ΠΡΩΤΗ ΟΔΗΓΗΣΗ: Ford Fiesta ST και Fiesta Active

Μία σύντομη αλλά απολαυστική γεύση από τη σπορ και την crossover έκδοση του δημοφιλούς σουπερμίνι

  • -
  • -

Η μακρά παράδοση που κουβαλά η Ford στα hot σουπερμίνι (αρχής γενομένης από το Fiesta XR2 του 1981) είναι η καλύτερη εγγύηση ότι κάθε μοντέλο θα είναι καλύτερο από το προηγούμενο. Η Ford Performance γνωρίζει πώς να δημιουργήσει ένα σπορ αυτοκίνητο στη μικρή κατηγορία, το οποίο θα είναι φιλικό σε καθημερινή χρήση και ταυτόχρονα θα συναρπάζει το γνώστη της δυναμικής οδήγησης.

Έχοντας αυτά κατά νου, φθάσαμε στη Νίκαια της Γαλλίας για την πρώτη οδήγηση της νέας γενιάς του Fiesta ST, το οποίο θα είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα στα τέλη Ιουνίου, σε τρίθυρο και πεντάθυρο αμάξωμα. Η μέγιστη ισχύς και ροπή (200 ίπποι και 290 Nm) δεν άλλαξαν σε σχέση με το προηγούμενο κορυφαίο ST200, όμως τώρα προέρχονται από έναν τρικύλινδρο κινητήρα: τον 1.5 EcoBoost! Οι δύσπιστοι θα διατηρήσουν επιφυλάξεις, όμως ακόμη και μία σύντομη εμπειρία μαζί του είναι ικανή να διώξει κάθε αμφιβολία.

Ο 1.5 EcoBoost βασίζεται στον μικρότερο 1.000άρη, φέρει όμως νέο υπερσυμπιεστή με βελτιστοποιημένη σχεδίαση τουρμπίνας για ταχύτερη πίεση υπερπλήρωσης και ελαχιστοποίηση της υστέρησης του turbo. Παράλληλα ενσωματώνει τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρου σε συνθήκες χαμηλού φορτίου, για εξοικονόμηση καυσίμου και περιορισμό των ρύπων. Ο κινητήρας διαθέτει επίσης ενσωματωμένη πολλαπλή εξαγωγής που βελτιώνει την απόδοση βοηθώντας τον κινητήρα να φτάνει ταχύτερα στις βέλτιστες θερμοκρασίες. Όλα τα παραπάνω συμβάλλουν σε εκρηκτικές επιδόσεις, που αντικατοπτρίζονται στα 6,5 sec για το 0-100 km/h και τα 232 km/h τελικής ταχύτητας.

Γιατί επελέγη ο τρικύλινδρος 1.5 EcoBoost

Κυρίως για λόγους εξοικονόμησης καυσίμου και περιορισμού των ρύπων. «Λιγότεροι κύλινδροι, σημαίνει λιγότερες τριβές», μας εξήγησε ο Tom Duscha, μέλος της Ford Performance και της ομάδας που εξέλιξε το νέο Fiesta ST. «Ο 1.5 EcoBoost εξελίχθηκε πάνω στο Fiesta ST και όσο περνούσε ο καιρός διαπιστώναμε ότι έχει πολλές δυνατότητες. Όσοι αμφισβητούν αν ένας 3κύλινδρος κινητήρας μπορεί να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις ενός hot σουπερμίνι μπορούν πρώτα να το οδηγήσουν και στη συνέχεια να αλλάξουν γνώμη», δήλωσε αποφασιστικά.

Παράλληλα με τα δυναμικά χαρακτηριστικά του νέου ST, ο Duscha μας είπε ότι οι μηχανικοί της Ford Performance έδωσαν μεγάλη προσοχή σε δύο ακόμη τομείς: την άνεση και τη φιλικότητα του αυτοκινήτου στην καθημερινή χρήση.

Ένα μηχανικό διαφορικό να το… λατρέψεις

Τα αυτοκίνητα που είχαμε στη διάθεσή μας έφεραν το προαιρετικό μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (LSD) της Quaife, το οποίο κάνει πρεμιέρα στο Fiesta ST και περιλαμβάνεται στο πακέτο Performance. Το διαφορικό δουλεύει εκπληκτικά, κατανέμοντας ιδανικά τη ροπή ανάμεσα στους δύο μπροστινούς τροχούς. Στην πράξη, και σε συνδυασμό με το Torque Vectoring που φρενάρει τον εσωτερικό τροχό στις στροφές, το Fiesta ST στρίβει κυρίαρχα, μεταδίδοντας στον οδηγό του αίσθηση σιγουριάς σε κάθε περίπτωση. Ακόμη και αν μπεις σε μία στροφή με περισσότερα χιλιόμετρα, το εμπρός μέρος θα ακολουθήσει περήφανα τη γραμμή των τροχών. Και στην έξοδο θα πατήσεις γρήγορα το γκάζι για να πλησιάσεις αστραπιαία την επόμενη στροφή. Μία διαδικασία που δε χορτάσαμε να επαναλαμβάνουμε στην ορεινή φιδίσια διαδρομή, πάνω από τη Νίκαια της Γαλλίας.

Στη συμπεριφορά του αυτοκινήτου συμβάλει τα μέγιστα η ανάρτηση του μικρού ST. Πίσω (ημιάκαμπτος άξονας) η Ford παρουσιάζει μία πατενταρισμένη λύση, με ελατήρια κατανομής φορτίων, τα οποία ανακατανέμουν τις πλευρικές δυνάμεις και επιτυγχάνουν έτσι ακόμη καλύτερη ευστάθεια στις στροφές. Το 6άρι μηχανικό κιβώτιο δεν αφήνει κανένα παράπονο, τα φρένα (αεριζόμενοι δίσκοι 278 mm εμπρός και δίσκοι 253 mm πίσω) δεν κουράστηκαν παρά τις συνεχείς επιβραδύνσεις και το τιμόνι προσφέρει την πλούσια πληροφόρηση στην οποία μας έχει… κακομάθει κάθε Ford.

Τρία Drive Modes, ένα για κάθε διάθεση

Στα προγράμματα οδήγησης του νέου Fiesta ST δεν υπάρχει βέβαια Eco, καθώς σε ένα αυτοκίνητο του χαρακτήρα του το ζητούμενο δεν είναι η χαμηλή κατανάλωση. Το βασικό πρόγραμμα είναι το Normal, όμως ακόμη και εδώ η απόκριση του γκαζιού είναι ικανοποιητική, η πληροφόρηση από το τιμόνι στα γνωστά στάνταρ της Ford και ο ήχος από την εξάτμιση (με ενεργή πεταλούδα) «γεμάτος». Τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο πωρωτικά στη θέση Sport, την ιδανική επιλογή για διαδρομές όπως αυτή που είχαμε τη χαρά να διανύσουμε. Η λειτουργία Race απευθύνεται σε όσους θέλουν να εισέλθουν σε πίστα με το Fiesta ST. Να ενεργοποιήσουν το προαιρετικό Launch Control και να απολαύσουν στρίψιμο και ήχο στο έπακρο. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι τo ESP έχει τρία στάδια λειτουργίας (on, απενεργοποιημένο εν μέρει και πλήρως off), ανεξάρτητα από το Drive Mode που έχει επιλέξει ο οδηγός.

Και από εξοπλισμό;

Το νέο Fiesta ST (3θυρο ή 5θυρο) βγαίνει από το εργοστάσιο σε τρία επίπεδα εξοπλισμού: ST-1, ST-2 και ST-3. Κάθε χώρα επιλέγει ποια από τα τρία θα εισάγει, οπότε θα πρέπει να περιμένουμε λίγες εβδομάδες για να μάθουμε τις οριστικές επιλογές της Ford Motor Ελλάς. Θεωρείται πάντως δεδομένη η άφιξη της έκδοσης ST-3, με τις 18άρες ζάντες αλουμινίου (με ελαστικά Michelin Pilot Super Sport 205/40) το μηχανικό διαφορικό και τα μπάκετ καθίσματα της Recaro. Οι μεγάλοι τροχοί με τα χαμηλού προφίλ ελαστικά (στάνταρ είναι ζάντες 17΄΄ με ελαστικά 205/45) μπορεί να δούλεψαν υποδειγματικά στην άριστη γαλλική άσφαλτο, θα πρέπει όμως να διαπιστώσουμε τη συμπεριφορά τους και επί ελληνικού εδάφους, με τις συχνές κακοτεχνίες στους δρόμους.

Στάνταρ είναι το σύστημα πολυμέσων SYNC 3 με οθόνη 6,5 ιντσών (προαιρετική η μεγάλη των 8 ιντσών), όπως και αρκετά ηλεκτρονικά βοηθήματα: Lane Keeping Aid, Lane Keeping Alert, Cruise Control, ρυθμιζόμενος περιοριστής ταχύτητας κ.α.

Θα συμβουλεύαμε όποιον έχει βάλει στο… μάτι το νέο Fiesta ST να επιλέξει το πλήρως εξοπλισμένο μοντέλο, ώστε να εξασφαλίσει όλα τα «καλούδια» που συνοδεύουν ίσως το πιο απολαυστικό καυτό σουπερμίνι της αγοράς. Αν οι τιμές του διατηρηθούν σε λογικά επίπεδα, τότε θα πρόκειται για ένα «best buy» της κατηγορίας του.

Ford Fiesta Active

Οι εξαιρετικές εντυπώσεις που άφησε το Fiesta ST ίσως αδικήσουν λίγο το Fiesta Active, την έκδοση crossover του σουπερμίνι της Ford. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο με εντελώς διαφορετικό προσανατολισμό, χωρίς πάντως να «σβήνει» τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα που συνοδεύει κάθε Fiesta.

Το Fiesta Active δίνει έμφαση στην πρακτική πλευρά και τη δυνατότητα να συνοδεύσει τους επιβάτες του μακριά από την άσφαλτο. Οι ποδιές μπροστά-πίσω, τα πλαστικά προστατευτικά και η αυξημένη κατά 18 mm απόσταση από το έδαφος (στα 15,2 cm) τονίζουν την περιπετειώδη πλευρά του. Οι πολλές δυνατότητες εξατομίκευσης του εσωτερικού, το σύστημα πολυμέσων SYNC 3 και οι ικανοποιητικοί χώροι για 4 άτομα απευθύνονται στον ενθουσιασμό και τη λογική των πελατών της Ford.

Αν και δεν είναι ένα αυτοκίνητο για ακραίες off road καταστάσεις, τα φαρδύτερα μετατρόχια κατά 10 mm, το πρόγραμμα οδήγησης Slippery (ρυθμίζει ανάλογα το ESP και το Traction Control σε επιφάνειες με χαμηλή πρόσφυση, όπως βροχή και πάγος) καθώς και οι ειδικές ρυθμίσεις των αμορτισέρ δίνουν επιπλέον αυτοπεποίθηση στον οδηγό, ενώ ταυτόχρονα προσφέρουν άνεση. Πέρα από το Slippery, υπάρχουν δύο επιπλέον Drive Modes, το Normal και το Eco για εξοικονόμηση καυσίμου. Όμορφες είναι οι αποκλειστικές ζάντες 17 ιντσών, όμως σε συνδυασμό με τα ελαστικά χαμηλού προφίλ 205/45 είναι μάλλον υπερβολική επιλογή για ένα αυτοκίνητο με crossover προσανατολισμό.

ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΤΙΜΕΣ ΤΟΥ FORD FIESTA ACTIVE

Στη διάθεσή μας είχαμε την πιο ισχυρή βενζινοκίνητη έκδοση, με τον 1.0 EcoBoost των 140 ίππων και 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο (το Active είναι διαθέσιμο επίσης με τους EcoBoost των 100 και 125 ίππων, καθώς και τον 1.5 diesel με 85 ή 120 ίππους). Στη πανέμορφη Route Napoleon όπου το οδηγήσαμε (τη διαδρομή που ακολούθησε ο διάσημος στρατηλάτης κατά την επιστροφή του από τη νήσο Έλβα το 1815) το Active μας έπεισε με την συμπεριφορά του, με τις αντιδράσεις του να είναι ανάλογες ενός συμβατικού Fiesta. Παράλληλα η κατανάλωση παρέμεινε σε λογικά επίπεδα (γύρω στα 7,5-8 lt/100 km), με βάση τη μορφολογία του εδάφους και τη σχεδίαση της διαδρομής.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...