BRrrrrrrrEXIT!

Μια ματιά στην κρυστάλλινη σφαίρα για τις επιπτώσεις στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας

  • -
  • -
BRrrrrrrrEXIT!
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Οι Βρετανοί ψήφισαν. Επέλεξαν να εγκαταλείψουν το όχημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να πορευθούν μόνοι. Τι σημαίνει αυτό για την Ευρώπη και την οικονομία; Είναι κάτι που θα ανακαλύψουμε μάλλον μέσα τις επόμενες εβδομάδες. Ένα είναι σίγουρο. Οι όποιες επιπτώσεις θα αφορούν και την αυτοκινητοβιομηχανία.

Μην ξεχνάμε πως αρκετοί κατασκευαστές, κυρίως Ιάπωνες (Nissan, Honda, Toyota) αλλά και Ευρωπαίοι (BMW/Mini) έχουν εργοστάσια στο Ηνωμένο Βασίλειο, στα οποία παράγονται μοντέλα που πωλούνται και στην Ελλάδα. Μάλιστα, το 2015 ήταν η καλύτερη χρονιά της δεκαετίας σε επίπεδο παραγωγής (1,6 εκατομμύρια οχήματα σχεδόν), με τις εξαγωγές να είναι οι υψηλότερες όλων των εποχών (1,2 εκατ.).

Πολλοί θα σκεφτούν πως, στην περίπτωση που λόγω BREXIT η αξία της λίρας πέσει σημαντικά έναντι του ευρώ, τότε στην Ελλάδα θα μειωθεί η τιμή σε ‘made in UK’ μοντέλα όπως τα Nissan Qashqai, Toyota Auris, Honda Civic, Mini, Range Rover Evoque κ.α. Ξεχνούν όμως πως, εξαρτήματα για την παραγωγή τους προμηθεύουν εταιρίες από όλη την Ευρώπη, ακόμη και από την Ιαπωνία. Και λόγω της νέας ισοτιμίας λίρας-ευρώ, το κόστος των εισαγόμενων στη Βρετανία εξαρτημάτων θα αυξηθεί. Άρα, μία η άλλη.

Όλα λοιπόν θα εξαρτηθούν κυρίως από το πώς θα διαμορφωθούν οι εμπορικές σχέσεις μεταξύ ΕΕ-Βρετανίας, αν δηλαδή θα μπει τέλος στην ελεύθερη διακίνηση αγαθών. Ήδη στελέχη από το χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας δηλώνουν ξεκάθαρα πως δεν πρέπει να επιβληθούν δασμοί. Ειδικοί αναλυτές πάντως λένε πως οι διαπραγματεύσεις δεν αναμένεται να ολοκληρωθούν σύντομα, οπότε δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι άμεσα, τουλάχιστον όχι δραματικά. Άλλωστε, το περιβόητο άρθρο 50 προβλέπει μια μεταβατική περίοδο δύο ετών.

Ούτε βέβαια πρόκειται να φύγουν εν μια νυκτί τα εργοστάσια αυτοκινήτων από τη Βρετανία, για να έρθουν π.χ. στην Ελλάδα, όπως πολλοί από εμάς θα ήθελαν - ήδη διαβάσαμε σχετικές αναλύσεις σε διάφορα ελληνικά ΜΜΕ... Ενδεικτική είναι η δήλωση της Jaguar-Land Rover: «Είμαστε μια βρετανική επιχείρηση με μια ισχυρή βάση παραγωγής στη χώρα, αποκαλούμε τη Βρετανία σπίτι μας και δεσμευόμαστε στα πλάνα που έχουμε αποφασίσει, τόσο σε ότι αφορά εγκαταστάσεις παραγωγής όσο και επενδύσεις». Σημειωτέο πως οι Jaguar και Land Rover ανήκουν στην ινδική ΤΑΤΑ, οπότε το BREXIT θα ήταν μια καλή αφορμή για τη μεταφορά της παραγωγής τους στην Ασία.

Παρόλα αυτά, θεωρώ πως αρκετές επενδύσεις που έχουν εξαγγελθεί (π.χ. από τη Nissan, πρόσφατα), θα παγώσουν, τουλάχιστον μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο. Και αυτό ενδέχεται να επηρεάσει τους κύκλους ζωής κάποιων μοντέλων. Όλα αυτά βέβαια, αν δεν δούμε μια κατάρρευση της λίρας, μια νέα σοβαρή οικονομική κρίση στην Ευρώπη ή ένα ντόμινο εξόδου και άλλων χωρών από την ΕΕ. Ή μια εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ. Πάντως, ζούμε ενδιαφέρουσες εποχές, δεν συμφωνείτε;