ΔΟΚΙΜΗ: Suzuki Jimny 1.3 4x4 2015

Μπορεί να μην το δείχνει με την αισθητική του, ωστόσο το ανανεωμένο Jimny κρύβει ένα νέο άσσο που το βελτιώνει στην οδήγηση

  • -
  • -
Ισχύς85 PS
Ροπή110 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h14,1 sec
Μέση κατανάλωση7,1 lt/100km
Εκπομπές CO2162 gr/km
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά

Η πρόσφατη ανανέωση του μικρού 4x4 της Suzuki έφερε στάνταρ σύστημα ελέγχου της ευστάθειας ESC και ελάχιστες αλλαγές στην εμφάνιση. Το Jimny παράγεται από το 1998 και δεν πρόκειται να αντικατασταθεί πριν το 2017.

3 γενιές Jimny

Η τετρακίνητη ιστορία της Suzuki ξεκινά το 1968. “Παππούς” του Jimny είναι το LJ10 (Light Jeep 10) που παρουσιάστηκε το 1970 με αερόψυκτο 2-κύλινδρο, 2-χρονο κινητήρα 359 κυβικών. Το υγρόψυκτο LJ20 ακολούθησε το 1972 και 3 χρόνια αργότερα ήρθε το LJ50 με 3-κύλινδρο μοτέρ 539 cc, το οποίο στην Ιαπωνία ονομάστηκε Jimny 55. Το 1977 παρουσιάστηκε η επιμηκυμένη έκδοση pickup LJ51P και το LJ80 με 4-κύλινδρο, τετράχρονο κινητήρα 800 κυβικών.

 

Το 1981 παρουσιάστηκε η δεύτερη γενιά του μικρού 4x4, γνωστή σε εμάς ως Samurai. Στην Ελλάδα έφτασε με κινητήρες 1.000 και 1.300 κυβικών, κοντό και μακρύ μεταξόνιο και σκληρή ή μαλακή οροφή και έγινε δημοφιλές για την αντοχή του και τις ικανότητες εκτός δρόμου. Έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1998.

 

Το 1997 η Suzuki λάνσαρε το Jimny 3ης γενιάς στο Σαλόνι του Τόκυο. Το νέο μοντέλο διατήρησε το πλαίσιο τύπου σκάλας και την κατ’ επιλογήν τετρακίνηση με βοηθητικό κοντό κιβώτιο. Ένα χρόνο αργότερα παρουσιάστηκε στην Ευρώπη με σκληρή ή μαλακή οροφή και κινητήρα 1,3 λίτρων. Μέχρι σήμερα μπορεί να μην έχει αλλάξει αισθητικά, έχει ωστόσο υποστεί πολλές βελτιώσεις στα μηχανικά μέρη.

 

Η τετρακίνηση

Από το 2005 και μετά, ο έλεγχος της τετρακίνησης του Jimny γίνεται μέσω διακοπτών στο ταμπλό και όχι με λεβιέ στην κονσόλα. Προεπιλεγμένο mode είναι το 2WD που στέλνει τη δύναμη στους πίσω μόνο τροχούς. Η εμπλοκή της τετρακίνησης γίνεται με το πάτημα του μπουτόν 4WD, ακόμη κι εν κινήσει σε ταχύτητες έως 100 km/h. Ο τρίτος διακόπτης 4WD-L ενεργοποιεί τις κοντές σχέσεις, διαδικασία για την οποία απαιτείται φυσικά η ακινητοποίηση του οχήματος. Γενικά, στην άσφαλτο (ακόμη και στη βρεγμένη) πρέπει να αποφεύγεται η χρήση της τετρακίνησης καθώς δεν υπάρχει κεντρικό διαφορικό ή συνεκτικός συμπλέκτης και ταλαιπωρείται το σύστημα. Άλλωστε, το στάνταρ ESC φροντίζει για την ασφάλεια στις on road διαδρομές.

γλυκά
  • Προσωπικότητα
  • Ικανότητες off road
  • Αξιοπιστία - αντοχή
  • Ευελιξία
  • Στάνταρ ESP
ξινά
  • Αίσθηση τιμονιού
  • Χώροι
  • Θόρυβος κινητήρα στις υψηλές στροφές

Από το 1998 που ξεκίνησε να παράγεται και παρά τη νέα μόδα των crossover που φοβούνται να λασπώσουν τα μαρσπιέ τους και δεν ξέρουν τι πα να πει 4x4, το Suzuki Jimny επιμένει να αναζητά γνήσια περιπέτεια στη φύση. Ο μικρός Ιάπωνας παραμένει πιστός στην αρχική του φιλοσοφία, κάτι που άλλωστε καθρεφτίζεται στο παρουσιαστικό του που ελάχιστα έχει αλλάξει όλα αυτά τα χρόνια. Ωστόσο, κάτω από το cult πλέον αμάξωμα έχουν συμβεί κατά καιρούς σημαντικές αλλαγές στα μηχανικά μέρη που το βοηθούν να πετυχαίνει τους στόχους του το ίδιο αποτελεσματικά, βελτιώνοντας παράλληλα τα αδύνατα σημεία του.

Στην ανανέωση για το 2014, το μικρό 4x4 απέκτησε σύστημα ελέγχου ευστάθειας (ESC - Electronic Stability Control), σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών (TPMS - Tyre Pressure Monitoring System) και ένδειξη ιδανικής αλλαγής σχέσης (GSI - Gear Shift Indicator). Σχεδιαστικά, οι αλλαγές είναι τόσες όσες χρειάζονται για να φρεσκάρουν χωρίς να αλλοιώσουν το κλασικό πλέον σχήμα του Jimny, ενώ στα χρώματα προστέθηκαν ένα νέο ασημί και το “στρατιωτικό” χακί του αυτοκινήτου που δοκιμάζουμε εδώ. Καινούργιες είναι και οι ανθρακί ζάντες αλουμινίου 15’’, ενώ στο εσωτερικό έχουμε νέο πίνακα οργάνων και τιμόνι.

 

Από κάτω

Μη σε ξεγελά ο αεραγωγός στο καπό και βάζεις στο μυαλό σου turbo ή/και diesel. Από κάτω συνεχίζει να βασιλεύει ο γνωστός ατμοσφαιρικός 4-κύλινδρος 1.300άρης κινητήρας που τρέφεται με βενζίνη. Με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής, 16 βαλβίδες και σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων VVT-i, ο τετρακύλινδρος των 1.328 κυβικών αποδίδει 85 ίππους και 110 Nm ροπής που στέλνει αρχικά στους πίσω τροχούς μέσω χειροκίνητου κιβωτίου 5 σχέσεων. Και λέμε αρχικά, καθώς από τα 3 μπουτόν στο ταμπλό μπορείς να εμπλέξεις και τους εμπρός τροχούς στο παιχνίδι (4WD), όπως άλλωστε και τις κοντές σχέσεις (4WD-L).

 

Στα ενδότερα

Γνώριμη η εικόνα και στο εσωτερικό, όπου όλα είναι εστιασμένα στην απλότητα και τη χρηστικότητα. Ο πίνακας οργάνων δίνει μια ανάσα σύγχρονης αισθητικής, οι διακόπτες είναι σωστά διατεταγμένοι και δεν τους ψάχνεις από δω και από κει και τα υλικά είναι παντού σκληρά αλλά καλοβιδωμένα και δίνουν την αίσθηση ότι θα διατηρήσουν την ίδια εικόνα για αρκετά χρόνια. Φυσικά κάθεσαι ψηλά, στοιχείο που εκτιμάς τόσο εκτός δρόμου όσο και στην πόλη όπου απολαμβάνεις άπλετη ορατότητα προς τα εμπρός. Ο εξοπλισμός είναι πλούσιος – με τα δεδομένα του 2000! Περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα στοιχεία άνεσης και ασφάλειας, όπως μετωπικούς αερόσακους, ESC, air condition, ράδιο-CD και ηλεκτρικές ευκολίες αλλά μην ψάχνεις για σύγχρονα gadgets όπως οθόνες αφής και infotainment. Η ενημέρωση είναι όση χρειάζεται και η ψυχαγωγία αλλού: στο χώμα, αλλά γι’ αυτό θα πούμε παρακάτω.

Μικρές διαστάσεις συνεπάγονται και μικρή καμπίνα. Μοιραία οι χώροι επαρκούν οριακά για τις ανάγκες 4 επιβατών. Οδηγός και συνοδηγός βολεύονται καλά αν εξαιρέσεις το περιορισμένο πλάτος και άλλοι δυο ενήλικες έχουν αρκετό διαθέσιμο ύψος πίσω. Κι αυτοί θα πρέπει ωστόσο να κάνουν υποχωρήσεις στο πλάτος αλλά και στο χώρο για τα πόδια τους, ενώ και η ρυθμιζόμενη κλίση της πλάτης (σε δυο τμήματα, 50/50) δεν βελτιώνει ιδιαίτερα τη βολή τους. Ακόμη μεγαλύτερες παραχωρήσεις απαιτεί το πορτμπαγκάζ που με χωρητικότητα 113 λίτρων αρκεί για τα ψώνια του super market, άλλα δύσκολα χωράει δυο μεγάλους σάκους. Για ταξίδια, οι έως 3 επιβάτες και η πλήρης ανάκληση της μισής πλάτης του πίσω καθίσματος είναι λύση μονόδρομος. Τέλος, οι θήκες για μικροαντικείμενα είναι μεν αρκετές, αλλά όλες στενές ή ρηχές. Για παράδειγμα, θα βολέψεις το τάμπλετ σου στη στενή τσέπη της πόρτας, αλλά θέση που να συγκρατεί αποτελεσματικά το smartphone σου δύσκολα θα βρεις.

 

Εκτός έδρας

Οι βασικές προδιαγραφές δίνουν στο Jimny εξαρχής ένα θεωρητικό ντεζαβαντάζ στην άσφαλτο: κοντό μεταξόνιο, σεβαστή απόσταση από το έδαφος, πολύστροφο τιμόνι χωρίς αίσθηση και off road περγαμηνές της ανάρτησης. Παρόλα αυτά, οι βελτιώσεις που έχει υποστεί τα τελευταία χρόνια το μικρό Suzuki έχουν πιάσει τόπο. Το στάνταρ ESC έχει αναβαθμίσει σημαντικά την ασφάλεια σε γλιστερό δρόμο, ενώ οι αναπηδήσεις στις ανωμαλίες και οι κλίσεις στις στροφές έχουν περιοριστεί σε ανεκτό επίπεδο. Η ανάρτηση λειτουργεί πολύ πιο ήσυχα και αποτελεσματικά προσφέροντας ικανοποιητική άνεση, τηρουμένων πάντα των αναλογιών. Αν σε αυτό προσθέσεις την ικανότητα να περνάς άφοβα πάνω από μικρούς κρατήρες ή σαμαράκια που τα τελευταία χρόνια έχουν γεμίσει τους κατά κανόνα κακοσυντηρημένους ελληνικούς δρόμους, αλλά και την ευελιξία που χαρίζουν οι μικρές εξωτερικές διαστάσεις (μήκος 3,7 m με τη ρεζέρβα), έχεις ένα εν δυνάμει εναλλακτικό αυτοκίνητο πόλης. Το οποίο συν τοις άλλοις είναι και σβέλτο τουλάχιστον μέχρι τα 90 km/h. Τα 14,1 sec που ανακοινώνει η Suzuki για το 0-100 km/h είναι αρκετά απαισιόδοξο νούμερο, με την πραγματικότητα να είναι πολύ κοντά στο 13άρι.

Στο ταξίδι το Jimny επιβάλλει τον δικό του, εκδρομικό ρυθμό. Το μικρό μοτέρ έχει ψυχή και στέλνει τη βελόνα στο κοντέρ πάνω από τα 140 km/h της επίσημης τελικής ταχύτητας, ωστόσο σύντομα ανακαλύπτεις πως ταξιδεύοντας με 120 km/h κρατάς το θόρυβο και την κατανάλωση σε υποφερτά επίπεδα. Σε γενικές γραμμές τα σχόλια δεν είναι ιδιαίτερα κολακευτικά για τη βενζίνη που καταναλώνει ο 1.300άρης VVT-i. Η εργοστασιακή μέση τιμή είναι στα 7,1 lt/100 km αλλά στην πραγματικότητα υπολόγισε γύρω στα 2 με 3 λίτρα παραπάνω, αναλόγως του τερέν και του τρόπου που οδηγείς.

 

Εντός έδρας

Έξω από το δρόμο, το Jimny μπαίνει στα χωράφια του. Βρίσκεται στο γήπεδό του, ξεδιπλώνει το περιπετειώδες DNA του και γυρίζει το παιχνίδι υπέρ του, σκοράροντας σε δύσκολα σημεία που ικανότερα - θεωρητικά πάντα - και πολύ ακριβότερα τετρακίνητα ιδρώνουν για να αντεπεξέλθουν. Δεν έχεις παρά να ρίξεις στο στίβο μάχης την τετρακίνηση και , αν χρειαστεί, τις κοντές βοηθητικές σχέσεις με ένα κλικ (πατώντας δηλαδή το 4WD ή το 4WD-L), να εμπιστευτείς τις ικανότητες του μικρού 4x4 και να εφαρμόσεις τις βασικές τεχνικές off road οδήγησης για να φτάσεις μακριά, πολύ μακριά. Εδώ οι κόμπακτ διαστάσεις, οι κοντοί πρόβολοι, το μικρό βάρος (1.090 kg), η μεγάλη απόσταση από το έδαφος (190 mm) και η ελευθερία άρθρωσης της ανάρτησης (άκαμπτοι άξονες) κολακεύουν το Jimny καθιστώντας το ατρόμητο σε χώμα, λάσπη, άμμο ή βράχια. Σύμμαχοί σου οι γωνίες προσέγγισης, προσπέλασης και διαφυγής που φτάνουν τις 34, 31 και 46 μοίρες αντίστοιχα, το ESC που απενεργοποιείται αλλά και η παροιμιώδης αντοχή του Jimny. Δεν είναι τυχαίο που σε κάθε έρευνα αξιοπιστίας SUV το μικρό Suzuki φιγουράρει στις κορυφαίες θέσεις (δες για παράδειγμα την αναφορά της Warranty Direct). Άλλωστε, αυτός είναι ένας ακόμη παράγοντας που το καθιστά δημοφιλές στην αγορά μεταχειρισμένου, κρατώντας τις τιμές του ψηλά.

 

συμπέρασμα

Μην παρασυρθείς από τις μικρές του διαστάσεις και το δεις σαν εναλλακτικό, τετρακίνητο αυτοκίνητο πόλης. Δεν είναι αυτή η αποστολή του. Το μικρό αγρίμι της Suzuki έχει άλλες αρετές. Παραμένει το πιο προσιτό, αξιόπιστο και γνήσιο μικρό 4x4. Το τετρακίνητο που ακόμη και μεγαλύτερα και πολύ ακριβότερα SUV δύσκολα θα ακολουθήσουν εκτός δρόμου. Αν αρέσκεσαι στην πραγματική off road περιπέτεια, το Jimny είναι μονόδρομος. Άσε που μετά από τόσα χρόνια στο κουρμπέτι, έχει γίνει πλέον cult…

Suzuki Jimny 2013

POLL

Τι ποσό θα δίνατε για να αγοράσετε ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

  • Έως 20.000 ευρώ
  • 20.000-40.000 ευρώ
  • Δεν με απασχολεί το ποσό αλλά η αυτονομία
  • Χωρίς δίκτυο φόρτισης δεν σκοπεύω να αγοράσω ηλεκτρικό
70
GOCAR Magazine #70

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...