«Η ηλεκτροκίνηση είναι μέρος της λύσης, όχι η μοναδική λύση»

Ο Διευθυντής Τεχνολογικής Έρευνας της Mazda Ευρώπης μας μιλά για τον επαναστατικό κινητήρα Skyactiv-X και τα επόμενα βήματα της ιαπωνικής μάρκας προς τον περιορισμό των ρύπων

  • -
  • -
«Η ηλεκτροκίνηση είναι μέρος της λύσης, όχι η μοναδική λύση»
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το 2020 ο Christian Schultze συμπληρώνει 30 χρόνια στη Mazda. Παρά τις σπουδές στην αεροδιαστημική μηχανολογία στο Πανεπιστήμιο της Στουτγάρδης, ο Schultze αντιλήφθηκε νωρίς ότι θέλει να ασχοληθεί με τον τομέα των αυτοκινήτων. Σε αυτές τις τρεις δεκαετίες αναρριχήθηκε στη Mazda Motors Ευρώπης και από το 2018 είναι Διευθυντής Τεχνολογικής Έρευνας και Συμμόρφωσης με τους Τεχνικούς Κανονισμούς, ενώ παράλληλα κατέχει τη θέση του Αναπληρωτή Γενικού Διευθυντή του Κέντρου R&D της ιαπωνικής εταιρείας στη Φρανκφούρτη.

Ο κ. Schultze μας μίλησε τόσο για το νέο Mazda CX-30 όσο και για την τεχνολογία που κρύβεται πίσω από τον βενζινοκινητήρα Skyactiv-X. Ονομαζόμενη SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition), η συγκεκριμένη μέθοδος καύσης συνδυάζει το ομογενές μείγμα με την αυτανάφλεξη μέσω συμπίεσης (compression ignition), χωρίς δηλαδή μπουζί. Το μείγμα καυσίμου-αέρα αναφλέγεται κατά τη διάρκεια συμπίεσης από το πιστόνι και έτσι ο κινητήρας κερδίζει τόσο σε επιδόσεις όσο και σε κατανάλωση. Σύμφωνα με την Mazda, οι κινητήρες Skyactiv-X συνδυάζουν τα χαρακτηριστικά ενός κινητήρα βενζίνης (όπως η απόδοση στις υψηλές στροφές) και αυτά ενός diesel (υψηλή ροπή και χαμηλή κατανάλωση).

GOCAR: Στεκόμαστε δίπλα στο νέο CX-30, ένα αυτοκίνητο με το οποίο η Mazda θέλει να εδραιωθεί ως premium μάρκα. Προς αυτή την κατεύθυνση πώς επηρεάζεται η τεχνολογία των κινητήρων της;

Christian Schultze: Το να γίνουμε πολυτελής μάρκα είναι ο στόχος μας, όμως δεν έχουμε φθάσει ακόμη εκεί. Βρισκόμαστε πάντως σε καλό δρόμο. Όσον αφορά τους κινητήρες και τα συστήματα μετάδοσης, σημαίνει ότι πρέπει να κατανοήσουμε τόσο τις ατομικές προτιμήσεις των πελατών μας όσο και τις κοινωνικές αλλά και τις παγκόσμιες απαιτήσεις. Θέλουμε δηλαδή να έχουμε τις καλύτερες προδιαγραφές ρύπων, τη χαμηλότερη δυνατή κατανάλωση και ταυτόχρονα να προσφέρουμε αυτοκίνητα με απολαυστική οδική συμπεριφορά.

GOCAR: Από την μία οι κατασκευαστές πρέπει να συμμορφωθούν με τα κοινοτικά πρότυπα εκπομπών ρύπων. Από την άλλη θέλουν να χαρίζουν, όπως είπατε, ευχάριστη οδική συμπεριφορά. Πώς μπορούν να επιτευχθούν και οι δύο στόχοι;

C.S.: Είναι πραγματικά κάτι δύσκολο να επιτευχθεί. Για αυτό χρησιμοποιούμε τεχνολογίες όπως το ήπιο υβριδικό σύστημα (mild hybrid) ή η απενεργοποίηση κυλίνδρων στους κινητήρες σε συνθήκες χαμηλού φορτίου. Προσπαθούμε αφενός να αφαιρέσουμε τα μη… αποδοτικά στοιχεία ενός κινητήρα και αφετέρου να διατηρήσουμε όσα συμβάλλουν στη δυναμική συμπεριφορά. Δηλαδή, χαμηλό βάρος, τέλειο κιβώτιο με ιδανικές σχέσεις μετάδοσης, απόλυτος έλεγχος στο γκάζι. Η προσοχή μας βρίσκεται στην αποδοτικότητα του κινητήρα και στην καλή οδική συμπεριφορά. Αυτά τα δύο δεν βρίσκονται σε αντιδιαστολή.

GOCAR: Στο κυνήγι αυτών των στόχων, πώς καταλήξατε στην τεχνολογία Skyactiv-X;

C.S.: Η ιδέα για τους κινητήρες Skyactiv προέκυψε το 2008 και το 2012 κάναμε το πρώτο βήμα. Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης εξελίσσονται πάνω από 100 χρόνια, οπότε έπρεπε να κάνουμε κάτι επαναστατικό. Αυτό ήταν η επιτυχής καύση ομογενούς μείγματος μέσω συμπίεσης, χωρίς δηλαδή σπινθήρα. Η αυτανάφλεξη μέσω συμπίεσης δεν ήταν όμως πάντα ελεγχόμενη. Πλέον το κατορθώσαμε, καθώς οι δυνατότητες που μας προσφέρουν π.χ. οι προσομοιώσεις και η διαρκής ανάλυση των δεδομένων είναι πολύ μεγάλες. Με την τεχνολογία Skyactiv-X ελέγχουμε ταυτόχρονα πολλές παραμέτρους, ώστε να εξασφαλιστεί αφενός η εξοικονόμηση καυσίμου και αφετέρου η ασφάλεια και αξιοπιστία του κινητήρα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: ΟΔΗΓΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΙΣΠΑΝΙΑ ΤΟ ΝΕΟ MAZDA CX-30

GOCAR: Τα επόμενα βήματα της Mazda περιλαμβάνουν την επόμενη διετία ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλα και ένα plug-in υβριδικό. Στόχος σας είναι η μεγάλη αυτονομία ή οι υψηλές επιδόσεις;

C.S.: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μεγάλης χωρητικότητας μπαταρίας έχουν υψηλό αποτύπωμα σε CO2. Διότι κατά την παραγωγή αυτών των μπαταριών ιόντων λιθίου έχει καταναλωθεί πολύ μεγάλη ενέργεια. Κάτι που δεν εξετάζουν πολλοί είναι τα απόβλητα που παράγονται. Όταν συγκρίνουμε ένα αυτοκίνητο diesel με ένα μεγάλο ηλεκτρικό όχημα, χρειάζονται πολλά χρόνια ώστε το δεύτερο να αποδειχθεί πιο αποδοτικό.

Μέχρι σήμερα ποτέ δεν μας απασχόλησε η αυτονομία, διότι σε κάθε γωνία στις πόλεις υπάρχει και ένα πρατήριο καυσίμων. Για αυτό τώρα πρέπει να κατανοήσουμε ποια είναι η πραγματική αυτονομία που έχουν ανάγκη οι πελάτες μας. Ποιες είναι οι ανάγκες τους, ποιες διαδρομές κάνουν καθημερινά. Στο σχολείο των παιδιών, στο γραφείο, στα μαγαζιά. Στόχος μας είναι να διαπιστώσουμε ποια είναι η λογική αυτονομία, αυτή που σου προσφέρει δυνατότητα μετακίνησης για 4-5 ημέρες. Και όχι αυτονομία για ένα μακρινό ταξίδι. Για αρκετούς το ηλεκτρικό είναι το δεύτερό τους αυτοκίνητο.   

Η Mazda επικεντρώνεται και σε νέους τύπους καυσίμων, όπως τα βιοκαύσιμα και τα συνθετικά καύσιμα, που είναι ουδέτερα σε CO2. Π.χ., αμφιβάλλω αν είναι τεχνικά εφικτό τα αεροπλάνα να πετούν με ηλεκτρική ενέργεια. Για αυτό πρέπει να βρούμε λύση και για τις αερομεταφορές. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με ουδέτερα σε CO2 καύσιμα. Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί μέρος της λύσης, δεν είναι η μοναδική λύση.