Το σταυροδρόμι της Ferrari

  • -
  • -

Γιατί η Ferrari δεν πρέπει να βρει αποδιοπομπαίους τράγους;
Η αλήθεια είναι ότι σκέφτηκα πολύ για να γράψω το άρθρο. Ο αγώνας της Μαλαισίας είχε για την Ferrari δυο πόλους. Στον ένα ήταν ο αναπάντεχα μεγάλος νικητής του αγώνα, Fernando Alonso και από την άλλη ο teammate του Felipe Massa. Ήθελα να πέσει λίγο η σκόνη για να μπορώ να αξιολογήσω καλύτερα την κατάσταση στην Scuderia.

 

Σίγουρα το κόκκινο μονοθέσιο δεν είναι ανταγωνιστικό, μέχρι στιγμής τουλάχιστον. Η ομάδα είναι 3η στο πρωτάθλημα των κατασκευαστών έχοντας 35 βαθμούς (55 έχει η McLaren), ενώ στους οδηγούς ο Alonso προηγείται του Hamilton με 5 βαθμούς. Φυσικά η κατάσταση είναι ακόμα στην πολύ αρχή της. Θα πρέπει να αλλάξει κάτι στην ομάδα; Η πλειοψηφία λέει ότι κάποιος θα πρέπει να πληρώσει το μάρμαρο για το ότι το μονοθέσιο δεν είναι ανταγωνιστικό από την 1η μέρα και θα έπρεπε να φύγουν τεχνικοί, άλλοι ζητούν να φύγει ο Felipe Massa άμεσα. Τίποτα δεν θα πρέπει να γίνει και εξηγούμαι!

 

Θα σπάσουμε στα δυο την κατάσταση. Πρώτα θα την δούμε από πλευράς ομάδας. Η Ferrari στην Ιταλία είναι κάτι παραπάνω από μια ομάδα. Είναι το «εθνικό καμάρι», μια «θρησκεία», και πάνω από όλα «ομάδα νικητής». Όσο τα πράγματα πηγαίνουν «τρένο» (εποχές Schumacher) δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Όταν στραβώσουν, θα πρέπει να υπάρχουν γερά νεύρα και «αποδιοπομπαίοι τράγοι». Δεν θα πάμε πολύ πίσω. Τέλος 2010, τελευταίος αγώνας στο Abu Dhabi. O Alonso έχει ελπίδες για να πάρει το πρωτάθλημα με την Scuderia, αλλά η λανθασμένη κίνηση στην στρατηγική της ομάδας να φέρει τον Alonso νωρίς στα πιτ στοπ, απαντώντας στις Red Bull Racing είχε ως αποτέλεσμα ο Ισπανός να βλέπει τον τίτλο να χάνεται πίσω από την Renault του Petrov, ο οποίος τον ταλαιπώρησε για μισό περίπου αγώνα. Ο τίτλος τότε πέρασε στον Vettel. Τι έγινε; Αυτός που πήρε την απόφαση ήταν ο πολύπειρος μηχανικός Chris Dyer. Ο Dyer ήταν χρόνια μηχανικός αγώνα του Schumacher και στην συνέχεια επικεφαλής μηχανικών στην πίστα. Τι έκανε η Ferrari; Πολύ συνετά τον «πάρκαρε» να ασχολείται με το πρόγραμμα GT που είχε, τοποθετώντας τον εκτός F1. Ο «αποδιοπομπαίος τράγος» βρέθηκε για το χαμένο πρωτάθλημα.

 

Λίγους μήνες μετά και συγκεκριμένα στο Ισπανικό GP του 2010. Η Ferrari φέρνει μια πολύ μεγάλη αλλαγή στο μονοθέσιό της. O Alonso τερματίζει τον αγώνα 1 γύρο πίσω από τον νικητή, ενώ ο Massa εγκατέλειψε λόγω κιβωτίου. Η εικόνα μιας Ferrari να «τρώει» γύρο δεν ήταν κάτι που χώνεψε εύκολα τόσο η ομάδα όσο και ο βασικός της χορηγός (και αυτός του Alonso) η Ισπανική Banco Santander. Αποτέλεσμα; Νέος «αποδιοπομπαίος τράγος» στο πρόσωπο του επι 15 χρόνια μηχανικού και στο τέλος Τεχνικού Διευθυντή της ομάδας Aldo Costa. Τι έγινε στους επόμενους αγώνες; Δεύτερη θέση για τον Alonso σε Μονακό, Ευρώπη, Γερμανία, Ιαπωνία και Άμπου Ντάμπι και νίκη στην Μ. Βρετανία. Έφταιγε ο Costa για την εμφάνιση στην Ισπανία; Λύθηκε το πρόβλημα της Ferrari μια βδομάδα μετά από την απομάκρυνση του Costa; Και πριν από τον Costa είχαμε την απομάκρυνση του John Illey (ένα χρόνο πριν) πάλι για πρόβλημα στην αεροδυναμική.

 

Το πρόβλημα της Ferrari δεν είναι ότι δεν έχει ικανούς μηχανικούς ή ικανά στελέχη. Δεν είναι απλό του τύπου «το μονοθέσιο δεν είναι φιλικό προς τα ελαστικά» ή «δεν έχουν ριζοσπαστικές ιδέες στον σχεδιασμό». Αυτό που μου είχε προκαλέσει την εντύπωση ήταν η πρόσληψη του Massimo Tammaro πέρσι τον Ιανουάριο. Όχι όχι, δεν είναι μηχανικός. Είναι … πιλότος! Ο Tammaro πήγε στην Ferrari για να βοηθήσει στην ομαδικότητα και την επικοινωνία ανάμεσα στα τμήματα της ομάδας. Υπάρχει εκεί άραγε κάποιο πρόβλημα; Το πλάνο του να κάνουν την ομάδα Ιταλοκρατούμενη στην εποχή μετά Todt/Brawn/Byrne/Dyer δεν έπαιξε και τώρα προσπαθούν να την γυρίσουν πίσω με Domenicali/Fry/Clark/Hamashima; Υπάρχουν πολιτικές μέσα στην ομάδα ανάμεσα σε Ιταλούς και Βρετανούς; Είναι ένα συνονθύλευμα από όλα αυτά; Για μένα αυτά όλα φαίνονται πολύ πιθανά. Πάντως το πρόβλημα στην Ferrari δεν είναι επιφανειακό, είναι βαθύ.

 

Από την άλλη οι Tifosi όμως και ο Τύπος έχουν στραφεί εναντίων του Massa και απαιτούν την άμεση απομάκρυνσή του. Θα πρέπει να κάνει κάτι η Ferrari; Η απάντηση είναι και πάλι απλή. Τίποτα δεν θα πρέπει να κάνει εν θερμώ. Θα φέρω και τις δυο όψεις του νομίσματος για τον παράγοντα “οδηγός”.

 

Θα συμφωνήσω ότι ο Massa πέρσι και φέτος είναι πολύ μακριά από τον εαυτό του. Πέρσι η καλύτερη θέση που είχε πάρει ήταν η 5η και αυτή 6 φορές. Αναμφίβολα ο πολύ σοβαρός του τραυματισμός στο Ουγγρικό GP το 2009, του άλλαξε την καριέρα. Όταν επέστρεψε από αυτόν στις αρχές του 2010 τα πράγματα ήταν τελείως διαφορετικά από την Ferrari. O Massa πήρε αγωνιστική θέση στην Scuderia το 2006 δίπλα στον Schumacher. O Γερμανός είχε πάρει την απόφαση (ή άλλοι είχαν πάρει την απόφαση για αυτόν) να αποχωρήσει από την ενεργό δράση και ο Kimi Raikkonen θα ερχόταν το 2007. Ο Βραζιλιάνος ήταν ο «παλιός» και ο Raikkonen ο νέος στην ομάδα. Το θέμα όμως είχε άλλη διάσταση. Ο τρόπος λειτουργίας του Raikkonen σε σχέση τόσο με αυτή του Schumacher, όσο και με αυτή του Alonso μετέπειτα ήταν ότι ο Γερμανός και ο Ισπανός θέλησαν και θέλουν να έχουν την ομάδα όλη γύρω τους. Ο Φιλανδός δεν ασχολήθηκε πολύ με αυτά τα πράγματα. Δεν ήταν και στο άλλο άκρο που πιστεύει ο κόσμος, ότι δηλαδή ήθελε απλά να οδηγεί το μονοθέσιο. Απλά δεν ήταν των απαιτήσεων του Alonso και του Schumacher.

 

Τι έκανε ο Massa ανάμεσα στο 2007 και τον Ιούλιο του 2009; Έφερε την ομάδα τριγύρω του και δέθηκε περισσότερο με αυτή. Εάν θέλετε να το πείτε και διαφορετικά ήταν ο «αγαπημένος οδηγός» της ομάδας. Αυτό του έδωσε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και φτερά στην οδήγησή του. Όλα αυτά μέχρι το τριήμερο στην Ουγγαρία το 2009 όταν και ένα ελατήριο από την Brawn GP του Barrichello τον τραυμάτισε πολύ σοβαρά στο κρανίο. Από κει και πέρα ποτέ δεν ήταν ο ίδιος. Βάλτε στον λογαριασμό ότι ο Alonso ήρθε στην ομάδα, την κέρδισε αμέσως και αυτόματα βρέθηκε ο νέος «αγαπημένος οδηγός». Η αυτοπεποίθηση του Massa μετά από αυτό; Στον πάτο. Θα μου πείτε, «εδώ είναι F1, δεν χωράνε συναισθηματισμοί». Συμφωνώ απόλυτα. Εάν ο Kubica δεν είχε το ατύχημα στον αγώνα Ραλλυ που συμμετείχε πέρσι, τώρα θα είχαμε ένα δίδυμο Alonso-Kubica στην Ferrari. Με το «εάν» όμως δεν προχωράμε. Τώρα τι γίνεται …

 

 «Ας τον διώξουνε», λένε κάποιοι. Ωραία. Ας τον διώξουμε. Για πείτε μου εναλλακτικές; Ονόματα πολλά … Trulli, Barrichello, Sutil, Liuzzi, Bianchi ένα κάρο ονόματα και φυσικά Perez. Ας πάμε ανάποδα. Ο Perez θεωρείται ότι θα είναι οδηγός της Ferrari αργά ή γρήγορα. Ίσως και το 2013 ακόμα. Όμως! Μια μετακίνησή του τώρα στην Ferrari, έστω και με το σκεπτικό του «έλα βρε αδερφέ, να μάθει, να ψηθεί», θα μπορούσε πολύ απλά να τον … παραψήσει και εν τέλει να τον κάψει! Ο Alonso έχει κυριαρχήσει στον ψυχολογικό τομέα και με 2-3 επιβλητικές εμφανίσεις του Ισπανού ο νεαρός Perez θα την είχε άσχημα.

 

Δεν είναι κρυφό ότι η Ferrari τον παρακολουθεί πάρα πολύ στενά και σίγουρα ξέρουν εάν είναι έτοιμος. Αλλά να τον πάρουν τώρα και να του φορέσουν τα κόκκινα είναι δίκοπο μαχαίρι, πέρα από μια κίνηση απελπισίας. Μιλώντας με τις πηγές μου στην Sauber μου μετέφεραν ότι ο Perez δεν είναι ακόμα έτοιμος για το μεγάλο βήμα. Είναι σε φάση σημαντικής βελτίωσης στην δουλειά με τους μηχανικούς, μαθαίνει τις πίστες και μπορεί και αναλύει τα δεδομένα της τηλεμετρίας σε πολύ σημαντικό βαθμό. Διακόπτοντας αυτή την ροή μελέτης μπορεί να τον φέρει πολύ πίσω.

 

«Ας πάει κάποιος άλλος», θα ερχόταν να σχολιάσει κάποιος. Είναι σε φάση πειραματισμών η Ferrari; Σε μια ομάδα η οποία περνάει κάποια «κρίση» προσπαθείς να κρατήσεις σημεία αναφοράς και όχι να δημιουργείς νέα ερωτηματικά. Μετά από το ατύχημα του Massa στην Ουγγαρία η Ferrari έψαχνε αγωνιωδώς τον αντικαταστάτη του. Ο Schumacher δεν ήταν έτοιμος, ο Badoer που ήταν επι χρόνια οδηγός εξέλιξης της ομάδας είχε μια 17η θέση στην Ευρώπη και μια 14η στο Βέλγιο και ο Fisichella που τον αντικατέστησε από την Ιταλία και μετά είχε 14η στην Ιταλία, 18η στην Σιγκαπούρη, 16η στην Ιαπωνία, 10η στην Βραζιλία και 16η στο Άμπου Ντάμπι.

 

Αυτή τη στιγμή ο Massa θέλει να βρει ένα στήριγμα μήπως μπορέσει να γυρίσει την παρτίδα. Σε αυτό στάθηκε και ο Domenicali λέγοντας «πρέπει να στηρίξουμε τον Massa». Στην Κίνα πήρε και την οικογένεια μαζί του, πέρα από την «άλλη του οικογένεια» αναφερόμενος την Ferrari όπως ο ίδιος είπε. Ο πανικός δεν βοηθάει στην περίπτωση που βρίσκεται η Ferrari. Θα πρέπει να γίνει κάτι το εξωπραγματικό για να βρεθεί ο Massa εκτός ομάδας για το 2012. Θα είναι ο Massa στην ομάδα το 2013; Χμμμ Η λογική λέει ότι δεν θα είναι, αλλά μην εκπλαγείτε εάν τον δείτε να παραμένει για ένα ακόμα χρόνο στην ομάδα. Υπάρχουν πολλοί που θα ήθελαν κάποιοι έναν Βραζιλιάνο οδηγό στην Ferrari.

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...