Diesel: Δια πάσαν νόσον και πάσαν μαλακίαν

  • -
  • -

Άντε να βγάλεις από το μυαλό μιας ογδοντάχρονης ότι το πετρέλαιο με το οποίο άναβε τη λάμπα δεν έχει θεραπευτικές ιδιότητες. Εκτός από τις κοφτές βεντούζες, η γιαγιά μου ισχυρίζονταν και μάλιστα με τεκμηρίωση, ότι μια καλή εντριβή με πετρέλαιο είναι το απόλυτο γιατρικό για το κρυολόγημα.

Από την άλλη ψείρες και κόνιδες άλλαζαν κεφάλι στην επαφή και μόνο με τους ατμούς του diesel. Σε κάθε έξαρση της ψείρας στο χωριό, οι αυλές γέμιζαν από παιδάκια με μαντίλες στα μαλλιά για αποτελεσματικότερη δράση του πετρελαίου, ενώ οι οδηγίες ήταν σαφείς: Μακριά από τζάκια, σόμπες και κάθε χρήση ανοιχτής φλόγας.

Στο στρατό μάθαμε επίσης ότι το πετρέλαιο καταπολεμά τους κοριούς και γυαλίζει τα άρματα όπως η μπριγιαντίνη την κομοδινί χωρίστρα του προέδρου του Λάος. Δεν ξέρω τι θεωρείται πιο αποτελεσματικό στο κρυολόγημα, στη φθειροκτονία ή στο γυάλισμα: το πετρέλαιο θέρμανσης, κίνησης ή το ναυτικό; Μια πενταμελής επιτροπή από δύο τρεις νοματαίους θα μπορούσε να εισηγηθεί επί της δραστικότητας.

Ίσως τα ίδια θεμελιώδη προβλήματα να απασχόλησαν τον αρμόδιο Υπουργό ΥΠΕΚΑ ο οποίος δεν μπορούσε να αποφασίσει για το πιο απ’ όλα τα πετρέλαια είναι το πιο επικίνδυνο για τη δημοσία υγεία. Όταν λοιπόν κάποιος πολιτικός θέλει να βγάλει από πάνω του το θέμα, ή δεν θέλει να χαλάσει το οικολογικό του προφίλ, αναθέτει σε μια επιτροπή να εισηγηθεί επί του θέματος. Είναι το ίδιο σαν τις ΕΔΕ του Υπουργείου ΠΡΟΠΟ, όπου για τη διερεύνηση της αλήθειας σε τυχόν αστυνομική αυθαιρεσία δεν χρειάζεται να περιμένεις. Ξέρεις ότι ο άσος είναι κλειδωμένος στο ντέρμπι Ματατζής-Διαδηλωτής.

Τι έκανε λοιπόν ο πρώην τσάρος επί της πετρελαιοκίνησης; Ανέπεμψε σε επιτροπή να αποφασίσει για το αν η άρση της απογόρευσης θα είναι επιβλαβής για την υγεία των κατοίκων Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Δεν χρειάζεται να διαθέτεις επιστημονική κατάρτιση ή θητεία σε κρατικοδίαιτη ΜΚΟ για να αντιληφθείς ότι το πρόβλημα των ρύπων από την καύση diesel σε κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν αφορά την τεχνολογία τους, αλλά σχετίζεται βασικά με τη λαθρεμπορία πετρελαίου.

Θυμάμαι παλαιότερα σε μια ομιλία ενός καθηγητή πανεπιστημίου που ασχολούνταν με την έρευνα για τη ρύπανση της ατμόσφαιρας, ότι παρατηρούσαν έξαρση του φωτοχημικού νέφους στον κάμπο της Λάρισας όταν ξεφόρτωνε στο Βόλο σλέπι με ναυτικό πετρέλαιο. Ίσως αυτή να ήταν η πιο εμπεριστατωμένη έρευνα καθώς υπήρχε πλήρη εικόνα του ζητήματος, έστω κι αν η πληροφορία για το λαθρεμπόριο δεν είχε μετρήσιμα χαρακτηριστικά και βασίζονταν σε ενημέρωση από πρατηριούχους.

Αντί να ψάχνουμε λοιπόν στο Euro-πόσο θα πρέπει να φτάσουν οι προδιαγραφές των κινητήρων για να επιτραπεί η πετρελαιοκίνηση, μήπως θα έπρεπε να δούμε πιο σοβαρά το πρόβλημα της νοθείας; Θα είναι κρίμα να κάνει χαρακίρι ο Μπένι των Οικονομικών μαθαίνοντας ότι το λαθρεμπόριο του στερεί εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από τη σούμα των εσόδων.

Οι φειδωλοί θεωρούν ότι το 2014 που θα ισχύσει το Euro6 θα υπάρχουν ικανές προϋποθέσεις άρσης. Άλλοι Λουδοβίκοι εντός του ΥΠΕΚΑ κάνουν λόγο για πράσινο δακτύλιο, όπου θα απαγορεύεται η χρήση στο κέντρο των ΙΧ προ του 1990 τις εργάσιμες ημέρες. Λες και οι κάτοχοί τους έχουν καινούριο αυτοκίνητο αλλά δεν θα το χρησιμοποιούν μήπως γράψει χιλιόμετρα και πέσουν τα αμορτισέρ.

Ενώ το ένα Υπουργείο αναδιπλώνεται στο θέμα της πετρελαιοκίνησης, ένα άλλο, αυτό των Μεταφορών σκέφτεται να αμολήσει μερικές χιλιάδες νέα ταξί κυρίως στην Αθήνα. Ίσως τα νέα ταξί που θα κυκλοφορήσουν λόγω της απελευθέρωσης των αδειών να μην εκπέμπουν οξείδια του αζώτου, αλλά αγνής προέλευσης αρωματισμένο μεθάνιο.

Πιθανότατα το σχέδιο να προβλέπει τρίκυκλα ποδήλατα για ταξί, όπως τα tuk-tuk της Μπανγκόγκ, με μηδενικούς ρύπους. Το μύχιο σχέδιο της Κυβέρνησης Γ.Α.Π. τελικά είναι να γίνουμε Ταϊλάνδη, αντί για Ινδία, αφού έτσι θα εκπληρωθούν οι επιταγές της Τρόικας, θα αποκτήσουμε καλής ποιότητας (κατά Πάγκαλο) ταξί και δεν θα επιδεινωθεί άλλο η ποιότητα της ατμόσφαιρας. Τρία, σε ένα. Όπως το πετρέλαιο που χρησιμοποιούσε η μακαρίτισσα γιαγιά μου.