Οδηγούμε στην Ιταλία το ηλεκτρικό Fiat 500e

Το πρώτο μηδενικών ρύπων μοντέλο της ιταλικής μάρκας έρχεται στην Ελλάδα το Δεκέμβριο και με τιμή-έκπληξη να συνοδεύει τη βασική του έκδοση

  • -
  • -
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Η Fiat καλωσορίζει την… επιστροφή στο  μέλλον, όπως ονομάζει την παραγωγή του νέου – αποκλειστικά ηλεκτρικού – 500 στο Τορίνο και το εργοστάσιο του Mirafiori. Στον ιταλικό βορρά λοιπόν, την έδρα της μάρκας, βιώσαμε την πρώτη επαφή πίσω από το τιμόνι του 500e, με το οποίο εισέρχεται στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Το μηδενικών ρύπων στιλάτο αυτοκίνητο πόλης θα είναι αρχικά διαθέσιμο σε hatchback και cabrio αμάξωμα, ενώ σύντομα θα προστεθεί και η πιο πρακτική έκδοση 3+1, την οποία είδαμε ως στατικό μοντέλο. Χαρακτηρίζεται από μία μικρή πόρτα στη δεξιά πλευρά του αυτοκινήτου, η οποία ανοίγει στην αντίθετη κατεύθυνση από την πόρτα του συνοδηγού και επιτρέπει στον πίσω επιβάτη να μπει πιο γρήγορα ή στο γονέα να βάλει πιο εύκολα το παιδί του στο ειδικό καθισματάκι. Το 500e 3+1 έχει επιπλέον βάρος μόλις 30 kg, με αποτέλεσμα να μην επηρεάζεται η οδική συμπεριφορά ή η αυτονομία του.  

Στην τρίτη του γενιά, το 500 βασίζεται σε νέα πλατφόρμα, η οποία του επιτρέπει να μεγαλώσει σε εξωτερικές διαστάσεις (κατά 6 cm σε μήκος και πλάτος) φθάνοντας τα 3,63 μέτρα σε μήκος και το 1,68 μ. σε πλάτος, αλλά και σε εσωτερικούς χώρους (χάρη στο κατά 2 cm μακρύτερο μεταξόνιο). Το εσωτερικό είναι μοντέρνο με ρετρό στοιχεία ταυτόχρονα, με καλά υλικά στο ταμπλό και το εσωτερικό των θυρών, ενώ οι πόρτες δεν ανοίγουν με λεβιέ αλλά με το πάτημα ενός κουμπιού! Οι πίσω θέσεις απευθύνονται σε παιδιά ή ενήλικες μετρίου αναστήματος, ενώ με όγκο στα 185 lt, ο χώρος αποσκευών θα φιλοξενήσει τα ψώνια του σούπερ μάρκετ και ένα σακ βουαγιάζ για την κοντινή απόδραση του Σαββατοκύριακου. Μπορεί η σιλουέτα του 500e να διατηρεί τους δεσμούς με το τωρινό μοντέλο, όμως η μάσκα, τα φωτιστικά σώματα και άλλες λεπτομέρειες στο αμάξωμα μαρτυρούν ότι έχουμε να κάνουμε με ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο.


Αυτονομία για να αποφύγεις την καθημερινή φόρτιση

Αν και ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης δεν έχει σχεδιαστεί για να καλύπτει πολύ μεγάλες αποστάσεις, αλλά τις καθημερινές μετακινήσεις από και προς το σπίτι, στη Fiat επέλεξαν να τοποθετήσουν μεγάλη μπαταρία ιόντων λιθίου, βάρους 294 kg. Χωρητικότητας 42 kWh στην μεσαία και την κορυφαία έκδοση (Passion και Icon, αντίστοιχα) προσφέρει – πλήρως φορτισμένη – αυτονομία 320 km σε μεικτό κύκλο (σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP), που ανεβαίνει στα 460 km όταν το 500e κινείται μέσα στην πόλη. Αυτό στην ουσία μεταφράζεται σε μία φόρτιση ανά εβδομάδα, για όσους διανύουν έως και 60 km σε καθημερινή βάση. Η δυνατότητα ταχυφόρτισης 85 kW λύνει τα χέρια σε όσους θέλουν να ταξιδέψουν με το 500e μακριά από την πόλη, καθώς προσφέρει αυτονομία 50 km μέσα σε μόλις 5 λεπτά ή από το 0 στο 80% εντός 35 λεπτών! Σε μία απλή οικιακή πρίζα 2,3 kW χρειάζεται περίπου 15 ώρες για να φορτιστεί πλήρως, ενώ με φορτιστή 11 kW ο χρόνος υποχωρεί στις 4 ώρες και 15 λεπτά.

Αμέσως μόλις ολοκληρώθηκε η παρουσίαση του 500e στο πρώην εργοστάσιο του Lingotto από τον Πρόεδρο της Fiat, Olivier Francois, και τους συνεργάτες του, μπήκαμε στο τρίθυρο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Το test drive περιελάμβανε διαδρομή σε μεικτές συνθήκες, τόσο στον αυτοκινητόδρομο όσο και στους δρόμους του κεντρικού Τορίνο, με τα φανάρια και τις διασταυρώσεις να «ξεφυτρώνουν» κάθε λίγες εκατοντάδες μέτρα. Ιδανικές συνθήκες δηλαδή για να διαπιστώσεις πώς συμπεριφέρεται ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο εκεί όπου θα το χρειαστείς συνήθως: μέσα στην πόλη σε καθεστώς κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Στην κακής ποιότητας άσφαλτο και τα πλακόστρωμα δρομάκια της ιταλικής πόλης, το ηλεκτρικό Fiat ικανοποιεί με την άνεση που προσφέρει. Οι κακοτεχνίες του οδοστρώματος «φιλτράρονται» σε μεγάλο βαθμό από την ανάρτηση, ενώ τα καθίσματα συμβάλλουν στο να μένεις ξεκούραστος ακόμη και μετά από αρκετή ώρα οδήγησης υπό ανάλογες συνθήκες. Θα θέλαμε πάντως το τιμόνι να μην είναι τόσο ελαφρύ στις χαμηλές ταχύτητες.


Όταν η ένδειξη στο ταχύμετρο ανέβει, η πληροφόρηση από το σύστημα διεύθυνσης είναι πιο πλούσια, όμως γίνεται έντονος ο θόρυβος από την κύλιση των τροχών πάνω στην τραχιά ιταλική άσφαλτο. Το ηλεκτρικό μοτέρ των 118 ίππων και των 220 Nm ροπής, τα καταφέρνει μια χαρά με το επιπλέον βάρος που προσθέτουν οι μπαταρίες (το καθαρό βάρος του 500e ανέρχεται σε 1.290 kg), κάτι που αποτυπώνεται τόσο στους αριθμούς (0-100 km/h σε 9 sec και 0-50 km/h σε 3,1 sec) όσο και στην αίσθηση που αποκομίζεις πίσω από το τιμόνι του ηλεκτρικού Fiat. Όπως συμβαίνει με όλα τα mainstream ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η τελική ταχύτητα περιορίζεται για να μην επηρεάζεται αρνητικά η αυτονομία. Στην προκειμένη περίπτωση ο «κόφτης» είναι στα 150 km/h, επιτρέποντας στο 500e να ταξιδέψει με ασφάλεια στον αυτοκινητόδρομο και να κάνει προσπεράσεις ακόμη και πάνω από το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας όταν χρειαστεί.

Τρία προγράμματα οδήγησης για να παίρνεις το μέγιστο από το 500e    

Αποφασίσαμε να οδηγήσουμε σβέλτα στον αυτοκινητόδρομο και οικονομικά στο κέντρο του Τορίνο, προκειμένου να διαπιστώσουμε αν η ονομαστική αυτονομία του 500e ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Για το δρόμο ταχείας κυκλοφορίας επιλέξαμε από το διακόπτη που βρίσκεται ανάμεσα στα καθίσματα το πρόγραμμα «Normal», καθώς δίνει την εμπειρία οδήγησης που προσομοιάζει στην αίσθηση ενός συμβατικού αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης και προσφέρει την άμεση επιτάχυνση που χαρακτηρίζει τους ηλεκτροκινητήρες. Όταν μπήκαμε στην πόλη, περάσαμε στο πρόγραμμα «Range». Με αυτό ενεργοποιείται η λειτουργία “one-pedal-drive”, η οποία σου επιτρέπει να χρησιμοποιείς μόνο το πεντάλ του γκαζιού: όταν το πατάς επιταχύνεις, όταν σηκώνεις το πόδι το αυτοκίνητο επιβραδύνει, όπως σαν να πατούσες φρένο. Αφενός το συνηθίζεις γρήγορα προβλέποντας π.χ. την απόσταση από το μπροστινό όχημα που φρενάρει στο φανάρι και αφετέρου φορτίζεις την μπαταρία κάθε φορά που το ηλεκτρικό Fiat επιβραδύνει.


Υπάρχει και ένα τρίτο πρόγραμμα που ονομάζεται «Sherpa». Στους φίλους της ορειβασίας το όνομα αυτό θα θυμίσει τους ντόπιους ικανούς οδηγούς ορειβατών στα Ιμαλάια, όσων δηλαδή ονειρεύονται να κατακτήσουν την κορυφή του Έβερεστ. Εδώ βέβαια το ζητούμενο δεν είναι τα 8.848 μέτρα, αλλά το ηλεκτρικό 500 να φθάσει στο σπίτι ή στο πλησιέστερο σημείο φόρτισης που έχει επιλέξει ο οδηγός μέσω του συστήματος πλοήγησης. Υπολογίζοντας την απόσταση και τις κυκλοφοριακές συνθήκες, το πρόγραμμα Sherpa επενεργεί στο ηλεκτρικό μοτέρ (η ανώτατα ταχύτητα περιορίζεται στα 80 km/h) και σε άλλα συστήματα του αυτοκινήτου ώστε να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας και το 500e να φέρει εις πέρας την αποστολή του.

Από τη στιγμή που η ένδειξη της αυτονομίας στον πίνακα οργάνων μειώνεται με το ρυθμό που η διανυθείσα απόσταση καταγράφεται στο οδόμετρο του 500e, βγάζουμε το συμπέρασμα ότι τα 300 km με μία φόρτιση είναι κάτι το εφικτό σε πραγματικές συνθήκες. Καθόλου άσχημα για ένα ηλεκτρικό πόλης που δεν… εποφθαλμιά τη θέση του πρώτου αυτοκινήτου μίας οικογένειας.

Υπάρχει όμως και η βασική έκδοση του 500e. Ονομάζεται Action και απευθύνεται σε όσους δε διανύουν μεγάλες αποστάσεις καθημερινά και θέλουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που θα έχουν τη δυνατότητα να φορτίζουν κάθε 3-4 μέρες. Εφοδιάζεται με την μικρότερη μπαταρία των 23,8 kWh, η οποία είναι πάντως μεγαλύτερης χωρητικότητας από αυτή ανταγωνιστικών μοντέλων, όπως το smart EQ forfour και το Renault Twingo ZE. Παρέχει αυτονομία 185 km σε μεικτό κύκλο και 240 km για οδήγηση μέσα στην πόλη και φορτίζει πλήρως σε απλή οικιακή πρίζα σε λιγότερο από 9 ώρες. Στο 500e Action το ηλεκτρικό μοτέρ αποδίδει 95 ίππους (η ροπή είναι ίδια, στα 220 Nm) με τις επιδόσεις να είναι περίπου ίδιες, καθώς το βάρος του αυτοκινήτου υποχωρεί κατά 110 kg, στα 1.180 kg: η επιτάχυνση 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 9,5 sec, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 135 km/h. Για την έκδοση Action υπάρχει η δυνατότητα ταχυφόρτισης 50 kW, που επίσης δίνει αυτονομία 50 km σε λιγότερο από 10 λεπτά.

Η τιμή αυτής της έκδοσης στην Ελλάδα με την κρατική επιδότηση υποχωρεί κάτω από το ψυχολογικό όριο των 20.000 ευρώ και συγκεκριμένα στα 19.970€. Τα πρώτα αυτοκίνητα αναμένονται στη χώρα μας το Δεκέμβριο, ενώ τόσο η μεγάλη όσο και η μικρή μπαταρία συνοδεύεται από εργοστασιακή εγγύηση για 8 έτη ή για 160.000 km.

Συνδεσιμότητα που θα λατρέψουν οι… γκατζετάκηδες

Το 500e απευθύνεται στους νέους και οι νέοι θέλουν να είναι διαρκώς σε επαφή ακόμη και όταν είναι μέσα στο αυτοκίνητο. Η Fiat φρόντισε λοιπόν να μην τους απογοητεύσει, εξοπλίζοντας το ηλεκτρικό της αυτοκίνητο με σύγχρονες τεχνολογίες συνδεσιμότητας. Στη βασική έκδοση Action υπάρχει βάση για την τοποθέτηση του smartphone, το οποίο συνδέεται μέσω Bluetooth με τα προεγκατεστημένα ηχεία, ενώ μία ειδική εφαρμογή του επιτρέπει να εμφανίζει όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου. Παράλληλα, η ψηφιακή οθόνη των 7 ιντσών αντικαθιστά το συμβατικό πίνακα οργάνων.


Στις εκδόσεις Passion και Icon κάνει την εμφάνισή του το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας UConnect 5ης γενιάς. Με οθόνη αφής 7’’ και 10,25’’ αντίστοιχα, δυνατότητα σύνδεσης με πρωτόκολλο Apple CarPlay και Android Auto και το UConnect Box, το σύστημα τηλεματικής που ενεργοποιεί όλες τις υπηρεσίες διασύνδεσης (στο wifi hotspot μπορούν να συνδεθούν έως 8 συσκευές, ενώ υπάρχει και θέση για ασύρματη φόρτιση κινητού). Στην έκδοση με τη μεγάλη οθόνη είναι διαθέσιμοι οι χάρτες πλοήγησης, ενώ οι φωνητικές εντολές ενεργοποιούνται με τη φράση “Hey Fiat”. Η έκδοση Icon περιλαμβάνει επίσης στον εξοπλισμό της ζάντες αλουμινίου 16’’ και πιο πολυτελείς επενδύσεις στο εσωτερικό.

Όμορφο αλλά και ασφαλές

Στο 500e δεν γίνονται συμβιβασμοί στον τομέα της ενεργητικής ασφάλειας, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα μικρό αυτοκίνητο. Μάλιστα ο συνδυασμός συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού (ADAS) του επιτρέπει να καυχιέται ότι είναι το πρώτο μοντέλο της κατηγορίας με τεχνολογία ημι-αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2. Στη βασική έκδοση Action περιλαμβάνονται το αυτόνομο φρενάρισμα με ανίχνευση πεζών και ποδηλατών, το σύστημα ανίχνευσης κόπωσης οδηγού, το Lane Keep Assist που ειδοποιεί τον οδηγό όταν το αυτοκίνητο εξέρχεται από τη λωρίδα κυκλοφορίας, το Traffic Sign Recognition που «διαβάζει» την οδική σήμανση. Στην έκδοση Passion προστίθεται το Cruise Control και στην Icon συναντάμε τεχνολογίες που χαρίζουν στο 500e δυνατότητα ημι-αυτόνομης οδήγησης: μεταξύ άλλων το έξυπνο cruise control που διατηρεί σταθερή την ταχύτητα από το προπορευόμενο όχημα, το Lane centering που διατηρεί το αυτοκίνητο στο μέσον της λωρίδας, το Urban Blind Spot που ελέγχει μέσω αισθητήρων το χώρο γύρω από το 500e και ειδοποιεί για παρουσία οχημάτων στα «τυφλά σημεία».

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...