Porsche 1990-2000: Από το ναδίρ στο ζενίθ

Η δεκαετία του 1990 δεν ξεκίνησε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, όμως η Porsche κατάφερε να γυρίσει το παιχνίδι προχωρώντας σε εύστοχες κινήσεις.

  • -
  • -

Τα δύσκολα είναι για τους δυνατούς, λέει ο λαός και αυτή η έκφραση θα μπορούσε να χαρακτηρίσει απόλυτα την πορεία της Porsche στα 90s. Η φίρμα «κουβάλησε» από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 μια δύσκολη εμπορική πορεία, καταγράφοντας ιστορικά χαμηλά πωλήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 1991 από τη γραμμή παραγωγής βγήκαν μόλις 23.000 νέα αυτοκίνητα, νούμερο μειωμένο στο μισό συγκριτικά με λίγα χρόνια πριν. Το 1993 έπεσε ακόμη χαμηλότερα, κατασκευάζοντας λιγότερα από 15.000 αυτοκίνητα. Κάτι έπρεπε να γίνει και μάλιστα, γρήγορα…

Υψηλές προσδοκίες, χαμηλές πωλήσεις

Το αυτοκίνητο που αντικατέστησε την Porsche 944, ονομάστηκε 968. Πρόκειται για ένα σπορ μοντέλο που βγήκε στην παραγωγή το 1991, με υδρόψυκτο κινητήρα τοποθετημένο μπροστά και κίνηση στους πίσω τροχούς. Στο κομμάτι της εμφάνισης άλλαξε σημαντικά συγκριτικά με την προκάτοχό της, όμως η ουσία ήταν ίδια. Πιο προσιτή από την 911, πραγματικά σπορ και με τετρακύλινδρους κινητήρες.

Η χωρητικότητα ήταν πολύ μεγάλη για τετρακύλινδρο σύνολο, αγγίζοντας τα 3.0 λίτρα κυβισμού. Η απόδοση της στάνταρ εκδοχής ήταν 240 ίπποι, ενώ στη συνέχεια παρουσιάστηκε και turbo παραλλαγή (με 8βάλβιδη κεφαλή όμως και όχι 16βάλβιδη όπως στο ατμοσφαιρικό) που απέδιδε 305 ίππους. Η κίνηση σε κάθε περίπτωση πέρναγε στον πίσω άξονα, όμως ο αγοραστής μπορούσε να διαλέξει ανάμεσα σε χειροκίνητο εξάρι κιβώτιο ή το νέο, τότε, αυτόματο σασμάν Tiptronic με τέσσερις σχέσεις.

Συγκριτικά με τον τετρακύλινδρο 3λιτρο κινητήρα της 944, ο νεότερος της 968 είχε υψηλότερη συμπίεση (11.0:1), ελαφρύτερο στρόφαλο, ανασχεδιασμένες βαλβίδες εισαγωγής, νέα πολλαπλή εισαγωγής και εξαγωγής, διαφορετικό σύστημα διαχείρισης του κινητήρα και βολάν διπλής μάζας. Παράλληλα, έκανε ντεμπούτο και το σύστημα VarioCam της Porsche, το γνωστό σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων.

Αν και η Porsche 968 είχε όλες τις προδιαγραφές για να επιτύχει εμπορικά, κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ. Για την ακρίβεια, στα περίπου τέσσερα χρόνια που ήταν διαθέσιμη, δεν κατάφερε να «πείσει» περισσότερους από 12.776 αγοραστές. Το νούμερο ήταν αρκετά μικρό, για αυτό και τελικά δεν αντικαταστάθηκε άμεσα στην γκάμα. Φυσικά, οι λιγοστές πωλήσεις σε μεγάλο βαθμό αποδόθηκαν στη γενικότερη οικονομική κρίση της εποχής, η οποία περιόρισε το ενδιαφέρον του κοινού για σπορ αυτοκίνητα.

Boxer + Roadster = Boxster!

Βλέποντας τις πωλήσεις της να καταρρέουν, η Porsche έπρεπε να λάβει δραστικά μέτρα. Η… σωτηρία ήρθε με τη μορφή της Boxster! Ένα νέο, διθέσιο roadster με κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο, πίσω κίνηση και σύγχρονο design. Παρουσιάστηκε προς τα τέλη του 1996 και έφερε νέα πνοή στην γκάμα της εταιρείας. Η πρώτη γενιά της Porsche Boxster (986) είχε ατμοσφαιρικό, εξακύλινδρο boxer κινητήρα 2.5 λίτρων με απόδοση 204 ίππων.Η κίνηση έφτανε στον πίσω άξονα μέσα από ένα χειροκίνητο πεντάρι κιβώτιο ή ένα αυτόματο Tiptronic S, ισάριθμων σχέσεων.

Για τα πρώτα χρόνια ήταν η μοναδική διαθέσιμη επιλογή στην γκάμα, όμως το 1999 έγινε μια συνολική αναβάθμιση. Πιο συγκεκριμένα, ο 2.5λιτρος αντικαταστάθηκε από ένα νέο εξακύλινδρο boxer σύνολο των 2.7 λίτρων με 220 ίππους, ενώ προστέθηκε και η έκδοση Boxster S με εξακύλινδρο boxer των 3.2 λίτρων και 252 ίππους. Η τελευταία είχε χειροκίνητο εξάρι σασμάν ως στάνταρ και προαιρετικά το πεντάρι αυτόματο Tiptronic S που διέθεταν και οι «απλές» Boxster. Η Boxster 986 ήταν ένα απίστευτο σπορ αυτοκίνητο για την εποχή της.

Με «σωστές» αναλογίες, εξαιρετικό ζύγισμα και προσεκτικά μελετημένο στήσιμο, οι οπαδοί της σπορ οδήγησης την λάτρεψαν για όλα τα… γνήσια Porsche χαρακτηριστικά της. Η κεντρομήχανη κατασκευή, μαζί με την boxer αρχιτεκτονική του κινητήρα είχαν σαν αποτέλεσμα το πολύ χαμηλό κέντρο βάρους, με τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης να είναι αξιομνημόνευτα. Ηπορεία της πρώτης γενιάς ήταν απολύτως επιτυχημένη και μέχρι το 2004 πούλησε 199.000 μονάδες!

Η 911 στη μεγαλύτερη αλλαγή της ιστορίας της!

Στο πέρασμα της δεκαετίας του 1990, η Porsche 911 άλλαξε αρκετές φορές μορφή. Η 911 (964) είχε μόλις παρουσιαστεί, ενώ οι πιο ενδιαφέρουσες εκδόσεις, έφτασαν μετά το 1990. Όπως η 964 Turbo, για παράδειγμα! Με φαρδύτερο αμάξωμα από τις εκδόσεις Carrera, μια μεγάλη αεροτομή στο πίσω μέρος και δύο οβάλ απολήξεις της εξάτμισης, ξεχώριζε με την πρώτη ματιά. Είχε έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 3.3 λίτρων με 320 ίππους, ενώ το 1993 δέχτηκε έναν μεγαλύτερο turbo εξακύλινδρο των 3.6 λίτρων με 360 ίππους.

Όμως, το 1994 παρουσιάστηκε μια από τις πιο εμβληματικές γενιές της 911. Η 993 ήταν η τελευταία με αερόψυκτους κινητήρες και είχε απίστευτη σχεδίαση. Πολλοί φανατικοί της 911 υποστηρίζουν ότι η 993 ήταν η καλύτερη εκδοχή του μοντέλου ever, συνδυάζοντας το γνήσιο πνεύμα των αερόψυκτων Porsche με αρκετά στοιχεία της σύγχρονης εποχής. Είχε εντελώς νέα εμφάνιση συγκριτικά με την 964, ενώ θύμιζε αρκετά την 959 στο εμπρός τμήμα της.

Ξεχώριζε στο κομμάτι της ανάρτησης, καθώς έφερε ολοκαίνουργια ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων στον πίσω άξονα, αναβαθμίζοντας τόσο την άνεση, όσο και το κράτημα. Η χωρητικότητα του ατμοσφαιρικού εξακύλινδρου boxer διατηρήθηκε στα 3.6 λίτρα, όμως η απόδοση σκαρφάλωσε στους 272 ίππους, νούμερο που έφτασε στα 286 PS μετά το 1996. H 911 (993) Turbo, παρουσιάστηκε το 1995 και για πρώτη φορά έσπασε το φράγμα των 400 ίππων.

Ο boxer αερόψυκτος εξακύλινδρος των 3.6 λίτρων είχε 408 ίππους, με το 0-100 km/h να διαρκεί λιγότερο από 3,5 δευτερόλεπτα! Η 911 Turbo (993) ήταν η πρώτη Porsche μαζικής παραγωγής με δύο turbo, ενώ παράλληλα, ήταν και η πρώτη φορά στην ιστορία της που εφοδιάστημε με μόνιμη τετρακίνηση! Η Porsche χρησιμοποίησε την τεχνολογία viscous coupling για την τετρακίνητη Turbo, η οποία πλέον ήταν πολύ σταθερότερη από τις προκατόχους της, ειδικά για τους λιγότερο έμπειρους. Αργότερα, η Porsche παρουσίασε και την 911 Turbo S με 432 ίππους και ακόμη πιο… τρομακτικές επιδόσεις.

Το 1998, ήρθε η μεγαλύτερη αλλαγή στην ιστορία της Porsche 911 μέχρι και σήμερα. Η γενιά 996 άλλαξε όλα όσα ήξερε το κοινό μέχρι τότε για το εμβληματικό σπορ γερμανικό μοντέλο, καθώς η σχεδίαση άλλαξε άρδην. Κάτι που ίσχυε και για τους κινητήρες! Πλέον, οι στρογγυλοί εμπρός προβολείς έδωσαν τη θέση τους σε φωτιστικά σώματα με σχήμα… αυγό μάτι, όπως το παρομοίασαν οι περισσότεροι, κίνηση που δεν επαναλήφθηκε ποτέ ξανά στην πορεία της 911. Προήλθε κατευθείαν από την Boxster, η οποία είχε παρουσιαστεί λίγα χρόνια πριν, εισάγοντας τη συγκεκριμένη «σχεδιαστική γλώσσα».

Επίσης, οι κινητήρες δεν ήταν πια αερόψυκτοι, καθώς η Porsche πέρασε στην υδρόψυκτη εποχή. Η βασική έκδοση είχε εξακύλινδρο ατμοσφαιρικό μοτέρ 3.4 λίτρων με 300 ίππους, το οποίο έδωσε τη θέση του λίγα χρόνια μετά (2002) σε ένα ισχυρότερο, 3.6 λίτρων και 320 ίππων. Εννοείται πως υπήρξαν εκδόσεις Turbo, όμως ακολούθησαν στην επόμενη δεκαετία. Αυτό που «πρόλαβε» η Porsche να μας δείξει πριν το millennium, ήταν οι εκδόσεις GT3 και GT3 RS, που για πρώτη φορά εμφανίστηκαν στην ιστορία της 911! Πρόκειται, ουσιαστικά, για αγωνιστικά αυτοκίνητα με… πινακίδες κυκλοφορίας, φιλοσοφία που συνεχίζουν να πρεσβεύουν οι συγκεκριμένες 911.

Συλλογή από τρόπαια…

Για ακόμη μια δεκαετία, η Porsche κατάφερε να σαρώσει στον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισε. Πρόσθεσε στη συλλογή της έξι νίκες στον 24ωρο αγώνα του Le Mans, το 1991, το 1992, το 1993, το 1994, το 1996 και το 1997. Επίσης, θριάμβευσε στον 24ωρο αγώνα της Daytona το 1991, το 1995 και το 1998, ενώ αντίστοιχα κυριαρχική εμφανίστηκε στον 12ωρο αγώνα του Sebring, κερδίζοντας το 1994, το 1995, το 1997 και το 1998.

Μετρώντας ακόμη περισσότερες επιτυχίες, η Porsche κέρδισε στο Pikes Peak το 1994 και το 1998, στο Paris-Dakar Rally το 1994 και το 1998, στο Targa Tasmania το 1997 και το 1998, στο DTM (Γερμανικό Πρωτάθλημα Τουρισμού) το 1993, στο BTCC (Βρετανικό Πρωτάθλημα Τουρισμού) το 1996 και στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αναβάσεων το 1993 και το 1994.

Μετά από μια δεκαετία-πρόκληση, η Porsche απέδειξε ότι μπόρεσε να ξεπεράσει κάθε δυσκολία. Μάλιστα, δεν ορθοπόδησε απλώς, αλλά έθεσε πολύ σημαντικές βάσεις για το μέλλον. Η 911 ήταν στην καλύτερη δυνατή «φόρμα», η Boxster γεννήθηκε έτοιμη να αποδειχθεί μια ξεκάθαρη εμπορική επιτυχία, ενώ δούλευε και πάνω σε project που στις αρχές της δεκαετίας του 2000, άλλαξε εντελώς την εικόνα της γερμανικής μάρκας. Βλέπετε, λίγα χρόνια μετά, ο κόσμος των SUV δεν θα ήταν ποτέ ξανά ο ίδιος!