Από το Morris Bullnose Oxford στο ΜΙΝΙ

Τα καλύτερα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν στο εργοστάσιο της MINI στην Οξφόρδη από το 1913 μέχρι σήμερα

  • -
  • -

Στο εργοστάσιο της ΜΙΝΙ στην Οξφόρδη, που το Μάρτιο 2013 γιορτάζει τα 100 χρόνια παραγωγής αυτοκινήτων, έχουν κατασκευαστεί συνολικά περισσότερα από 11,65 εκατομμύρια οχήματα από το 1913 μέχρι σήμερα. Το πρώτο όχημα-προϊόν του εργοστασίου, ένα Bullnose Morris Oxford, πέρασε από τη γραμμή παραγωγής στις 28 Μαρτίου 1913 και ακολούθησαν μοντέλα διάσημων Βρετανικών μαρκών  και μιας Ιαπωνικής – ανάμεσα στις οποίες οι MG, Wolseley, Riley, Austin, Austin Healey, Mini, Vanden Plas, Princess, Triumph, Rover, Sterling και Honda, πέραν των ιδρυτικών Morris και MINI.

 

  Τα Αυτοκίνητα  

Πολλά διάσημα αυτοκίνητα έχουν κατασκευαστεί στο Εργοστάσιο της Οξφόρδης, αρκετά από τα οποία επαναστατικά. Από τα πλέον αξιόλογα ήταν:

 

 ‘Bullnose’ Morris Oxford 1913-26 

Το πρώτο μοντέλο William Morris, το οποίο αν και ονομαζόταν Morris Oxford ήταν γνωστό σαν Bullnose λόγω του χαρακτηριστικού, στρογγυλού ψυγείου με μπρούτζινο πλαίσιο. Χάρη σε μία επιθετική πολιτική εκπτώσεων, η Morris ήταν πρώτη σε πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο μέχρι το 1924.

 

 Morris Minor 1928-32 
Morris Minor 1928-32

Ένα μικρό, προσιτό αυτοκίνητο του οποίου την τιμή η Morris μείωσε τελικά στις £100, αυξάνοντας σημαντικά τη δημοτικότητά του. Μαζί με το Austin Seven γνωστό σαν Baby Austin, προώθησαν την αυτοκίνηση στο ευρύ κοινό στη Βρετανία.

 

 Morris Eight 1935-48 
Morris Eight 1935-48

Πολύ επιτυχημένο σε πωλήσεις, προπολεμικά και μεταπολεμικά, αυτό το Morris σε σχήμα βαρελιού, κυκλοφόρησε σε πολλές εκδόσεις και ήταν συνηθισμένο θέαμα στους δρόμους τη δεκαετία του '60.

 

 Morris Minor 1948-71 
Morris Minor 1948-71

Σημαντικά εξελιγμένο ως προς την οδική συμπεριφορά, τα συστήματα διεύθυνσης και πέδησης και την ευρυχωρία, το Minor που σχεδίασε ο Alec Issigonis έγινε τεράστια επιτυχία. Το Minor ήταν το πρώτο Βρετανικό αυτοκίνητο που πούλησε πάνω από ένα εκατομμύριο οχήματα, ορόσημο το οποίο γιόρτασε με μία παρτίδα Minor Million περιορισμένης παραγωγής, βαμμένων σε αμφιλεγόμενη λιλά απόχρωση. Κυκλοφόρησε σε sedan, station Traveller με το μισό αμάξωμα καλυμμένο με ξύλο, cabrio, van και pick-up.

 

 Morris Oxford III 1956-58 
Morris Oxford III 1956-58

To Oxford της δεκαετίας του '50 ήταν ένα οικογενειακό αυτοκίνητο και βασικό μοντέλο της Morris, φέροντας το βαρύ όνομα του πρώτου μοντέλου της εταιρίας. Δεν είχε ιδιαίτερα προσόντα, εκτός του ότι αποτέλεσε τη βάση για το δημοφιλές Hindustan Ambassador στην Ινδία. Η Morris έστειλε όλα τα εργαλεία παραγωγής του Oxford III το 1957, ενώ το Ambassador – ή Amby, όπως λέγεται χαϊδευτικά – παραμένει μέχρι σήμερα σε μικρή κλίμακα παραγωγής.

 

 BMC Mini 1959-69 
BMC Mini 1959-69

Το επαναστατικό Mini ήταν μία ακόμα δημιουργία του Alec Issigonis, με τον εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα, την εμπρόσθια κίνηση και την αποτελεσματική διάταξη χώρων να επαναπροσδιορίζουν τη σχεδιαστική φιλοσοφία ενός μικρού αυτοκινήτου. Η αίσθηση go-kart σύντομα έγινε πηγή έμπνευσης για τα πιο σπορ Cooper που κατατρόπωσαν τους γίγαντες της εποχής με τις θρυλικές επιδόσεις τους στους αγώνες. Αταξικό, μοντέρνο, αξιαγάπητο και ευρέως εξαγώγιμο προϊόν, λανσάρισε μία νέα έννοια στην αγγλική γλώσσα και έγινε το πιο διάσημο αυτοκίνητο στη Βρετανία και με τη μεγαλύτερη παραγωγή. Το Εργοστάσιο της Οξφόρδης το κατασκεύαζε επί 10 χρόνια από το 1959, ενώ το δεύτερο εργοστάσιο Longbridge στο Birmingham ήταν κύριος προμηθευτής του οχήματος στη Βρετανία μέχρι τον παροπλισμό του το 2000.

 

 BMC 1100/1300 1962-74 
BMC 1100/1300 1962-74

Το δεύτερο προσθιοκίνητο μοντέλο του Issigonis, ένα μεγαλύτερο Mini με τη σχεδιαστική υπογραφή του Pininfarina και με υδροπνευματική ανάρτηση Hydrolastic. Το πιο προηγμένο μικρό οικογενειακό αυτοκίνητο της εποχής, πέτυχε καλύτερες πωλήσεις από το Mini και παρέμεινε best-seller στη Βρετανία επί 10 χρόνια. Λανσαρίστηκε σαν Morris αλλά πουλήθηκε και σαν Austin, MG, Riley, Vanden Plas και Wolseley, ενώ κυκλοφόρησε σε τρίθυρο, τετράθυρο και station wagon έκδοση.

 

 Morris Marina 1971-80 
Morris Marina 1971-80

Το Marina, ισχυρός αντίπαλος του Ford Cortina, παρέμεινε επί πολλά χρόνια στην πρώτη πεντάδα των best-seller παρά τα απλά μηχανικά του μέρη, ενώ υπήρξε στυλοβάτης του εργοστασίου στη δεκαετία του 1970. Σπάνιο για το χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, να προσφέρει έκδοση coupe φθηνότερη από το sedan, αντικαταστάθηκε από το ελαφρώς ανασχεδιασμένο Ital το 1980, που έμελλε να είναι το τελευταίο Morris. Όπως το Minor που αντικατέστησε, το Marina ξεπέρασε σε πωλήσεις το ένα εκατομμύριο.

 

 Triumph Acclaim 1981-84 
Triumph Acclaim 1981-84

Ουσιαστικά ένα Honda Civic με άλλο λογότυπο, το Acclaim ήρθε να γεφυρώσει ένα κενό στη γκάμα – στο πλαίσιο μιας ασυνήθιστης συμφωνίας που υπογράφηκε μεταξύ BL Cars και Honda το 1979. Στόχος ήταν, η BL να προσφέρει ένα νέο μοντέλο ανάμεσα στο Austin mini Metro (1980) και το Austin Maestro (1983), ενώ οι γραμμές παραγωγής του Acclaim (σχεδίασης Honda) ήταν η αφορμή για την εγκατάσταση των πρώτων ρομπότ στο εργοστάσιο της Οξφόρδης. Το Acclaim ήταν επίσης σημαντικό ως το πρώτο Ιαπωνικό αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο και το τελευταίο Triumph. Η συνεργασία BL-Honda τελικά οδήγησε στην ανέγερση του Βρετανικού εργοστασίου της Ιαπωνικής εταιρίας στο Swindon.

 

 Rover 800 1986-9/ Honda Legend 1986-8 
Rover 800 1986-9

Δύο πολυτελή αυτοκίνητα - απόγονοι της τεχνολογικής συνεργασίας μεταξύ Rover και Honda που μοιράζονταν ίδιο πλαίσιο, αναρτήσεις και κάποια συστήματα κίνησης, έχοντας όμως διαφορετικό αμάξωμα και εσωτερικό. Το Εργοστάσιο της Οξφόρδης κατασκεύασε το Rover 800 (πάνω) για κάποιο διάστημα, αλλά και το ‘αδερφάκι’ του, Honda Legend (κάτω).
Honda Legend 1986-8
Το 800 αποτελούσε τμήμα μιας μεγάλης πρωτοβουλίας εξαγωγών στις ΗΠΑ στα μέσα της δεκαετίας του '80, με το όνομα Sterling. Αυτή η ουσιαστική συνεργασία σηματοδότησε το ξεκίνημα μιας εποικοδομητικής περιόδου κατά τη διάρκεια της οποίας λανσαρίστηκαν στο εργοστάσιο οι Ιαπωνικές τεχνικές παραγωγής just-in-time και συνεχούς βελτίωσης, που οδήγησαν σε αισθητικά αναβαθμισμένη ποιότητα κατασκευής.

 

 Rover 75 1999-2000 
Rover 75 1999-2000

Το κομψό 75, το πρώτο και μοναδικό Rover που εξελίχθηκε πλήρως υπό την ιδιοκτησία της BMW, βελτιώθηκε σε ποιότητα και οδική συμπεριφορά. Η παραγωγή μεταφέρθηκε στο Longbridge/ Birmingham αφού η BMW πούλησε τη Rover το 2000 και τελείωσε πρόωρα το 2005, αν και εκδόσεις του μοντέλου συνέχισαν να παράγονται στην Κίνα με τα λογότυπα Roewes και MG.

 

 MINI 2001-06 
MINI 2001-06

Το νέο MINI επανέφερε στο προσκήνιο το Mini, αυτή τη φορά σαν ένα μεγαλύτερο, πιο προηγμένο premium supermini, ένα εξελιγμένο μοντέλο που έθεσε τις βάσεις για μία νέα κατηγορία στην αγορά. Έλαβε εξαιρετικές κριτικές για το στυλ που τιμά τον προκάτοχό του, αλλά και την οδική συμπεριφορά και την ευρηματική εσωτερική σχεδίαση. Το MINI λανσάρισε επίσης την έννοια της εξατομίκευσης σε κλίμακα πρωτοφανή για μικρό αυτοκίνητο, εγκαινιάζοντας μία πολύ δημοφιλή τάση της εποχής. Ξεπέρασε τους στόχους πωλήσεων από την αρχή – αντίθετα με το κλασικό Mini – ενώ το 2002 προστέθηκε το Cabrio.

 

 MINI 2006 > 
MINI 2006>

Η νέα γενιά MINI hatch βελτίωσε τη φιλοσοφία του μοντέλου του 2001, διαθέτοντας περισσότερους χώρους, πιο σοφιστικέ πνεύμα, κινητήρες τελευταίας τεχνολογίας – που πλέον κατασκευάζονται κυρίως στο Ηνωμένο Βασίλειο – πλουσιότερο εξοπλισμό και περισσότερες επιλογές. Η οικογένεια μεγάλωσε σημαντικά με τον ερχομό των Clubman station wagon το 2007, Coupé και Roadster το 2012 και Clubvan την ίδια χρονιά. Η ανανεωμένη έκδοση του δημοφιλούς Cabrio λανσαρίστηκε το 2007.