Fight Back Story: Porsche - Ένα... "τζιπ" έφερε την άνοιξη

Από τα πρόθυρα της χρεοκοπίας στην κερδοφορία, με ένα SUV που έσωσε την Porsche

  • -
  • -
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Μπορεί ένα μοντέλο, το οποίο μάλιστα δεν προέρχεται από τον πυρήνα της γκάμας μιας μάρκας να αλλάξει τη ροή του ποταμού και να σώσει την παρτίδα.

Θεωρητικά δύσκολο, έως και αδύνατον, αλλά υπάρχουν παραδείγματα που αποδεικνύουν ότι είναι εφικτό, με τρανό αυτό της Cayenne, που έδωσε νέα πνοή στην Porsche χωρίς μάλιστα να δημιουργήσει φαινόμενα κανιβαλισμού στη γκάμα της.

Η ιστορία αυτή όμως ξενικά αρκετά χρόνια πίσω, πάνω από δυο δεκαετίες, όταν όλα έμοιαζαν να αλλάζουν. Η Porsche ως κατασκευάστρια εταιρεία αποκλειστικά αυτοκίνητων υψηλών επιδόσεων, έμοιαζε στο πέρασμα του χρόνου… αλεξίσφαιρη σε κάθε είδους επίθεση στην αγορά αυτοκινήτου.

Δεν την επηρέαζαν οι άνεμοι που προσπαθούσαν να ταράξουν τα ήρεμα νερά της αγοράς, ούτε καν οι τυφώνες που κατά καιρούς την χτυπούν.

Εστιασμένη στην κατασκευή supercar, με την εμβληματική 911 να είναι η κορωνίδα της γκάμας της και τα μοντέλα που παρουσιάστηκαν πριν το 2000 να αποτελούν κατά κάποιο τρόπο τους δορυφόρους και όχι την κινητήριο δύναμη, απευθύνεται σε ένα κοινό με μεγάλο πορτοφόλι που διαχρονικά δείχνει να μην επηρεάζεται με τη σειρά του από τις διακυμάνσεις της οικονομίας.

Έτσι, η 911 που έρχεται, σε κάθε γενιά της βελτιωμένη, αποτελεί το φετίχ των φανατικών της φίρμας, αλλά και των εραστών της αυτοκίνησης. Πριν ακόμα κυκλοφορήσει στην αγορά η νέα 911, η Porsche λαμβάνει παραγγελίες με την εμπορική επιτυχία της να είναι πάντα δεδομένη.

Ωστόσο, στην αυγή του νέου αιώνα, η Porsche βρίσκονταν σε μια από τις χειρότερες στιγμές της ιστορίας της και στα πρόθυρα της πτώχευσης. Η μονοδιάστατη γκάμα της, με την εμβληματική μεν, αλλά αρκετά μόνη 911, να καλείται να σηκώσει το βάρος για την επιβίωση της Porsche, το οποίο όμως ήταν αρκετά μεγάλο ακόμα και για τους φαρδύς στιβαρούς ώμους της.

Ασήκωτο έμοιαζε εκείνη την εποχή που άνθιζαν τα SUV και οι ανταγωνιστές δημιουργούσαν το ένα μετά το άλλο μοντέλο σε αυτή την κατηγορία. Βλέπετε, η διεύρυνση της γκάμας των εταιρειών άφησε την Porsche να τους κυνηγάει με ένα και μόνο ουσιαστικά μοντέλο και αυτό από άλλη, εντελώς ειδική κατηγορία.

Το κενό φάνηκε και έπρεπε να καλυφθεί με κάποιο τρόπο. Ένα ακόμα διθέσιο δίπλα στην 911 “λέγε με Boxster” που έρχονταν από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, δεν ήταν αρκετό για να δώσει αυτό που έλειπε. Θα έπρεπε να είναι περισσότερο ριζοσπαστική η λύση. Να δημιουργήσει και μόνο ως ιδέα… ρεύμα.

Για παράδειγμα ένα μεγάλο σπορ SUV. Το σπορ εκ των ων ουκ άνευ, αλλά γιατί όμως SUV και όχι ένα μοντέλο στα πρότυπα της πετυχημένης 911, λίγο πιο μεγάλο, τετράθυρο; Τα νήματα κινούσε η αγορά, που ήταν και το μέγα ζητούμενο, με αυτή της Αμερικής να έχει εκφράσει με τις επιλογές της την τρέλα της για τα SUV. Ως η μεγαλύτερη αγορά της Porsche, λογικό ήταν να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις της γερμανικής εταιρείας, κάτι που έκανε.

Η παρουσίαση ενός SUV ως ιδέα δημιούργησε αντιδράσεις στο πιστό κοινό της φίρμας, αλλά και δυσμενή σχόλια από τον ειδικό Τύπο. Ένα SUV στη γκάμα της Porsche με τα σπορ γονίδια, θα έκανε τα κόκκαλα του Ferdinand Porsche να τρίζουν… ακούγονταν από τον Τύπο.

Ωστόσο, υπήρχε μια λογική εξήγηση σε αυτό το πλάνο. Οι κάτοχοι της 911 την είχαν, λόγω φιλοσοφίας, ως δεύτερο ή ακόμα και τρίτο αυτοκίνητο, εξυπηρετώντας τις ανάγκες μετακίνησης της οικογένειας ή της παρέας με άλλα μεγαλύτερα και πιο πρακτικά αυτοκίνητα.

Όπως την Mercedes-Benz M-Class που είχε παρουσιαστεί το 1998 ή την BMW X5 που ήρθε λίγο αργότερα, το 2000. Άρα, υπήρχε διαρροή από το φανατικό και όχι μόνο κοινό της, που συμπλήρωναν τα κενά τους καταφεύγοντας σε άλλες ανταγωνίστριες εταιρείες. Προφανώς η Porsche γνώριζε πολύ καλά τι έκανε όταν ανακοίνωσε την παρουσίαση ενός μεγάλου SUV, της Cayenne.

Η συνεργασία με τον Όμιλο Volkswagen βοήθησε σημαντικά, αφού πατώντας πάνω στην πλατφόρμα του Touareg, μείωσε σημαντικά το κόστος εξέλιξης της Cayenne.

Αυτό όμως που έμοιαζε θετικό σε πρώτη φάση, ήταν και το δεύτερο μεγάλο στοίχημα της Porsche. Έπρεπε να δώσει νέα υπόσταση στο SUV της και να κόψει κάθε δεσμό με το Touareg της Volkswagen. Να μην παρουσιάζεται ως ένα αναβαθμισμένο Touareg.

Η Porsche λοιπόν το πήρε πολύ σοβαρά το θέμα, αναθέτοντας στους μηχανικούς της να δημιουργήσουν κάτι ξεχωριστό. Δούλεψαν πάνω στα μηχανικά μέρη, σχεδιάζοντας με γνώμονα τον σπορ χαρακτήρα, αλλά και την αψεγάδιαστη ποιότητα για να σταθούν με αξιώσεις στην premium κατηγορία και έφτιαξαν ένα SUV που έκανε τη διαφορά.

Το 2003 η οδηγική παρουσίαση της Caynenne ήρθε να σβήσει κάθε αμφιβολία που υπήρχε αρχικά, με τον Τύπο να απονέμει τα εύσημα στους Γερμανούς και το κοινό να τους επιβραβεύει με την προτίμησή της έναντι του ανταγωνισμού.

Η επένδυση της Porsche σε αυτό το μοντέλο ήταν μεγάλη, αλλά το κέρδος που έφερε ήταν σημαντικά μεγαλύτερο, αλλάζοντας την ιστορία της μάρκας και σώζοντας αυτήν αλλά και την 911.

Από τότε, η Cayenne έχει εξελιχθεί ως το απόλυτο σπορ SUV. Σήμερα, πιο ολοκληρωμένη από ποτέ, έχει περάσει στην τρίτη γενιά της, με πλούσια γκάμα εκδόσεων που περιλαμβάνουν υβριδικές, κουπέ, αλλά και σκληροπυρηνικές GTS που προσφέρουν γνήσια, -Porsche- οδηγική απόλαυση, αποδεικνύοντας ότι η επιστροφή είναι δυνατή, αλλά απαιτεί δύναμη αποφασιστικότητα και όπως αποδείχθηκε, ριζοσπαστικές σκέψεις.