Ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα: Που βρισκόμαστε;

Το πρώτο ελληνικό δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων μέσα στο 2013 - 13.000 σημεία φόρτισης μέχρι το 2020 προτείνει η κομισιόν - Ο Δήμος Κοζάνης και η ΔΕΗ συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Green eMotion

  • -
  • -
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Στο πλαίσιο της στρατηγικής για περισσότερο green μεταφορές, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει την επέκταση των υποδομών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με δεσμευτικούς στόχους πολλαπλασιασμού του αριθμού των σταθμών φόρτισης στην Ευρώπη. Πρόταση της Κομισιόν είναι να υπάρχει ένας ελάχιστος αριθμός σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε κάθε κράτος μέλος της ΕΕ μέχρι το 2020, με τουλάχιστον το 10% αυτών να είναι προσβάσιμοι σε δημόσιους χώρους. Φυσικά κάτι τέτοιο σκοντάφτει –που αλλού- στο υψηλό κόστος, αφού εκτιμάται πως για μια τέτοια επένδυση απαιτούνται περίπου 10 δις ευρώ, τα οποία θα πρέπει να έρθουν κυρίως από τη βιομηχανία.

 

Για την Ελλάδα, η Κομισιόν προτείνει τη δημιουργία 13.000 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι το 2020. Πρόταση που ακούγεται τουλάχιστον ανέφικτη, αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2011 στην Ελλάδα υπήρχαν μόλις τρεις (3) σταθμοί φόρτισης. Συγκριτικά, στο Ηνωμένο Βασίλειο ο αριθμός των σημείων φόρτισης το 2011 ήταν 703, στη Γερμανία 1.937, στη Γαλλία 1.600, στην Πορτογαλία 1.350, στην Ιταλία 1.350 και στην Ισπανία 1.356! Εκτός αυτού, παρά τις σχετικές αναφορές στον Εθνικό Ενεργειακό Σχεδιασμό, μέχρι σήμερα δεν έχει παρουσιαστεί -ούτε καν συζητηθεί σοβαρά- κάποιο ολοκληρωμένο σχέδιο ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Αντίθετα, ισχύει ακόμη ο παράλογος φόρος πολυτελείας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα!

Τύποι ηλεκτροκίνητων οχημάτων

Battery Electric Vehicles (BEV): Αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία κινούνται αποκλειστικά με ενέργεια που βρίσκεται αποθηκευμένη στη μπαταρία τους (π.χ.Mitsubishi i-Miev).

Extended-range electric vehicles (Erev): Οχήματα διευρυμένης αυτονομίας που χρησιμοποιούν για την κίνησή τους ενέργεια που βρίσκεται αποθηκευμένη στη μπαταρία, αλλά έχουν και έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης που φορτίζει τη μπαταρία όταν αυτή αδειάσει (π.χ. Opel Ampera).

Plug-in hybrid electric vehicles (PHEV): Υβριδικά οχήματα με ηλεκτροκινητήρα και κινητήρα εσωτερικής καύσης που κινούνται είτε με έναν από τους δύο, είτε και με τους δύο ταυτόχρονα (π.χ. Kia Ray Hybrid).

Υπάρχουν ωστόσο και κάποιοι που είναι αισιόδοξοι για το ζήτημα της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, όπως ο κ. Δημήτρης Μιχαρικόπουλος της εταιρείας Fortisis ο οποίος σε συνέντευξή του στο EurActiv.gr εξέφρασε την πεποίθηση ότι μέχρι το τέλος του 2013 θα έχει διαμορφωθεί το πρώτο εθνικό δίκτυο κοινόχρηστης φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα μας. Και αυτό παρά τις δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες και την έλλειψη γενικού κρατικού σχεδιασμού για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Το μόνο δεδομένο που δημιουργεί κάποια αισιοδοξία, σύμφωνα με τα λεγόμενα του κ. Μιχαρικόπουλου, είναι πως οι όποιες επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση δεν θα επιβαρύνουν τον δημόσιο προϋπολογισμό καθώς πρόκειται για ιδιωτικά κεφάλαια - ενδεχομένως με επιδότηση από την ΕΕ. Όπως και να έχει, η Fortisis βρίσκεται στη διαδικασία αδειοδότησης με τον Δήμο Αθηναίων για την εγκατάσταση των πρώτων πιλοτικών σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων εντός του πράσινου δακτυλίου. Παράλληλα γίνονται συζητήσεις και με άλλους δήμους στην Ελλάδα, προκειμένου μέχρι το τέλος του 2013 να λειτουργεί το πρώτο δίκτυο κοινόχρηστων σημείων φόρτισης που θα καλύπτει αρκετές πόλεις της Ελλάδας.

 

Η Κοζάνη πρωτοπόρος

Φαίνεται πάντως πως η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα θα ξεκινήσει από το Βορρά και πιο συγκεκριμένα από την Κοζάνη. Ο Δήμος Κοζάνης και η ΔΕΗ ΑΕ θα συμμετάσχουν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης Green eMotion. Σύμφωνα με τον Δήμαρχο Κοζάνης Λάζαρο Μαλούτα, θα εγκατασταθούν περίπου 10-12 σταθμοί φόρτισης στο δήμο και θα παραχωρηθούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα για τις υπηρεσίες του. Ιδιαίτερη σημασία θα δοθεί στην τοποθέτηση των σημείων φόρτισης σε κεντρικά σημεία, προκειμένου να λειτουργούν «επιδεικτικά» και παράλληλα να εξυπηρετούν τους πολίτες στη χρήση τους. 

 

Διάβασε επίσης: Ηλεκτρικά - Έχουμε αργήσει, πατήστε γκάζι

 

Green eMotion

Είναι ένα πρόγραμμα της Πρωτοβουλίας Πράσινων Αυτοκινήτων της ΕΕ που υποστηρίζει την επίτευξη των στόχων της ΕΕ για το κλίμα και έχει ως στόχο την εύρεση τρόπων για την εκπλήρωση των βασικών προϋποθέσεων ώστε να καταστεί εφικτή η ηλεκτροκίνηση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Αποτελείται από 43 εταίρους από τους τομείς της ενέργειας και της αυτοκινητοβιομηχανίας, δήμους, πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα. 

POLL

Ποιο ηλεκτρικό πόλης προτιμάτε;

  • Honda e
  • SEAT Mii Electric
  • smart EQ fortwo coupe
  • smart EQ fortwo cabrio
  • smart EQ forfour
78
GOCAR Magazine #78

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ