ΟΔΗΓΟΥΜΕ το νέο FIAT 500Χ στην Ιταλία

Η οικογένεια 500 μεγαλώνει κι άλλο, ακολουθώντας αυτή τη φορά το δρόμο της περιπέτειας

  • -
  • -
με μια ματιά

Η Fiat βάζει στο στόχαστρο το Mini Countryman σε μια ραγδαία αναπτυσσόμενη κατηγορία. Το 500Χ είναι η πετυχημένη μετενσάρκωση του 500 σε κόμπακτ crossover.

γλυκά
  • Αισθητική
  • Διάκοσμος καμπίνας
  • Κινητήρες 1.4 Turbo & 1.6 Diesel
  • Οδική συμπεριφορά
  • Στιβαρότητα πλαισίου
  • Εξοπλισμός
ξινά
  • Ελαφρώς σφικτή ανάρτηση
  • Αίσθηση τιμονιού
  • Πλευρική στήριξη καθισμάτων
Full extra

Στον στάνταρ εξοπλισμό του 500Χ περιλαμβάνονται 6 αερόσακοι (μετωπικοί, πλευρικοί και οροφής), εμπρός φώτα ημέρας, προβολείς ομίχλης με λειτουργία φωτισμού στροφής και ESC (Electronic Stability Control). Επιπρόσθετα, ανάλογα την έκδοση διατίθενται τα έξυπνα συστήματα Lane Assist (σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας) και Blind Spot Assist (σύστημα υποβοήθησης αλλαγής λωρίδας σε περίπτωση μη ορατότητας λόγω τυφλού σημείου). Τέλος, υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης κάμερας οπισθοπορείας στον προαιρετικό εξοπλισμό, για μεγαλύτερη ασφάλεια κατά τη στάθμευση, και το σύστημα "Brake Control για υποβοήθηση του συστήματος πέδησης. Φυσικά το παρών δίνει και το σύστημα Uconnect με οθόνη αφής 5" ή 6,5" και λειτουργία Bluetooth με φωνητικές εντολές, Aux-in, USB θύρα. Επιπρόσθετα, το Uconnect Radio Nav 5'' προσφέρει το TomTom 2.5D navigation ενώ το 6.5" Uconnect Radio Nav χρησιμοποιεί δορυφορική πλοήγηση με χάρτες 3D, και εισαγωγή διεύθυνσης με φωνητική εντολή. Χρησιμοποιώντας έγχρωμη οθόνη αφής, το σύστημα επιτρέπει την πρόσβαση σε όλες τις κύριες λειτουργίες: από το ραδιόφωνο σε όλες τις πηγές πολυμέσων (media player, iPod, iPhone, smartphone) οι οποίες μπορούν να συνδεθούν μέσω της θύρας USB ή της θήκης Aux-in ή με το Bluetooth audio streaming. Κι όλα αυτά μπορούν να ελεγχθούν μέσω των χειριστηρίων στο τιμόνι, ώστε να μη χρειάζεται να αποσπάται η προσοχή του οδηγού από το δρόμο.

Cross & Urban

500X Urban

Η “αστική” έκδοση με έμφαση στην άσφαλτο χαρακτηρίζεται από τα εξής στοιχεία:

  • Προφυλακτήρες στο χρώμα του αμαξώματος
  • Εξωτερικές λεπτομέρειες από χρώμιο
  • Κίνηση 4Χ2 ή 4Χ2 με Traction+

 

500X Cross

Διαθέτει εμφάνιση και ικανότητες off-road (γωνία προσέγγισης 21,3°, φυγής 30,1° και ράμπας 22,3°) και ξεχωρίζει για τα εξής:

  • Προφυλακτήρες με προστατευτικές ποδιές.
  • Εξωτερικές λεπτομέρειες σε σατινέ χρώμιο.
  • Σκούρες μπάρες οροφής.
  • Πίσω σκούρα κρύσταλλα.
  • Κίνηση 4x2 με Traction+ ή 4x4.

 

Η ΓΚΑΜΑ

 

500X

ΒΕΝΖΙΝΗ

DIESEL

4x2

1.6 (110 PS)

1.3 (95 PS)*

 

1.4 T (140 PS)

1.6 (120 PS)

CROSS 4x2

1.4 T (140 PS)

1.6 (120 PS)

 

1.4 T (170 PS)*

 

CROSS 4x4

 

2.0 (140 PS)

Σας το είχαμε πει: το μπλε χάπι κάνει θαύματα. Το χιουμοριστικό video της Fiat δείχνει με παραστατικό τρόπο την ιδέα πίσω από το νέο 500Χ. Η αλήθεια είναι πως πρόκειται για πολύ δύσκολο εγχείρημα. Και τολμηρό: να περάσεις το ρετρό design ενός πολύ δημοφιλούς μοντέλου, ενός αυτοκινήτου icon σε άλλες κατηγορίες. Η Mini π.χ. το κάνει, άλλες φορές πετυχημένα, άλλες όχι. Οι Ιταλοί όμως έχουν μια ιδιαίτερη σχέση με την πένα σχεδιασμού. Και μπορεί με το 500L να μην πείθουν τους πάντες, αλλά το νέο τους δημιούργημα μας άφησε με το στόμα ανοιχτό. Βλέπεις το 500Χ να περνάει μπρος στα μάτια σου και καταλαβαίνεις αμέσως ότι είναι το 500ρακι σε μετενσάρκωση crossover. Και σου αρέσει. Εμάς τουλάχιστον μας αρέσει πολύ.

 

Sexy ‘faccia’

Οι σχεδιαστές της Fiat κατάφεραν να προσαρμόσουν αρμονικά το μοναδικό στυλ του Cinquecento στη μεγαλύτερη, ψηλότερη σιλουέτα ενός crossover. Το 500X έχει χαρακτήρα από οποία γωνία και να το δεις. Στο εμπρός μέρος η δουλειά ήταν πανεύκολη: κυκλικά (περίπου) φώτα, το γνωστό εξόγκωμα της λαμαρίνας στο χώρο της μάσκας και το χαρακτηριστικό μουστάκι με το λογότυπο στη μέση. Η επιτυχία όμως είναι από εκεί πίσω. Στην ουρά είναι τα φώτα που εισχωρούν ελαφρώς στο πορτμπαγκάζ, οι τετραγωνισμένες φόρμες και η χρωμιωμένη λαβή με το σήμα της μάρκας που κάνουν τη σύνδεση με το 500ρακι, αλλά και με το Sedici, το μοντέλο που ουσιαστικά παραδίνει τη σκυτάλη στο 500Χ στο στίβο των πωλήσεων. Και στο πλάι όμως, η crossover εκδοχή του 500 έχει πολλά να σου πει σχεδιαστικά, συνδέοντας αρμονικά το εμπρός με το πίσω μέρος. Εντύπωση κάνει η μεγάλη απόσταση από το έδαφος, η οποία φαίνεται ακόμη μεγαλύτερη λόγω των μεγάλων κενών που αφήνουν οι τροχοί από τα φτερά. Οι σχεδιαστές όμως δεν πέτυχαν μόνο το άμεσα αναγνωρίσιμο ως 500 και αναμφίβολα κομψό σχήμα, αλλά και την κορυφαία αεροδυναμική στην κατηγορία (Cd 0,34)!

Στο εσωτερικό, είναι η βαμμένη φαρδιά φάσα στο ταμπλό που σου φέρνει αμέσως στο μυαλό το μικρό 500. Από εκεί και πέρα, τον πρώτο λόγο κι εδώ έχει η αρμονία. Τα έντονα στοιχεία εντυπωσιασμού που ίσως περιμένατε από ένα 500, απουσιάζουν. Αντίθετα, η έμφαση έχει δοθεί στην ουσία: τεχνολογία, ποιότητα, ευχρηστία και χώροι συνυπάρχουν στα ιδανικά ποσοστά για να συνθέσουν ένα ευχάριστο εσωτερικό. Ευχάριστο για να το βλέπεις αλλά και να ζεις μέσα σε αυτό. Ο χωρισμένος σε τρία μέρη πίνακας οργάνων είναι πιο απλός σε γραφικά από αυτόν του ανανεωμένου 500 και ψηλά στο ταμπλό δεσπόζει η οθόνη αφής του UConnect που φροντίζει για τη συνδεσιμότητα, την ψυχαγωγία και την ασφάλεια. Σε αυτό το επίπεδο, εκεί δηλαδή που πέφτει το μάτι κυρίως, τα μαλακά υλικά προσφέρουν την απαραίτητη αίσθηση ποιότητας, αλλά και πολυτελείας όταν συνοδεύονται από τις εξαιρετικές δερμάτινες επενδύσεις σε καθίσματα και πόρτες - οι Ιταλοί έχουν τον τρόπο τους να μας εντυπωσιάζουν με το φινίρισμα του δέρματος που χρησιμοποιούν σε όλα τους τα μοντέλα. Μιλώντας για τα καθίσματα, να πούμε πως είναι πολύ άνετα, υστερούν ωστόσο σε πλευρική στήριξη.

Από εκεί και κάτω, τα πράγματα γίνονται πιο απλά χωρίς να χάνουν κάτι σε ουσία. Τα πλαστικά είναι σκληρά ικανοποιητικής ποιότητας, η εργονομία σωστά μελετημένη ώστε όλα να βρίσκονται εκεί που τα περιμένεις και οι θήκες αρκετές για την προίκα που κουβαλάμε καθημερινά μαζί μας. Στην κονσόλα βασιλεύει το χειριστήριο του ‘Mood Selector’ μέσω του οποίου προσαρμόζεις τον κινητήρα, τα φρένα, το σύστημα διεύθυνσης και το κιβώτιο ταχυτήτων (όταν είναι αυτόματο) στον τρόπο που επιθυμείς να οδηγήσεις: Sport για επιδόσεις, Auto με έμφαση στην άνεση και την οικονομία και All Weather για καλύτερη συμπεριφορά σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης.

Πιο πίσω τώρα, οι χώροι είναι αρκετά καλοί για δυο ενήλικες μέσου αναστήματος. Εντύπωση μας έκανε το μεγάλο διαθέσιμο ύψος, παρά την ύπαρξη ηλιοροφής. Ακόμη κι ένας τρίτος επιβάτης δεν θα στριμωχτεί ιδιαίτερα χάρη κυρίως στην επίπεδη δομή του καθίσματος. Το πορτμπαγκάζ κινείται στο ίδιο μήκος κύματος, με καλή χωρητικότητα 350 λίτρων και διπλό δάπεδο φόρτωσης.

Όμως οι Ιταλοί υποστηρίζουν με σθένος πως ο αγοραστής του "Χ" δεν θα το επιλέξει μόνο λόγω της σύνδεσης με το την ιστορία του 500 ή το ξεχωριστό του στυλ, αλλά και για τις δυνατότητές του. Τονίζουν μάλιστα πως έχουμε να κάνουμε με ένα από τα καλύτερα Fiat όλων των εποχών, ανεξαρτήτως κατηγορίας. Και όπως είδαμε, το εσωτερικό ανταποκρίνεται σε αυτή την προσδοκία. Τι γίνεται όμως στο δρόμο - και έξω από αυτόν;

 

Special ‘razza’

Οδηγήσαμε το 500Χ για σχεδόν 150 χιλιόμετρα σε κάθε είδους διαδρομή: στην αφόρητη κίνηση της πόλης του Τορίνο, σε επαρχιακούς δρόμους και στον αυτοκινητόδρομο με κατεύθυνση προς το Balocco, στο κέντρο δοκιμών της Fiat, όπου το μενού περιελάμβανε και μια μικρή off road γεύση. Ξεκινώντας από την πόλη, διαπιστώνεις γρήγορα την ευελιξία που προσφέρουν οι μαζεμένες διαστάσεις (μήκος 4.248 mm), την προσεγμένη ηχομόνωση της καμπίνας, τον πολύ ευχάριστο επιλογέα του χειροκίνητου κιβωτίου 6 σχέσεων και την ελαστικότητα του μοτέρ, είτε πρόκειται για τον 1.400αρη Turbo Multiair των 140 ίππων είτε για τον 1.6 Diesel Multijet II με τους 120 ίππους. Τι θα θέλαμε; Λίγο περισσότερη ενδοτικότητα στις λακκούβες. Όχι ότι το 500Χ δεν είναι άνετο, απλά χρειάζεται λίγο βελτίωση στο “στρογγύλεμα” των ανωμαλιών.

Κατά τα λοιπά, η κύλιση είναι ποιοτική κάτι που αναδεικνύεται στον ανοιχτό δρόμο. Εκεί το “X” βγάζει στην επιφάνεια μια πολύ ευχάριστη προσωπικότητα. Πατάει γερά στην άσφαλτο, στρίβει με αυτοπεποίθηση και χωρίς μεγάλες κλίσεις και επιταχύνει με σβέλτο ρυθμό όταν βυθίζεις το γκάζι στη μοκέτα. Και όταν χρειαστεί, τα δυνατά φρένα και το στάνταρ ESP δηλώνουν δυναμικό "παρών" για να σε βοηθήσουν. Αν πρέπει για κάτι να γκρινιάξουμε, αυτό είναι το τιμόνι που είναι μεν άμεσο αλλά δεν διακρίνεται για την πληροφόρηση που δίνει στον οδηγό του. Κάτι που πάντως ελάχιστους θα προβληματίσει.

Περνώντας στους κινητήρες, ο 1.4 Turbo βενζίνης είναι μια μικρή αποκάλυψη. Δυνατός από χαμηλά, ελαστικός, γραμμικός στην ανάπτυξη της ισχύος του, με ομαλή και ήσυχη λειτουργία. Μόνο στην επιτάχυνση εκπέμπει έναν ευχάριστο, σπορτίβικο ήχο. Μάλιστα, αποδεικνύεται και οικονομικός, αφού με μάλλον πιεσμένη οδήγηση η μέση κατανάλωση στον υπολογιστή ταξιδιού ήταν κάτι παραπάνω από 7,5 lt/100 km - η Fiat ανακοινώνει 6 lt/100 km ως μέση τιμή. Και από επιδόσεις; Τα 9,8 sec για το 0-100 km/h και τα 190 km/h τελικής μιλάνε από μόνα τους.

Ο έτερος κινητήρας με μεγάλο ενδιαφέρον για την Ελλάδα είναι ο 1.600άρης πετρελαιοκινητήρας, που προβάλλει τη ροπή του και την ακόμη καλύτερη οικονομία (4,1 lt/100 km λέει η Fiat, γύρω στα 6,5 είδαμε εμείς) ως πλεονεκτήματά του. Οι επιδόσεις είναι ελαφρώς υποδεέστερες (10,5 sec για το 0-100 km/h και τελική 186 km/h), αλλά το κυριότερο μείον του είναι ο θόρυβος στο ρελαντί και κατά την επιτάχυνση. Άλλες επιλογές σε μοτέρ είναι ένας ατμοσφαιρικός 1.600άρης βενζινοκινητήρας E-torQ και ένας 2λιτρος diesel με 110 και 140 ίππους αντίστοιχα, ενώ αργότερα θα ακολουθήσει ο 1.4 Turbo βενζίνης με 170 ίππους, καθώς και ο γνωστός 1.3 diesel των 95 ίππων.

 

Cross ή Urban;

Κάτι που δεν είπαμε στην αρχή αλλά μάλλον παρατηρήσατε στις εικόνες, είναι πως το 500Χ έρχεται σε δύο εκδοχές. Η Urban (το μπεζ μοντέλο στις φωτο) με κίνηση στους εμπρός τροχούς δίνει έμφαση στην άσφαλτο, ενώ η Cross (κόκκινο) που διατίθεται είτε με αυτόματη τετρακίνηση (μεταφέρει ροπή στους πίσω τροχούς όταν οι εμπρός χάνουν πρόσφυση) είτε με κίνηση στον εμπρός άξονα με ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου Traction Plus, απευθύνεται σε όσους αναζητούν και την εκτός δρόμου περιπέτεια. Οι τετρακίνητες εκδόσεις συνδυάζονται αποκλειστικά με τον 2λιτρο πετρελαιοκινητήρα και αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων (ναι, σωστά διαβάσατε, εννιά!) και ξεχωρίζουν σχεδιαστικά από τους διαφορετικούς προφυλακτήρες. Να πούμε εδώ ότι στο ‘Mood Selector’ του 500X Cross, η επιλογή ‘All Weather’ αντικαθίσταται με την ‘Traction’ που βελτιστοποιεί τη λειτουργία της τετρακίνησης ή ενεργοποιεί το σύστημα ελέγχου “Traction Plus” στις εκδόσεις 4×2.

Οδηγήσαμε το τετρακίνητο 500X Cross σε μια χωμάτινη διαδρομή με έντονη την παρουσία της πέτρας και αυτό που μας έκανε κυρίως εντύπωση είναι η στιβαρότητα του ιταλικού crossover. Στρεβλώσεις και τριγμοί απουσίαζαν εντελώς, όπως και οι κραδασμοί στο τιμόνι. Η απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος (179 m) επαρκεί για να μη βρίσκει εύκολα κάτω το 500Χ, ενώ η ροπή του 2λιτρου Multijet συνεργάζεται ιδανικά με το 9άρι κιβώτιο, το οποίο πραγματοποιεί σβέλτες και ομαλές αλλαγές ταχυτήτων.

 

Πόσο και πότε;

Αν σας αρέσει το 500Χ και σκοπεύετε να το δείτε στο γκαράζ σας, δεν χρειάζεται να περιμένετε μέχρι τον Μάρτιο του 2015 οπότε και θα φτάσουν τα πρώτα αυτοκίνητα στην Ελλάδα. Οι εκθέσεις Fiat παίρνουν ήδη παραγγελίες, δίνοντας ως μπόνους ένα σημαντικό πακέτο επιπλέον εξοπλισμού. Όσο για τις τιμές; Το βασικό 500Χ 1.6 E-torQ ξεκινά από τα 18.500 ευρώ, ή 17.070 € με απόσυρση. Όχι κι άσχημα…

συμπέρασμα

Ένα από τα καλύτερα Fiat των τελευταίων ετών. Δεν αρκείται στο να μεταφέρει το δημοφιλές στυλ του ‘500’ στο περιπετειώδες σχήμα ενός crossover. Κάτω από την ομορφιά του κρύβεται ουσία. Ρετρό σαν το Countryman αλλά χωρίς να ξεχνά σημαντικούς τομείς όπως οι χώροι, ξεχωριστό όπως το Juke αλλά δίχως να ξενίζει σχεδιαστικά και με μια ευρεία γκάμα ικανή να τα βάλει με τα mainstream μοντέλα της κατηγορίας.

VIDEOS

Fiat 500X 2014

Fiat 500X Cross

Fiat 500X Urban

Fiat 500X exterior & interior

Fiat 500X - blue pill

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...