Οδηγούμε τα νέα CUPRA Tavascan VZ και Born VZ στη Βαρκελώνη

Το Tavascan, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό Coupe SUV της CUPRA και την ισχυρότερη έκδοση VZ του Born με 326 ίππους είχαμε τη δυνατότητα να οδηγήσουμε στην Ισπανία.

  • -
  • -

Συνεχίζοντας την επέκταση της γκάμας της με αμείωτη ένταση, η CUPRA παρουσιάζει ένα ολοκαίνουργιο μοντέλο, το νέο Tavascan, με το οποίο στοχεύει απευθείας στην κορυφή των αμιγώς ηλεκτρικών Coupe SUV. Έχοντας ξεκάθαρα νεανική εμφάνιση με την sport premium αισθητική που έχουν όλα τα μοντέλα της ισπανικής μάρκας, το νέο Tavascan μας δίνει και μια γεύση σχετικά με τη σχεδιαστική γλώσσα που θα ακολουθήσουν οι Ισπανοί στο άμεσο μέλλον. Άλλωστε, το ίδιο το αυτοκίνητο διατήρησε σε πολύ μεγάλο βαθμό την εικόνα του πρωτότυπου που παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 2019 και από τότε, είχε εκφραστεί ως το «όνειρο της μάρκας» για το μέλλον. Που τελικά, βγήκε αληθινό!

«Κέντα» της τεχνολογίας

Μπαίνοντας στο εσωτερικό, βλέπουμε ότι η λογική της «ανάγλυφης» σχεδίασης συνεχίζεται και το CUPRA Tavascan προκαλεί το συναίσθημα με τις γραμμές και τα υλικά της καμπίνας. Παράλληλα όμως, είναι διάχυτη και η αύρα της τεχνολογίας με αιχμή του δόρατος την πολύ μεγάλη οθόνη αφής των 15 ιντσών στην κεντρική κονσόλα, τη μεγαλύτερη που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε μοντέλο της μάρκας. Πλαισιώνεται από τα χαρακτηριστικά sliders για την αυξομείωση της έντασης του ηχοσυστήματος και της θερμοκρασίας του κλιματισμού που γνωρίζουμε και από άλλα αυτοκίνητα της CUPRA, με τη σημαντική διαφορά ότι πλέον τα χειριστήρια είναι φωτιζόμενα, προσδίδοντας καλύτερη εργονομία στη χρήση.

Το σύστημα infotainment υποστηρίζει σύνδεση με Apple CarPlay και Android Auto, διαθέτει πάρα πολλά μενού που απαιτούν εξοικείωση, όμως συγκριτικά με άλλα μοντέλα παρατηρήσαμε ότι οι αντιδράσεις της οθόνης είναι πολύ ταχύτερες χωρίς υστέρηση, στοιχείο που διευκολύνει σε πολύ μεγάλο βαθμό τη χρήση και συνηγορεί για μια ευχάριστη εμπειρία. Στο κομμάτι της ψυχαγωγίας, το CUPRA Tavascan διατίθεται και με ένα κορυφαίο ηχοσύστημα της Sennheiser, κορυφαίας εταιρείας στο κομμάτι του ήχου, με 12 ηχεία και 425 Watt απόδοσης για εντυπωσιακά ποιοτική ακρόαση μουσικής κάθε είδους.

Ο πίνακας οργάνων από την άλλη, μπορεί να είναι μικρός και να προβάλλει μόνο τα απολύτως απαραίτητα, όμως ο οδηγός έχει στη διάθεσή του ένα εξαιρετικό Head-Up Display επαυξημένης πραγματικότητας που δείχνει όλα όσα πρέπει να γνωρίζει στο κέντρο του οπτικού πεδίου του, άρα δεν χρειάζεται να πάρει ποτέ τα μάτια του από τον δρόμο. Γενικότερα, η παραμονή στο εσωτερικό του CUPRA Tavascan είναι ευχάριστη. Πολύ καλή είναι η συναρμογή των υλικών, όπως και η ποιότητά τους, με ελάχιστα πλαστικά να δείχνουν οικονομικότερης επιλογής. Η κονσόλα διαθέτει αρκετές πρακτικές θήκες και ποτηροθήκες, ενώ οι χώροι για τους επιβάτες είναι μεγάλοι. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο χώρος αποσκευών των 540 λίτρων είναι από τους κορυφαίους στην κατηγορία και καλύπτει άνετα τις οικογενειακές υποχρεώσεις.

Απευθείας… κορυφή

Η πρώτη μας επαφή με το CUPRA Tavascan έγινε στην κορυφαία έκδοση VZ, με τους δύο ηλεκτροκινητήρες και την τετρακίνηση. Το ισπανικό μοντέλο χρησιμοποιεί την πλατφόρμα MEB του Volkswagen Group και συνοδεύεται από τους νέους, πιο αποδοτικούς ηλεκτροκινητήρες που έκαναν πρόσφατα την εμφάνισή τους στον όμιλο. Το σύστημα αποδίδει συνολικά 340 ίππους και 545 Nm ροπή, που καταλήγουν και στους τέσσερις τροχούς και χαρίζουν πολύ καλές επιδόσεις με 0-100 km/h σε 5,5 sec και τελική ταχύτητα περιορισμένη ηλεκτρονικά στα 180 km/h. Η μπαταρία που τροφοδοτεί με ενέργεια τους ηλεκτροκινητήρες είναι η γνωστή των 82 kWh του Volkswagen Group με τις 77 kWh διαθέσιμες για χρήση. Εξασφαλίζει αυτονομία έως 522 km σύμφωνα με τις μετρήσεις βάσει WLTP (568 km η πισωκίνητη έκδοση των 286 ίππων) και φορτίζει με ισχύ έως 135 kW σε σταθμούς συνεχόμενου ρεύματος DC (10-80% σε 28 λεπτά) ή με 11 kW σε φορτιστές εναλλασσόμενου ρεύματος AC (0-100% σε 8 ώρες).

Από τη σύντομη επαφή μας με το αυτοκίνητο στους δρόμους της Ισπανίας, μας άρεσε πολύ η θέση οδήγησης που τοποθετεί σωστά το σώμα μέσα στο αμάξωμα. Η επιτάχυνση είναι δυνατή και η πρόσφυση, ατελείωτη. Η ανάρτηση με γόνατα McPherson μπροστά και πολλαπλούς σύνδεσμους πίσω είναι σφικτή, αλλά φιλτράρει σωστά τις κακοτεχνίες του δρόμου, χωρίς να παρατηρήσαμε ξερές αντιδράσεις στις κακοτεχνίες. Βέβαια σε αυτό πολύ μεγάλο ρόλο είχε και η ποιότητα του ισπανικού οδικού δικτύου, οπότε περιμένουμε να το οδηγήσουμε και στην Ελλάδα για να βγάλουμε πιο ασφαλές συμπέρασμα. Σε κάθε περίπτωση, στην έκδοση VZ των 340 ίππων είναι στάνταρ το DCC (Dynamic Chassis Control), που μεταβάλλει τη σκληρότητα των αμορτισέρ ανάλογα το πρόγραμμα οδήγησης (Range, Individual, Traction, Eco, Comfort, Performance, CUPRA).

Παράλληλα η μεταβλητή κρεμαγιέρα αλλάζει βήμα ανάλογα με τις συνθήκες και προσφέρει πιο άμεση αίσθηση σε ανοικτό δρόμο περιφέρειας, αλλά και αυξημένη ευελιξία εντός πόλης, στις χαμηλές ταχύτητες. Σύμφωνα με την CUPRA, οι τεχνικοί της έχουν προχωρήσει σε διάφορες αλλαγές συγκριτικά με άλλα μοντέλα του ομίλου που χρησιμοποιούν την ίδια πλατφόρμα, με μερικές από αυτές να είναι η χαμηλωμένη ανάρτηση (15 mm εμπρός και 10 mm πίσω), η αύξηση στα μετατρόχια, αλλά και η χρήση λογισμικών με πιο σπορ ρυθμίσεις, όπως για παράδειγμα αυτό του ESC (σύστημα ελέγχου της ευστάθειας). 

Με πλούσιο εξοπλισμό και τεχνολογία

Το CUPRA Tavascan θα είναι διαθέσιμο για παραγγελία από τον Ιούνιο του 2024 και οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν μετά το καλοκαίρι. Οι διαθέσιμες εκδόσεις θα είναι αρχικά δύο, η Endurance με έναν ηλεκτροκινητήρα και 286 ίππους (0-100 km/h σε 6,8 sec, αυτονομία έως 568 km) και η VZ με δύο ηλεκτροκινητήρες, τετρακίνηση και 340 ίππους. Ο βασικός εξοπλισμός είναι πλούσιος και περιλαμβάνει από την οθόνη των 15 ιντσών έως 19άρες ζάντες αλουμινίου, Predictive Adaptive Cruise Control, Traffic Sign Recognition, Intelligent Speed Adaptation, Side Assist, Lane Assist, Exit Warning, Exit Assist, Fatigue Detection και Rear View eSmart Camera. Αξιοσημείωτα όμως είναι και τα προηγμένα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, όπως το Front Assist με υποστήριξη εκτροπής και υποβοήθησης στροφής, το οποίο αποτρέπει ή μετριάζει τις πιθανές ζημιές σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, παρακολουθώντας άλλους χρήστες του δρόμου όπως αυτοκίνητα, πεζούς και ποδήλατα.

Επίσης, υπάρχουν και τα προαιρετικά πακέτα εξοπλισμού που προσθέτουν διάφορα στοιχεία. Για παράδειγμα, το Immersive έχει ηχοσύστημα Sennheiser, κάμερα Top View 360º, ηλεκτρικά και θερμαινόμενα μπροστινά καθίσματα από ανακυκλωμένες μικροΐνες, ζάντες αλουμινίου 20 ιντσών. Το Adrenaline περιλαμβάνει ζάντες αλουμινίου 21 ιντσών στο χρώμα του χαλκού, φώτα LED matrix, head-up display επαυξημένης πραγματικότητας, DCC Sport & πανοραμική ηλιοροφή, το Extreme σφυρήλατες ζάντες αλουμινίου 21 ιντσών και ελαστικά επιδόσεων (με πλάτος πέλματος 255 mm εμπρός και πίσω), δερμάτινα μπροστινά καθίσματα CUP Bucket, τα οποία είναι επίσης αεριζόμενα και τέλος, το Winter Pack με αντλία θερμότητας, θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός-πίσω και θερμαινόμενο παρμπρίζ. Τέλος, τα 5 διαφορετικά χρώματα Atacama Desert, Tavascan Blue, White Silver, Basalt Grey και Century Bronze Matt, αναδεικνύουν πλήρως τον χαρακτήρα του Coupe SUV.

Διάλειμμα για Born VZ!

Στη διάρκεια της γνωριμίας μας με το CUPRA Tavascan στη Βαρκελώνη, είχαμε την ευκαιρία για μια σύντομη επαφή με το CUPRA Born VZ, την κορυφαία έκδοση του γνωστού μας CUPRA Born με έναν ηλεκτροκινητήρα 326 PS και 545 Nm στον πίσω άξονα. Το hatchback της εταιρείας έχει και μικρές σχεδιαστικές διαφοροποιήσεις, όπως τις ζάντες, τα χρώματα και τα σήματα VZ, ενώ δέχτηκε και αρκετές περιποιήσεις προκειμένου να αποκτήσει έναν πιο σπορ χαρακτήρα. Στη σύντομη οδηγική επαφή που είχαμε μαζί του, παρατηρήσαμε τη σπορ φιλοσοφία της ανάρτησης με σκληρότερες ρυθμίσεις που ελέγχει καλά το βάρος του αμαξώματος. Και εδώ έχουμε το σύστημα DCC (Dynamic Chassis Control) που μεταβάλλει τη σκληρότητα των αμορτισέρ και δείχνει να λειτουργεί πολύ καλά στην ποιοτική ισπανική άσφαλτο.

Δείτε ακόμη: Η video-δοκιμή μας για το CUPRA Born e-Boost 231 PS

Οι άνθρωποι της CUPRA δούλεψαν αρκετά και σε άλλες λεπτομέρειες, όπως την αίσθηση από το πεντάλ του φρένου και την προοδευτικότητά του, όπως και το βάρος του συστήματος διεύθυνσης. Επίσης, το ESC απενεργοποιείται σε μεγαλύτερο βαθμό, δίνοντας την επιλογή στον οδηγό να απολαύσει περισσότερο την πίσω κίνηση και την αυξημένη ισχύ του κινητήρα. Η CUPRA ανακοινώνει ότι το Born VZ των 326 ίππων ολοκληρώνει τα 0-100 km/h σε 5,6 δευτερόλεπτα και η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 200 km/h. Εφοδιάζεται με μια μπαταρία 79 kWh, που σε πολύ μεγάλο βαθμό είναι ίδια με εκείνη των 77 kWh, όμως χάρη σε μικρές παρεμβάσεις αυξάνεται η χωρητικότητά της κατά 2 kWh. Παράλληλα, η φόρτιση σε σταθμούς DC ανεβαίνει στα 185 kW, επιτρέποντας την ταχύτερη επαναφόρτισή της. Τέλος, η επίσημη αυτονομία που ανακοινώνει η ισπανική εταιρεία για το κορυφαίο Born VZ είναι στα 599 km με βάση το πρότυπο μετρήσεων WLTP.

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...