Δοκιμή CUPRA Born VZ 326 PS: Το κάτι παραπάνω

Πατώντας στην ήδη πολύ καλή βάση του CUPRA Born, η έκδοση VZ διανθίζεται με λίγο πιο σπορ χαρακτηριστικά και αρκετή περισσότερη δύναμη, έχοντας 326 PS στον πίσω άξονα.

  • -
  • -
Ισχύς326 PS
Ροπή545 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h5,6 sec
Κατανάλωση ενέργειας15,00 kWh/100 km
με μια ματιά

Προσφέροντας πλέον μια ουσιαστικά σπορ πρόταση στην κατηγορία των compact ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το CUPRA Born VZ απευθύνεται σε εκείνους που ζητούν ένα EV για καθημερινή χρήση, αλλά και ένα ενδιαφέρον στην οδήγηση αυτοκίνητο, σε συσκευασία ενός. Οι στοχευμένες παρεμβάσεις των μηχανικών στο στήσιμο και ο ηλεκτροκινητήρας των 326 PS στον πίσω άξονα, δημιουργούν ένα άκρως ενδιαφέρον αποτέλεσμα που από ότι φαίνεται, τα κάνει όλα.

Το CUPRA Born είναι ένα αυτοκίνητο που κυκλοφορεί εδώ και περίπου τρία χρόνια στην ελληνική αγορά, αποτελώντας μια αξιόλογη πρόταση στην κατηγορία των compact ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με μια σπορ εσάνς που χαρακτηρίζει όλα τα αυτοκίνητα της ισπανικής εταιρείας. Πλέον, ωστόσο, πραγματοποιείται και μια απολύτως καλοδεχούμενη προσθήκη στην γκάμα, ορίζοντας το άνω άκρο της. Πρόκειται για το Born VZ, την ισχυρότερη και πιο σπορ έκδοση του ηλεκτρικού μοντέλου, που ξεχωρίζει τόσο με τις επιδόσεις που προσφέρει, όσο και με την οδική συμπεριφορά της. Μάλιστα, όλα αυτά δεν προκύπτουν εις βάρος της κατανάλωσης και της αποδοτικότητας, τομείς που το αυτοκίνητο εξακολουθεί να συγκαταλέγεται ανάμεσα στα κορυφαία του είδους. 

Ξεχωρίζει διακριτικά

Το CUPRA Born VZ δηλώνει την ταυτότητά του με τις δίχρωμες ζάντες αλουμινίου αποκλειστικής σχεδίασης των 20 ιντσών και τα σήματα VZ. Παράλληλα υπάρχουν δύο αποκλειστικές επιλογές χρωμάτων, το Midnight Black και το Dark Forest, ενώ οι επιθετικές γραμμές του αμαξώματος ταιριάζουν στη λογική της συγκεκριμένης έκδοσης, προσδίδοντας επιπλέον τόνους δυναμισμού, ειδικότερα στο εμπρός μέρος. Τα LED φωτιστικά σώματα με την «αιχμηρή» φωτεινή υπογραφή τους, ο ψευτοδιαχύτης στον πίσω προφυλακτήρα, όπως και οι εμπρός εισαγωγές στον προφυλακτήρα με το επιθετικό σχεδιαστικό μοτίβο, δημιουργούν ένα σύνολο που τηρεί τις σπορ υποσχέσεις του και δεν στερείται λεπτομερειών που το κάνουν να ξεχωρίζει. Το μήκος του βρίσκεται στα 4,32 μέτρα, το πλάτος στα 1,8 μέτρα και το ύψος, στα 1,54 μέτρα, έχοντας ένα μεταξόνιο 2.766 mm.

Κάτσε καλά!

Στο εσωτερικό του CUPRA Born VZ, η μεγαλύτερη διαφορά συγκριτικά με τις υπόλοιπες εκδόσεις, προκύπτει από τα καθίσματα CUP. Πρόκειται για δύο μπάκετ της Sabelt που «κλειδώνουν» το σώμα των εμπρός επιβατών και στηρίζουν τέλεια, από τα πόδια μέχρι και τους ώμους. Δύσκολα θα υπάρξουν παράπονα για τη θέση οδήγησης, όμως δεν θα λέγαμε όχι αν κατέβαινε λίγο χαμηλότερα, για να υπάρχει μια πιο ξεκάθαρη αίσθηση σπορ αυτοκινήτου. Το τιμόνι διαθέτει δύο κυκλικούς διακόπτες, έναν που εναλλάσσει όλα τα διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης και έναν που επιλέγει απευθείας το πρόγραμμα CUPRA, για μέγιστη δυνατή οδηγική απόλαυση, χωρίς να «ψάχνεσαι» στο μενού της οθόνης. Μιας και αναφερθήκαμε σε αυτή, να πούμε ότι έχει διάσταση 12,9 ίντσες και «τρέχει» ένα ιδιαίτερα γρήγορο, αλλά και κάπως περίπλοκο μερικές φορές μενού. Υποστηρίζει ασύρματα το Apple CarPlay και το Android Auto, ενώ έχει πολύ όμορφα γραφικά και υψηλή ανάλυση.Στην κονσόλα υπάρχει μπόλικος αποθηκευτικός χώρος και ένα συρόμενο κάλυμμα για να κρύβει το περιεχόμενο των θηκών.

Αντίστοιχα, η εργονομία, αν και απροβλημάτιστη στο σύνολό της, δοκιμάζεται από κάποιες επιλογές όπως τα απτικά χειριστήρια στο τιμόνι, τα sliders στην κονσόλα για την αυξομείωση της έντασης του ήχου αλλά και της θερμοκρασίας στον διζωνικό κλιματισμό, όπως και οι μόνο δύο διακόπτες για τα τέσσερα ηλεκτρικά παράθυρα (με κουμπί που υποδεικνύει τον χειρισμό του αντίστοιχου εμπρός ή πίσω παραθύρου). Η ποιότητα των υλικών αλλά και της συναρμογής βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο και οι χώροι, ικανοποιούν για το μέγεθος του οχήματος, με απόλυτη επάρκεια για τη μεταφορά τεσσάρων ατόμων χωρίς περιορισμούς. Μόνος αστερίσκος, ότι οι ψηλοί στο πίσω κάθισμα θα νιώθουν τα γόνατά τους να λυγίζουν πιο πολύ από όσο θα ήθελαν. Τουλάχιστον απουσιάζει τελείως το κεντρικό τούνελ και το πάτωμα είναι επίπεδο, ένα άκρως καλοδεχούμενο χαρακτηριστικό των ηλεκτρικών που σχεδιάστηκαν εξαρχής ως τέτοια. Το πορτμπαγκάζ δεν εντυπωσιάζει με τη χωρητικότητά του αλλά δεν απογοητεύει κιόλας, παρέχοντας 385 απολύτως εκμεταλλεύσιμα λίτρα.

Αθόρυβη εκτόξευση

Το CUPRA Born VZ με έναν ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα, απόδοσης 326 PS και 545 Nm, καταφέρνει να ολοκληρώσει με σπουδαία επιτυχία τη σπορ αποστολή του. Η CUPRA ανακοινώνει ότι το Born VZ των 326 PS ολοκληρώνει τα 0-100 km/h σε 5,6 δευτερόλεπτα και η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 200 km/h. Όπως συμβαίνει σε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η ροπή αποδίδεται από το πρώτο άγγιγμα του δεξιού πεντάλ και η απόκριση είναι αμεσότατη, χωρίς καμία υστέρηση. Εφοδιάζεται με μια μπαταρία 79 kWh, που σε πολύ μεγάλο βαθμό είναι ίδια με εκείνη των 77 kWh, όμως χάρη σε μικρές παρεμβάσεις αυξάνεται η χωρητικότητά της κατά 2 kWh. Παράλληλα, η φόρτιση σε σταθμούς DC ανεβαίνει στα 185 kW, επιτρέποντας την ταχύτερη επαναφόρτισή της.

γλυκά
  • Εμφάνιση
  • Επιδόσεις
  • Κατανάλωση ενέργειας
  • Αυτονομία
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ποιότητα κύλισης
  • Ευελιξία
  • Πρακτικότητα
  • Τεχνολογία
  • Καθίσματα
ξινά
  • Αίσθηση πεντάλ φρένων
  • Υπερπροστατευτικό ESC
  • Εργονομικές αστοχίες

H επίσημη αυτονομία που ανακοινώνει η ισπανική εταιρεία για το κορυφαίο Born VZ είναι στα 599 km με βάση το πρότυπο μετρήσεων WLTP. Ο ηλεκτροκινητήρας του Born VZ είναι ο γνωστός APP550 που χρησιμοποιεί σχεδόν παντού ο όμιλος Volkswagen, όμως με αυξημένη ισχύ, από τους 286 PS στους 326 PS. Το συγκεκριμένο ηλεκτρομοτέρ διακρίνεται για την πολύ περιορισμένη «δίψα» του για ρεύμα. Χαρακτηριστικά, το κορυφαίο Born μπορεί να κινείται εντός πόλης με καταναλώσεις γύρω στις 14 kWh ανά 100 km, αν ο οδηγός προσέχει πως συμπεριφέρεται στο γκάζι. Σε αυτές τις συνθήκες η πραγματική αυτονομία είναι πάνω από 500 km! Εμείς, μέση κατανάλωση είχαμε στις 17,5 kWh ανά 100 km, με χρήση τόσο εντός πόλης, όσο και εκτός αυτής, αλλά και αρκετή πίεση σε ορεινές διαδρομές και επαρχιακούς. Έτσι λοιπόν, το Born VZ καλύπτει κατά μέσο όρο περίπου 450 km ανά πλήρη φόρτιση. Να τονίσουμε ότι η μάρκα έχει δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στη σωστή ψύξη του ηλεκτρικού συστήματος με δύο μεθόδους απαγωγής της θερμότητας, τόσο με ελαιόψυκτο κύκλωμα, όσο και με υδρόψυκτο.

Πικάντικη επίγευση

Πίσω από το τιμόνι του CUPRA Born VZ, διαπιστώνεις και την πραγματική ουσία αυτής της έκδοσης. Βασισμένο στο έτσι κι αλλιώς ευχάριστο οδηγικά Born, το VZ έχει κάποια στοιχεία που βοηθούν στην επίτευξη μιας πιο σπορ προσωπικότητας. Οι 326 PS με τα 545 Nm από τον κινητήρα, είναι η μια πλευρά του νομίσματος. Η άλλη είναι η ανάρτηση, όπου διατηρεί την ίδια δομή (γόνατα MacPherson εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) αλλά με τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ DCC που διαθέτουν 16 επιλογές σκληρότητας και πραγματικά αλλάζουν σημαντικά τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου, επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να γίνει από άνετο και ιδιαίτερα ποιοτικό σε κύλιση, έως αρκούντως σπορ, με ελάχιστες κλίσεις του αμαξώματος ακόμη και υπό πίεση. Παράλληλα υπάρχουν παχύτερες αντιστρεπτικές, όπου σε συνδυασμό με την τοποθετημένη στο πάτωμα μπαταρία, βοηθάει το πλαίσιο να αλλάζει άμεσα κατεύθυνση χωρίς να νιώθεις μεγάλη φόρτιση του μπροστινού άξονα. Φυσικά δεν έχει φτιαχτεί για οριακή οδήγηση και αυτό φαίνεται από μια μικρή τάση πλεύσης που παρατηρείται μερικές φορές στις πολύ γρήγορες, διαδοχικές αλλαγές κατεύθυνσης, λόγω και του όχι αμελητέου βάρους του (1.999 kg).

Σε πιο ανοικτά κομμάτια αντέχει πολλή πίεση και παρέχει εξαιρετική πρόσφυση. Αναφορικά με το τιμόνι, η κρεμαγιέρα είναι πολύ κοντή και είναι αρκετά άμεσο, όπως θα έπρεπε. Το βάρος μεταβάλλεται ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης και η αίσθηση είναι ικανοποιητική. Τι θα θέλαμε καλύτερο; Τα φρένα με αεριζόμενους δίσκους εμπρός και ταμπούρα πίσω, θα μπορούσαν να έχουν ένα καλύτερο πεντάλ με σαφέστερη πληροφόρηση. Η αντοχή του συστήματος δεν είναι πρόβλημα και η απόδοσή τους αρκετά καλή, αφού ο πίσω άξονας έχει συνεχή βοήθεια από την ανάκτηση ενέργειας του ηλεκτροκινητήρα.

Δείτε ακόμη: Η δοκιμή μας για το CUPRA Tavascan VZ των 340 PS

Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμη και σε κατηφορικά κομμάτια, τα σημάδια κόπωσης θα αργήσουν να κάνουν την εμφάνισή τους. Η κίνηση στον πίσω άξονα προφανώς προσθέτει μια καλοδεχούμενη υπερστροφική τάση σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, ωστόσο το ESC δεν επιτρέπει περεταίρω εξελίξεις, ακόμη και στην πιο «ελεύθερη» ρύθμιση ESC Sport. Κατά τα λοιπά, το CUPRA Born VZ δεν διαφοροποιείται από τις υπόλοιπες εκδόσεις. Ταξιδεύει με περίσσεια άνεση στον αυτοκινητόδρομο και τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά δεν επιβαρύνουν σημαντικά την ποιότητα κύλισης. Η προσεγμένη ηχομόνωση και η σωστή λειτουργία της ανάρτησης εξασφαλίζουν ευχάριστες μετακινήσεις, κοντινές ή μακρινές. Εντός πόλης η κίνηση στον πίσω άξονα επιτρέπει στους εμπρός τροχούς να «κόβουν» πολύ, με ευεργετικό αποτέλεσμα στην ευελιξία (κύκλος στροφής 10,15 μέτρα).

συμπέρασμα

Τα αυτοκίνητα όπως το CUPRA Born VZ, συνήθως τα αγοράζεις με βάση το συναίσθημα και όχι τόσο τη λογική. Ωστόσο, η CUPRA κατάφερε να το κάνει τόσο ολοκληρωμένο, που οι επιδόσεις και ο σπορ χαρακτήρας έρχονται χωρίς παραχωρήσεις στην άνεση, την καθημερινή ευχρηστία, αλλά και το κόστος μετακίνησης, αφού η κατανάλωση παραμένει πεισματικά χαμηλή αν δεν πατάς συνεχώς τέρμα το γκάζι. Η τιμή του CUPRA Born VZ με τους 326 PS στην ελληνική αγορά είναι 49.990 ευρώ, ωστόσο σημειώστε ότι σε αυτά τα χρήματα, προσφέρει ένα πληρέστατο πακέτο από εξοπλισμό ασφαλείας, άνεσης, τεχνολογίας και συνδεσιμότητας.

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...