Το βάρος της ηλεκτροκίνησης

Τα 1.000 kg πρέπει να είναι ο επιθυμητός και όσο γίνεται πιο διαφημισμένος στόχος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όχι τα… 1.000 άλογα.

  • -
  • -

Η μόνιμη γκρίνια πολλών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, εκτός από ό,τι έχει να κάνει με το δίκτυο φορτιστών και την ταχύτητα φόρτισης, σχετίζεται με το βάρος τους.

Συχνά, αυτό οφείλεται στο ότι έχουν προστεθεί πολύ μεγάλες μπαταρίες σε υπάρχουσες, «θερμικές» πλατφόρμες, οπότε δεν έχει γίνει όση εξοικονόμηση βάρους θα γινόταν σε ένα όχημα ειδικά φτιαγμένο για αυτή τη χρήση. Αλλά ακόμα και αυτοκίνητα που είναι κατασκευασμένα από λευκό χαρτί ως ηλεκτρικά, δεν καταφέρνουν να αναιρέσουν το μειονέκτημα της ύπαρξης μπαταριών και να δείξουν κοντινά νούμερα με τα αντίστοιχα θερμικά στη ζυγαριά. Κι αυτό είναι κάτι που μάλλον θα αργήσει αρκετά να συμβεί.

Η έλευση των μπαταριών νέας γενιάς με στερεό ηλεκτρολύτη (solid state) θα είναι ένα σημαντικό εφόδιο για την επίτευξη αυτού του στόχου. Αναμένονται σε μοντέλα παραγωγής μετά το 2025, ωστόσο υπάρχουν και οι φωνές που λένε ότι αυτή η προθεσμία δεν είναι εφικτή στην πράξη, και ίσως χρειαστεί να περιμένουμε ως το 2030.

Μέχρι τότε, μπορούμε να ονειρευόμαστε ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουν πετάξει από πάνω τους οτιδήποτε περιττό και είναι κατασκευασμένα έτσι ώστε να ζυγίζουν πολύ λίγο; Ναι, όπως αποδεικνύει το πρόσφατο πρωτότυπο Citroen oli που παρουσίασε η γαλλική εταιρία στο τέλος Σεπτεμβρίου. Πρόκειται για ένα μικρό ηλεκτρικό crossover με μήκος 4,2 m, σχεδίαση που θυμίζει beach buggy κι έχει την προστασία του περιβάλλοντος βαθιά ριζωμένη στη φιλοσοφία κατασκευής του.

Citroen Oli

Το αμάξωμά του είναι φτιαγμένο από ανακυκλωμένο χαρτόνι που έχει καλυφθεί με ρητίνη, ενώ το πέλμα των ελαστικών από... φλοιούς ρυζιού και ηλιέλαιο. Σίγουρα απέχουμε πολύ από τη μέρα που όλα αυτά θα αποτελούν ρεαλιστικές λύσεις για αυτοκίνητα παραγωγής, αλλά είναι κινήσεις προς τη σωστή κατεύθυνση. Σύμφωνα με τη Citroen, παρότι το oli διαθέτει μπαταρία 40 kWh ζυγίζει κάτω από 1.000 kg, και με τη χαμηλή κατανάλωση ρεύματος που πετυχαίνει αυτό μεταφράζεται σε αυτονομία 400 km.

Εντάξει, είναι απλώς ένα πρωτότυπο, αλλά αν με ρωτάτε, μου φαίνεται εξαιρετικά ενδιαφέρον. Τα 1.000 kg πρέπει να είναι ο επιθυμητός και όσο γίνεται πιο διαφημισμένος στόχος για τα ηλεκτρικά, όχι τα… 1.000 άλογα. Τα οποία εντυπωσιάζουν τον οδηγό στο test-drive, αλλά έχουν από ελάχιστη έως μηδενική χρησιμότητα από εκεί και μετά.

Τους δρόμους του μέλλοντος τους φαντάζομαι γεμάτους μικρά και ελαφριά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, φτιαγμένα έτσι ώστε να επιβαρύνουν όσο γίνεται λιγότερο τον κόσμο με την ύπαρξή τους, τόσο σήμερα όσο και αύριο. Αυτοκίνητα σαν το oli.

Διάβασε εδώ και τις προηγούμενες στήλες Εκτός Γραμμής