Οδηγούμε στην Ισπανία το νέο Mazda CX-30

Η φιλοσοφία της Mazda αποτυπώνεται στο νέο της compact SUV. Στην Ελλάδα εντός του Σεπτεμβρίου, με κινητήρες βενζίνης και diesel, σε προθιοκίνητες και τετρακίνητες εκδόσεις

  • -
  • -
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Μετά το νέο Mazda3, το CX-30 αποτελεί το δεύτερο αυτοκίνητο στη νέα γκάμα της ιαπωνικής μάρκας. Από πλευράς μεγέθους ανάμεσα στο CX-3 και το CX5, το μικρομεσαίο SUV των 4,4 μέτρων επιχειρεί να βάλει τη Mazda στα «χωράφια» των πολυτελών εταιρειών. Για να το πετύχει χρησιμοποιεί την εντυπωσιακή σχεδίαση, τα προσεγμένα υλικά και μία… εναλλακτική διαδρομή με προορισμό τον περιορισμό κατανάλωσης και ρύπων.

Πριν διακοπεί η παρουσία της στην Ελλάδα, η Mazda ήταν γνωστή ως μία ακόμη mainstream ιαπωνική μάρκα, με ποιοτικά και αξιόπιστα αυτοκίνητα. Κατά την πολυετή απουσία της από την ελληνική αγορά, μετεξελίχθηκε σε μία εταιρεία που θέλει να περπατήσει στην… premium γειτονιά. Για αυτό ίσως ξενίζουν αρκετούς οι τιμές στον προϊοντικό της κατάλογο.

Οδηγώντας σε διαδρομές στη βροχερή Καταλωνία, από τη Βαρκελώνη έως την Τζιρόνα και πίσω, είχαμε την πρώτη επαφή με το CX-30, λίγες εβδομάδες πριν έρθει στην Ελλάδα. Αρχικά με το 2λιτρο βενζίνης Skyactiv-G των 122 ίππων και τον 1.8 πετρελαίου Skyactiv-D, απόδοσης 116 ίππων. Θα ακολουθήσει (εντός του φθινοπώρου πάντως) ο επαναστατικός Skyactiv-X 180 ίππων, στον οποίο θα αναφερθούμε λίγο πιο κάτω.


Δύο είναι τα ερωτήματα για τα οποία βάζουμε στοίχημα ότι θέλετε απαντήσεις: Γιατί τόσο μεγάλοι σε κυβισμό κινητήρες για ένα compact SUV και σε ποιες τιμές θα πωλείται; Στο πρώτο, τα στελέχη της Mazda απαντούν ότι δεν θέτουν ως στόχο το «downsizing» (όσο το δυνατόν πιο μικρούς κινητήρες), αλλά το «rightsizing» (δηλαδή κινητήρες που αντιστοιχούν στο χαρακτήρα της μάρκας και των μοντέλων της). Ατμοσφαιρικούς βενζινοκινητήρες, απέναντι στην… καταιγίδα των turbo. Στο δεύτερο ερώτημα, αυτών για τις τιμές του CX-30, δεν έχουμε απάντηση. Θα τις γνωρίζουμε σε λίγες εβδομάδες, καθώς αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης της εδώ αντιπροσωπείας με τα κεντρικά της Mazda Ευρώπης.

Η ενσάρκωση της σχεδιαστικής φιλοσοφίας Kodo στο πεντάθυρο αμάξωμα των 4,4 μέτρων (πλάτους 1,8 μ και ύψους 1,54 μ) κρίνεται πετυχημένη. Δυναμισμός από τη μάσκα και τα φωτιστικά σώματα, απαλές γραμμές στο πλάι, σπορ αίσθηση από την coupe οροφή, σε ένα σύνολο που καταφέρνει να ξεχωρίζει οπτικά από τους ανταγωνιστές του. Το μεταξόνιο των 2,65 μέτρων μεταφράζεται σε ένα άνετο εσωτερικό για 5 επιβάτες και η απόσταση των 17,5 εκατ. από το έδαφος εξασφαλίζει πρόσβαση σε σημεία όπου η άσφαλτος σταματά. Η τετρακίνηση i-Activ μπορεί να συνδυαστεί με όλους τους κινητήρες, για όσους θέλουν πραγματικές δυνατότητες κίνησης επί παντός εδάφους.

Ο οδηγός θα βρει άμεσα την ιδανική θέση πίσω από το τιμόνι του CX-30. Όλοι οι διακόπτες βρίσκονται σε… απόσταση αναπνοής, ενώ η ποιότητα των υλικών και η συναρμογή τους είναι υπεράνω κριτικής. Δερμάτινες επενδύσεις στο ταμπλό, κορυφαίας ανάλυσης οθόνη 8,8 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων (η οποία όμως δεν είναι αφής), προσοχή στην παραμικρή λεπτομέρεια. Είναι η πρώτη απόδειξη ότι το CX-30 διεκδικεί με αξιώσεις τον τίτλο του premium. Όταν ανοίξει η πέμπτη πόρτα (η λειτουργία της γίνεται – προαιρετικά – και ηλεκτρικά) αποκαλύπτεται χώρος αποσκευών 430 lt, όχι μεν κορυφαίος στην κατηγορία όμως άκρως εκμεταλλεύσιμος.


Τρία κινητήρια σύνολα περιλαμβάνει η γκάμα του CX-30: άμεσα διαθέσιμοι ο 2.0 βενζίνης Skyactiv-G με 122 ίππους και 213 Nm ροπής και ο 1.8 diesel Skyactiv-D με 116 PS και 270 Nm ροπής. Υπάρχει επιλογή ανάμεσα σε 6άρι μηχανικό κιβώτιο και αυτόματο ανάλογου αριθμού σχέσεων, με κίνηση στους μπροστινούς ή όλους τους τροχούς. Ο βενζινοκινητήρας Skyactiv-G συνδυάζεται στάνταρ με το ήπιο υβριδικό σύστημα M Hybrid της Mazda, με ηλεκτρικό σύστημα 24V που περιλαμβάνει μίζαςγεννήτρια (ISG) και μπαταρία ιόντων λιθίου.

Αργότερα (τέλη Οκτωβρίου ή αρχές Νοεμβρίου) θα γίνει το λανσάρισμα του CX-30 με τον καινοτόμο κινητήρα βενζίνης Skyactiv-X, τον οποίο είχαμε επίσης την ευκαιρία να δοκιμάσουμε στην Ισπανία. Αποδίδει από 1.998 cc 180 ίππους και 224 Nm ροπής (διαθέσιμη στις 3.000 rpm). Ο Skyactiv-X ενσωματώνει την τεχνολογία mild hybrid της Mazda, όμως το ιδιαίτερο με αυτόν είναι η μέθοδος καύσης την οποία η ιαπωνική μάρκα ονομάζει SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition).

Η συγκεκριμένη τεχνολογία συνδυάζει το ομογενές μείγμα με την αυτανάφλεξη μέσω συμπίεσης (compression ignition), χωρίς δηλαδή μπουζί. Το μείγμα καυσίμου-αέρα αναφλέγεται κατά τη διάρκεια συμπίεσης από το πιστόνι και έτσι ο κινητήρας κερδίζει τόσο σε επιδόσεις όσο και σε κατανάλωση. Σύμφωνα με τους μηχανικούς της Mazda, η τεχνολογία SPCCI παίρνει τα θετικά τόσο από έναν κινητήρα βενζίνης (όπως η απόδοση στις υψηλές στροφές) όσο και από έναν diesel (υψηλή ροπή και χαμηλή κατανάλωση).


Αυτή είναι η απάντηση της Mazda στην… πεπατημένη των turbo και μένει να δούμε αν οι πωλήσεις θα τη δικαιώσουν. Οι μηχανολόγοι της ιαπωνικής μάρκας μας είπαν ότι η τεχνολογία Skyactiv-X μπορεί να εμφανιστεί μελλοντικά και σε μικρότερου κυβισμού κινητήρες. Αυτό πάντως που θα δούμε από την Mazda το 2020 είναι το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο καθώς ένα plug-in hybrid μοντέλο.

Όλοι οι συνδυασμοί κινητήρα-κιβωτίου διατίθενται και με την τετρακίνηση i-Activ, η οποία συνεργάζεται με το σύστημα GVC (G-Vectoring Control) που περιορίζει το φαινόμενο της υποστροφής. Ειδικά οι προσθιοκίνητες εκδόσεις του CX-30 φέρουν το εξελιγμένο GVC Plus, το οποίο στο τέλος της στροφής και καθώς ο οδηγός επαναφέρει το τιμόνι στην ευθεία φρενάρει ελαφρά τους εξωτερικούς τροχούς για μεγαλύτερη ευστάθεια και επιστροφή στο γκάζι με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση.

Σε μεικτές διαδρομές (τόσο στην κίνηση της Βαρκελώνης) όσο και σε εθνικό και επαρχιακό δίκτυο, οδηγήσαμε το CX-30 με τον βενζινοκινητήρα 2.0 Skyactiv-G και τον diesel 1.8 Skyactiv-D. Στην πρώτη περίπτωση με το αυτόματο 6άρι κιβώτιο και στη δεύτερη με το μηχανικό. Το νέο SUV της Mazda κερδίζει τις εντυπώσεις με την ποιότητα κύλισης και την άνεση που προσφέρει, ακόμη και με τους μεγάλους τροχούς των 18 ιντσών. Η ηχομόνωση είναι σε κορυφαία για την κατηγορία επίπεδα, ενώ ο οδηγός νιώθει «ένα» με το αυτοκίνητο από την πρώτη στιγμή. Ο 2λιτρος Skyactiv-X δεν εντυπωσιάζει μεν με την ισχύ του, όμως κινεί αξιοπρεπώς το αμάξωμα των 1.400 κιλών (0-100 km/h σε 11,2 sec με το αυτόματο και 10,6 sec με το μηχανικό). Στη χειροκίνητη λειτουργία, μέσω των paddles πίσω από το τιμόνι, η αλλαγή των σχέσεων γίνεται πολύ ομαλά, ενώ η μέση κατανάλωση διατηρείται στα επίπεδα των 7 lt/100 km.


Πολύ οικονομικός αποδείχθηκε ο diesel 1.8 Skyactiv-D, καθώς εύκολα η ένδειξη στο trip computer πέφτει κάτω από τα 6 lt/100 km. Το μηχανικό κιβώτιο των 6 σχέσεων είναι η ιδανική επιλογή, παίρνοντας άριστα σε αίσθηση και λειτουργία.

Με τον 2.0 Skyactiv-X έχεις την επιπλέον ισχύ που απουσιάζει από τον Skyactiv-G, κάτι που αποτυπώνεται στους αριθμούς (0-100 km/h σε 8,5 sec με το μηχανικό κιβώτιο) αλλά και στις εντυπώσεις που αποκομίζεις κατά την οδήγηση. Το ωφέλιμο εύρος των στροφών του είναι μέχρι ψηλά, όμως όσο τον πιέζεις τόσο απομακρύνεσαι από τη χαμηλή κατανάλωση που μπορεί να επιτύχει μέσω της τεχνολογίας SPCCI. Η ανάρτηση προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα σε άνεση και σπορ συμπεριφορά, με την Mazda να εξοπλίζει ακόμη και τις τετρακίνητες εκδόσεις του CX-30 με ημιάκαμπτο πίσω άξονα (εξελιγμένο πάντως για βελτιωμένη ποιότητα κύλισης).  

Design, ποιότητα σε υλικά και κύλιση, πλήρης εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας, καλή οδική συμπεριφορά, χαρακτηρίζουν το CX-30. Η εμπορική του επιτυχία θα εξαρτηθεί πάντως από την τιμή πώλησης, η οποία θα καθορίσει και το πεδίο των ανταγωνιστών του. Η ελληνική αντιπροσωπεία είναι σε φάση διαπραγματεύσεων προκειμένου να πετύχει την όσο το δυνατόν πιο χαμηλή τιμή.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...