ΟΔΗΓΟΥΜΕ Citroen Xantia: Ο τελευταίος πραγματικός Γάλλος

Όχι. Δεν είναι κλασικό και ίσως δεν γίνει ποτέ. Ήταν όμως μια τεράστια εμπορική επιτυχία για την Citroen και στη χώρα μας πούλησε τρελά. Αποδείχτηκε σαν το πραγματικά «αταξικό αυτοκίνητο» και θα του άξιζε να γίνει κλασικό

  • - views
  • - comments
TOP STORIES
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Πολύ φοβόμαστε ότι η "Ξανθιά", γιατί ξανθός σημαίνει, από το αρχαιοελληνικό "ξανθός" σημαίνει όμορφος, δεν θα χαρακτηριστεί ποτέ σαν κλασικό. Kαι όμως, θα του άξιζε. Έτσι, ο λόγος της παρουσίας αυτής, είναι γιατί στα χέρια μας έπεσε ένα πολύ καλά συντηρημένο, απόλυτα original αυτοκίνητο και δεν αντέξαμε τον πειρασμό της βόλτας!

Πριν από όλα λοιπόν να σας πούμε την εμπειρία μας, αν και λόγω ηλικίας του ο γράφοντας είχε παρεβρεθεί στην πρώτη παρουσίαση της Xantia το 1993 (!) στην Ισπανία, όπου για χάρη γούστου και μόνο να σας πληροφορήσουμε ότι σαν αναμνηστικό δώρο μας είχαν κάνει μια γραβάτα με «Χ» πάνω της. Από τότε θυμάμαι ότι το αυτοκίνητο μου είχε κάνει πολύ μεγάλη (και καλή) εντύπωση, αλλά σίγουρα δεν μπορούσα να φανταστώ τη σημασία που θα είχε στην ελληνική αγορά, όπου πραγματοποίησε εντυπωσιακή καριέρα. Αποδεικύοντας πρώτον ότι οι Έλληνες δεν φοβήθηκαν την όχι και πολύ καλή ιστορία προβλημάτων που ακολουθούσαν τις υδροπνευματικές αναρτήσεις και δεύτερον ότι το «word of mouth» στη χώρα μας λειτουργεί! Το αποτέλεσμα ήταν η Xantia να είναι το πρώτο πραγματικά «αταξικό» αυτοκίνητο όπου όλη η διαστρωμάτωση της μεσαίας τάξης μπορούσε να εναποθέσει τις ελπίδες (αλλά και τη χαρά της) για αυτοκίνηση! Και το αυτοκίνητο δεν τους απογοήτεσε, απόδειξη ότι ακόμα και σήμερα βλέπει κανείς πολλές "ξανθιές" να κυκλοφορούν στους δρόμους μας.

Το σχήμα του από τον Bertone, ισορροπούσε ευχάριστα ανάμεσα στο μοντέρνο και το κλασικό. Είχε πέντε πολύ χρήσιμες πόρτες και τέσσερα/πέντε άτομα χωρούσαν άνετα μαζί με τις αποσκευές τους. Εσωτερικά θα το χαρακτηρίζαμε σαν συντηρητικό. Πολύ συντηρητικό για τα μέτρα και τα σταθμά της Citroen. Με αυτό θέλουμε να πούμε ότι τα όργανα και οι διακόπτες είναι συμβατικά, αν και καλά σχεδιασμένα και παρακτικά. Η ποιότητά του ήταν πολύ καλύτερη από όσο θα περίμενε κανείς, τα καθίσματα βελούδινα και ακόμα και σήμερα -στο συγκεκριμένο τουλάχιστον αυτοκίνητο- τίποτα δεν τρίζει και όλα λειτουργούν. Ναι, τα ηλεκροκίνητα παράθυρα ακόμα ανεβοκατεβαίνουν άψογα και το εσωτερικό δεν δείχνει κουρασμένο από τη χρήση. Ίσως τελικά αυτά να ήταν τα στοιχεία που συνέβαλαν στην επιτυχία του αυτοκινήτου, ότι δηλαδή τελικά οι άνθρωποι της Citroen κατάλαβαν που θα έπρεπε να κρατήσουν τα παραδοσιακά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, όπως οι αναρτήσεις, και που να… συμβιβαστούν! Οι αναρτήσεις αποτελούνται από διπλά ψαλίδια εμπρός και υστερούντες βραχίονες πίσω, ενώ τα φρένα δεν θα μπορούσαν να ήταν οτιδήποτε άλλο από τέσσερα δισκόφρενα, τα οποία όμως απαιτούν κάποιο χρόνο συνήθειας, αφού είναι λίγο "on-off" στη λειτουργία τους.Τέλος, τα προβλήματα από τα συγκοινωνούντα δοχεία της ανάρτησης δεν παρουσίασαν κανένα βασικό πρόβλημα, αν και πρέπει να τονίσουμε ότι η συντήρηση του αυτοκινήτου ήταν ευλαβική και πάντα με υγρά της Citroen.

Ο οχταβάλβιδος κινητήρας των 1,6 λίτρων της γενιάς XU (που φόρεσαν όλα τα αυτοκίνητα της PSA), ο οποίος και κυρίως πουλήθηκε στη χώρα μας, απέδιδε 88 ίππους και ήταν αρκετός, ειδικά στα ταξίδια, αν και είχε αντιρήσεις στις ανηφόρες. Όμως το αυτοκίνητο, όπως ανακαλύψαμε τότε στην Ισπανία, αλλά και τώρα στη χώρα μας, ήταν χαρισματικό οδικά! Απλά έστριβε και μπορεί να έγερνε, αλλά η άνεση και η αίσθηση της ασφάλειας που σου έδινε ήταν μοναδική. Κρατούσε και κρατούσε και κρατούσε και έγερνε και έγερνε και έγερνε και... τίποτα δεν συνέβαινε. Απλώς κρατούσε τη γραμμή του! Περνούσε πάνω από όλες τις λακούβες, ίσιωνε τους ελληνικούς δρόμους και ταξίδευε σαν μαγικό χαλί! Ακόμα και σήμερα η Xantia εντυπωσιάζει.

 

Ιστορία

Αντικατέστησε την ΒΧ, η οποία έζησε από το 1982 έως το 1994 και σίγουρα ήταν αναβαθμισμένη, ανεβαίνοντας ουσιαστικά κατηγορία. Χρησιμοποίησε την υδροπνευματιή ανάρτηση της Citroen, αν και μοιράστηκε το πάτωμα με το 406 της Peugeot, που φορούσε συμβατικές αναρτήσεις. Έζησε έως το 2001 και τα κατάφερε με ένα και μόνο facelift που έγινε το 1998. Ενδιάμεσα, αναβαθμίστηκαν οι αναρτήσεις και το 1994 απέκτησε έκδοση Activa, όπου οι σφαίρες του υδραυλικού που ήλεγχαν τις αναρτήσεις ενεργοποιούνταν ηλεκτρονικά και έτσι πλέον η καρότσα δεν έγερνε στις στροφές. Ήταν η πρώτη πραγματική ενεργή ανάρτηση παραγωγής και τελικά η μόνη που έφτασε ποτέ στον απλό καταναλωτή! Ήταν μια πραγματική επανάσταση που όμως δεν συνεχίστηκε. Να τονίσουμε εδώ ότι το Σουηδικό περιοδικό αυτοκινήτου Teknikens Varld’s (προφανώς Τεχνικός Κόσμος) πραγματοποίησε «Τεστ Ταράνδου» το 1999, στο οποίο η Citroen Xantia Activa πήρε τη πρώτη θέση, μια πρωτιά που κρατά ακόμα και σήμερα! Τέλος μια ακόμα λεπτομέρια ήταν η τελευταία Citroen που χρησιμοποιούσε τα "πράσινα" υγρά LHM, τα οποία και αντικαταστάθηκαν στην C5 (η οποία θεωρείται σαν ο συνεχιστής της Xantia) με τα LDS. Να θυμίσουμε εδώ ότι μέχρι την Xantia, όλα τα υδραυλικά συστήματα του αυτοκινήτου ήταν ενσωματωμένα σε ένα και μόνο κύκλωμα.

Οι κινητήρες άρχισαν από τα 1,6 λίτρα, ανέβηκαν στα 1,8 (90 και 103 ίπποι), προσπέρασαν τα 2,0 λίτρα (119 ίπποι) και προσγειώθηκαν στα 3,0, χάρη στoν V6 κινητήρα από την ΧΜ. Φυσικά υπήρξαν και εκδόσεις πετρελαίου, οι οποίες τότε παρέμειναν άγνωστες στη χώρα μας, αλλά ήταν best-seller στην υπόλοιπη Ευρώπη. Τελικά πουλήθηκαν περίπου 1.200.000 αυτοκίνητα στα οκτώ χρόνια της παραγωγής της.

links