Amadeo Gordini

Το αποτύπωμα της ιστορίας του ονόματος Gordini

  • -
  • -

Για τους λάτρεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού, σίγουρα το όνομα Gordini λέει πολλά, αφού η έντονη εμπλοκή στους αγώνες αυτοκινήτου, έχει μείνει ξεκάθαρα πλέον στην ιστορία. Δυστυχώς σήμερα η αναβίωση της ονομασίας Gordini, στηριζόμενη στην αίγλη της ιστορίας της, ακολουθεί μόνον, μερικές ειδικές σπορ εκδόσεις σύγχρονων μοντέλων της Renault, κυρίως για λόγους lifestyle.

Το όνομα Gordini έχει τις ρίζες του από το 1899, με τη γέννηση του Amadeo Gordini, στην πόλη Μπαζάνο κοντά στην Μπολόνια. Από παιδική ηλικία το βλέμμα του Gordini έλαμπε, στην συναναστροφή του με την μηχανολογία και τα αυτοκίνητα. Σε ηλικία 26 ετών μεταναστεύει στην Γαλλία, ακολουθώντας την επανάσταση στην αυτοκίνηση της εποχής εκείνης. Η δεκαετία του ’30 τον βρίσκει να δουλεύει σαν μηχανικός, αποκτώντας εμπειρία σε μοντέλα της Fiat και της Simca. Μέρος της δουλειάς του, ήταν τότε και η ενασχόληση του για πρώτη φορά με τον 24ώρο αγώνα αντοχής του Le Mans, φέρνοντας τον πιο κοντά στο πραγματικό πάθος του, τους αγώνες αυτοκινήτου.

Εκείνη την εποχή, ο Gordini άρχιζε να ξεχωρίζει ανάμεσα στους μηχανικούς των αγώνων. Πρώτος ο δημοσιογράφος Charles Faroux εξύμνησε τις επιδόσεις των αυτοκινήτων που χρησιμοποιούσαν κινητήρες προετοιμασμένους από τον Gordini. Ο Gordini άλλαξε το όνομα του σε Amedee, όταν πήρε την γαλλική υπηκοότητα, αλλά στους κύκλους της δουλείας του άρχισε να γίνεται γνωστός με το παρατσούκλι «ο Μάγος» (le Sorcier), λόγω των επιδόσεων των αυτοκινήτων που προετοίμαζε.

 

Στο πλευρό της Renault

Κάπως έτσι λοιπόν το όνομα Gordini άρχισε να παίρνει τη θέση του στην ιστορία της αυτοκίνησης, με την  Renault να παίζει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του. Η πρώτη φορά που το όνομα Gordini συνδέθηκε με την γαλλική εταιρεία, ήταν το 1956, όταν ο Amedee συνάντησε τον πρόεδρο της Renault Pierre Dreyfus, για να συζητήσουν για μια μακρόχρονη συνεργασία. Αποτέλεσμα ήταν ο Gordini να ξεκινήσει να δουλεύει πάνω στον κινητήρα του Dauphine, έναν κινητήρα που επικύρωσε και επίσημα την συνεργασία του με την Renault, ένα χρόνο αργότερα.

Το 1957 η πίστη, στην καλή δουλειά του Gordini, έδωσε το έναυσμα στην Renault να επισημοποιούσαν για τα καλά την συνεργασία μαζί του, βάζοντας στην γραμμή παραγωγής 10.000 Renault Dauphine Gordini, ένα μοντέλο το οποίο είχε εξαιρετική εμπορική πορεία, από τους πρώτους μήνες παρουσίασης του. Αν και εμφανισιακά δεν ξεχώριζε ιδιαίτερα από τα κοινά Dauphine, διέθετε πολλές βελτιώσεις στα μηχανικά μέρη, όπως διαφοροποιημένη κυλινδροκεφαλή, νέο σύστημα εξαγωγής και διαφορετικές εισαγωγές αέρα.

Η επιτυχία του Dauphine Renault, έδωσε τα εχέγγυα για την εξέλιξη του νέου Renault 8 Gordini, το 1967. Οι επιδόσεις του νέου μοντέλου, ήταν εξαιρετικές για την εποχή εκείνη. Η τελική ταχύτητα του 8 Gordini έφτανε τα 170 km/h, ενώ κάλυπτε το χιλιόμετρο μέσα σε 33 sec. Εκείνη την εποχή υιοθετήθηκαν οι δύο λευκές ρίγες που διέτρεχαν το κέντρο του αμαξώματος, καθώς και το χαρακτηριστικό μπλε χρώμα, στοιχεία που συνδέθηκαν άρρηκτα με τα μοντέλα Gordini.

Εκτός από τα μοντέλα παραγωγής, ο Gordini δεν έχασε ποτέ το ενδιαφέρον του για τους αγώνες. Μετά από πρόταση των δημοσιογράφων της εποχής εκείνης, η Renault και η Elf δημιούργησαν το πρωτάθλημα Coupe Gordini, entry-level διοργάνωση για πολλούς νέους οδηγούς, η οποία έδινε την δυνατότητα να δοκιμάσουν τις ικανότητες τους σε διαφόρων τύπων αγώνες. Το 1967 το πρωτάθλημα είχε επικεντρωθεί κατά βάση στους αγώνες πίστας, με τον ανταγωνισμό των οδηγών που συμμετείχαν σε αυτό να έχει πάρει φωτιά. Σημαντικοί οδηγοί της εποχής, όπως ο Jabouille, ο Darniche και ο Serpaggi, πρωτοστάτησαν στο πρωτάθλημα Coupe Gordini, πριν μεταβούν σε άλλα πιο σημαντικά πρωταθλήματα αγώνων.

Το 1970, η Gordini ήταν πια παγκόσμια γνωστή, με τους οπαδούς της εταιρείας να αναζητούν events συνάθροισης μεταξύ τους, τα λεγόμενες και «G-Days»! Κάπως έτσι γεννήθηκε η είσημη διοργάνωση «G-Day» στην πίστα Le Castellet της Νότιας Γαλλίας, με εξαρχής χιλιάδες συμμετέχοντες. Με αφορμή την εκδήλωση «G-Day», έγινε και η παρουσίαση από την Renault του 12 Gordini, ένα αυτοκίνητο με κίνηση στον εμπρός άξονα, που συμμετείχε στο πρωτάθλημα Coupe Gordini το 1971. Ωστόσο, το αυτοκίνητο δεν εντυπωσίασε το κοινό και παρασυρόμενο και από την πετρελαϊκή κρίση του 1973, κατασκευάστηκε μόλις σε 5000 μονάδες, μεταξύ του 1970 και 1974.

Η ανάγκη για αλλαγή γινόταν ολοένα και πιο εμφανής, με την Renault και την Gordini να αποφασίζουν να βάλλουν τέλος στην παραγωγή του 12 Gordini το 1975. Τη θέση του πήρε το Renault 17 Gordini και παρόλο που ο ίδιος ο Gordini δεν συμμετείχε στην εξέλιξη του, το αυτοκίνητο είχε πολλές βελτιώσεις στο πλαίσιο και τις αναρτήσεις, καθώς και ένα εξελιγμένο κιβώτιο 5 σχέσεων.

 

Τέλος εποχής

Ο Amedee Gordini έφυγε από τη ζωή το 1979, σε ηλικία 79 ετών και το τέλος του συνέπεσε με αυτό της εταιρείας Gordini. Αν και η Gordini συνέχισε να υπάρχει σαν ξεχωριστή εταιρεία, απορροφήθηκε από την Alpine και αργότερα από την Renaultsport, το σπορ της τμήμα της Renault. Το 2009 οι Γάλλοι ξαναέβαλαν την ονομασία Gordini στο παιχνίδι, δημιουργώντας τις ξεχωριστές ειδικές εκδόσεις των μικρών γρήγορων Renault: Twingo, Clio και Megane.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...