Δοκιμή Hyundai Kona N Line Vs Ford Puma ST: Τα SUV… τρελάθηκαν!

Με ισχυρή καρδιά, ψαγμένο στήσιμο και γονίδια από τους αγώνες, οι γρήγορες εκδόσεις των Ford Puma και Hyundai Kona μπαίνουν σε… ξένα χωράφια!

  • -
  • -

Tα SUV και crossover αποτελούν τη σημαντικότερη τάση των τελευταίων ετών. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες σχεδιάζουν όλο και περισσότερες παραλλαγές, με αποτέλεσμα να πλημμυρίζουν οι γκάμες τους από κατασκευές του είδους. Και πλέον αποκτούν κατά κόρων «καυτές» εκδόσεις; Αυτή είναι η νέα πραγματικότητα. Δεν μιλάμε για βελτιωμένες εκδοχές με ισχυρούς κινητήρες και αεροδυναμικά βοηθήματα, αλλά για μοντέλα με σοφιστικέ συστήματα μετάδοσης και στήσιμο, με σαφέστατο προσανατολισμό τις φιδωτές διαδρομές.

Hyundai και Ford επενδύουν στους αγώνες και δεν είναι τυχαίο ότι ο εκπρόσωπος της δεύτερης στο WRC το 2022 θα είναι το Puma! Στην περίπτωση της κορεάτικης εταιρείας, η δημιουργία του N Division είναι δεδομένο πως αποτελεί απόρροια της παρουσίας της στο μηχανοκίνητο αθλητισμό. Κάπως έτσι, προσπαθώντας να προσελκύσουν τους πιο «ανήσυχους» οδηγούς, πάντα με γνώμονα την τάση της εποχής, προέκυψαν κατασκευές όπως το Ford Puma ST, αλλά και το τετρακίνητο Hyundai Kona N Line των σχεδόν 200 ίππων. 

 

Καταρχήν, μην παρασύρεστε... Δεν πρόκειται για συγκριτικό. Με τα συγκεκριμένα δύο μοντέλα, είναι σαν να προσπαθείς να συγκρίνεις δύο οδηγούς, με τον πρώτο να βρίσκεται στο εσωτερικό ενός Ford Fiesta WRC και τον δεύτερο σε αυτό ενός Hyundai i20 R5! Στην περίπτωση του Puma ST έχουμε να κάνουμε με μία καθαρόαιμη κατασκευή, όντας και το πρώτο crossover της Ford που έχει δεχθεί τις περιποιήσεις του τμήματος Ford Performance. Στην αντίπερα όχθη, το Kona N Line των 198 ίππων με τη μετάδοση της κίνησης και στους τέσσερις τροχούς είναι μία βελτιωμένη, αλλά όχι σκληροπυρηνική έκδοση. Το πακέτο αναβάθμισης είναι αισθητικό, με μικρές αλλαγές στην ανάρτηση και μεγαλύτερη έμφαση στο αναβαθμισμένο επίπεδο εξοπλισμού. Βέβαια, με μία φευγαλέα ματιά στα τεχνικά χαρακτηριστικά, θα διαπιστώσεις πως οι προδιαγραφές των δύο crossover δεν διαφέρουν σημαντικά. Κάτι που δεν απέχει από την πραγματικότητα, αφού εκτός από το αμάξωμα και τη δυναμική σχεδίαση, κοινός παρονομαστής είναι οι υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες με απόδοση 200 ίππων. Στοιχεία που αποδείχθηκαν αρκετά για να μας ωθήσουν να φύγουμε εκτός Αττικής. Προορισμός; Μία διαδρομή με χαμηλή κυκλοφορία και ποικιλία στροφών και οδοστρώματος. Αν μάλιστα από πίσω υπάρχει και αγωνιστική ιστορία, ακόμα καλύτερα! Λουκίσσια, Πλατανάκι λοιπόν, διαδρομές που παλιότερα είχαμε θαυμάσει τους «θεούς» του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι. Πίσω στην εποχή που ακόμα ο δρόμος δεν είχε καλυφθεί με ένα παχύ κομμάτι ασφάλτου.   

 

Αυτή είναι η πρώτη φορά που το Kona αποκτά έκδοση N Line. Για να διαπιστώσεις τις αλλαγές δεν χρειάζεται να είσαι μυημένος στα μυστικά της αυτοκίνησης. Το ούτως ή αλλιώς θελκτικό αμάξωμα του κορεάτικου crossover απέκτησε μία σειρά από αεροδυναμικά βοηθήματα που αναμφίβολα ενισχύουν τα δυναμικά του χαρακτηριστικά. Οι εμπρός και πίσω προφυλακτήρες, οι τονισμένοι θόλοι και τα διαφοροποιημένα μαρσπιέ το καθιστούν… «άγριο» και επιθετικό. Ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας των 1.600 cc είναι καινούργιος, ανήκει στη σειρά Smartstream, κάνει χρήση άμεσου ψεκασμού και συστήματος συνεχούς μεταβαλλόμενης διάρκειας ανοίγματος των βαλβίδων και αποδίδει 198 ολοζώντανους ίππους και 265 Nm ροπής.

 


Συνδυάζεται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων, που μάλιστα διαθέτει και paddles, ενώ η έκδοση που οδηγήσαμε εφοδιαζόταν με κίνηση και στους τέσσερις τροχούς. Στον τομέα της ανάρτησης, τα γόνατα ΜακΦέρον μπροστά συνοδεύονται από πολλαπλών συνδέσμων πίσω, ενώ η ρύθμιση της είναι λίγο πιο σφικτή σε σχέση με τις απλές εκδόσεις. Τελείως καινούργια, και μοναδική στην περίπτωση του Kona N Line, είναι η χαρτογράφηση του συστήματος διεύθυνσης για βελτιωμένη αίσθηση και απόκριση. Σημειώστε, πως η νεότερη γενιά του Kona διαθέτει νέα αμορτισέρ και ελατήρια, όπως και νέα αντιστρεπτική ράβδο με μεγαλύτερη διάμετρο. Τέλος, οι τροχοί έχουν διάσταση 235/45/18.

 

Στην περίπτωση του Puma η σχεδιαστική του αναβάθμιση είναι… λεπτομέρεια. Αναμφίβολα, το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, αφού είναι δυναμικό, χωρίς όμως να γίνεται εξεζητημένο. Οι ουσιαστικές διαφορές κρύβονται κάτω από το αμάξωμα, αφού μπορεί να τοποθετήθηκε ο κινητήρας του Fiesta ST των 1.500 cc και των 200 ίππων, αλλά οι ομοιότητες σταματάνε εκεί. Τα πάντα είναι διαφορετικά στο εκρηκτικό Puma. Αν είστε tech freak όπως εμείς, κρατήστε σημειώσεις. Νέα είναι η βάση μηχανής, αλλά και ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας, που προσφέρουν μεγαλύτερη στρεπτική ακαμψία, και μάλιστα 40% καλύτερη σε σχέση με το Fiesta ST! Νέες είναι και οι αντιστρεπτικές ράβδοι, με πάχος 28 mm και 24 mm εμπρός / πίσω.

 

 

Ακολουθώντας «μηχανική» λογική και φιλοσοφία, οι τεχνικοί της Ford Performance επέλεξαν αμορτισέρ διπλού θαλάμου της Hitachi, σε συνδυασμό με τα ελατήρια ανακατανομής πλευρικών φορτίων, ενώ καινούργια αλλά και ενισχυμένα είναι τα σάϊλεντμπλοκ. Στο πακέτο Performance, το οποίο διέθετε το πράσινο Puma ST της δοκιμής μας, συναντάμε μηχανικό μπλοκέ διαφορικό της Quaife, το οποίο λειτουργεί σε συνεργασία με το γνωστό σύστημα Torque Vectoring Control της Ford. Στοιχείο που μεταμορφώνει το εκρηκτικό B-SUV και σίγουρα το προτείνουμε ανεπιφύλακτα… Ευχάριστη προσθήκη αποτελεί και η παρουσία του Launch Control για ιδανικές εκκινήσεις, αναβαθμισμένα είναι τα φρένα, ενώ οι τροχοί έχουν διάσταση 19 ιντσών! Τι άλλο θες;

 


Οι τεχνικές λεπτομέρειες αναδεικνύουν και το διαφορετικό χαρακτήρα ανάμεσα στα δύο ισχυρά crossover. Το Kona N Line δεν είναι μία σκληροπυρηνική κατασκευή και το αντιλαμβάνεσαι από την πρώτη στιγμή που θα βρεθείς στο εσωτερικό του. Είναι άνετο, με την μεγάλη οθόνη αφής των 10,25’’ να ξεχωρίζει και να προσφέρει έναν αέρα πολυτέλειας. Το ψηφιακό περιβάλλον συμπληρώνεται από την ψηφιακή οθόνη, ενώ η σπορ αύρα εντοπίζεται στις κόκκινες ραφές σε τιμόνι, επιλογέα, αλλά και στα τύπου μπάκετ καθίσματα. Τα τελευταία προσφέρουν πολύ καλή πλευρική στήριξη, χωρίς να κουράζουν, ενώ κάθεσαι χαμηλά με τη θέση οδήγησης να είναι πολύ καλή. Σε χαλαρούς ρυθμούς το Kona ξεδιπλώνει το φιλικό του χαρακτήρα, με το αυτόματο κιβώτιο να είναι αρωγός στην πολύ καλή ποιότητα κύλισης. Σε αυτό φυσικά συμβάλλει η ανάρτηση, που αν και σφικτή καταφέρνει να «περνάει» απροβλημάτιστα από τις περισσότερες ανωμαλίες του δρόμου. Επιλέγοντας το πρόγραμμα Sport άμεσα διαπιστώνεις την αλλαγή στην απόκριση του γκαζιού. Το Kona N Line έχει ζωντάνια, με το σύνολο να αποδεικνύεται εξαιρετικά γραμμικό. Κάθε είδος έκρηξης λάμπει δια της απουσίας της, θυμίζοντας περισσότερο ισχυρό ατμοσφαιρικό σύνολο. Από χαμηλά νιώθεις την ισχύ του κινητήρα, με τη ροπή να παίζει το ρόλο της, ενώ αποδίδει ικανοποιητικά σχεδόν μέχρι το όριο περιστροφής του.



Από την άλλη, το στιβαρό πλαίσιο δεν έχει πρόβλημα να διαχειριστεί την επιπλέον ισχύ, ειδικά στην τετρακίνητη έκδοση που είχαμε στη διάθεση μας. Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά και οι κλίσεις του αμαξώματος μικρές, αν αναλογιστούμε πως πρόκειται για ένα crossover με απλά βελτιωμένη ανάρτηση. Για όσους αναζητούν το κάτι παραπάνω, το Kona N Line δεν έχει τον παιχνιδιάρικο χαρακτήρα που περιμένεις από ένα hot hatch. Το εμπρός μέρος εμφανίζει την τάση να ανοίξει την τροχιά του, αν και σε γλιστερές επιφάνειες και με τους κατάλληλους χειρισμούς μπορείς να προκαλέσεις ελαφριά τοποθέτηση και εν συνεχεία να πλαγιολισθήσεις ελαφρά στην έξοδο. Κάτι που σου επιτρέπει για συγκεκριμένη γωνία το σύστημα ευστάθειας που δεν απενεργοποιείται. Σίγουρα, θα θέλαμε καλύτερη αίσθηση από το σύστημα διεύθυνσης, που είναι λίγο φλύαρο, αλλά και καλύτερη απόκριση από το κιβώτιο στη γρήγορη οδήγηση. Όμως, αυτά είναι στοιχεία που σίγουρα θα είναι τελείως διαφορετικά και δεν θα μας απασχολήσουν στην σκληροπυρηνική έκδοση Ν.



Περνώντας στο εσωτερικό του Puma ST, από την πρώτη στιγμή νιώθεις τη διαφορά στα… πλευρά σου! Το μπάκετ κάθισμα της Recaro αγκαλιάζει σφικτά το σώμα και συνειδητοποιείς πως εδώ τα πράγματα σοβαρεύουν. Η χοντρή στεφάνη του τιμονιού σε προδιαθέτει ευχάριστα, ενώ το χέρι κατεβαίνει βιαστικά και με ανυπομονησία στον χειροκίνητο επιλογέα. Δε το κρύβουμε, πως σε κατασκευές του είδους, αυτή είναι η πλέον ενδεδειγμένη επιλογή. Φυσικά, όπως και στο Kona, το Puma ξεχωρίζει για το digital περιβάλλον, με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και την οθόνη αφής. Σε κάθε περίπτωση, και στα δύο δεν σου λείπει απολύτως τίποτα σε επίπεδο ψυχαγωγίας, πολυμέσων και ασφάλειας. Ακόμα και σε χαλαρούς ρυθμούς μέσα στην πόλη, αμέσως καταλαβαίνεις ότι το Puma ST δεν κάνει υποχωρήσεις όσον αφορά τα δυναμικά του χαρακτηριστικά. Η πολύ σφικτή ανάρτηση μεταφέρει όλες τις πληροφορίες που συλλέγει από το δρόμο στο εσωτερικό, αλλά με μία ευχάριστη, αγωνιστική αίσθηση. Δεν κοπανάει ούτε αντιδράει ξερά, απλά διαβάζει και την παραμικρή λεπτομέρεια του οδοστρώματος. Κάτι που ίσως κάποιους τους κουράσει, ενώ άλλους πιθανότατα να τους ενθουσιάσει. Βλέπετε, το Puma ST έχει κατασκευαστεί για όσους αναζητούν έντονες συγκινήσεις και το crossover της Ford τις προσφέρει απλόχερα παρά το αταίριαστο για κάποιους αμάξωμα.



Την αρχή την κάνει ο κινητήρας με την μεστή λειτουργία του. Γεμάτος από χαμηλά, ξεσπάει στις μεσαίες στροφές και σου προσφέρει μία καλή γροθιά στο στομάχι, χωρίς μάλιστα η απόδοση του είναι πτωτική στις ψηλές. Ο ήχος του 3κύλινδρου συνόλου δεν ενθουσιάζει, αλλά ούτε απογοητεύει, με την εξάτμιση να φροντίζει για αυτό… Η αδρεναλίνη εκτοξεύεται ακόμα περισσότερο τη στιγμή που θα βρεθείς στον επαρχιακό δρόμο. Το πλαίσιο είναι αυτό που ονομάζουμε ένα κομμάτι και δικαιολογούνται απόλυτα τα κορυφαία νούμερα στρεπτικής ακαμψίας. Το σύστημα διεύθυνσης είναι πραγματικό ξυράφι και η παραμικρή εντολή των χεριών μεταφράζεται σε μετατόπιση του εμπρός μέρους με χειρουργική ακρίβεια. Ενώ ο επιλογέας με τις μικρές διαδρομές είναι απλά απολαυστικός και σε ωθεί να αλλάζει σχέσεις… Το μεγαλύτερο μεταξόνιο το καθιστά λιγότερο νευρικό σε σχέση με το Fiesta, η ανάρτηση λειτουργεί υποδειγματικά και οι κλίσεις του αμαξώματος είναι ελάχιστες. Το Puma ST έχει πρόσφυση και δεν το κρύβει, με τον εσωτερικό τροχό να βρίσκεται περισσότερη ώρα στον αέρα, παρά στο έδαφος. Το μπλοκέ διαφορικό της Quaife παίζει το ρόλο του, κλείνοντας την τροχιά του εμπρός μέρους στα γλιστερά κομμάτια, αυξάνοντας ακόμα περισσότερο την αίσθηση σιγουριάς στον οδηγό. Το εξαιρετικά ζυγισμένο πλαίσιο δεν θυμίζει σε τίποτα crossover και δεν είναι υπερβολή πως νιώθεις ότι βρίσκεσαι στο εσωτερικό ενός hot hatch. Είναι τόσο καλορυθμισμένο, που μόλις απενεργοποιήσεις τα ηλεκτρονικά βοηθήματα απολαμβάνεις οδήγηση και γωνίες που δεν περιμένεις από κατασκευές του είδους. Όπως και στο Fiesta, έτσι και εδώ το πίσω μέρος είναι εξαιρετικά συμμετοχικό επιτρέποντας την τοποθέτηση πριν τη στροφή με ελαφριά πλαγιολίσθηση. Και μάλιστα με προβλέψιμο τρόπο, αφού δεν είναι σε καμία περίπτωση απότομο, αλλά προοδευτικό.



Η εμπλοκή στο μηχανοκίνητο αθλητισμό έχει πολλά οφέλη γενικότερα. Δεν είναι μόνο η εξέλιξη μηχανικών μερών, αλλά και η δημιουργία κατασκευών που εξακολουθούν να απευθύνονται στον πραγματικό οδηγό, ανεξαρτήτως αμαξώματος και προδιαγραφών. Έτσι, ακόμα και τα crossover μπορούν να προσφέρουν οδηγική ευχαρίστηση σε όσους την αναζητούν. Το Hyundai Kona N Line είναι μία πρώτη γεύση πριν το κυρίως πιάτο που ακολουθεί λίαν συντόμως. Είναι μία ισχυρή έκδοση ενός SUV, έχοντας περισσότερο χαρακτηριστικά GT.

Στην αντίπερα όχθη, το Puma ST είναι μία ιδιαίτερη περίπτωση. Η αλήθεια είναι ότι έχουμε οδηγήσει αρκετά ισχυρά crossover, αλλά ελάχιστα διακρίνονται για τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα τους. Η Ford Performance και πάλι «ζωγράφισε» δημιουργώντας μία fun to drive κατασκευή, παραμένοντας πιστή στις παραδόσεις και τις αρχές της σπορ οδήγησης. Το σίγουρο είναι πως το Hyundai Kona N θα διακατέχεται από την ίδια φιλοσοφία ακολουθώντας ένα νέο κύμα κατασκευών που απευθύνονται σε λίγους, αλλά ανήσυχους.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ


AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...