ΔΟΚΙΜΗ: Jaguar F-PACE 25d

Το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον. Τελικά κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί το κάλεσμα της αγοράς. Τα SUV αποτελούν το επόμενο γήπεδο στο οποίο θα παιχτεί το παιχνίδι και όλοι παίρνουν θέση. Η Jaguar δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση

  • -
  • -
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά

Το μεγάλο SUV της Jaguar με κινητήρα diesel μόλις 2,0 λίτρων που συνδυάζει οικονομία καυσίμου με επιδόσεις που το καθιστούν ένα πρώτης τάξης εξπρές για μεγάλα και απολαυστικά ταξίδια. Και μάλιστα με οδηγικό ενδιαφέρον. 


Η κατηγορία των SUV (και των περίπου SUV, βλέπε και την καθιερωμένη πλέον μόδα των crossover) αναμένεται ότι θα πιάσει το 40% της συνολικής αγοράς τα επόμενα χρόνια. Τελεία και παύλα. Το γεγονός αυτό ή την δυναμική αυτή κανείς δεν μπορεί ούτε να την αρνηθεί, αλλά ούτε και να την αγνοήσει. Δεν την αρνήθηκαν οι Γερμανοί, δεν μπόρεσαν να την παρακάμψουν οι Γάλλοι (αν και προσπάθησαν σθεναρά), δεν άντεξαν την πίεση οι Ιταλοί, υποκλίθηκαν με ευχαρίστηση οι Σουηδοί και τελευταίοι οι Βρετανοί μπήκαν και αυτοί στο κόλπο.

Είπαμε «πεπρωμένο φυγείν αδύνατον»! Όλοι θέλουν ένα κομμάτι από την πίτα της αγοράς και όλοι ανάλογα με τη θέση τους στην αγορά και την εικόνα τους προσπαθούν να περιχαρακώσουν τον χώρο τους. Η Jaguar δεν είχε άλλη επιλογή με το F-Pace, θα έπρεπε να παλέψει κατευθείαν για την κορυφή της τροφικής αλυσίδας. Ποιος το περίμενε; Λίγο - πολύ όλοι μας, δεν ήταν θέμα για το «αν», αλλά για το «πότε» θα υπέκυπτε και αυτή με τη σειρά της στις σειρήνες τής αγοράς.

Οι Βρετανοί είναι πάντα Βρετανοί έχουν αυτό το χάρισμα να κάνουν αισθητή τη παρουσία τους, χωρίς ποτέ να γίνονται ξεδιάντροπα προκλητικοί. Η αισθητική τους παραμένει πάντα συγκρατημένη και συγκαλυμμένη χωρίς να αναγκάζονται να καταφύγουν στον εύκολο εντυπωσιασμό. Αντίθετα το μόνο για το οποίο έχουμε να τους «κατηγορήσουμε» είναι ότι τελικά το F-Pace είναι περισσότερο συγκρατημένο αισθητικά από όσο θα το περιμέναμε/θέλαμε. Σχεδιασμένο από τον Ian Callum δεν υπάρχουν εξωτερικά χρώμια, οι γυάλινες επιφάνειες είναι μικρές και το μόνο που εντυπωσιάζει είναι τα φωτιστικά εμπρός και πίσω που διαθέτουν το δικό τους χαρακτήρα. Αντίθετα η μάσκα είναι μάλλον χωρίς την «ουσία» την οποία απαιτεί μια Jaguar και λίγο-πολύ το ίδιο ισχύει και για το εσωτερικό.

Και εδώ καλή σχεδίαση, λογικά δομημένη, οθόνη πολυμέσων οκτώ ιντσών, με υλικά πολύ καλής ποιότητας, με εσωτερικό ambient φωτισμό, αλλά και εδώ απουσιάζει κάτι το χαρακτηριστικά Jaguar, όπως η «ξύλινη» επένδυση που μας έχει λείψει τόσο πολύ και μας άρεσε να χαϊδεύουμε… τα παλιά χρόνια. Σε ότι έχει να κάνει με τις διαστάσεις, αυτές είναι υπεραρκετές για τέσσερα άτομα (ας μην ξεχνάμε ότι η τοποθέτηση του κινητήρα κατά τον διαμήκη άξονα δημιουργεί το αναγκαίο κεντρικό τούνελ), ενώ ο χώρος αποσκευών είναι εξαιρετικά μεγάλος στα 650 λίτρα (φτάνει τα 1.740 λίτρα) γιατί πρέπει να χωρά τουλάχιστον τέσσερις σάκους του golf.

Εκεί όμως που το αυτοκίνητο πραγματικά λάμπει είναι στο δρόμο. Εδώ ο συνδυασμός ενός στιβαρού πλαισίου, εξελιγμένων αναρτήσεων (εμπρός διπλά ψαλίδια και πίσω πολλαπλών συνδέσμων, όλα κατασκευασμένα και εδώ από αλουμίνιο) και ενός εξωπραγματικού κινητήρα αλλάζει το τοπίο. Το άκαμπτο πλαίσιο κατασκευασμένο από αλουμίνιο (οι πόρτες είναι από χάλυβα και από σύνθετα υλικά) φροντίζει για την καλή αίσθηση που προσφέρει το σύστημα διεύθυνσης και οι αναρτήσεις, που είναι ευχάριστα σφιχτές.

Και το F-Pace μπορεί να στέκεται ψηλά, όμως κινείται σαν ένα πραγματικά σπορ αυτοκίνητο. Οι τροχοί των 19 ιντσών (ελαστικά 255/55) αναφέρονται μόνο για χρήση σε άσφαλτο και καλά θα κάνετε να αποφύγετε το χώμα, γιατί και οι ίδιοι οι σχεδιαστές της Jaguar δεν κρύβουν ότι ήθελαν ένα σπορ αυτοκίνητο με πισωκίνητες διαθέσεις αφήνοντας τις όποιες off-road βλέψεις στα Land Rover. Στόχος τους η Porsche Macan, ενώ κατά τη γνώμη μας πιο καλά θα ήταν να το σύγκριναν με την BMW X4.

Το F-Pace στρίβει πάνω στα φαρδιά ελαστικά του σαν να πατά σε ράγες. Παρά τις μεγάλο μέγεθός του με μήκος που αγγίζει τα 4,746 m. Καταφέρνει να κρύβει τις διαστάσεις, αλλά και τα κιλά του (1.810 kg) και πραγματικά θα το ευχαριστηθείτε αν σας ενδιαφέρει η γρήγορη οδήγηση. Και το πιο σημαντικό από όλα η σχεδόν ουδέτερη συμπεριφορά του συγχωράει απροσεξίες και λάθη του οδηγού.

Για το τέλος αφήσαμε την επίδραση των ελληνικών δρόμων πάνω στο αυτοκίνητο και θα σας το γράψουμε απερίφραστα. Γιατί στις οριακά δύσκολες καταστάσεις που οι ελληνικοί δρόμοι φτάνουν στα όριά της κάθε αυτοκινούμενη συσκευή που προσπαθεί να τους αντιμετωπίσει, το F-Pace από τη μια σε βγάζει ασπροπρόσωπο και από την άλλη σε κουράζει. Από τη μια είπαμε, οι σφιχτές αναρτήσεις ελέγχουν το δρόμο και μπορείς να στηριχτείς πάνω στα φαρδιά ελαστικά για να κινηθείς «με τη γλώσσα στο μάγουλο», ακόμα και πέρα από τα όρια. Όμως είναι οι ίδιες αυτές οι αναρτήσεις που προβληματίζουν την άνεση.

Σε δρόμους Βρετανικούς και Γερμανικούς το αυτοκίνητο θα ήταν ένα πραγματικό τρένο υψηλών ταχυτήτων και ακόμα και στη χώρα μας όσο κινείσαι σε αυτοκινητόδρομους, κανένα πρόβλημα. Μόλις όμως βάλεις τους τροχούς σου σε δευτερεύοντες δρόμους, το αυτοκίνητο λες και μπαίνει σε τρικυμισμένη θάλασσα κινούμενο δεξιά-αριστερά, κάτι που μετά από λίγα χιλιόμετρα γίνεται κουραστικό. Μικρό πάντως τίμημα για την γενικότερη sport αίσθηση που προσφέρει και το ξεχωρίζει.

Θα καταπιεί χιλιόμετρα με κατανάλωση μόλις 8,2 lt/100 km και χαρακτηριστικά να αναφέρουμε ότι στις μόλις 2.000 rpm το ταχύμετρο δείχνει 135 km/h ενώ με 500 rpm ακόμα μπαίνετε στη ζώνη του «χάνω του δίπλωμά μου», αφού τότε ανεβαίνει στα 170 km/h. Και αυτά εύκολα χωρίς ο κινητήρας να δείχνει το παραμικρό άγχος χάρη στο 8άρι αυτόματο κιβώτιο, το οποίο χειρίζεσαι μέσα από ένα περιστροφικό αναδιπλούμενο διακόπτη. Μάλιστα για πιο γρήγορες αντιδράσεις υπάρχει και θέση Sport, που χαρίζει περισσότερο νεύρο, ενώ η τετρακίνηση (υπάρχει και έκδοση με κίνηση μόνο στους πίσω τροχούς) βρίσκεται πάντα εκεί καλύπτοντας τα… κενά που μπορεί να υπάρξουν.

Μην το φοβηθείτε πάντως ακόμα και έτσι οι αναρτήσεις θα ανταποκριθούν (!), όπως άλλωστε και τα φρένα που είναι ισχυρά και προοδευτικά με τέσσερις τεράστιους δίσκους εμπρός και πίσω. Ακόμα μια βοήθεια θα πάρετε από το τιμόνι που διαθέτει ικανοποιητική αίσθηση και αφήνει την πληροφορία να φτάνει στα χέρια σας δίνοντας μια σαφή εικόνα για το που είναι και τι κάνουν οι τροχοί. Προτείνουμε λοιπόν τη θέση «D» που και αυτή διαθέτει τρείς επιλογές, όπως Sport, Eco και Snow. Μείνετε εδώ και αν βρείτε κενό στην απόδοση ή θέλετε κάποια γρήγορη αλλαγή προς τα κάτω ή προς τα πάνω χρησιμοποιήστε τα paddles πάνω στο τιμόνι.

γλυκά
  • Κινητήρας
  • Κατανάλωση
  • Επιδόσεις
  • Ανάρτηση
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ποιότητα
  • Τεχνολογία
ξινά
  • Εκτός δρόμου δυνατότητες

Και όλα αυτά από ένα 2λιτρο 4κύλινδρο σύνολο που καίει πετρέλαιο με τη βοήθεια δύο τούρμπο! Ο ολόφρεσκος αυτός νέας γενιάς κινητήρας Ingenium (ο οποίος αναγράφεται ως 25d στο σήμα αναγνώρισης πίσω) με 1.999 cc είναι ένα πραγματικό διαμάντι. Κινεί με χαρακτηριστική άνεση τα 1.810 κιλά του πλαισίου και αποδίδει 240 ίππους στις 4.000 rpm με ροπή 500 Nm (!!!) στις 1.500 rpm! Έτσι, η Jaguar F-Pace 25d, για τα φτάσει τα πρώτα 100 km/h από στάση απαιτεί μόλις 7,2 sec με την τελική ταχύτητα να είναι κοντά στα 220 km/h. Ο κινητήρας δεν κάνει θόρυβο είναι ομαλός στη λειτουργία του και όποιος ρωτήσει: «Μα, Jaguar με κινητήρα diesel»; Η απάντηση είναι: «Ναι, με τέτοιο κινητήρα»! Αφού πας παντού με ταχύτητα, ατσαλάκωτος, χωρίς να χρειάζεται να είσαι φίλος «βενζινά». Κερασάκι στην τούρτα η απολαυστική οδική συμπεριφορά.

συμπέρασμα

Ο ρόλος του Jaguar F-Pace είναι πολύ ξεκάθαρος: Έχουμε να κάνουμε με ένα sport αυτοκίνητο μεγάλων διαστάσεων, που μπορεί να κινηθεί πολύ πιο γρήγορα από ότι αφήνουν οι διαστάσεις του να εννοηθεί, βασισμένο πάνω σε σφιχτές και καλά ρυθμισμένες αναρτήσεις που ισοπεδώνουν τα πάντα και σου χαρίζουν μοναδική αίσθηση. Διαθέτει ένα πραγματικά υπέροχο κινητήρα πετρελαίου που προσφέρει επιδόσεις, αλλά και οικονομία καυσίμου που θα ζήλευαν αυτοκίνητα λιγότερων κυβικών και κιλών. Α, για το τέλος να μην το ξεχάσουμε να αναφέρουμε: Παίρνετε για μπόνους το σήμα του αιλουροειδούς που πηδά! 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ 

 

Jaguar F-PACE video debut 2015

POLL

Τι θα αγόραζες σήμερα; Υβριδικό ή diesel;

  • Υβριδικό. Καλύτερη τεχνολογία, αντίστοιχη οικονομία
  • Diesel λόγω περισσότερων επιλογών
  • Δύσκολη επιλογή. Θέλει σκέψη...
66
GOCAR Magazine #66

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...