Matra F3 MS1: Εν αρχή οι αγώνες

Όταν ο στόχος είναι υψηλός, οι αγώνες είναι πάντα ο πιο σίγουρος τρόπος για να περάσεις το μήνυμά σου: «Είμαι εδώ και ανταγωνιστικός!»

  • -
  • -

Είναι τέσσερις Ιουλίου του 1965 και η πίστα του Reims στη Γαλλία ξεχειλίζει από θεατές. Ο κριτής που κρατά τη καρό σημαία του τερματισμού δεν μπορεί να κρύψει τη χαρά του και χοροπηδά πάνω και κάτω καθώς το μπλε μονοθέσιο περνά πρώτο τη γραμμή του τερματισμού ακολουθούμενο από τη Brabham του Piers Courage.

Ο λόγος της χαρά του ήταν διπλός, πρώτα από όλα γιατί το μπλε μονοθέσιο ήταν γαλλικό και η πρώτη νίκη για τη «βρέφος» ακόμα - τουλάχιστον αγωνιστικά - Matra, αλλά και γιατί στο τιμόνι ήταν ο Jean-Pierre Beltoise που ένα χρόνο πριν είχε τραυματιστεί σοβαρά στην ίδια πίστα. Η νίκη αυτή του Jean-Pierre μάλιστα ήταν η πρώτη νίκη για Γάλλο οδηγό σε Formula, μετά από αυτή του Jean Behra με Gordini από το 1953.

Το μπλε μονοθέσιο δε ήταν άλλο από τη πρώτη προσπάθεια της Matra να μπει στους αγώνες με την νεοσύστατη Matra Sport και τo 1965 ήταν η πρώτη «full» αγωνιστική χρονιά για την νέα ομάδα που ήθελε να δοκιμάσει το… νερό. Επικεφαλής της όλης προσπάθειας ήταν ο Jean-Luc Lagardere, αεροδυναμιστής που στόχο είχε να βάλει την μέχρι τότε αεροδιαστημική Matra, η οποία ασχολούνταν περισσότερο με το διάστημα και την υψηλή τεχνολογία, στο σπίτι κάθε Γάλλου. Και φυσικά ο καλύτερος τρόπος ήταν να ασχοληθεί με τους τέσσερις τροχούς κατασκευάζοντας μικρά σπορ οχήματα. Και φυσικά όταν θέλει να μπεις στον χώρο των τεσσάρων τροχών, μόνο ένας είναι ο δρόμος για να γίνεις γνωστός: Οι αγώνες!

Έχοντας την υποστήριξη των Sylvain Floirat και Marcel Chassagny που ήταν και ο ιδρυτής της Mecanique Aviation Traction το 1941, ο Lagardere αποφασίζει να βάλει τη νέα ομάδα στην F3 η οποία μέχρι τότε ανήκε αποκλειστικά στους Βρετανούς. Το πλήγμα έπρεπε να είναι εκτός από αγωνιστικό και… εθνικό.

Πάντως η πρώτη αυτή προσπάθεια ήταν μάλλον «low profile» και εκ του ασφαλούς με τετρακύλινδρο κινητήρα Ford Cosworth 997 κ.εκατ. που απέδιδε 100 ίππους με καρμπυρατέρ της Stromberg. Ακολουθούνταν από τεσσάρων σχέσεων κιβώτιο της Hewland με διπλά ψαλίδια και δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς και γενικά η όλη κατασκευή ήταν συντηρητική, χωρίς ο κινητήρας να αποτελεί ενεργό μέρος της κατασκευής, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα τα κιλά να ανέβουν στα 400. Τον Απρίλιο το αυτοκίνητο πραγματοποιεί την παρθενική του εμφάνιση στο στρατιωτικό αεροδρόμιο του Velizy-Villacoublay εμπρός σε όλο το διοικητικό συμβούλιο, αλλά είναι μια πραγματική τραγωδία με τον Beltoise να καταστρέφει το αυτοκίνητο!
Με τρία αυτοκίνητα για τους Offestadt, Jaussaud και Beltoise, η Matra το 1965 άρχισε το επικό της ταξίδι για να αναδειχθεί σε μια από τις πιο δυναμικές ομάδες στους αγώνες ταχύτητας, αν και πρέπει να πούμε ότι στον χώρο της μαζικής παραγωγής ποτέ δεν κατάφερε να παρουσιάσει το μικρό, φτηνό σπορ αυτοκίνητο που ονειρεύτηκε.