Τα 7+1 μοντέλα που «σημάδεψαν» τη Lancia

Από το 1906 έως σήμερα, η Lancia έχει προσφέρει στον χώρο των 4 τροχών σπουδαίες στιγμές και εξαιρετικά μοντέλα. Ποιος όμως γνωρίζει αυτά που άλλαξαν τη μορφή της αυτοκίνησης στην Ευρώπη.

  • -
  • -

Από την ίδρυση της, στις 27 Νοεμβρίου του 1906, η Lancia ξεχώριζε για την καινοτόμα προσέγγισή της στη δημιουργία αυτοκινήτων. Ο Vincenzo Lancia και όσοι τον διαδέχθηκαν, εφάρμοσαν μια σειρά σύγχρονων για την εποχή τεχνικών λύσεων από το πρώτο μοντέλο της μάρκας, την Lancia Tipo 51 (Alfa), έως και τη θρυλική Stratos.

Αυτή η παράδοση χαρακτηρίζει την ιστορία της Ιταλικής μάρκας, αλλά δίνει και το στίγμα για την αναγέννησή της. Η νέα εποχή της Lancia έχει ήδη ξεκινήσει με την παρουσίαση του νέου λογότυπου και σχεδιαστικού μανιφέστου της και θα συνεχιστεί με την πορεία προς την παρουσίαση της νέας Ypsilon που θα εφαρμόζει επίσης καινοτόμα χαρακτηριστικά, συνεχίζοντας μια παράδοση άνω των 115 χρόνων. Ας δούμε όμως τα μοντέλα που «σημάδεψαν» την εμβληματική φίρμα και την έκαναν διάσημη.

Η Theta του 1913lancia

Μέχρι το 1913 τα αυτοκίνητα βασίζονταν σε μηχανικά μέσα για βασικές λειτουργίες του, όπως για παράδειγμα στη μανιβέλα για την εκκίνηση του κινητήρα ή τις λυχνίες ασετιλίνης για το φωτισμό. Η Theta θα ερχόταν να φέρει την αυτοκίνηση στον 20ο αιώνα, διαθέτοντας στον βασικό εξοπλισμό της ένα ολοκληρωμένο ηλεκτρικό κύκλωμα, δικαιολογώντας ουσιαστικά το πρώτο συνθετικό της λέξης «αυτοκίνητο». Το παράδειγμα της δεν θα αργούσαν να μιμηθούν και μια σειρά ανταγωνιστών, θέλοντας και εκείνοι να προσφέρουν στους πελάτες τους μια πολιτισμένη εμπειρία οδήγησης.

Η Lambda του 1922lancia

Η αρχική δομή των αυτοκινήτων θύμιζε αρκετά εκείνη που για εκατοντάδες χρόνια χρησιμοποιούσαν οι άμαξες. Πάνω σε ένα -ξύλινο και στη συνέχεια μεταλλικό- υποτυπώδες πλαίσιο συνδεόταν ένα κουβούκλιο το οποίο φιλοξενούσε τον οδηγό και τους επιβάτες. Η Lancia με τη Lambda θα πρότεινε το αυτοφερόμενο αμάξωμα, τη λύση μιας αρχιτεκτονικής που θα συνέδεε άρρηκτα τα δύο στοιχεία, με στόχο το μικρότερο βάρος, την καλύτερη αεροδυναμική απόδοση και τη μεγαλύτερη ακαμψία. Η φιλοσοφία του αυτοφερόμενου αμαξώματος συνεχίζει μέχρι και σήμερα να αποτελεί την κυρίαρχη επιλογή στη σχεδίαση και κατασκευή αυτοκινήτων.

Παράλληλα, η Lambda αποτέλεσε και το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που εφοδιαζόταν με κινητήρα V4. Η μικρή περιεχόμενη γωνία των κυλίνδρων (20ο) επέτρεπε τη χρήση μονού εκκεντροφόρου επικεφαλής για τις βαλβίδες και των δύο πλευρών. Η Lancia θα συνέχιζε τη χρησιμοποίηση κινητήρων V4 μέχρι το 1976, όπου η διάταξη αντικαταστάθηκε από εκείνη του τετρακύλινδρου επίπεδου κινητήρα. Τέλος, η Lambda διέθετε και το πλέον προηγμένο σύστημα ανεξάρτητης ανάρτησης που είχε εμφανιστεί στο χώρο του αυτοκινήτου μέχρι τότε.

Η Ardea του 1948lancia

Τη δεκαετία του 1990 τα αυτοκίνητα με κιβώτιο 5 σχέσεων άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Η Lancia Ardea ωστόσο, ένα μικρό οικογενειακό sedan, διέθετε αυτό το στοιχείο ήδη από το 1948. Η παραγωγή του μοντέλου ξεκίνησε το 1939, με το όχημα να εφοδιάζεται με το μικρότερο V4 που κατασκευάστηκε ποτέ για αυτοκίνητο παραγωγής. Συνολικά μέχρι το 1953 κατασκευάστηκαν σχεδόν 23.000 Ardea και 8.500 μονάδες της επαγγελματικής έκδοσης του μοντέλου. Επίσης περίπου 500 μονάδες μια επιμηκυμένης έκδοσης της Ardea υπηρέτησαν ως ταξί στην πόλη της Ρώμης. Από το 1948, ο εφοδιασμός του μοντέλου με 5ταχυτο κιβώτιο χάρισε ακόμα μια πρωτιά στη Lancia. 

Η Aurelia του 1950lancia

Έχοντας ήδη παρουσιάσει τον πρώτο V4 κινητήρα μαζικής παραγωγής, η Lancia θα έκανε ακόμα ένα καινοτόμο βήμα στο χώρο του αυτοκινήτου, αυτή τη φορά με την εκθαμβωτικής ομορφιάς Aurelia. Το 1950 η Aurelia, η οποία πήρε το όνομα της από την αρχαία οδό που ένωνε τη Ρώμη με την Πίζα, θα τραβούσε τα φώτα της δημοσιότητας με την αρμονία και λιτότητα των γραμμών της, κάτω από τις οποίες φιλοξενούταν ο πρώτος V6 κινητήρας σε όχημα μαζικής παραγωγής. Η «μεταξένια» αισθητική του αμαξώματος συνοδευόταν από τη «μεταξένια» λειτουργία του V6 συνόλου, με την Aurelia να παράγεται σε διάφορες εκδόσεις με δύο ή τέσσερις πόρτες, αλλά και ως spider.

H Stratos του 1973lancia

Η προσπάθεια της Lancia να κυριαρχήσει στους αγώνες ράλι ξεκίνησε με τη Fulvia, όμως η Stratos ήταν εκείνη που στις αρχές της δεκαετίας του 1970 θα ξεκινούσε τη γιγάντωση του αγωνιστικού θρύλου της μάρκας. Με την απόφαση να τη σχεδιάσει εξαρχής ως ένα αυτοκίνητο ειδικά για τους αγώνες, η Stratos τρόμαζε τον ανταγωνισμό με την εμφάνιση και τις επιδόσεις της. Τα πάντα πάνω στη Stratos ήταν σχεδιασμένα με το βλέμμα στα ράλι. Το μπροστά καπό και το κάλυμμα του κινητήρα ήταν εξαιρετικά ελαφριά και έδιναν άμεση πρόσβαση στα μηχανικά μέρη προσφέροντας ευκολία και ταχύτητα στις διαδικασίες επισκευής. Το εσωτερικό ήταν εξαιρετικά στενό και αυστηρά για δύο άτομα, ενώ ο εγκάρσια τοποθετημένος στο κέντρο κινητήρας προερχόταν από τη Ferrari. Με τρεις νίκες στη σειρά στο θρυλικό Monte Carlo Rally, τρία Παγκόσμια Πρωταθλήματα Κατασκευαστών το 1974, 1975 και 1976, αλλά και την κατάκτηση του FIA Rally Drivers World Cup, ο θρύλος της Stratos παραμένει μέχρι και σήμερα ζωντανός σε επίπεδο φιλοσοφίας και αισθητικής.

H Lancia S4 Stradale του 1985lancia

Ακόμα μια καινοτομία σε μηχανολογικό επίπεδο από τη Lancia ήταν η επιλογή του «twincharging», της εφαρμογής σε έναν κινητήρα της διπλής υπερτροφοδότησης μέσω του συνδυασμού ενός μηχανικού υπερσυμπιεστή και ενός στροβυλοσυμπιεστή καυσαερίων. Το 1985 η παρουσίαση της Delta S4 θα έφερνε στο προσκήνιο αυτή την ξεχωριστή επιλογή μέσω ενός εντυπωσιακού αυτοκινήτου με στόχο την κυριαρχία στο Group B. Ο μεγάλος στροβυλοσυμπιεστής Kühnle, Kopp & Kausch 27 της Delta S4 ξεκινούσε να αποδίδει στις 4.500 σ.α.λ. και έτσι για τις χαμηλότερες στροφές, οι άνθρωποι της Lancia προσέθεσαν τον μηχανικό υπερσυμπιεστή Abarth Volumex R18. Στις χαμηλές-μεσαίες στροφές την πρωτοβουλία είχε ο μηχανικός υπερσυμπιεστής, ενώ ψηλότερα το μεγάλο Turbo αναλάμβανε να εκτοξεύσει την ισχύ πάνω από τους 500 ίππους στην αγωνιστική έκδοση.

Η Lancia Ypsilon του 1996lancia

Η έμφαση της Lancia στο στιλ και τη φινέτσα αποτελεί μια διαχρονική αξία. Τη δεκαετία του 1990 η εταιρεία ανέβασε αυτή την έννοια σε ένα νέο επίπεδο προσφέροντας σε ένα αυτοκίνητο πόλης επιλογές πολυτέλειας και εξατομίκευσης που κανείς συναντούσε μόνο σε πολύ μεγαλύτερα μοντέλα. Η Ypsilon του 1996 προσέφερε πλούσιο εξοπλισμό, κορυφαία υλικά στο εσωτερικό, όπως επενδύσεις από Alcantara σε διάφορα χρώματα, αλλά και την επιλογή χρώματος για το αμάξωμα ανάμεσα από 100 (!) αποχρώσεις χάρη στο πρωτοποριακό πρόγραμμα «Lancia Kaleidoscope».

Διαβάστε επίσης: Η Lancia Ypsilon και Delta επιστρέφουν ως ηλεκτρικές

2024: Το πρώτο μοντέλο της νέας εποχής της Lancialancia

Με τη μάρκα να έχει δώσει το πρώτο στίγμα της αναγέννησης της στα τέλη του 2022, η Lancia προχωρά με γρήγορους ρυθμούς στην ανάπτυξη της νέας της εποχής. Με νέο σήμα, εταιρική εικόνα και σχεδιαστική γλώσσα, το 2024 θα παρουσιάσει το πρώτο μοντέλο της νέας της εποχής, τη νέα Ypsilon. Με έμφαση στη φινέτσα, τη βιωσιμότητα και το ξεχωριστό χαρακτήρα, η Ypsilon θα καινοτομεί με τις επιλογές των σχεδιαστών στο εσωτερικό του και θα τοποθετήσει τις βάσεις ώστε το 2026 να ακολουθήσει η νέα ναυαρχίδα της μάρκας και το 2028, η πολυαναμενόμενη νέα Delta.