90’s Heroes: Fiat Punto GT vs Honda Civic VTi – Κοινός παρονομαστής το γκάζι!

Μπορεί να χαρακτηρίζονταν από διαφορετική φιλοσοφία και επιλογή τεχνικών λύσεων, αλλά τα Punto GT και Civic VTi διέθεταν ένα κοινό στοιχείο. Τις καταιγιστικές επιδόσεις

  • -
  • -

Ταξίδι στο χρόνο! Πίσω στα 90’s, την εποχή που τα καυτά χάτσμπακ βίωναν τη δική τους χρυσή εποχή. Στην δημοφιλή κατηγορία, υπήρχαν διαφορετικές σχολές, με κάθε μία να έχει τη δική της φιλοσοφία. Σε κάθε περίπτωση, κοινός παρονομαστής ήταν το χαμηλό βάρος και το σύστημα μετάδοσης, που ήθελε την ισχύ του κινητήρα να μεταφέρεται στο δρόμο από τους εμπρός τροχούς.
Δύο κατασκευές που ξεχώρισαν στις αρχές και στα μέσα της δεκαετίας του ’90 ήταν το Fiat Punto GT και το Honda Civic VTi. Εκπρόσωποι της ιταλικής και της ιαπωνικής σχολής αντίστοιχα, διέφεραν σημαντικά μεταξύ τους. Το Punto διέθετε υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα, ενώ το Civic ατμοσφαιρικό προσφέροντας όμως μεγαλύτερη τιμή ισχύος χάρη στο θρυλικό VTEC. Εκτός αυτού, το ιαπωνικό χάτσμπακ ήταν σημαντικά ακριβότερο από το ιταλικό σούπερ μίνι.
Όμως, αμφότερα είχαν ένα κοινό χαρακτηριστικό. Διέθεταν καταιγιστικές επιδόσεις, όντας ότι ταχύτερο στην κατηγορία σε απόλυτη ευθεία. Αγαπήθηκαν όσο λίγα στη χώρα μας, με το καθένα να έχει το δικό του χαρακτήρα και εν τέλει τη δική του φιλοσοφία.

Fiat Punto GT

Με το Uno Turbo να έχει δημιουργήσει το δικό του κοινό, το λανσάρισμα της έκδοσης GT πραγματοποιήθηκε σχεδόν παράλληλα με την παρουσίαση του Punto. Επιμένοντας στην επιλογή και χρήση του τούρμπο, το ιταλικό hot hatch διέθετε στην πρώτη του εκδοχή 136 ίππους και 208 Nm ροπής. Τιμές άκρως εντυπωσιακές για την εποχή, με το Punto GT να σπάει το «ψυχολογικό» φράγμα των 8 sec (7,9) στο 0-100!
Όπως όλοι οι υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες της εποχής χαρακτηριζόταν από έντονη υστέρηση του τούρμπο στις χαμηλές στροφές. Όταν όμως η βελόνα του στροφομέτρου ξεπερνούσε τις 3.000 rpm, αυτό που ακολουθούσε ήταν με μία λέξη: Εκτόξευση!
Το Punto GT είχε εκρηκτικό χαρακτήρα, αλλά ο τρόπος λειτουργίας του κινητήρα το καθιστούσε αρκετά δύσκολο στην οδήγηση. Το ιταλικό hot hatch απαιτούσε σωστή διαχείριση με το πεντάλ της βενζίνης. Έπρεπε να διατηρείς μία ισορροπία, έτσι ώστε να αποφύγεις την υποστροφή με την είσοδο του τούρμπο.
Δεν ήταν ότι πιο εύκολο, ειδικά με τη ρύθμιση της ανάρτησης που ήταν αρκετά μαλακή, με αποτέλεσμα της αυξημένες κλίσεις, αλλά σίγουρα όσοι βρήκαν τη χρυσή τομή απόλαυσαν τις αρετές του σκληροπυρηνικού Punto.

Honda Civic VTi

Οι πολύστροφοι κινητήρες είναι κύριο χαρακτηριστικό της ιαπωνικής σχολής. Η Honda έχοντας δανειστεί από το τμήμα κατασκευής μοτοσικλετών το σύστημα VTEC σχεδίασε ένα σχεδόν… αγωνιστικό κινητήρα για το Civic. Το πρώτο με τον χαρακτηρισμό VTEC απέδιδε 150 ίππους (το γνωρίσαμε κυρίως στη 2η γενιά του CRX), για να φτάσουμε αργότερα στο θρυλικό VTi των 160 PS.
Η γοητεία του συγκεκριμένου ατμοσφαιρικού συνόλου εντοπιζόταν στον τρόπο λειτουργίας του. Περισσότερο θύμιζε μοτοσικλέτα! Είναι χαρακτηριστικό ότι η ισχύς των 160 ίππων εμφανιζόταν στις 7.600 rpm, ενώ η ροπή των 155 Nm στις 7.000 rpm, με το σύνολο των 1.600 cc να διακρίνεται και από ένα χαρακτηριστικό ουρλιαχτό.
Οι επιδόσεις του ήταν καταιγιστικές και σχεδόν ίδιες με αυτές του Punto GΤ, αλλά όπως και το ιταλικό hot hatch απαιτούσε γνώση για να κινηθείς γρήγορα πίσω από το τιμόνι του. Έπρεπε να το σεβαστείς και να βρεις την ισορροπία ανάμεσα σε τιμόνι, πλαίσιο, ανάρτηση και κινητήρα, αφού η υποστροφή καραδοκούσε, ενώ εύκολα μπορούσε να μετατραπεί σε υπερστροφή.
Το Civic VTi ήταν περισσότερο ένα GT. Αν ήθελες να το απολαύσεις ως hot hatch ήταν επιβεβλημένη η βελτίωση στην ανάρτηση. Δύσκολο, αλλά συνάμα απολαυστικό αυτοκίνητο, αφού ελάχιστα μοντέλα της εποχής είχαν αντίστοιχες επιδόσεις, ενώ ακόμα λιγότερα είχαν κόφτη στις 8.500 rpm…

Ποιο από τα δύο είναι το αγαπημένο σας;