Συνέντευξη: Θάνος Πιρπιρής - Dominator Project

Συμμετοχή του ΤΕΙ Πειραιά στο Shell Eco Marathon

  • -
  • -
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Σε λίγες ημέρες ξεκινά ο αγώνας οικονομίας Shell Eco Marathon ο οποίος διοργανώνεται με μεγάλη επιτυχία από το 2003. Σκοπός του μαραθωνίου είναι η διάνυση της μεγαλύτερης απόστασης, καταναλίσκοντας τη μικρότερη δυνατή ποσότητα καυσίμου. Πέραν της απόδοσης και του συναγωνισμού, ο Μαραθώνιος Οικονομίας της Shell είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ενσωματώνει τις αξίες της Αειφόρου Ανάπτυξης, της διαχείρισης ενέργειας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Στη φετινή διοργάνωση θα συμμετάσχουν τέσσερις ομάδες από την Ελλάδα και το gocar έχει τη χαρά να είναι χορηγός επικοινωνίας του Dominator Project, του πρωτοτύπου που έχει την υποστήριξη του ΤΕΙ Πειραιά.

Λίγο πριν την αναχώρηση της ομάδας για το Ρότερνταμ της Ολλανδίας όπου θα πραγματοποιηθεί  από 17 έως 19 Μαΐου η φετινή διοργάνωση, μιλήσαμε με το Θάνο Πιρπιρή, τον άνθρωπο «ορχήστρα» που είναι υπεύθυνος σχεδόν για τα πάντα στο Dominator Project.

Πώς ξεκίνησε η ιδέα για την κατασκευή ενός ηλεκτρικού μονοθέσιου και η συμμετοχή στο Shell Eco Marathon;

Πέρσι το Φεβρουάριο συζητώντας σε μια παρέα φίλων ο Αλέξανδρος Οικονομίδης μου έδειξε σε ένα laptop την ιστοσελίδα του Shell Eco Marathon και με ρώτησε αν θα μπορούσαμε κι εμείς να συμμετάσχουμε. Φεύγοντας το ίδιο βράδυ ξενυχτήσαμε μελετώντας το και την επόμενη ημέρα συμφωνήσαμε να ασχοληθούμε, αναζητώντας τις λεπτομέρειες του όλου project. Θέλαμε να κατασκευάσουμε ένα ηλεκτροκίνητο το οποίο όχι μόνο θα ήταν οικονομικό από πλευράς ενεργειακών αναγκών, αλλά παράλληλα θα διατηρούσε το χαρακτήρα ενός σπορ οχήματος. Στόχος μας ήταν να δημιουργήσουμε ένα μονοθέσιο με χαμηλό βάρος και καλή αεροδυναμική, ενώ επίσης θέλαμε να μην είναι απλά ένα ακόμη αδιάφορο σχεδιαστικά πρωτότυπο. Από την πρώτη στιγμή μπορώ να πω ότι έγινε προσωπικό στοίχημα και συνάμα πρόκληση αφού ανέκαθεν είχα στο μυαλό μου κάτι ανάλογο.

Ποιες ήταν οι δυσκολίες τεχνικές ή οικονομικές που αντιμετωπίσατε και πώς τις λύσατε;

Η βασικότερη δυσκολία αφορούσε την εξεύρεση οικονομικών πόρων και οι χορηγίες ήρθαν με το σταγονόμετρο, κάτι απόλυτα αναμενόμενο την περίοδο αυτή. Παρόλα αυτά, η οικονομική δυσχέρεια λειτούργησε θετικά για εμάς αφού καταφέραμε να το υλοποιήσουμε με ιδιαίτερα χαμηλό προϋπολογισμό και κατά τη γνώμη μου το συνολικό αποτέλεσμα έχει υψηλή αξία σε σχέση με το κόστος του. Αυτό που πρέπει να σημειωθεί είναι πως δεν έγιναν παραχωρήσεις στην ποιότητα των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν, έγινε όμως μεγάλος αγώνας να προμηθευτούμε τα κατάλληλα εξαρτήματα στις χαμηλότερες δυνατόν τιμές αγοράς. Αυτό μας ώθησε στην αναζήτηση εξαρτημάτων είτε στην παγκόσμια αγορά, είτε να κατασκευάσουμε εξ' ολοκλήρου ορισμένα εξαρτήματα, όμως η συγκεκριμένη διαδικασία ήταν μόνιμος πονοκέφαλος αφού δεν μπορούσαμε να ελέγξουμε πλήρως τους χρόνους παράδοσης και πολλές φορές η εκτιμώμενη αναμονή για κάποιο εξάρτημα ξεπερνούσε το περιθώριο που είχαμε.


Δώστε μας μια περιγραφή του ηλεκτρικού σας οχήματος και γιατί επιλέξατε τις συγκεκριμένες επιλογές όπως για παράδειγμα τον τύπο της μπαταρίας, το είδος του κινητήρα, το κέλυφος κλπ.

Το όχημα ουσιαστικά είναι μια σωληνωτή κατασκευή από κράμα αλουμινίου και οι εξωτερικές επιφάνειες είναι από lexan και ανακυκλώσιμο pvc. Η αεροδυναμική μορφή του κελύφους σχεδιάστηκε σε 3D Cad Sim Programm, όπως κι όλο το σασί, και η κατασκευή ουσιαστικά έγινε στο χέρι. Το βάρος της κατασκευής κρατήθηκε σε πολύ χαμηλά επίπεδα και μαζί με τον οδηγό δεν ξεπερνά τα 100 κιλά. Ο ηλεκτροκινητήρας που χρησιμοποιήσαμε προέρχεται από μοντελισμό και λειτουργεί σε τάση 12V. Από πλευράς μεγέθους δεν ξεπερνά τα  5cm σε διάμετρο και 7cm σε μήκος και έχει όριο στροφών τις 13.000rpm. Στον τομέα των μπαταριών έχουν επιλεγεί οι κορυφαίες LifePo4 οι οποίες έχουν οκταπλάσια απόδοση από τις συμβατικές και ήρθαν ειδικά για το όχημα από την Αμερική.

Το project εκπροσωπεί το ΤΕΙ Πειραιά. Είχατε βοήθεια από το Ίδρυμα, κι αν ναι, τι αφορούσε;

Η ομάδα «quattro eco mechanics» συγκροτήθηκε από απόφοιτους του ΤΕΙ Πειραιά, υπό την εποπτεία και συμβουλευτική καθοδήγηση του Κωνσταντίνου Στεργίου - αναπληρωτή Καθηγητή του Τμήματος Μηχανολογίας. Η συμβολή του Ιδρύματος ήταν σημαντική σε όλη την πορεία του εγχειρήματος με κάθε δυνατό τρόπο.


Κατασκευαστικά ποιοι άνθρωποι εμπλακήκανε και ποιο ήταν το χρονοδιάγραμμα της υλοποίησής του έργου;

Το κατασκευαστικό μέρος του έργου υλοποιήθηκε σε λιγότερο από 45 ημέρες. Υπήρχε μεγάλη αγωνία να μεταφερθούν σωστά όλα αυτά που είχαμε σχεδιάσει και μελετήσει στον υπολογιστή. Η διαδικασία αυτή καθ΄αυτή ήταν ιδιαίτερα σημαντική καθώς αποκομίσαμε μεγάλη εμπειρία έχοντας συνεχώς να αντιμετωπίσουμε πρακτικά προβλήματα. Στους τομείς εκείνους που απαιτούνταν εξειδικευμένα εργαλεία τα οποία δεν είχαμε στη διάθεσή μας, απευθυνθήκαμε σε καταξιωμένους επαγγελματίες οι οποίοι μοιράστηκαν μαζί μας τις εμπειρικές τους γνώσεις προσθέτοντας έτσι σημαντικά στην ολοκλήρωση του οχήματος.

Στην πορεία κατασκευής του εντοπίσατε πράγματα που κρίνατε ότι θα πρέπει να αλλάξουν ή να τα είχατε μελετήσεις αλλιώς;

Κάθε κατασκευή κατά τη διάρκεια της υλοποίησης της εμφανίζει τα τρωτά της σημεία που δεν φαίνονται σε κανένα σχέδιο. Αυτός είναι κανόνας, όσο τέλεια και να είναι τα σχέδια σου, ως εκ τούτου έχουμε εντοπίσει σημεία που θα θέλαμε να βελτιώσουμε στην επόμενη συμμετοχή μας. Για παράδειγμα έχουμε ήδη αποφασίσει να προχωρήσουμε σε ανασχεδιασμό του συστήματος διεύθυνσης ώστε να προστεθούν επί μέρους ρυθμίσεις γεωμετρίας για τον εμπρός άξονα. Κατά τον αρχικό σχεδιασμό θεωρήσαμε ότι είναι  περιττό να υπάρχουν, αλλά στην πράξη διαπιστώσαμε ότι όσο περισσότερες ρυθμίσεις μπορείς να κάνεις σε ένα όχημα, τόσο μεγαλύτερο είναι τα κέρδη στην απόδοση του. Κάτι που ακόμη διαπιστώσαμε κατά τη διάρκεια της κατασκευής είναι πως αρκετά σημεία επιδέχονται περεταίρω ελαφρύνσεις. Αυτό σκοπεύουμε να το δούμε με πολύ προσοχή του χρόνου.

Σχετικά με το Shell Eco Marathon τι θα έχετε να αντιμετωπίσετε; Υπάρχει ο φόβος ότι οι πολυπληθείς ομάδες με οικονομική επιφάνεια θα έχουν το πάνω χέρι;

Οι δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει μια ομάδα καλά οργανωμένη είναι σχεδόν ίδιες, είτε αποτελείται από είκοσι άτομα είτε από δύο.  Η ουσία είναι στις λέξεις «καλά οργανωμένη» και η οργάνωση έρχεται με την εμπειρία.  Πρώτα πρέπει λοιπόν να πάρουμε το «βάπτισμα του πυρός» και μετά να μιλήσουμε για ολιγομελή ή πολυπληθή ομάδα. Το σίγουρο είναι πως η οικονομική άνεση πάντα διαμορφώνει αποτελέσματα όμως δεν είναι πανάκεια. Εμείς έχουμε μία low budget κατασκευή και θέλουμε όταν πάρουμε τα αποτελέσματα στα χέρια μας να δούμε τη σχέση κόστους κατασκευής/οικονομίας καυσίμου, πρόκειται για ένα πηλίκο που θα δείξει πολλά. Άλλωστε όταν ο προϋπολογισμός του περσινού νικητή ήταν 150.000 ευρώ νομίζω ότι είναι περιττό να συζητάμε για το πόσο μακριά μπορεί να φτάσει μια ελληνική ομάδα φοιτητών ξοδεύοντας δεκάδες φορές λιγότερα.


Από τη στιγμή που ολοκληρώθηκε πώς κάνατε δοκιμές για να δείτε την απόδοσή του οχήματος;

Το όχημα δοκιμάστηκε για αρκετές ώρες στο εργαστήριο όπου και ελέγχθηκαν όλα τα επιμέρους εξαρτήματα για ανοχές, μικρορυθμίσεις και απόδοση. Στην πορεία και σε ελεγχόμενο χώρο έγιναν δοκιμές σε πραγματική κλίμακα με πλήρη φορτίο και προσομοίωση της διαδρομής του αγώνα. Μπορεί να μην είχαμε στη διάθεσή μας πολύ χρόνο για αρκετές δοκιμές όπως θα θέλαμε όμως τα δείγματα ήταν πέρα από ικανοποιητικά.


Βλέποντας τώρα το Dominator Project ολοκληρωμένο ποιός τομέας κρίνετε ότι υστερεί και θα τον βελτιώσετε για την επόμενη συμμετοχή;

Στην επόμενη συμμετοχή μας βλέπουμε με πολύ θετική σκέψη την κατασκευή όλο και περισσότερων τμημάτων του οχήματος που για το πρώτο χρησιμοποιήσαμε έτοιμες λύσεις του εμπορίου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μπορούμε για την επόμενή μας συμμετοχή να κατασκευάσουμε εξολοκλήρου ένα νέο κινητήρα μαζί με τα ηλεκτρολογικά του κυκλώματα ελέγχου. Σε πρώτη φάση όμως αρκούμαστε στο να ολοκληρώσουμε πλαίσιο - μετάδοση - πέδηση - διεύθυνση , δηλαδή όλα αυτά τα σημεία που αφορούν την ασφάλεια και την οδική συμπεριφορά του οχήματος και κατόπιν να ασχοληθούμε με τα υπόλοιπα.


Πείτε μας δύο λόγια για τη συμμετοχή στον αγώνα που θα γίνει τις προσεχείς ημέρες.

Το Dominator Project θα συμμετάσχει στα prototype - battery efficiency, μια κατηγορία οχημάτων που παίρνουν κίνηση από ηλεκτροκινητήρα και χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια αποκλειστικά από μπαταρίες. Ο οδηγός της ομάδας, Ευάγγελος Γαβαλάς, επίσης απόφοιτος του ΤΕΙ Πειραιά, έχει και τον κατάλληλο σωματότυπο,  αλλά και την απαιτούμενη εμπειρία σε  μηχανοκίνητο αθλητισμό τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό σε αγώνες kart. Φιλοδοξούμε να περάσουμε από τον αγώνα με το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα και να φέρουμε πίσω πολύτιμη εμπειρία και γνώση που για εμάς θα είναι το μεγαλύτερο κέρδος.


Τεχνικά χαρακτηριστικά Dominator Project

Πλαίσιο

Ειδικό κράμα αλουμίνιου αεροπορικού τύπου για μέγιστη αντοχή και ελάχιστο βάρος.

Αντοχή σε virtual crash test 2.000kg σε μετωπική πρόσκρουση και 600kg σε πλευρική.

Κινητήρας

Thunder Tiger 12v / 13000rpm

Μετάδοση κίνησης

Καδένα

Τελική σχέσης μετάδοσης  1:32

Τροχοί

Simano ΧΤ 575 20" από κράμα αλουμινίου ειδικοί για αγωνιστικά ποδήλατα καταβάσεων

Ελαστικά

Continental sport contact II 20" ελαστικά χαμηλής ολίσθησης

Σύστημα πέδησης

Δισκόφρενα Simano XT Deore με υδραυλική υποβοήθηση