Ανησυχία για τα… ήσυχα ηλεκτρικά

Η Nissan εξελίσσει για τα ηλεκτρικά της, ηχητικό σήμα ειδοποίησης για πεζούς

  • -
  • -
Approaching VSP

Το ηχητικό σύστημα της Nissan είναι το πρώτο του είδους που παρουσιάζεται από μια αυτοκινητοβιομηχανία. Για την εξέλιξή του, η Nissan μελέτησε αναλύσεις συμπεριφοράς της όρασης και συνεργάστηκε με ειδικούς επιστήμονες ψυχολόγους και διάφορα ινστιτούτα και πανεπιστήμια, δίνοντας έμφαση στα παιδιά και στους ανθρώπους με προβλήματα όρασης.

Η ημιτονοειδής του ηχητικού συστήματος σαρώνει ένα εύρος φάσματος από 2,5 kHz έως 600Hz, έτσι ώστε το σήμα να γίνεται αντιληπτό από κάθε ηλικιακή ομάδα. Η Nissan προσπάθησε να αποφύγει το ηχητικό εύρος (περίπου 1.000 Hz) που θα προσέθετε περιττό θόρυβο στο περιβάλλον.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πλέον ένα βήμα πριν την μαζική παραγωγή και διάθεση στην παγκόσμια αγορά. Ωστόσο, πολλά ακόμη θέματα πρέπει να αντιμετωπιστούν, με τα κυριότερα να είναι η περιορισμένη αυτονομία, το δίκτυο φόρτισης –που πρέπει να αναπτυχθεί αλλά και να γίνει συμβατό με όλα τα ηλεκτρικά οχήματα, σε όλες τις χώρες- και η εντελώς αθόρυβη κίνησή τους.

Το τελευταίο αποτελεί πλεονέκτημα κατά μια άποψη, αφού το ταξίδι με ένα ηλεκτρικό είναι αθόρυβο, άρα και πολύ πιο ξεκούραστο, ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίζεται και το πρόβλημα ηχορρύπανσης στις μεγαλουπόλεις.

Το πρόβλημα όμως στην πόλη είναι ότι οι πεζοί δεν αντιλαμβάνονται έγκαιρα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο δρόμο, κάτι που τους θέτει σε κίνδυνο ατυχήματος. Φανταστείτε έναν πεζό που επιχειρεί να διασχίσει κάθετα έναν δρόμο, ενώ πλησιάζει ένα αυτοκίνητο. Αν το όχημα είναι συμβατικό, ο πεζός θα το αντιληφθεί πολύ νωρίτερα από τον θόρβο του κινητήρα του. Αν είναι ηλεκτρικό όμως, θα αγνοεί την ύπαρξή του μέχρι να το δει. Φαναστείτε τώρα, ο πεζός αυτός να είναι τυφλός! Έτσι, δεν είναι λίγοι αυτοί που πιέζουν έτσι ώστε τα ηλεκτρικά οχήματα να παράγουν κάποιο ηχητικό σήμα υποδηλώνοντας την παρουσία τους.

 

VSP: Η λύση της Nissan

Η Nissan κάλεσε 500 υποψήφιους αγοραστές του ηλεκτρικού Leaf σε μια ειδική εκδήλωση (11-19 Ιουνίου 2010), για να το οδηγήσουν στην πίστα δοκιμών Oppama, στην Ιαπωνία. Μεταξύ άλλων, θα αξιολογηθεί το ηχητικό σύστημα που ειδοποιεί τους πεζούς ότι πλησιάζει όχημα.

Το σύστημα αυτό ονομάζεται Approaching VSP (Approaching Vehicle Sound for Pedestrians - Ήχος για πεζούς από αυτοκίνητο που πλησιάζει) και παράγει ήχους που σαρώνουν ένα ευρύ φάσμα συχνοτήτων, ώστε να διασφαλίζεται ότι ο καθένας μπορεί να το ακούσει. Ο ήχος αυτός διαφέρει ανάλογα με το αν το αυτοκίνητο επιταχύνει ή επιβραδύνει. Για παράδειγμα, όταν ένα παρκαρισμένο Leaf ξεκινάει, ο ήχος είναι πιο δυνατός έτσι ώστε οι πεζοί να το αντιλαμβάνονται αμέσως. Όταν πάλι το Leaf κινείται με την όπισθεν, το σύστημα παράγει έναν διακοπτόμενο ήχο. Το ηχητικό σύστημα παύει να λειτουργεί όταν το Leaf υπερβαίνει τα 30 km/h και επαναλειτουργεί όταν η ταχύτητα πέσει κάτω από τα 25 km/h.

Το VSP ελέγχεται μέσω ενός υπολογιστή και ενός συνθεσάιζερ στο ταμπλό. Ο ήχος αναπαράγεται από ένα ηχείο που βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα, έτσι ώστε να γίνεται αισθητός από τους πεζούς χωρίς να ενοχλεί τους επιβάτες του οχήματος. Ένα μπουτόν στο εσωτερικό του οχήματος, μπορεί να απενεργοποιήσει προσωρινά το σύστημα, το οποίο ξαναλειτουργεί αυτόματα όταν σβήσει και ανοίξει ξανά ο κεντρικός διακόπτης του αυτοκινήτου.

Το σύστημα ήχου της Nissan θα τοποθετηθεί τόσο στο Leaf που μπαίνει στην παραγωγή τον Οκτώβριο, όσο και στο υβριδικό Fuga που αναμένεται να παρουσιαστεί το Φθινόπωρο του 2010.

Μπορείτε να πάρετε μια ιδέα για τη λειτουργία του VSP στο παρακάτω video.

VIDEOS

Nissan Leaf VSP

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...