Τα κρυφά έξοδα ενός αυτοκινήτου: Δες πόσα λεφτά χαλάς σε 5 χρόνια

Όταν σκέφτεσαι να αγοράσεις αυτοκίνητο, εκτός τα χρήματα που θα δώσεις για την αγορά του, έχεις υπολογίσει τις χιλιάδες ευρώ που χρειάζονται ετησίως για τη χρήση και συντήρησή του;

  • -
  • -

Τα κόστη ενός αυτοκινήτου, είτε καινούριου, είτε μεταχειρισμένου, δεν σταματούν στην αγορά του. Αντιθέτως, μόλις ξεκινούν, επηρεάζοντας τον ετήσιο προϋπολογισμό σου. Κάθε ιδιοκτήτης, κάθε χρόνο πρέπει να δαπανάει ένα σεβαστό ποσό για το όχημά του, το οποίο ξεκινά από τα καύσιμα και καταλήγει στη συντήρηση και τα χαράτσια του κράτους. Ας δούμε αναλυτικά ποια είναι τα «κρυφά» έξοδα των ΙΧ.

Καύσιμα

Δεν είναι δυνατόν να αγοράσεις ένα αυτοκίνητο και να μην έχεις υπολογίσει πόσο καίει σε καύσιμα, εκτός αν τα πληρώνει άλλος -ο εργοδότης σου- ή αν είσαι... τόσο πλούσιος που αδιαφορείς για τα χρήματα. Επειδή, όμως, οι περισσότεροι τα βγάζουν πέρα ίσα ίσα και κατέχουν μικρομεσαίο όχημα βενζίνης ή diesel, θα λάβουμε υπόψη τα συγκεκριμένα δεδομένα. Ένας μέσος οδηγός στην Ελλάδα διανύει περίπου 15.000 km ετησίως, με το όχημα να καταναλώνει από 7 έως 8 lt/100 km. βενζίνης και γύρω στα 6 lt/100 km πετρελαίου.

exoda

Το κόστος λοιπόν μόνο για καύσιμα κυμαίνεται για την βενζίνη χοντρικά από 2.100 έως 2.400 €  και για το diesel από 1.500 έως 1.600 €.

Δες εδώ: Οι 4 τρόποι για να καταλάβω ότι ο κινητήρας θέλει service

Ελαστικά

Τα ελαστικά αποτελούν το κυριότερο αξεσουάρ του αυτοκινήτου. Χωρίς αυτά δεν κινείται, ενώ με φθαρμένα ή μεταχειρισμένα η ασφάλεια πάει περίπατο. Οπότε υπολογίζουμε ένα μεσαίο προς καλό σετ ελαστικών. Η τιμή των ελαστικών πάντοτε ήταν «τσουχτερή» πόσο μάλλον αυτές τις εποχές με τις ανατιμήσεις. Αν υποθέσουμε ότι πρέπει να τα αλλάζεις κάθε 4 χρόνια και η τετράδα κοστίζει 400 €, τότε υπολόγισε 100 € τον χρόνο.

Service αυτοκινήτου

exoda

Η ορθή συντήρηση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη σωστή λειτουργία του αυτοκινήτου. Το service πρέπει να γίνεται συνήθως κάθε χρόνο και το κόστος του καθορίζεται από το μοντέλο που έχεις στην κατοχή σου. Το «μικρό» service που περιλαμβάνει αλλαγή λαδιών και φίλτρων ξεκινά στην καλύτερη από 100 € στην αντιπροσωπεία για ένα μίνι αυτοκίνητο. Το «μεγάλο» προφανώς και είναι πολύ ακριβότερο, αφού περιλαμβάνει μπουζί, φρένα και υγρά. Οι συγκεκριμένες τιμές βέβαια αφορούν στη γενική εικόνα, καθώς θα πρέπει να συνυπολογίσεις και τυχόν έξτρα εργασίες, αλλά και τη μάρκα του αυτοκινήτου.

Διάβασε επίσης: Πόσο είναι το πρόστιμο αν δεν περάσω ΚΤΕΟ

Ασφάλιση

Χωρίς ασφάλεια δεν μπορείς να κυκλοφορήσεις νόμιμα στον δρόμο. Είτε την πληρώνεις με τον μήνα, είτε στο εξάμηνο, είτε την εξοφλείς για κάθε χρόνο, ανεβάζει το ετήσιο μπάτζετ σου. Για μια απλή ασφάλεια με βάση τις προσφορές που κάνουν οι ασφαλιστικές πρέπει να δώσεις περίπου 60 € το εξάμηνο, δηλαδή 120 € τον χρόνο. Αυτό είναι το ελάχιστο κόστος. Φυσικά, αν θέλεις να ασφαλίσεις το αυτοκίνητο για επιπλέον κινδύνους και για κλοπή, το κόστος αυξάνεται πολύ, αναλόγως της αξίας του οχήματος.

exoda

ΚΤΕΟ

Με βάση τη νομοθεσία, αν δεν έχεις επισκεφθεί ένα Κέντρο Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων και δεν έχεις την ανάλογη βεβαίωση είσαι παράνομος. Η υποχρέωση ΚΤΕΟ για όλα τα επιβατικά οχήματα ξεκινάει 4 χρόνια μετά την αγορά τους ως καινούργια, δηλαδή από την ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας τους. Έπειτα από την πρώτη φορά που θα περάσει κάποιο όχημα ΚΤΕΟ ακολουθεί την λεγόμενη περιοδικότητα που αναγράφεται στο χαρτί του ΚΤΕΟ και ορίζεται ανά 2 έτη. Μία μέση τιμή για τα επιβατικά ΙΧ είναι γύρω στα 50 ευρώ.

Τέλη Κυκλοφορίας

Κάθε χρόνο πρέπει να καταβάλλεις και το χαράτσι των τελών κυκλοφορίας. Όσα αυτοκίνητα είχαν ταξινομηθεί στην Ελλάδα μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2010 πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας με βάση τον κυβισμό τους. Όσα κυκλοφόρησαν μετά την 1η Νοεμβρίου 2010, πληρώνουν με βάση τις εκπομπές CO2 που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, ενώ τα πιο «καθαρά» από αυτά απαλλάσσονται πλήρως -κάτω από 90 ή 122 g/km, αναλόγως χρονολογίας.

Για να δεις αναλυτικά τι ισχύει με τα τέλη και τα κόστη μπορείς να πατήσεις εδώ

Πόσα είναι τα συνολικά έξοδα

Τα ετήσια έξοδα αυτοκινήτου ποικίλουν ανάλογα με το όχημα που έχεις. Αν υποθέσουμε πως κατέχεις ένα νέο υβριδικό που απαλλάσσεται από τέλη κυκλοφορίας και καίει το ελάχιστο καύσιμο, στην καλύτερη περίπτωση θα επιβαρυνθείς ετησίως με 1.000 ευρώ. Αυτό το ποσό, αφορά τη χαμηλότερη ασφάλεια και το πιο απλό service. Ρεαλιστικά στην πενταετία, με αλλαγή ελαστικών και «μεγάλο» service, τα 7.000 € πρέπει να τα θεωρείς δεδομένα.

Αν έχεις κάποιο βενζίνης που καταναλώνει 7,5 lt/100 km και πληρώνει σε τέλη 250 €, τότε θα χρειαστεί να δαπανήσεις τον χρόνο τουλάχιστον 2.500 €. Με ελαστικά, συντήρηση και τις φυσιολογικές φθορές σε βάθος 5 ετών, 12.000 € δεν φθάνουν.