οποίες θα δούμε σε λίγο, το τιμόνι αποκτά και δύο ακόμη μπουτόν, ένα για εύκολη πρόσβαση στα προγράμματα οδήγησης και ένα για την απευθείας επιλογή του κορυφαίου προγράμματος CUPRA, το οποίο επίσης υπάρχει μόνο στα Born που εξοπλίζονται με το εν λόγω πακέτο.

interior

Από πλευράς χώρων το ηλεκτρικό μοντέλο δεν πρόκειται να αφήσει κανέναν δυσαρεστημένο καθώς χάρη στο μεταξόνιο των 2.767 mm, επιβάτες με ύψος που φτάνει ακόμη και το 1.90 εύκολα θα βολευτούν και στα ελαφρώς ψηλότερα πίσω καθίσματα, με άπλετο χώρο τόσο για τα πόδια όσο και για το κεφάλι. Ο χώρος αποσκευών των 385 λίτρων είναι άκρως ικανοποιητικός. Ως μέτρο σύγκρισης να αναφέρουμε πως το Seat Leon έρχεται με 380 λίτρα χώρου αποσκευών. Το μόνο αρνητικό είναι ότι δεν υπάρχει ξεχωριστός χώρος για την αποθήκευση των καλωδίων φόρτισης.

Με οικολογική συνείδηση

Εκτός τον μηδενικών ρύπων χάρη στην ηλεκτρική του υπόσταση, το Born κρύβει ακόμη έναν οικολογικό άσσο στο μανίκι του. Σύμφωνα με την εταιρεία, οι σχεδιαστές ανέπτυξαν νέες διαδικασίες παραγωγής ώστε το ηλεκτρικό hatchback να καταφέρει να παράγεται με ουδέτερο ισοζύγιο CO2. Με εξαίρεση το δερμάτινο τιμόνι, όλο το εσωτερικό του μοντέλου είναι κατασκευασμένο από ανακυκλωμένα υλικά. Το μεσαίο μέρος των καθισμάτων για παράδειγμα είναι από SEAQUAL. Πρόκειται για ένα ύφασμα που θυμίζει Alcantara στην υφή του και προέρχεται από ανακυκλωμένα πλαστικά που έχουν βρεθεί σε παραλίες, στο βυθό και την επιφάνεια της θάλασσας ή σε εκβολές ποταμών. Από εκεί το πλαστικό καθαρίζεται και μεταμορφώνεται στο βιώσιμο υλικό που βρίσκουμε στα μπάκετ του Born, τα οποία να αναφέρουμε πως είναι διαθέσιμα και ως ηλεκτρικά, θερμαινόμενα και με λειτουργία μασάζ.

Ένα ακόμη προϊόν με οικολογική συνείδηση που βρίσκουμε στο εσωτερικό του CUPRA είναι το DINAMICA. Πρόκειται για ανακυκλωμένες μικροϊνες που συντελούν το υλικό που χρησιμοποιείται στα πάνελ της πόρτας και το υποβραχιόνιο ανάμεσα στα καθίσματα. Όλες αυτές οι υφές έρχονται και δένουν άψογα με τα πλαστικά στο ταμπλό που φέρουν 3D λεπτομέρειες και φυσικά τις χάλκινες λεπτομέρειες για να δημιουργήσουν το ιδανικό κλίμα μίας άνετης, premium και σπορ καμπίνας.

side

Αν όχι hot, σίγουρα warm-hatch

Όταν κάποιος ακούσει πως έχουμε να κάνουμε με ένα πισωκίνητο μοντέλο 150,204 ή 231 ίππων με κατανομή βάρους 50-50 και 310 Nm ηλεκτρικής ροπής, μπορεί να υποπέσει στο αμάρτημα και να σκεφτεί πως αυτή είναι η σωτηρία της οδηγικής απόλαυσης στην ηλεκτρική εποχή. Εάν έχετε στο μυαλό σας ακούραστες πλαγιολισθήσεις και καμένο λάστιχο, μάλλον θα απογοητευτείτε. Εάν πάλι έχετε στο μυαλό σας μία πιο εστιασμένη έκδοση του υπερπροστατευτικού ID.3 τότε θα πέσετε μέσα και ίσως να εντυπωσιαστείτε κιόλας. Πάμε να τα πάρουμε από την αρχή όμως. Με το Born να πατά στην κοινή MEB πλατφόρμα, αυτό σημαίνει πως προσφέρεται με έναν ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο στον πίσω άξονα. Τα κύρια επίπεδα ισχύος είναι δύο, 150 και 204 ίππων με την τιμή της ροπής να είναι κοινή στα 310 Nm. Στην πρώτη περίπτωση το ηλεκτρικό μοτέρ τροφοδοτείται από μία μπαταρία 45 kWh που προσφέρει αυτονομία της τάξης των 340 km. Στην συνέχεια το ισχυρότερο μοτέρ έρχεται με μπαταρία 58 kWh – την επιλογή που αναμένεται να συγκεντρώσει και το μεγαλύτερο αγοραστικό ενδιαφέρον – με την αυτονομία αυτής να σκαρφαλώνει στα 424 km σύμφωνα με την Cupra. Από εκεί και πέρα υπάρχει και η δυνατότητα προσθήκης του πακέτου e-Boost που αναφέραμε νωρίτερα. Αυτό που κάνει είναι να ανεβάσει την ισχύ στους 231 ίππους βελτιώνοντας έτσι και τις επιδόσεις, ενώ στην συγκεκριμένη περίπτωση ο ενδιαφερόμενος αν θέλει μπορεί να τοποθετήσει και ακόμη μεγαλύτερη μπαταρία 77 kWh, η οποία χαρίζει και την υψηλότερη αυτονομία των 540 km. Σε άλλα νέα το πακέτο e-Boost περιλαμβάνει, μεγαλύτερους και φαρδύτερους τροχούς 20’’, μεγαλύτερα φρένα, ενώ στα ηλεκτρονικά του αυτοκινήτου εκτός του προγράμματος CUPRA, ο οδηγός αποκτά την δυνατότητα να απενεργοποιήσει πλήρως το σύστημα ESC (στις υπόλοιπες εκδόσεις οι επιλογές είναι ή ON ή Sport).

Πως μεταφράζονται όλα αυτά τώρα σε νούμερα; Δώστε προσοχή. Αρχικά να αναφέρουμε πως ασχέτως έκδοσης, η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 km/h, οπότε πάει αυτό. Στις επιταχύνσεις τώρα, το «μικρό» Born των 150 ίππων καταφέρνει να ολοκληρώσει το σπριντ έως τα πρώτα 100 km/h από στάση σε 8,9 sec. Στην συνέχεια η έκδοση των 204 ίππων ρίχνει τον χρόνο στα 7,3 sec, ενώ η κορυφαία των 231 ίππων σε συνδυασμό με την μπαταρία των 58 kWh καταφέρνει την κορυφαία επίδοση των 6,6 sec. Εάν πάλι προστεθεί και η μεγαλύτερη μπαταρία των 77 kWh, τότε το 0-100 km/h διαμορφώνεται στα 7 sec.

front

Καλά τα νούμερα, πάμε να δούμε όμως τώρα και πως ήταν το Born στους δρόμους της Βαρκελώνης και των περιχώρων; Η CUPRA θέλοντας να τονίσει τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα του μοντέλου έκανε επεμβάσεις και στο στήσιμο του αυτοκινήτου. Ξεκινώντας από την ανάρτηση με τα γόνατα McPherson μπροστά και τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, το Born είναι κατά 15 mm χαμηλότερο στον εμπρός άξονα και κατά 10 mm στον πίσω σε σχέση με το ID.3, ενώ τα 15 διαθέσιμα στάδια ρύθμισης για το τιμόνι, τον ηλεκτροκινητήρα και την ανάρτηση φροντίζουν ώστε ο οδηγός να έχει πάντα το αυτοκίνητο ακριβώς όπως το θέλει, ανάλογα την περίσταση.

interior driving

Το αποτέλεσμα είναι ένα μοντέλο που θα θυμίσει το ID.3 σε συμπεριφορά, με όλες τις αντιδράσεις αλλά και το feedback που λαμβάνει ο οδηγός να είναι πιο «ζωντανές». Το τιμόνι είναι άμεσο και ακριβές, ενώ η ανάρτηση διαχειρίζεται άψογα το αρκετά υψηλό βάρος, με τις κλίσεις στις στροφές να περιορίζονται σε μεγάλο βαθμό, χωρίς όμως να κουράζει στις ανωμαλίες. Αντιθέτως περνούσε από πάνω με πρωτόγνωρη άνεση παρά την πιο σπορ ρύθμιση. Το επιθετικό set-up της μετάδοσης από την άλλη, δεν σπαταλούσε ενέργεια σε άσκοπα σπινιαρίσματα στην έξοδο των στροφών. Σημάδευες και το αυτοκίνητο ακολουθούσε πιστά την τροχιά που είχες ορίσει, αν και διατηρούμε μία επιφύλαξη θέλοντας να δούμε εάν θα είναι αντίστοιχη η συμπεριφορά και στο σαφώς χειρότερο και πιο γλιστερό ελληνικό οδόστρωμα. Το μόνο που θα λέγαμε πως μας ξένισε από πλευράς απόδοσης, είναι το πεντάλ του φρένου, ένα γνωστό ζήτημα με όλα τα ηλεκτρικά άλλωστε λόγω του συστήματος ανάκτησης. Αν και αποδοτικά, θα θέλαμε τα φρένα να έχουν καλύτερη απόκριση στα πρώτα χιλιοστά πίεσης του πεντάλ. Σαν συνολική εικόνα σίγουρα οι επεμβάσεις της CUPRA απέδωσαν χαρίζοντας χαρακτήρα στο ηλεκτρικό μοντέλο ο οποίος είναι αντάξιος του ονόματος της φίρμας.

press

Τελικά, ID.3 ή Born;

Για μας το Born αποτελεί επιτυχημένη κίνηση ματ στην ηλεκτρική αγορά. Η CUPRA πήρε την αξιόπιστη βάση του VW Group και την έκανε δική της, χαρίζοντας ένα περιποιημένο μοντέλο που σίγουρα προσφέρει το κάτι παραπάνω σε σχέση με τον «δωρητή» του. Εάν αξίζει τα παραπάνω χρήματα θα σας το πούμε όταν μάθουμε πόσα είναι αυτά καθώς πλησιάζουμε στην άφιξη του στην ελληνική αγορά, στις αρχές του 2022. Ενδεικτικά να πούμε πως η τιμή της δημοφιλέστερης έκδοσης κατά πολλούς, των 204 ίππων με την μπαταρία των 58 kWh στην Γερμανία ξεκινά από 37.220 ευρώ. Σίγουρα με γλυκιά γεύση μπαίνουμε στο αεροπλάνο για το ταξίδι της επιστροφής στην Ελλάδα και περιμένουμε την επανασύνδεση επί ελληνικού εδάφους.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...