
Δοκιμή Tesla Model Y Long Range AWD: Κόντρα σε όλους
Εάν υπάρχει ένα ηλεκτρικό μοντέλο που μπορεί να κοντράρει -ακόμα τουλάχιστον- τους Κινέζους, αυτό δεν είναι άλλο από το Model Y της Tesla. Και στην ανανεωμένη του εκδοχή…
- -
- -
με μια ματιά
Πρόκειται για την κορυφαία -προς το παρόν- έκδοση του ανανεωμένου Tesla Model Y, η οποία φέρει δυο ηλεκτροκινητήρες, 500+ ίππους και 500 σχεδόν χιλιόμετρα αυτονομίας με μία πλήρη φόρτιση.
Λένε, πως ομάδα που κερδίζει, δεν αλλάζει. Συμφωνώ, όπως και πολλοί ακόμα πιστεύω ακόμα που είναι θιασώτες αυτής της λογικής αφού έχει αποδειχθεί πολλάκις στο παρελθόν, πως μεγάλης έκτασης και κυρίως «δομικές» αλλαγές στη σύνθεση μιας ομάδας ή εν προκειμένω ενός μοντέλου, μπορούν να έχουν και τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα. Η Tesla, ανέκαθεν δεν ήταν «fun» αυτής της λογικής. Των πολλών αλλαγών δηλαδή. Εδώ χρειάστηκε να περάσουν πέντε ολόκληρα χρόνια για να προχωρήσει στην ανανέωση του best seller μοντέλου της...
Βέβαια, το νέο Model Y μοιάζει να «έρχεται» στο καλύτερο δυνατό χρονικό σημείο για την αμερικανική φίρμα, δεδομένου ότι οι πωλήσεις της Tesla για πρώτη φορά την τελευταία δεκαετία σημείωσαν πτώση τη χρονιά που μας πέρασε. Το βαρύ πυροβολικό του Elon Musk, έχει αποδείξει ότι μπορεί να «τραβήξει» εμπορικά τη φίρμα. Το συμπαγές crossover στην καλύτερη του χρονιά, το 2023, πούλησε σε παγκόσμιο επίπεδο 1,2 εκατ. μονάδες, ενώ έχει ήδη στο παλμαρέ του και τον τίτλο του ηλεκτρικού αυτοκινήτου με τις περισσότερες ταξινομήσεις ever…Για να καταλάβετε κάπως καλύτερα τι σημαίνει Model Y για την Tesla, αναφέρω χαρακτηριστικά, πως από τις 10 Ιανουαρίου που άνοιξε η πλατφόρμα παραγγελιών για την ανανεωμένη version στην κινεζική αγορά, μέσα σε δύο μήνες, έχουν πουληθεί περισσότερες από 200.000 μονάδες, ενώ το Μάρτιο, το αμερικανικό μοντέλο σκαρφάλωσε και στην κορυφή των πωλήσεων της ασιατικής χώρας! Κερδίζει δηλαδή τους Κινέζους στην έδρα τους. Εάν αυτό δεν είναι ένα τεράστιο επίτευγμα, τότε…
Αλλαγές ουσίας
Εάν αντικρίσει κανείς από το πλάι το ανανεωμένο Model Y θα καταλάβει αίφνης, για ποιο μοντέλο πρόκειται. Θέλω ουσιαστικά να πω, ότι η σιλουέτα και στο Juniper (η κωδική ονομασία του ανανεωμένου Model Y) διατήρησε αναλλοίωτες τις γραμμές της, βελτιώνοντας όμως την αεροδυναμική της ταυτότητα, από 0,23 σε 0,22 cd, που πρακτικά, μεταφράζεται και σε καλύτερη απόδοση του αυτοκινήτου κατά 10%. Επίσης, όσο κι αν δε φαίνεται με την πρώτη ματιά, το ανανεωμένο Model Y της Tesla, έχει φθάσει πλέον σε μήκος τα 4.790 mm (4.751 mm η προκάτοχη version), με το πλάτος και το ύψος αντίστοιχα να παραμένουν αμετάβλητα, στα 1.920 mm και 1.624 mm.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το νέο Tesla Model 3
Κοιτώντας βέβαια το αυτοκίνητο face to face, είναι εμφανές ότι οι σχεδιαστές της Tesla, εμπνεύστηκαν για το lifting στο «πρόσωπο» του ανανεωμένου Model Y από ένα συγγενικό μοντέλο της φίρμας. Το Cybertruck. Η μεγάλη LED μπάρα στο κέντρο της μάσκας και τα πολύ λεπτά φώτα που αγκαλιάζουν τα πλαϊνά του αυτοκινήτου, προέρχονται ή πιο σωστά, θυμίζουν, το θηριώδες ηλεκτρικό pick up του Elon Musk, ενώ η ενσωματωμένη κάμερα στον προφυλακτήρα, εξοπλίζεται με θερμαντικό σύστημα για να μη θολώνει, αλλά και πλυστικό υγρό ώστε να απομακρύνονται οι βρωμιές. Οι πινελιές διαφοροποίησης σε σχέση με την προκάτοχη version, συνεχίζονται και στο πίσω τμήμα του αυτοκινήτου, όπου τα φωτιστικά σώματα απέκτησαν ένα σχεδιαστικό μοτίβο «C» και συνδυάζονται με ένα λεπτό φωτιζόμενο «φιλέτο» στα πρότυπα του επερχόμενου Robotaxi της Tesla.
Παρότι το εξωτερικό ντιζάιν του μοντέλου αποκλίνει κάπως από του προσφάτως επίσης ανανεωμένου Model 3 Highland, στην καμπίνα, το «φρέσκο» Model Y έχει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με το σεντάν αδερφάκι του. Η κεντρικά τοποθετημένη οθόνη αφής φτάνει πλέον τις 15,4’’, ενώ η «έξτρα» που βρίσκεται τοποθετημένη στο μέσον της πίσω σειράς καθισμάτων (8’’), φιλοξενεί μεταξύ άλλων ψυχαγωγικό περιεχόμενο (Netflix, video games κ.α.), καθώς και τα χειριστήρια του κλιματισμού. Το τιμόνι είναι τριάκτινο όπως στο «3άρι» και φέρει μια σειρά από χειριστήρια όπως και το μοχλοδιακόπτη για τα φλας, ενώ τα δυο μπροστινά καθίσματα πέρα από θερμαινόμενα είναι και αεριζόμενα, με αυτά της δεύτερης σειράς να είναι πλέον ηλεκτρικά αναδιπλούμενα.
γλυκά
• Επιδόσεις
• Χώροι
• Τεχνολογία
• Αυτονομία
• Φόρτιση
ξΙνά
• Εξοικείωση με το χειρισμό του συστήματος πολυμέσων
• Κλίση αμαξώματος υπό πίεση
Υπάρχουν επίσης νέες επενδύσεις στο ταμπλό, που δείχνουν πιο ποιοτικές, μια λωρίδα ατμοσφαιρικού φωτισμού η οποία εκτείνεται σε όλη την καμπίνα, με τα διπλά κρύσταλλα στα τζάμια να συνδράμουν και αυτά με τη σειρά τους στη βελτίωση της ηχομόνωσης, σε βαθμό, που νιώθεις σα να βρίσκεσαι μέσα σε μια αεροστεγή κάψουλα! Να αναφερθώ στις λειτουργίες του συστήματος πολυμέσων; Το «μενού» περιλαμβάνει στην κυριολεξία τα πάντα! Από ενημερώσεις και πληροφορίες σχετικές με το αυτοκίνητο ή τη φόρτιση του που προφανώς είναι απαραίτητες για τον οδηγό, έως παιχνίδια και live μετεωρολογικό χάρτη για να γνωρίζει κανείς σε real time τι καιρό θα κάνει στη διαδρομή του. Συνολικά, το μενού θέλει «ψάξιμο» εάν κάποιος δεν είναι γνώστης των Tesla, αλλά «μαθαίνεται» γρήγορα, με την ευκρινέστατη οθόνη να είναι φωτεινή -χωρίς να κουράζει τα μάτια- και κυρίως τάχιστη στην απόκριση της.
Σε ότι αφορά τους χώρους, το Model Y Juniper, φαντάζει -και είναι- το τέλειο οικογενειακό. Δεν τίθεται επ’ ουδενί χωροταξικό θέμα, με τους πέντε ενήλικες επιβάτες που καλούνται να μεταφερθούν στην καμπίνα του αυτοκινήτου να έχουν «άφθονο αέρα» για τα γόνατα και τα κεφάλια τους, ανεξάρτητα από το πόσο ψηλοί ή ευτραφείς μπορεί να είναι. Το πορτ μπαγκάζ παραμένει επίσης εντυπωσιακό ως προς τη χωρητικότητα και το σχήμα του. Υπό κανονικές συνθήκες προσφέρει 845 λίτρα, ενώ δύναται να φθάσει έως και τα 2.022 λίτρα σε περίπτωση αναδίπλωσης των πίσω καθισμάτων. Επιπλέον, το μεγάλο frunk (το εμπρός πορτ παγκάζ δηλαδή στη γλώσσα των ηλεκτρικών) είναι σε θέση να φιλοξενήσει ακόμα 117 λίτρα αποσκευών ή να χρησιμοποιηθεί και ως «σαμπανιέρα» που θα κρατήσει δροσερά τα ποτά ή τα αναψυκτικά σας! Φέρνω αυτό το παράδειγμα γιατί στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, πολλοί Αμερικανοί κάτοχοι του Model Y Juniper, γεμίζουν με πάγο το frunk γιατί πλέον δύναται να αποστραγγισθεί από τα νερά. Προφανώς, πέρα από «bar», ο συγκεκριμένος χώρος μπορεί να χρησιμεύσει για βρεγμένα ή λερωμένα είδη και κατόπιν να καθαριστεί με άφθονο νερό.
Με αυτονομία σχεδόν 500 Km
Το ανανεωμένο Model Y είναι από τα ηλεκτρικά μοντέλα που μπορούν να υπερηφανεύονται ότι το άγχος της φόρτισης αλλά και της αυτονομίας, δεν θα απασχολήσει τους ιδιοκτήτες του αυτοκινήτου. Τουλάχιστον όχι στο βαθμό που μπορεί να απασχολεί άλλους κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων. Κι αυτό γιατί, οι μπαταρίες (75 kWh, τοποθετημένες στο πάτωμα) είναι σε θέση να προσφέρουν σε πραγματικές συνθήκες 500 km σχεδόν αυτονομίας με μία πλήρη φόρτιση. Τόσο τουλάχιστον «γράψαμε» εμείς στην πράξη, στη συμβίωση μας με το μοντέλο της Tesla έπειτα από μια βδομάδα χρήσης μαζί του, σε μικτό κύκλο πάντα και πολλές φορές, με ρυθμούς οδήγησης, που αντικειμενικά, δε συνάδουν με το χαρακτήρα του αυτοκινήτου.Για να μην μακρηγορώ, το ανανεωμένο Model Y «έκαψε» 15,8 kWh/100 km, τιμή, που σε καθαρά αστική χρήση και με ελαφρύ φειδώ στο δεξί πεντάλ δύναται να μειωθεί περαιτέρω αυξάνοντας την αυτονομία στα 500+ km. H δε φόρτιση, σε ένα Supercharger φορτιστή 250 kW Tesla, θα προσφέρει στο όχημα 267 km σε μόλις 15’!
Για τους λάτρεις τώρα των αριθμών, σύμφωνα με την αμερικανική φίρμα, το ανανεωμένο Model Y Long Range AWD χρειάζεται μόλις 4,8’’ για το 0-100 (km/h), με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 201 km/h. Αυτό σημαίνει πως τα περισσότερα μοντέλα που θα συναντήσετε στο δρόμο σας δύσκολα μπορούν να σας κοντράρουν, με την ωμή επιτάχυνση να είναι στην κυριολεξία… γροθιά στο στομάχι! Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυτού του επιπέδου έχουν χαρακτηριστεί από πολλούς και ως «serial killers» πολλών σούπερκαρ με θερμικούς κινητήρες, αλλά επιτρέψτε μου να προσθέσω, ότι αυτός ο χαρακτηρισμός μπορεί να γίνει αποδεκτός… μόνο στις ευθείες. Δε διαφωνώ, ότι σχεδόν η πλειονότητα των αυτοκινήτων που θα σταθούν δίπλα στο Model Y δε μπορεί να επιταχύνει με αντίστοιχο τρόπο. Είναι ουσιαστικά σαν να κλέβεις εκκλησία ή σαν να παίρνεις γλυφιτζούρι από μικρό παιδί η όποια αντιπαράθεση. Επειδή όμως δεν είμαστε σε αγώνες dragster, αυτό που πρέπει να έχει κανείς κατά νου, είναι και πόσο σωστά περνά όλη αυτή η «ακραία» δύναμη στο δρόμο.
Η Tesla κατάφερε να «τιθασεύει» αυτήν την πλούσια ισχύ και ροπή του μοντέλου της. Προχώρησε σε νέες ρυθμίσεις στην ανάρτηση, ενίσχυσε περαιτέρω το πλαίσιο και φρόντισε ώστε ο οδηγός να λαμβάνει την απαιτούμενη πληροφόρηση από το τιμόνι για τα τεκταινόμενα στο δρόμο. Το Model Y δε θα κουράσει σε καθημερινή χρήση, παρότι μπορεί να αισθανθεί κανείς την ανάρτηση του πιο σφιχτή από τα συνηθισμένα. Είναι άψογη όμως σε απόσβεση και ανταποκρίνεται υποδειγματικά στο ανάγλυφο του ελληνικού οδοστρώματος. Το αμερικανικό crossover είναι επίσης αθόρυβο, με εξαιρετική κύλιση και μια ευελιξία που δε συναντάς εύκολα σε αυτοκίνητα αυτής της κλάσης και μεγέθους. Ένα ακόμη χαρακτηριστικό που σου προκαλεί μια ευχάριστη εντύπωση, είναι το πόσο σωστά δουλεύει η τετρακίνησή του. Τα δυο ηλεκτρομοτέρ, ένα στον εμπρός και ένα στον πίσω άξονα αντιλαμβάνονται σε κλάσματα του δευτερολέπτου την απώλεια πρόσφυσης ή το τυχόν γλίστρημα του αυτοκινήτου!
Δείτε ακόμη: Οι ιδιοκτήτες ζουν ένα δράμα - Που τους στοιχίζει 2.000 ευρώ!
Αυτό βοηθά πολύ σε ένα πιο γρήγορο τέμπο οδήγησης. Τόσο στην τοποθέτηση πριν τη στροφή όσο και στην έξοδο από αυτήν. Σε συνδυασμό δε με το καλό σε αίσθηση τιμόνι, διορθώνεις τυχόν αποσταθεροποίηση της ουράς χωρίς να βάλεις στο παιχνίδι τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας που αναπόφευκτα, εάν εμπλακούν, θα κόψουν ισχύ και ρυθμό. Το εμπρός μέρος ωστόσο είναι ελαφρώς αποστειρωμένο ως προς την πληροφόρηση που προσφέρει. Ακόμα όμως κι αν κάνει να ανοίξει την τροχιά του, κάτι που δεν αποκλείεται στους ελληνικούς δρόμους, ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας είναι εκεί και το σύστημα λειτουργεί όπως πρέπει για να δώσει πρόσφυση και σιγουριά στα χέρια του οδηγού.
Τα λάστιχα όμως ζορίζονται. Καλούνται να διαχειριστούν μεγάλη δύναμη, έχουν σχεδόν 2+ τόνους να κουμαντάρουν, σε ένα αμάξωμα που ως crossover, δεν έχει και το χαμηλότερο δυνατό κέντρο βάρους. Όσο καλά στημένο κι αν είναι όσο αρμονικά κι αν συνεργάζονται μεταξύ τους όλα του τα ηλεκτρονικά συστήματα, αυτό είναι ένα δεδομένο. Όπως δεδομένο είναι ότι αν πηγαίνεις συνεχώς με την ταυτότητα στο στόμα, θα δεις την κατανάλωση να αυξάνεται σημαντικά. Για να είμαι δίκαιος βέβαια, κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στα σπορ μοντέλα με κινητήρα βενζίνης. Το καλό είναι ότι σε νορμάλ ρυθμούς η κατανάλωση μειώνεται ραγδαία, ενώ δεν απαιτείται και τόσο συχνά η χρήση του φρένου. Η «ένταση» στο σύστημα της ανάκτησης είναι ρυθμίσιμη και βοηθά πολύ, μειώνοντας την ταχύτητα κίνησης του οχήματος, με μια μόνο κίνηση: σηκώνοντας απλά το πόδι από το γκάζι.
συμπέρασμα
Η κορυφαία -προς ώρας- έκδοση του Model Y στη χώρα μας (Long Range AWD) τιμάται στα 53.000 ευρώ (52.990 ευρώ για την ακρίβεια). Σίγουρα, το μοντέλο της Tesla δεν απευθύνεται σε όλους. Από την άλλη όμως οικογενειακό crossover αυτού του τεχνολογικού επιπέδου, τόσο «δυνατό» και τόσο «καλό» σε αυτονομία και φόρτιση, δύσκολα συναντά κανείς σε αυτά τα λεφτά… Η Tesla δεν έκανε τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο από το να βελτιώσει σε νευραλγικούς τομείς το best seller μοντέλο της, προκειμένου αυτό, να παραμείνει η αιχμή του δόρατος εμπορικά για την εταιρεία.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ