Honda FCX Clarity

Το μέλλον γράφεται με… ‘‘Η’’

  • -
  • -
με μια ματιά
  • Υδρογονοκίνητο όχημα (Fuel Cell)
  • Εκπομπές CO2: 0 g/km
  • Διατίθεται με χρονομίσθωση σε επιλεγμένους πελάτες σε ΗΠΑ και Ιαπωνία
  • Εκπέμπει μόνο υδρατμούς
  • Αυτονομία 460 km
  • Ισχύς 134 PS, ροπή 256 Nm

Από τη δεκαετία του ’90 ασχολείται η Honda με το υδρογόνο. Το 1999 παρουσίασε τα πρώτα πρωτότυπα οχήματα κυψελών καυσίμου FCX-V1 και FCX-V2, ενώ το 2003 έγινε η παγκοσμίως πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που διέθεσε όχημα Fuel Cell (σε ιδιωτική εταιρία). Το τελευταίο δείγμα της ιαπωνικής εταιρείας στην τεχνολογία κυψελών καυσίμου είναι το FCX Clarity, ένα οικογενειακό υδρογονοκίνητο σεντάν που έκανε την παγκόσμια πρώτη του εμφάνιση το 2007 στο Los Angeles, ενώ η παραγωγή και διάθεσή του -με leasing- σε επιλεγμένους πελάτες σε Ιαπωνία και ΗΠΑ ξεκίνησαν το 2008.

green tech

Honda Flow FC Stack

Η κυψέλη καυσίμου V Flow FC Stack έχει μία εντελώς νέα δομή κυψέλης που επιτυγχάνει υψηλότερη απόδοση (100 kW), μικρότερο μέγεθος και χαμηλότερο βάρος, με 50% βελτίωση στην πυκνότητα ισχύος ανά όγκο και 67% αύξηση πυκνότητας ισχύος ανά μάζα, συγκριτικά με την προηγούμενη συστοιχία Honda FC. Επιπλέον, λειτουργεί χωρίς πρόβλημα από τους -30ο C έως τους 95ο C. Ας δούμε όμως πώς παράγεται ο ηλεκτρισμός:

  • Το καύσιμο υδρογόνου διοχετεύεται στο θετικό ηλεκτρόδιο της κυψέλης καυσίμου. Με τη χρήση πλατίνας ως καταλύτη, το άτομο του υδρογόνου διαχωρίζεται σε ηλεκτρόνια και πρωτόνια.
  • Έχοντας ελευθερώσει το ηλεκτρόνιό του, το ιόν του υδρογόνου διαπερνά την ηλεκτρολυτική μεμβράνη, όπου ενώνεται με οξυγόνο από το ηλεκτρόδιο οξυγόνου και ένα ηλεκτρόνιο κινείται μέσω εξωτερικού κυκλώματος.
  • Τα ηλεκτρόνια που απελευθερώνονται δημιουργούν μία ροή συνεχούς ρεύματος στο εξωτερικό κύκλωμα. Η αντίδραση στο ηλεκτρόδιο του οξυγόνου παράγει νερό ως υποπροϊόν.
  • Επειδή η ηλεκτρολυτική μεμβράνη πρέπει να διατηρείται συνεχώς υγρή, είναι απαραίτητη η υγροποίηση του παρεχόμενου υδρογόνου και οξυγόνου. Το υποπροϊόν του νερού ανακυκλώνεται για το σκοπό αυτό. Το πλεονάζον νερό και ο αέρας αποβάλλονται από την εξαγωγή.
Green υλικά και ασφάλεια

Πιστό στη φιλοσοφία ενός περιβαλλοντικά προηγμένου αυτοκινήτου, το FCX Clarity διαθέτει ταπετσαρία καθισμάτων και επενδύσεις θυρών από Bio-Fabric της Honda – ένα νέο υλικό φυτικής προέλευσης, που μειώνει τις εκπομπές CO2 και αποτελεί μία εναλλακτική λύση έναντι των παραδοσιακών υλικών εσωτερικού, προσφέροντας έξοχη αντοχή στις ζημιές και τις φθορές ακόμα και από την ηλιακή ακτινοβολία.

Το FCX Clarity εφοδιάζεται επίσης με μία ολοκληρωμένη γκάμα προηγμένων χαρακτηριστικών ασφάλειας, άνεσης και ευκολιών. Μεταξύ αυτών είναι ένα προηγμένο σύστημα πλοήγησης με θέσεις σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου, κάμερα πίσω θέασης, αυτόματο cruise control (ACC), συστήματα ελέγχου της ευστάθειας (VSA) και αποφυγής σύγκρουσης (Collision Mitigation Brake System - CMBS), κλιματιζόμενα καθίσματα και συνδεσιμότητα Bluetooth™.

To gocar λέει…

Το υδρογόνο θεωρείται από ειδικούς ως ο διάδοχος του πετρελαίου. Η Honda είναι από τους πρωτοπόρους στην τεχνολογία κυψελών καυσίμου και το FCX Clarity είναι η τρανταχτή απόδειξη. Στην περίπτωση της ιαπωνικής φίρμας μάλιστα δεν έχουμε απλώς ένα εξαιρετικά green αυτοκίνητο, αλλά και την παράλληλη εξέλιξη της υποδομής, τα οικιακά συστήματα ανεφοδιασμού που λειτουργούν είτε με ηλιακή ενέργεια είτε με φυσικό αέριο. Τελικά, ίσως το μέλλον να γράφεται με “H” -εκ του Hydrogen- και να είναι ήδη εδώ.

Είχα την ευκαιρία να οδηγήσω για μερικά χιλιόμετρα το FCX Clarity στη Φρανκούρτη, στα πλαίσια της πανευρωπαϊκής παρουσίασης του Jazz Hybrid. Πρόκειται γιαι ένα υδρογονοκίνητο όχημα μηδενικών εκπομπών ρύπων, βασισμένο σε μία εντελώς νέα πλατφόρμα κυψελών καυσίμου (Honda V Flow fuel cell platform) και αντλεί ισχύ από μία πολύ αποδοτική και ισχυρή συστοιχία κυψελών καυσίμου (Honda V Flow fuel cell stack). Διακρίνεται για τις αξιοσημείωτες βελτιώσεις σε αυτονομία, ισχύ, βάρος και απόδοση, καθώς και για την αεροδυναμική, σοφιστικέ του σχεδίαση με κύριο χαρακτηριστικό το πίσω μέρος. Η πλατφόρμα τετράθυρου sedan έχει αμάξωμα με κοντό ρύγχος και μια φουτουριστική, ευρύχωρη καμπίνα που φιλοξενεί με άνεση τέσσερα άτομα και τις αποσκευές τους. Σημαντικά εξαρτήματα του συστήματος κίνησης – όπως ο ηλεκτροκινητήρας, η συστοιχία κυψελών καυσίμου, η μπαταρία και το ρεζερβουάρ υδρογόνου – έχουν γίνει πιο συμπαγή και κατανέμονται σε όλο το αυτοκίνητο για την περαιτέρω βελτιστοποίηση του χώρου, της άνεσης και των συνολικών επιδόσεων του αυτοκινήτου.

 

Ένα κανονικό αυτοκίνητο

Μπορεί από την πρώτη στιγμή που θα το δεις και θα μπεις μέσα να γίνεται άμεσα αντιληπτό πως κάτω από το φουτουριστικό αμάξωμα κρύβεται πολύ υψηλή τεχνολογία, ωστόσο στην οδήγηση δεν διαφέρει σημαντικά από ένα απλό, συμβατικό αυτοκίνητο. Μόνη διαφορά η απουσία θορύβου από το μοτέρ – όπως ακριβώς και στα ηλεκτρικά. Μόνο στην εκκίνηση ακούς ελαφρά τον ηλεκτροκινητήρα, αλλά αμέσως μετά το εσωτερικό πλημμυρίζει με… απόλυτη ησυχία. Ούτε καν η κύλιση των τροχών δεν γίνεται καλά-καλά αντιληπτή. Η ποιότητα κατασκευής είναι εξαιρετική και γενικά η καμπίνα συνδυάζει hi-tech αίσθηση και πολυτέλεια, ενώ στα θετικά συμπεριλαμβάνονται και οι μεγάλοι χώροι της καμπίνας. Ο εύχρηστος επιλογέας του αυτόματου κιβωτίου είναι τοποθετημένος στο ταμπλό και έχει επιλογές για εμπρόσθια κίνηση, όπισθεν και στάθμευση.

Στο δρόμο, εκτός από αθόρυβο, είναι ευκολοδήγητο, πολύ σταθερό, άνετο και αρκετά ευχάριστο, ενώ δεν του λείπει ούτε η δύναμη. Η ανάρτηση με διπλά ψαλίδια εμπρός και πέντε συνδέσμους πίσω χαρίζει καλό κράτημα, ενώ στάνταρ είναι και το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας VSA. Η απόκριση στο πάτημα του γκαζιού είναι εξαιρετική (οι ηλεκτροκινητήρες αποδίδουν τη ροπή τους από τις 0 rpm) και μόνο τα φρένα θέλουν εξοικείωση, αφού όπως στα περισσότερα ηλεκτρικά πιάνουν κάπως απότομα. Γενικά, το FCX Clarity δείχνει περισσότερο ραφιναρισμένο από τα περισσότερα ηλεκτρικά που έχω οδηγήσει μέχρι τώρα (3/2011).

 

Πώς λειτουργεί

Το FCX Clarity διαθέτει ρεζερβουάρ υδρογόνου αντί βενζίνης και τη συστοιχία κυψελών καυσίμου V Flow, που λειτουργεί ως ένας μικρός σταθμός ηλεκτρικής ενέργειας. Το υδρογόνο ενώνεται με το οξυγόνο της ατμόσφαιρας στη συστοιχία κυψελών καυσίμου, όπου η ενέργεια από την αντίδραση μετατρέπεται σε ηλεκτρική ισχύ, η οποία τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα για την κίνηση του οχήματος. Η διαδικασία ανεφοδιασμού είναι εύκολη και διαρκεί 3-4 λεπτά, ενώ μοναδική εκπομπή από την κίνηση του FCX είναι το νερό (υδρατμοί).

Πρόσθετη ενέργεια παράγεται επίσης με τη ανάκτηση κινητικής ενέργειας από το φρενάρισμα και την επιβράδυνση του οχήματος, η οποία αποθηκεύεται μαζί με την περίσσεια ενέργεια της κυψέλης στη μπαταρία ιόντων λιθίου, και χρησιμοποιείται για συμπλήρωση της ισχύος από την κυψέλη καυσίμου, όταν χρειάζεται. Περίπου το 57% της ενέργειας της επιβράδυνσης ανακτάται και αποθηκεύεται.

Η απόδοση του ηλεκτροκινητήρα φτάνει τους 134 ίππους. Σύμφωνα με τη Honda, το FCX Clarity προσφέρει επιδόσεις αντίστοιχες ενός σεντάν με βενζινοκινητήρα 2,4 λίτρων, ενώ η κατανάλωση υδρογόνου, κάνοντας την αναγωγή σε diesel, είναι μόλις 2,8 lt/100 km. Η αυτονομία με ένα φουλ ρεζερβουάρ φτάνει τα 460 km.

 

Πλατφόρμα Κυψέλης Καυσίμου Honda V Flow

Η επαναστατική νέα πλατφόρμα V Flow του FCX Clarity φιλοξενεί την εξαιρετικά συμπαγή, ελαφριά και ισχυρή συστοιχία κυψέλης καυσίμου Honda V Flow – 65% μικρότερη από την προηγούμενη μονάδα κυψέλης καυσίμου της Honda – στο κεντρικό τούνελ του αυτοκινήτου ανάμεσα στα δύο εμπρός καθίσματα. Το συμπαγές μέγεθος της νέας V Flow FC Stack προσφέρει τη δυνατότητα ενός πιο ευρύχωρου εσωτερικού και πιο αποτελεσματική διάταξη των άλλων εξαρτημάτων του συστήματος κίνησης, κάτι που διαφορετικά θα ήταν ανέφικτο σε ένα κομψό, χαμηλωμένο sedan σαν το FCX Clarity. Το υδρογονοκίνητο της Honda διαθέτει ακόμη πολυάριθμες άλλες σημαντικές βελτιώσεις στις επιδόσεις και τη χωροθέτηση της τεχνολογίας κυψελών καυσίμου της Honda, συγκριτικά με την προηγούμενη γενιά FCX. Μεταξύ αυτών είναι:

  • αύξηση 20% στην οικονομία καυσίμου (περίπου 2-3 φορές από την αντίστοιχη ενός βενζινοκίνητου οχήματος, και 1,5 φορές από αυτή ενός βενζινο-ηλεκτροκίνητου υβριδικού, εφάμιλλου μεγέθους και επιδόσεων)
  • αύξηση 30% στην αυτονομία (περίπου 460 km)
  • βελτίωση 120% στην αναλογία ισχύος/βάρους, εν μέρει λόγω μιας μείωσης περίπου 180 kg στο βάρος του όλου συστήματος κίνησης και κυψέλης καυσίμου, παρά τη σημαντική αύξηση στο συνολικό μέγεθος του αυτοκινήτου
  • μείωση 45% στο μέγεθος του όλου συστήματος κίνησης και κυψέλης καυσίμου – σχεδόν αντίστοιχη, σε όγκο, με ένα σύγχρονο βενζινο-ηλεκτρικό υβριδικό κινητήρα
  • μία νέα, προηγμένη μπαταρία ιόντων λιθίου που είναι 40% ελαφρύτερη και 50% μικρότερη από τον υπερ-πυκνωτή του FCX προηγούμενης γενιάς
  • ένα ρεζερβουάρ αποθήκευσης υδρογόνου 5.000-psi με 10% πρόσθετη χωρητικότητα υδρογόνου σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο.

  

Εκπομπές CO2

Μοναδική εκπομπή από την κίνηση του υδρογονοκίνητου FCX Clarity είναι το νερό με τη μορφή υδρατμών. Όσο αφορά την παραγωγή του υδρογόνου, οι εκπομπές CO2 ποικίλουν ανάλογα με την πηγή. Ωστόσο, συγκριτικά με την παραγωγή βενζίνης και τη χρήση συμβατικού βενζινοκίνητου οχήματος, οι συνολικές εκπομπές CO2χρησιμοποιώντας υδρογόνο που προέρχεται από φυσικό αέριο – την πιο διαδεδομένη μέθοδο παραγωγής σήμερα – είναι λιγότερες από τις μισές. Με την παραγωγή υδρογόνου από νερό μέσω ηλεκτρόλυσης, οι εκπομπές CO2 μπορούν να μειωθούν περαιτέρω και να φτάσουν σε μηδενικά επίπεδα, αν ο ηλεκτρισμός προέρχεται από εναλλακτικές πηγές όπως ηλιακή, αιολική, υδάτινη και κυματική ενέργεια.

Η Honda έχει εξελίξει τον Οικιακό Σταθμό Ενέργειας (Home Energy Station), που παράγει υδρογόνο από φυσικό αέριο και είναι σχεδιασμένος για να παρέχει θερμότητα και ηλεκτρισμό για το σπίτι μέσω συμπαραγωγής της κυψέλης καυσίμου, καθώς και καύσιμο για το υδρογονοκίνητο όχημα κυψελών καυσίμου της Honda. Οι εκπομπές CO2 για ένα νοικοκυριό που χρησιμοποιεί Home Energy Station μπορεί να είναι έως και κατά 30% χαμηλότερες από ενός μέσου νοικοκυριού που χρησιμοποιεί βενζινοκίνητο όχημα, ενώ το κόστος της οικιακής ηλεκτρικής ενέργειας είναι κατά 50% χαμηλότερο.

Από το 2001, η Honda λειτουργεί έναν πειραματικό ηλιακό σταθμό παραγωγής υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης νερού στο Honda R&D Americas στο Torrance της California. Ο σταθμός συλλέγει ηλιακή ενέργεια μέσω των ηλιακών κυψελών λεπτού φιλμ που εξελίσσει και παράγει η ίδια η Honda και τη χρησιμοποιεί για να παράγει υδρογόνο. Έτσι, στο μέλλον μέσω της ηλιακής ενέργειας θα γίνεται παραγωγή υδρογόνου για το αυτοκίνητό μας μέσω ηλεκτρόλυσης νερού στο… γκαράζ μας.

 

Honda FCX Clarity – Τεχνικά χαρακτηριστικά

Διαστάσεις,Βάρος, αριθμός επιβατών

Μήκος (mm)

4835

Πλάτος (mm)

1845

Ύψος (mm)

1470

Μεταξόνιο (mm)

2800

Μετατρόχιο εμπρός/πίσω (mm)

1580/1595

Βάρος αμαξώματος (kg)

1625

Αριθμός επιβατών

4

Επιδόσεις

Μέγιστη ταχύτητα (km/h)

160

Οικονομία/

αυτονομία

Αυτονομία (km)

460

Κατανάλωση υδρογόνου (l/100km)

Ισοδυναμία πετρελαίου

 

2,8

Σύστημα
κίνησης

Κίνηση

 

Στους εμπρός τροχούς

 

Ηλεκτροκινητήρας

Τύπος

AC (μόνιμου μαγνήτη)

Μεγ. Ιπποδύναμη kW (PS)

100 (134)

Μέγ. Ροπή Nm (kgm)

256 (26.1)

 

Συστοιχία κυψελών καυσίμου

Τύπος

PEMFC (Proton Exchange Membrane Fuel Cell)

Μέγιστη ισχύς (kW)

100

Μπαταρία ιόντων λιθίου

Ισχύς (V)*

288

Καύσιμο

Τύπος

Συμπιεσμένο αέριο υδρογόνο

Αποθήκευση

Ρεζερβουάρ υδρογόνου υψηλής πίεσης

Χωρητικότητα ρεζερβουάρ (lt)

171

Μέγιστη πίεση MPa (bar)

35 (350)




green μοντέλα της Honda

Honda Insight

Το πιο προσιτό υβριδικό της αγοράς εκπέμπει CO2 κατά μέσο όρο 101 g/km και μπορεί να καλύψει τις ανάγκες μιας οικογένειας.


Honda CR-Z

Η Honda λέει πως ένα υβριδικό μπορεί να είναι και σπορ. Το CR-Z είναι η τρανή απόδειξη.


Honda Jazz Hybrid

Το μικρότερο και πιο προσιτό υβριδικό της αγοράς εντυπωσιάζει σε οικονομία, πρακτικότητα και ευκολία οδήγησης.


VIDEOS

Honda FCX Clarity Ι

Honda FCX Clarity ΙΙ

Honda_Fuelling the future- H2 Move

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...